Nekromanti Eon översättning

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Jag tror också att Eon skulle möta hård konkurrens mot D&D, men trots allt tror jag att många skulle föredra Eons regler framför D&Ds vilka enligt mig är extremt sega och långrandiga att spela med. Jag föredrar lätt Eons enkla och smidiga sätt att spela samt den realism Eon står för. Med detta menar jag dess avsaknad av levels, erfarenhetspoäng, +1 föremål etc. vilket enligt mig inte alls känns realistiskt och naturtroget.

Något som retade mig enormt då jag testade D&D var att det fanns svårighetsslag mot så enkla saker som att plocka upp ett föremål, vilket man gjorde genom att utföra ett obeväpnat anfall mot föremålet.

Jag tror definitivt att många som tröttnat på D&D skulle finna intresse i Eon.


/Carnin
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Alltså, nu låter jag nog negativ, men D&D kommer, även om man får in världens coolaste översättning på Eon, stå sig bättre än Eon.

Det handlar mycket om konservatism tror jag, och en invand sed att Dungeons and Dragons är komplett överlägset allt och alla som kommer fortsätta rätt länge. D&D funkar liksom alltid. Du säger att Eon vinner på sina regler, men jag vet inte hur många jag känner som blir avskräckta rollspelet på grund av dess krångliga regler. Eon måste börja om från noll. Dungeons and Dragons har trettio år på nacken och är gigantiskt. Och, vad folk vill ha, är som Magnus Seter säger standardfantasy och en massa kassa regler de kan modifiera.

Och D&D lämpar sig bättre för strid än Eon. Vad någon än säger är det det slutgiltiga argumentet. :gremsmirk:

-Hjalle, hävdar dock inte att Eon kanske skulle uppskattas.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Det du säger kanske stämmer i många fall men levels är nog ett av de mest orealistiska koncepten i rollspel.
Man vaknar väl knappast upp en dag och säger: "Wow, jag känner hur jag skjuter mer träffsäkert med pilbåde!" (eller hur det nu är med levels i D&D) utan det träder ju fram succesivt och långsamt :gremlaugh:
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Uh... man behöver inte precis slå ett slag för att plocka upp något från marken liksom... Däremot används reglerna om du t.ex. ska fånga något. Visst, det hela är mer eller mindre en ganska ful omväg i reglerna, men samtidigt finns det extremt få rollspel som har regler för att faktiskt fånga saker, så kritiken blir liksom lite obefogad imho... Ibland kan det vara bättre att ha kassa regler för något än att inte ha några regler för det alls...
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Alltså, folk vill inte ha realism. De vill ha levlar.

När sa jag att levlar var realistiska? När sa jag att levlar var något jag tyckte var bra? När sade jag något om att D&D var realistisk?

Så, nää, levlar suger och är hur orealistiska som helst, men de funkar uppenbarligen skitbra.

-Hjalle - nådde just Level 4 i Oprovocerad Grinighet. :gremwink: (Men jag hoppas att det är okej, mannen!)
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Det är ingen fara, vi har ett kär-vänligt utbyte av idèer så jag hoppas du inte tänker bli cranky om jag inte håller med :gremlaugh:

Och varför blev D&D så stort?
För att inget fanns att konkurerra ut det då det kom, alltså var det bäst på sin tid och är nu en klassiker.

Sorry här med mannen :gremlaugh:
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Re: Eon översättning [OT]

Något du *vet* inte kommer att hända...

Spelar det någon roll egentligen? Jag har faktiskt en massa annat att göra också. Bli frisk tex, skaffa ett bättre jobb osv. Därmed inte sagt att jag uppskattar rollspel, men jag uppskattar INTE de personernas sällskap längre heller.

Jag har tyst get f*n i att säga vad jag vill, spelat allting som alla andra velat spela, väntat från kl 14:00 till 20:00 på att nått skall hända, 6 timmar liksom! Sedan sitta vaken till 03-04:00 på morgonen! Har försökt att få igång folk, get förslag som alla kunde acceptera, blivit väckt mitt i natten när jag skall till jobbet, tagit partier, blivit blåst på pengar, accepterat att Silver har blivit en toffel och förmodligen fått någonting som slått fel i huvudet på honom.
Värst av allt det är att jag förlorat en vän egentligen, på grund av att han inte kan visa lite flexibilitet och låta alla ha roligt.
Men det är min åsikt, jag vill liksom inte ha att göra med honom längre.

Därav; "Jag kommer inte att spela med er förräns ni spelar Eon igen" :gremwink:

Jag vill liksom ha kul när jag spelar. Mina tankar flyger all h-vetes väg när ni plockar fram WoWRPG/Star Wars und su veiter (Jaja, jag kan inte skriva tyska men jag vet vad det heter... ish)

Iaf, dom kan fara och flyga, det är du och jag som har lite vett och sans i skallen. Dom får ha sin åsikt och jag min, och dom tycker om min åsikt som jag tycker om deras, därav min aggresivitet, jag saknar den gamla goda tiden då vi HADE roligt, då man inte var tvungen att bränna 200 spänn på Red Bull och cigg för att hålla sig vaken en kväll liksom :/

Nej, jag vill ha Eon och ha skoj. Det är liksom därför jag spelar rollspel. Jag är inte bra på det, jag är enformig och jag är trög som en snigel med sirap i lederna.

Tråkigt kan jag ha hemma utan sällskap... och definitivt utan folks gnäll och gräl till höger och vänster, dessutom verkar Silver LEVA för rollspel, det gör inte jag, jag klarar mig.

Däremot undrar jag varför DU fortfarande spelar med dom, dom jävlas juh sönder med dig, det är INTE den god-hjärtade råhet som tog udden av förolämpningar längre, f*n hela hopen HATAR varandra känns det som, utan vissa par av personer. Jag vill inte sitta i ett rum där hatet ligger över stämningen som ett tjockt täcke!

Jaja, färdig-'snyftat'... Jag gjorde vad jag kunde; Been there, done that, got the T-shirt to prove it.

(Fasen nu lär väl jag bli avstängd :gremcrazy:)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
"Man vaknar väl knappast upp en dag och säger: "Wow, jag känner hur jag skjuter mer träffsäkert med pilbåde!" (eller hur det nu är med levels i D&D) utan det träder ju fram succesivt och långsamt"

Men så är det ju egentligen när man ökar en färdighetsnivå också. :gremgrin: Nä, men visst är levels ett lite verklighetsfrämmande verktyg för att gestalta erfarenhet. Men sen när spelar folk rollspel för att komma nära verkligheten?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Även om jag tror att du har delvis rätt så är jag av en annan åsikt. Dom folk som jag och min vän har pratat med säger att folk är lite trötta på Dungeons... dom tycker att Eon verkar mer flytande, trots reglerna.

Det kan visserligen vara så att jag stött på guldkorn, eller undantagsfall, men jag vill tro att det finns folk som vill ha spel som Eon. Som min vän så tydligt sade; Det är för *** unikt!
Oavsätt om man kan få en inbiten D&D-spelare att byta till Eon eller ej, så kräver det att denne får en kopia av Eon framkörd under snoken, och det kräver betydligt mer än att det finns en översättning av regelboken.

Det kan visserligen vara så att jag stött på guldkorn, eller undantagsfall, men jag vill tro att det finns folk som vill ha spel som Eon.
Det må vara som det vill med den saken, men om man ska konkurrera med D&D måste man inte bara ha en hållbar produkt utan även (eller t.o.m. "framförallt") en lika effektiv distrubitionskedja som WotC.

/Anders
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jo det är väl lite så när man går upp en färdighetsnivå men det känns trots allt lite mer succesivt ändå :gremsmile:

Och folk spelar som du säger inte bara för att komma nära verkligheten (bara :gremsmile:) men det är ju ett plus och inte ett minus.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: Eon-översättning

Basatt du vet är det inte helt enkelt att få flyt i ett språk man inte behärskar till fullo - må så vara att man lirar wow och har en ordbok. Språk är väldigt mycket känsla också, inte bara ord.

<font size="1"> Till exempel kan det vara bra att behärska svenska särskrivningsregler innan man ger sig på engelska. </font size>
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Jo det är väl lite så när man går upp en färdighetsnivå men det känns trots allt lite mer succesivt ändå
Stämmer verkligen det? Den nämde D&D-bågskytten som levlat har (antagligen) ökat sin träffchans med 1. Hur mycket skulle hans Eon-motsvarighet öka sin träffchans med om denne får en minimiökning i färdigheten bågskytte?

/Anders
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Det man dock kan säga att det blir lite märkligt när bågskytten blir bättre på att träffa, tåla stryk, undvika och använda sina färdigheter på en och samma gång. Annars är ju ökningen lika stor.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Inte bara översättning

Man måste också få en eller två distributörer att ta in spelet.

Kvalitetsmässigt klarar det sig bra, och säkert regelmässigt också. Men tänk på att konkurrensen är tuff. En översättning av Eon skulle konkurrera med:

Dungeons & Dragons
HarnMaster
RuneQuest
Stormbringer
HeroQuest
Warhammer Fantasy Roleplay
Lord of the Rings (som fortfarande finns i butik och med pdf-supplement)
Conan
Palladium
Hero System
Savage Worlds

och så vidare, och så vidare. Och i mitt tycke är inte Eons regler tillräckligt annorlunda för att amerikanska spelare ska sätta sig upp och säga: "WOW! va coolt, det har vi aldrig sett förr."

Konkurrensen är mördande. Men visst, det kan gå, men det blir ingen promenad i parken.

/M
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag tror väl att varje level innehåller mer än en ökning av färdighet, allt händer på samma gång vid level.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Varför blir man bättre i Eon? För att man använder sina färdigheter.
Varför blir man bättre i D&D? För att man går upp i level.
Vilket är mest realistisk? (Bågskytten blir ju bättre på båge även om han/hon använt dolk hela tiden)
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Alltså, folk vill inte ha realism. De vill ha levlar
Jag måste nog protestera här. Det är sant som du säger att många vill ha ett system med levels (kanske nästan alla till och med) men jag är säker på att det åtminstone finns en liten grupp med rollspelare som föredrar realism. Till denna grupp hör jag. Frågan är då bara om denna minoritet skulle göra det värt att översätta och publicera Eon utomlands. Det vet jag inte.


/Carnin - vill inte vara grinig, men tycker att även minoriteter räknas
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Alltså, hallå... Det är klart att många föredrar realism. I många fall gör jag det, jag vet tusen andra som gör det också. Men du får utgå att jag menar majoriteten med "folk", och tyvärr så... nää, minoriteten räknas inte.

Så, det är ju iofs sant som du säger, men det är rätt uppenbart, och du får förstå själv att jag inte menar hundra procent med folk.

Nu låter jag sådär sur igen, det är inte meningen - men liksom. :gremsmirk:

-Hjalle, ...och där dog pannkakorna.
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Karaktären blir mer och mer hjälte i D&D, i Eon är det inte så. Det är helt enkelt vad man föredrar själv. Personligen gillar jag när karaktärerna utvecklas, något som jag saknar i Eon. Är dock inte allt för överförtjust i D20 systemet heller just eftersom man blir bättre på att slåss bara för att man ökar i level. Gillar ICE's lösning bättre med vapen som färdigheter bättre.
 
Top