Enkel fråga: Ni som använder spelledarskärm, vilket format vill ni ha?

Vilket format vill ni ha på spelledarkärmen?

• Total voters
    33
Gillar oftast referensmaterialet som finns i en SL-skärm, men brukar lägga dem ned på bordet så inget döljs. Motverkar väl egentligen syftet, men jag gillar när spelare ser eventuella slag så de vet att det inte fudgas.

Plockar ibland fram den när jag har "offentliga" rollspelstillfällen, konvent och enstaka evenemang på biblioteket, eftersom det liksom "hör till". Tänker att nybörjare förväntar sig den där skärmen och vem är jag att förvägra dem?

Privat är det ytterst sällan jag använder skärmar nuförtiden och när jag hade skärm var det sällan jag använde informationen på baksidan, det var mer av hävd.

Last edited:
Enligt min erfarenhet så är liggande A4 att föredra mest för att det blir mer styrsel i själva skärmen. De jag har i A5 har en tendens att vilja fälla ihop sig själva trots att jag lagt ner dem helt mot bordet innan jag ställer upp dem. Sen är A4 oftast mindre skrymmande då de oftast är i samma format som regelboken

Har senaste åren varit tvungen att spelleda vid rätt små/trångbefolkade bord, och upplever då att liggande A4 är lite för lågt för hemlighetsmakeri. Men om man hade ett långbord värdigt kungen så skulle kanske liggande A4 vara att föredra.

La röst på stående A4 då det är vad jag främst använde förr i tiden. Nuförtiden kör jag mest online och behöver inte ha det.
Men när jag har kört på konvent så har jag kört men en betydligt mer robust liggandes hårdpärmsliknande skärm med 3 paneler där som har plastfickor och annat. Gillade det faktiskt så kanske föredrar det.

Beror på spelet. Skärmen behöver innehålla allt jag behöver snabb behöver så jag inte måste ha böckerna på standby. Vad jag behöver är så klart subjektivt, så generellt behöver skärmen innehålla mer än så för att täcka vad alla behöver. Om jag ändå måste ha boken på standby faller mycket av poängen med skärmen för mig. Jag har ett begränsat behov av att gömma saker, jag vill bara ha utrymmet för innehåll.

Angående vad en skärm bör innehålla så är jag partisk till skärmar som är äventyrsspecifika, snarare än fyllda med regelreferenser. På Nördhelg Norrtälje körde jag en Shadowdark-dungeon och hade med mig den här skärmen (som är A4-stående, den sämsta av varianter):

1773043392624.png

Jag använder skärm ibland, men oftast bara en box.
Man ställer upp locket som insynsskydd och använder botten som tärningsbricka (tray),

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook

Angående vad en skärm bör innehålla så är jag partisk till skärmar som är äventyrsspecifika, snarare än fyllda med regelreferenser. På Nördhelg Norrtälje körde jag en Shadowdark-dungeon och hade med mig den här skärmen (som är A4-stående, den sämsta av varianter):

View attachment 28808
Det här är en toppenlösning tycker jag. Jag har använt sådana vid ett par tillfällen och det har funkat utmärkt. Även om man redan har en skärm så kan båda användas parallellt genom att man har den ena innanför den andra utan att de är i vägen så att de stör.

Back