Nekromanti Tips för övriga "Raser"

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Det jag undrar är om någon av er har några tips på hur man bäst kan införa dem övriga "raserna" som inte är med i regelboken till Eon IV?

Jag kände nämligen själv när jag läste i regelboken att visst jag kommer vilja spela äventyr i jargien men inte med bara dem "raserna" som är vanligast i Jargien.
visst man kan ju använda kamorianen till mall eller grund för en kragg eller Raun t,ex men det blir ändå inte samma sak.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
i äventyrarens handbok finns alla folkslag listade med deras grundstats och korta beskrivningar, det finns inget utöver detta men det vägs upp med att man får 2 extra slag på valfria bakgrundstabeller.

Självklart kan man ju husregla fram mer detaljerade saker såsom att alla Kragg/Eyren får X enheter stridsfärdigheter, ett avtrubbningskryss mot våld, +1 i kroppsbyggnad/livskraft samt ett extraslag på strider och drabbningar.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Har du äventyrarens handbok? Den innehåller själva attributmodifikationen för alla raser som hittills presenterats i någon mån till Eon. Däremot finns inte alla förmågor, fast alver, dvärgar och tiraker verkar vara snarlika och fungerar på det planet som de gör under beskrivningarna av Marnakh, Pyar och Zolod respektive.

Vad gäller de andra raserna så stötte jag och en kamrat på detta då han ville vara en soldier, som på nåt sätt hamnat i Jargiska kejsardömet. Vi gav honom ytterligare +1 på både styrka och tålighet, ett slag på färder och äventyr, 1 avtrubbningskryss för Utsatthet och 3 vildmarksfärdigheter. Överlag så tyckte jag väl att det var logiskt att utgå ifrån att Soldarn har väldigt mycket skog och vildmark och sen formades soldiern därefter, även om de kanske blev lite för veka.

Men om du utgår från modellen i boken så får ju varje ras minst ett bonusslag på en passande tabell, sen ska de ha tre andra fördelar vilka är antingen mer enheter, mer avtrubbningskryss eller tom mer pengar i några fall. Vissa får också speciella kännetecken även om det verkar begränsat till tiraker, alver å dvärgar.

En Kragg skulle jag nog, förutom deras attributbonusar (Tror det är 3T6 i Styrka och Tålighet från start, samt mindre i visdom):

+1 Slag strider och drabbningar
3 vildmarksenheter
2 avtrubbningskryss våld
Ett slumpat hantverk

Logiken är att de lever ett hårt liv, men deras primära livsmiljö är vildmarken. Skulle vara intressant att höra hur andra har tänkt med att generera andra rasförmågor. Jag inser att jag kan ha gjort soldier lite för veka som det är nu, får se om jag vill rätta till det.

Edit: Nej juste, gav soldier utöver det jag sa +1 i livskraft, tror jag utgick ifrån jargiernas tabell och kändes som en OK och passande boost.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
baron Max Durhal;n55241 said:
[- - -]

Edit: Nej juste, gav soldier utöver det jag sa +1 i livskraft, tror jag utgick ifrån jargiernas tabell och kändes som en OK och passande boost.
Med tanke på att alla vanarer som fått officiella, specifika beskrivningar (jargier, cermirer och nermadier) har en sådan bonus så låter det väldigt rimligt.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Med tanke på att alla vanarer som fått officiella, specifika beskrivningar (jargier, cermirer och nermadier) har en sådan bonus så låter det väldigt rimligt.
OK missade faktiskt att det var så konsekvent, men kändes rätt att utgå från Jargier så då blev det väl "rätt". Gillar faktiskt de nya egenskaperna hos folkslagen, mycket för att händelsetabellerna är så pass underhållande numera. Vad gäller Kragg undrar jag om inte ett kännetecken eller en expertis, typ "ölhävning", vore mer passande än ett slumpat hantverk. "Styrkeprov" eller "kamplek" kanske vore ännu mer passande.
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Jag gav dessa egenskaper till Kraggbarbarer inspirerat av texterna om dem i barbarer och människofolk:

Liv av strid: 1 extra slag pa? Strider och Drabbningar, la?ttla?rd pa? valfri vapenfa?rdighet och 1 avtrubbningskryss fo?r va?ld.

Vildmarkliv: Fa?rdigheten Vildmarkvana a?r la?ttla?rd

Heder: Kraggbarbarer har va?ldigt stark heder mot sla?kten, klanen och andra kraggbarbarer och fa?r Expertisen Kraggheder 4T6. Fo?rola?mpas kraggens familj, sla?kt eller andra kragg sa? ma?ste Kraggbarbaren so?ka uppra?ttelse eller drabbas av nedbrytning 30

Känner dock att de kansek borde ha något för att spegla deras två religoner så det finns en liten skillnad i Siron kontra Raunatroende.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
baron Max Durhal;n55251 said:
OK missade faktiskt att det var så konsekvent, men kändes rätt att utgå från Jargier så då blev det väl "rätt". Gillar faktiskt de nya egenskaperna hos folkslagen, mycket för att händelsetabellerna är så pass underhållande numera. Vad gäller Kragg undrar jag om inte ett kännetecken eller en expertis, typ "ölhävning", vore mer passande än ett slumpat hantverk. "Styrkeprov" eller "kamplek" kanske vore ännu mer passande.
Expertiser är ju lätta att dela ut utan att man behöver oroa sig för att göra spelet obalanserat på något sätt, de är ju ofta mest underhållande detaljer även om de kan komma väl till pass. Spontant hade jag gillat expertisen Styrkeprov.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
han som kallades göte;n55252 said:
Jag gav dessa egenskaper till Kraggbarbarer inspirerat av texterna om dem i barbarer och människofolk:

Liv av strid: 1 extra slag pa? Strider och Drabbningar, la?ttla?rd pa? valfri vapenfa?rdighet och 1 avtrubbningskryss fo?r va?ld.

Vildmarkliv: Fa?rdigheten Vildmarkvana a?r la?ttla?rd

Heder: Kraggbarbarer har va?ldigt stark heder mot sla?kten, klanen och andra kraggbarbarer och fa?r Expertisen Kraggheder 4T6. Fo?rola?mpas kraggens familj, sla?kt eller andra kragg sa? ma?ste Kraggbarbaren so?ka uppra?ttelse eller drabbas av nedbrytning 30

Känner dock att de kansek borde ha något för att spegla deras två religoner så det finns en liten skillnad i Siron kontra Raunatroende.

Ser väl bra ut? Jag hade nog inte gett direkta skillnader beroende på om karaktären är Siron- eller raunatroende, dock.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
han som kallades göte;n55252 said:
Känner dock att de kansek borde ha något för att spegla deras två religoner så det finns en liten skillnad i Siron kontra Raunatroende.
min första tanke här är väl att den skillnaden är något som bör skötas av spelaren i fråga. i själva rollspelandet av rollpersonen. inte något som bör vara regel tekniskt
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Reddokk Fheg;n55475 said:
min första tanke här är väl att den skillnaden är något som bör skötas av spelaren i fråga. i själva rollspelandet av rollpersonen. inte något som bör vara regel tekniskt
Det låter faktiskt mer vettigt
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Då jag tyckte de var tråkigt att alla dvärgar fick samma egenskaper så gjorde jag spesifika egenskaper till Ghor Roghan och Drezin. Så detta är mina tips för att göra lite mer skillnad på dvärgarna:

Ghor:
Bryggare: Ghordvärgar är duktiga på att brygga öl och får Hantverket Brygga 4T6. De har även utvecklat en stor kärlek till drycken och får Expertisen Ölkännare med 4T6

Största klanen: Ghordvärgarna är den största klanen och de andra klanerna brukar därför ofta ta hänsyn till hur Ghor tycker och tänker om saker. Om Ghordvärgen hamnar i en socialkonflikt med en Drezin eller Roghan-dvärg får Ghordvärgen +1T6 på Argumentera och +2T6 om det är med en Zolod-dvärg.

Roghan:
Liv av Strid: Roghan är den mest hetlevrade stammen vilket gör att de ofta hamnar i fejder och strider. Roghan får ett avtrubbningskryss i våld samt 4 enheter att placera på stridsfärdigheter.

Mästersmed: ingen kan rå sig på Roghans plats som de bästa smederna i Mundana och Roghan-dvärgar får Hantverket Vapensmed med 5T6. De har även ett gott öga för vapen och får +1T6 på köpslå när det gäller handel av vapen.

Drezin:
Kunskap om Magi: Drezin har stora kunskaper om magi och de får 4 enheter att placera i mystiska färdigheter.

Fruktade: Det cirkulerar många rykten om Drezin och deras magiska förmågor vilket gör att många är rädda för dvärgar från klanen. De får +1T6 i färdigheten Ingjuta fruktan
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
En variant på din Roghan's "liv av Strid", är att kanske ge lite mindre Stridsfärdighetspoäng, och lägga till ett extra "Strider & Drabbningar".

Så kanske: 1 Avtrubbning mot våld, 2 Stridsfärdigheter, och 1 Strid och Drabbningar.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Att säga att Ghordvärgar alla är duktiga bryggare tycker jag är en underdrift.
Zolod dvärgarnas hantverk passar ganska bra även på Ghor då de även är duktiga mekaniker, bryggare, stenhuggare. Det blir visserligen alltid problematiskt när man ska göra egenskaper för ett helt folk men man kan ge dem egenskaper som inte innebär att alla Ghor är mästare på öl.

Ett plus för Största klanen dock..

En egenskap jag och polarna knåpat ihop för Ghor är:

Hedern sitter i skägget: Alla dvärgar är mer eller mindre traditionalister men Ghor extra så. Att få sitt skägg klippt som Ghor-dvärg vore det värsta öde man kunde ställas inför. Alla Ghor dvärgar har därför +1T6 i Självkontroll.

Något annat jag tyckte passade både på Ghor och Drezin och det som skiljer dem från andra är att de lever i fästen under jord.
Roghans fästen är ju byggda delvis ovanför jord och Zolod bor mestadels i städer. Jag är inte helt säker hur egenskapen skulle se ut, kanske ge en Drezin & Ghor dvärg + när det gäller identifiera sten och hållbarhet hos stenhantverk? Alla dvärgar av de klanerna borde lärt vilka tecken man ska leta efter när man vandrar i bergsgångarna?

Under berget född: Ghor-dvärgar lever största delen av sina liv under bergets beskyddande tak. Att göra detta innebär dock alltid en risk för man vet aldrig när en passage eller hall kan rasa in. Ghor-dvärgar lär sig därför sedan barnsben att identifiera de stensorter som är dåliga bärare och hur man ska motverka riskerna för stenras. Alla av klan Ghor får expertisen Kunskap om sten på 5T6.

Tar gärna emot kritik på dessa två.. :)

I övrigt gillar jag dina dvärgar Göte.
Jag är lite extra allergisk mot Mästersmed dock på samma sätt som jag är lite allergisk mot Bryggare. Det vore bättre med egenskaper som inte innebär att alla Roghandvärgar är mästare på smide.
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Rhodryn;n55631 said:
En variant på din Roghan's "liv av Strid", är att kanske ge lite mindre Stridsfärdighetspoäng, och lägga till ett extra "Strider & Drabbningar".

Så kanske: 1 Avtrubbning mot våld, 2 Stridsfärdigheter, och 1 Strid och Drabbningar.
Anledningen till att jag gav dem stridsfärdighetsenheter var för att jag även gjort en uppväxt miljö till dvärgar där de olika klanerna får bakgrundsslag samt att jag istället för Jargiskafolket tabbelen moddade om Dvärgarnas samhällsklasser så de fick eneheter och bakgrundstabellslag därifrån så om de fått det på klanen med hade det blivit för många...hoppas jag gör mig förstådd, blev lite rörigt.
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Hikage;n55645 said:
Jag är lite extra allergisk mot Mästersmed dock på samma sätt som jag är lite allergisk mot Bryggare. Det vore bättre med egenskaper som inte innebär att alla Roghandvärgar är mästare på smide.
mina tankegångar går väll mer att det är mer anpassat till att skapa roliga rollpersoner än att det är en egenskap alla dvärgar besitter, men jag förstår dina känslor och kanske blir lite för strikt, men känner att det hade passat med lite exklusiva dvärg expertsier, som inte är lika många i antalet som i grundboken då onödgigt kunnande inte känns som något dvärgarna prioriterar.

GIllar hedern sitter i skägget och under berget född. hade dock döpt under berget född till Stenens söner eller till född under berget kanske. kanske även lagt in någon nedbrytningsgrej som händer ifall skägget skulle klippas av.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Jag tänkte att lalaster kunde ha följande egenskaper:
Smakar det här som lorampulver?: Färdigheten Gifter & Droger är lättlärd.
Kriget är aldrig slut: Till följd av inbördeskriget som har rasat under de senaste hundra åren får lalaster ett kryss på avtrubbning för våld och ett slag på tabellen Strider & drabbningar.
Affärerna är över, släng hit denarerna: Lalasternas misstänksamhet mot de som står utanför den nära bekantskapskretsen gör att de inte utsätter sig för onödiga risker om de kan undvika det, och de tar helst inte någon i hand så länge den fortfarande sitter fast på någon annans arm. En lalast har Kännetecknet Misstänksamhet 4T6.
Uppmärksamma: Den som träffar först med ett förgiftat vapen får ofta sista träffen också +2 Reaktion.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
LordTengel;n55245 said:
Med tanke på att alla vanarer som fått officiella, specifika beskrivningar (jargier, cermirer och nermadier) har en sådan bonus så låter det väldigt rimligt.
den preliminära idén är att alla vanariska folkslag kommer ha +1 Livskraft, alla zhaniska folkslag +2 Självkontroll, och alla dakenska folkslag +2 Intryck. Detta då utöver deras attributbonusar och övriga egenskaper; vanarer tenderar åt +1 Sty och +1 Tål, men det är långt ifrån en absolut regel, Cermirer har tex +2 Tål +1 Upp.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hikage;n55645 said:
Hedern sitter i skägget: Alla dvärgar är mer eller mindre traditionalister men Ghor extra så. Att få sitt skägg klippt som Ghor-dvärg vore det värsta öde man kunde ställas inför. Alla Ghor dvärgar har därför +1T6 i Självkontroll.
Jag gillar idén men har två reservationer: dels är det asfattigt att tvinga dvärgar att ha långa skägg eftersom det gör dem ännu mer extremt osexiga än de redan är, dels är +1T6 Självkontroll ganska über eftersom Självkontroll verkar bli det primära motstånds-stattet mot magi, och +1T6 i en deriverad egenskap motsvarar -2T6- attributpoäng, det är helt skadat mycket.

Hikage;n55645 said:
Under berget född: Ghor-dvärgar lever största delen av sina liv under bergets beskyddande tak. Att göra detta innebär dock alltid en risk för man vet aldrig när en passage eller hall kan rasa in. Ghor-dvärgar lär sig därför sedan barnsben att identifiera de stensorter som är dåliga bärare och hur man ska motverka riskerna för stenras. Alla av klan Ghor får expertisen Kunskap om sten på 5T6.
Den här är ball men jag skulle kallat expertisen 'Bergskunskap', det låter mycket snyggare. Man hade även kunnat ge Ghordvärgar +2 i Vaksamhet, för att representera det här att de lärt sig att alltid vara på sin vakt mot stenras, gasläckor, etc.
 
Top