Nekromanti Eon är skickat till tryck!

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Just det! Jag är också nyfiken på vad som händer med spelpaketet? "Spelpaketet levereras hem till dig i ett specialkuvert i slutet av Augusti 2014" - som det står i Crowdfundigen. Under de senaste månaderna har jag crowdfundat ett antal olika spel (Eon, Western, Mutant Chronicles) samt förbokat något (Svavelvinter). Att utgivningsplanerna inte riktigt håller kan jag förstå - jag vet att det mesta skrivs av frilansare och utan, eller med väldigt låg, ersättning. Detta "problem" har vi levt med i alla år.
Det som däremot gör mig lite "putt" är att jag betalt för en produkt och då förväntar jag mig lite mer stringens. I många fall har jag fått intrycket att sakerna är klara och att CF'n bara är för att utgivaren skall slippa ligga ute med egna pengar under tiden mellan tryckning till försäljning. Mycket av det som skall vara PDF'er i ovan nämnda spel borde kunna ges ut senast, genast.
Sammantaget blir jag lite skeptisk till detta concept med CF (vilket någon faktiskt skrev en artikel om i Fenix) och börjar undra hur många år det kommer att ta innan jag får de saker jag faktiskt blivit lovad?
Blir CF - för svenska rollspel - en plötsligt uppgående sol som faller platt som en pannkaka om funders inte ser resultat inom rimlig tid?

/PalMer - funderar
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
PalMer;n49818 said:
Just det! Jag är också nyfiken på vad som händer med spelpaketet? "Spelpaketet levereras hem till dig i ett specialkuvert i slutet av Augusti 2014" - som det står i Crowdfundigen. Under de senaste månaderna har jag crowdfundat ett antal olika spel (Eon, Western, Mutant Chronicles) samt förbokat något (Svavelvinter). Att utgivningsplanerna inte riktigt håller kan jag förstå - jag vet att det mesta skrivs av frilansare och utan, eller med väldigt låg, ersättning. Detta "problem" har vi levt med i alla år.
Det som däremot gör mig lite "putt" är att jag betalt för en produkt och då förväntar jag mig lite mer stringens. I många fall har jag fått intrycket att sakerna är klara och att CF'n bara är för att utgivaren skall slippa ligga ute med egna pengar under tiden mellan tryckning till försäljning. Mycket av det som skall vara PDF'er i ovan nämnda spel borde kunna ges ut senast, genast.
Sammantaget blir jag lite skeptisk till detta concept med CF (vilket någon faktiskt skrev en artikel om i Fenix) och börjar undra hur många år det kommer att ta innan jag får de saker jag faktiskt blivit lovad?
Blir CF - för svenska rollspel - en plötsligt uppgående sol som faller platt som en pannkaka om funders inte ser resultat inom rimlig tid?

/PalMer - funderar
Det är således dags att dra de crowdfunding-ansvariga inför rätta! Stämningsdags! Om det här bara vore USA.

Men det är ju lite futtigt att en betald produkt har ett utlovat leveransdatum - som sedan inte hålls...
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Om jag inte minns helt fel så nämndes det för en tid sedan att Spelpaketet (i bokform då), skulle komma ut några veckor, kanske en månad eller så, efter att grundboken kommit ut. Jag minns inte var jag läste detta... och jag har kanske helt fel... men det är i alla fall vad jag tycks mig minnas att det sades.
 

marsa_87

Veteran
Joined
20 Jun 2005
Messages
45
Location
Stockholm
Ska man vara lite tråkigt och se det rent juridiska så är inte en CF något köp, vi ger pengarna i förhoppning om att vi ska få slutrprodukten, vi under alla de långa avtalen på alla de CF sidor så står det att vi inte genomför något regelrätt köp.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Nu har svaret kommit!

[FONT=&quot]215 × 303 × 23 mm.

Vikten blev visst 1,53 kg, så lite tyngre än beräknat.

/ Anton, kvällen efter spelpaketspackningen[/FONT]
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Yay! Tackar för svaret! :D

Ett och ett halv kilo, plus lite till, av antagen awesomeness! :D
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Förtydligande:
Grundboken och Spelpaketet skickas tillsammans. Spelpaketet består bland annat av rollformulär, tärningar, kartor och äventyrarens handbok.
Spelpaketsboken som kanske blir upp mot 200 sidor skickas senare. (På Crowdfundern köpte man denna separat)
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
marsa_87;n49956 said:
Ska man vara lite tråkigt och se det rent juridiska så är inte en CF något köp, vi ger pengarna i förhoppning om att vi ska få slutrprodukten, vi under alla de långa avtalen på alla de CF sidor så står det att vi inte genomför något regelrätt köp.

Jag kan nästan garantera dig att det juridisk skulle vara att betrakta som ett köp. Med köp, och konsumentköp i synnerhet följer en harang av tvingande, som inte kan avtalas bort och dispositiv lag som explicit måste avtalas bort (vilket den senare ev. är gjord). Säljaren kan kalla det precis vad han vill men det kommer inte att ha någon påverkan på varken det ena eller det andra. Vidare har jag andra jurister än jag själv som håller med om att den här typen av förköp är att betrakta som vanliga konsumentköp ( http://sevenius.se/publikationer/grasrotsfinansiering-en-vardepappersrattslig-utmaning-i-vardande/ ). Visserligen är det så att i det här fallet har vi bara doktrin att luta oss på, och knapphändig sådan, men det är så pass solklart att det är nog inte mycket att fundera på ändå.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Kaigon;n50602 said:
Förtydligande:
Grundboken och Spelpaketet skickas tillsammans. Spelpaketet består bland annat av rollformulär, tärningar, kartor och äventyrarens handbok.
Spelpaketsboken som kanske blir upp mot 200 sidor skickas senare. (På Crowdfundern köpte man denna separat)
Kommer PDF:erna från spelpaketet innan den fysiska spelpaketsboken, eller kommer de samtidigt?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
PDF:erna till spelpaketsboken kommer att komma innan den fysiska boken. Övriga PDF:er som ingår i spelpaketet men som inte är en del av spelpaketsboken kan komma både före och efter.
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Nu istället för att göra en helt ny tråd så skriver jag här.

För dem som inte var med och crowdfundade så undrar jag vilket datum kan man hoppas på att få se boken ute i handeln sfbok mfl affärer, så man kan lägga en beställning
 

Huggsnok

Veteran
Joined
7 Jul 2011
Messages
26
Aha! Nu är det nära till man får se skapelsen i sina händer.



Datum/TidpunktPlatsHändelse
2014-11-19 09:49Lekbergs, SverigeElektronisk förhandsinformation har mottagits

Så bara någon dag tills det kommer ett paket.

Mycket intressant ska det bli! :cool:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Vilket bra överraskning när man kom hem nu i höstmörkret! 2kg rollspel på väg hem till mig från mina hjältar Helmgastarna! Munter som en missla i jordgubbslandet!
 
Top