ento skriver av sig; ett kåseri

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag har konstaterat mer och mer att teori är don efter person och att för mig så är teori kul att prata om och designa efter men att det minskar kul och framför allt flow under spel.

För mig är den mest magiska känslan när allt flyter på, känns logiskt, sitter ihop bra nog och bara är kul. Jag har vartefter jag blivit äldre kommit på mig själv med att överanalysera och att ofta sträva efter att optimera mitt och andras kul och dessvärre så känner jag att det leder mig ut ur flow.

Mitt eget fel såklart, men så har det blivit.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
så länge jag känner känslan så har jag ju kul och så länge jag har kul så stannar jag kvar i det som ger mig kul . För mig räcker det att jag känner känslan utan att behöva veta vad som ligger bakom känslan .
Jag kan köpa att man inte vill läsa teori eller diskutera teori, men för mig är nyttan av teori (bland annat) att undvika ha tråkigt. Jag har jättesvårt att förstå hur någon kan gå igenom livet utan att dra slutsatser kring varför något blev tråkigt och lära sig något av det.

Det är något barn gör, medan de växer upp.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,148
Location
Göteborg
Det är något barn gör, medan de växer upp.
Vissa gör det medvetet, kanske verbalt.

Många barn gör det inte. När jag var liten förstod jag inte de av mina jämnåriga som inte analyserade vad som hände, som inte teoretiserade. Som inte hade en av tanketrådarna i huvudet upptagna med metaresonemang.

Men de gjorde inte det. De teoretiserade inte automatiskt.

Jag gissar att detta är en läggningssak även bland oss vuxna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Men de gjorde inte det. De teoretiserade inte automatiskt.
Det brukar ju märkas när en pratar exempelvis om film eller sport eller vad som helst. Vissa kommer veta vilka regissörerna var, vilka kameratekniker som användes, och fundera på vilka val manusförfattaren eller lagkaptenen gjorde. Andra kommer tänka, "fan vilken ball match/bra film/dålig film", uppdatera Facebook med lagom mängd outrage, och sen just inte fundera mer på det. :)
 
Top