D&D Enkla regler för Encumbrance

NSM

Ruin
Jag håller på att experimentera med ett enkelt system för Encumbrance för Old School Essentials (D&D B/X, typ) och undrar om någon ser några svagheter med det här? Mål 1: Jag vill inte behöva göra matte för att räkna ut movement speed. Mål 2: Jag vill ändå ha lite mer effekt av att bära massa grejer än bara Basic Encumbrance-regeln.

You have a number of carry-slots equal to your Strength. See table 1 for how many slots carried items will use.

You can have up to three slots worth of weapons at hand. These slots don't count towards your carry-slots.

Clothing and armor worn doesn't count towards carry-slots but determine your Movement rate:
Unarmored: 120'(40')
Light armour: 90'(30')
Heavy armour: 60'(20')

You need containers to carry things that don't have straps or the like. You can carry 2 slots worth of things in each hand but if you do carry things in your hands you cannot wield weapons or shields.

Certain containers increase the number of carry-slots you have, see table 1.

A character carrying more than their allowed number of carry-slots cannot move.

Table 1 - Equipment
Backpack 1 (storage)
Crowbar 1
Garlic 0 (tiny)
Grappling hook 1
Hammer (small) 1
Holy symbol 0 (tiny)
Holy water (vial) 1
Iron spikes (12) 1
Lantern 1
Mirror (hand-sized, steel) 1
Oil (1 flask) 1
Pole (10’ long, wooden) 2
Rations (iron, 7 days) 3 (bundle)
Rations (standard, 7 days) 3 (bundle)
Rope (50’) 1
Sack (large) 1 (storage)
Sack (small) 1 (storage)
Stakes (3) and mallet 2 (bundle)
Thieves’ tools 1
Tinder box (flint & steel) 1
Torches (6) 2 (bundle)
Waterskin 1
Wine (2 pints) 1
Wolfsbane (1 bunch) 1

Snarlikt hur de löst det hela i senaste utgåvan av Drakar och Demoner. Det kan nog vara av intresse att kolla in.

• Like
Reactions: NSM
Jag kan tycka att slotsen är lite snålt tilltagna, men i grund och botten är det väl ett system så väl som något. Vill man förenkla användandet kan man ju ha sina slots i en ram så det blir ett rutnät, och ha brickor som man lägger på och tar ur, så som många dataspel hanterar sin inventarie.

(Själv hade jag om jag ville göra det enklare att hålla reda på allt istället för att sudda och skriva ha en sån där bricka med flera snurrhjul med 1-10 på så man lätt kan "snurrändra" när man plockar på sig och när man släpper nåt.)

• Like
Reactions: NSM
Tack för input. Jag la till extra slots för containers, tänkte så blir det ett incitament att använda såna också. Ursäkta dålig formatering, kom inte på nåt bra sätt att visa tabellen.

Använder digitala formulär i det här fallet så sudda eller fysiska hjälpmedel är inte aktuellt just nu men bra tips annars.

Item Cost (gp) Slots Comment
Backpack, leather 5 1 Grants 3 carry-slots
Bag, leather 5 1 Grants 3 carry-slots (need one hand to carry)
Bedroll 5 1
Crowbar 10 1
Flint & Steel 1 -
Grappling hook 25 1
Hammer (small) 2 1
Holy symbol 25 -
Holy water (vial) 25 1
Iron spikes (12) 1 1
Lantern 10 1
Mess kit 7 1
Mirror (hand-sized, steel) 5 1
Oil (1 flask) 2 1
Pole (10’ long, wooden) 1 2
Rations (iron, 7 days) 15 3(bundle) Will keep indefinitely
Rations (standard, 7 days) 5 3(bundle) Will spoil after a week
Rope (50’) 1 1
Sack (large) 2 1 Grants 3 carry-slots (need two hands to carry)
Sack (small) 1 1 Grants 2 carry-slots (need one hand to carry)
Stakes (3) and mallet 3 2
Thieves’ tools 25 1
Tinder box (flint & steel) 3 -
Torches (6) 1 2(bundle)
Waterskin 1 1
Wine (2 pints) 1 1

Back