Nekromanti Enhörningar

Joined
7 Aug 2003
Messages
16
Trudvang är en trollsk och mystisk värld fullproppad av sagoväsen. Men enhörningar då?
Enhörningar är ju ett av dom mest kända fabeldjur som finns. Varför finns det inte någon
Trudvangsk variant, jamenar det finns ju basilisker, mantikoror och gripar.

En spelledare kan ibland vara väldigt trött
 
Joined
7 Aug 2003
Messages
16
A men jag undrar ad ni tycker, skulle ni kunna ha med enhörningar?

En spelledare kan vara väldigt trött ibland
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Finns det inte med en enhörning bland varelse-delen i grundboken? Men jag kan ha fel.

A men jag undrar ad ni tycker, skulle ni kunna ha med enhörningar?
Enhörningar finns inte i mitt Trudvang, av den enkla anledningen att det känns fel. Av samma anledning finns det inte heller ankor eller halvlängdsmän. Jag tycker inte att allting måste finnas i alla rollspel, då märker man ju knappt skillnad på vilket det är man spelar. Men vill man ha med enhörningar är det väl inte så svårt att plocka med dem.
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Det känns väldigt fel med enhörningar, de må vara myotmspunna fabeldjur, men det är mig veterligen ett fabeldjur från mellanösternområdet eller något sådant, inte från den nordiska mytoligin.
Fast det säger ju inget om huruvida det borde vara med eller inte, själv tycker jag inte att de passar så bra med enhörningar inne i den djupa mörka skogen och skulle av den anledningen inte använda dem.
Enhörningar passar bättre i bergstrakter dock inte bland den typ av berg man normalt benämner fjäll utan snarare sandstensberg i ökentrakter.
Men det är min åsikt, jag tycker att enhörningar passar utmärkt i DoD4 men jag har aldrig haft med någon vad jag kan minnas.
 
Joined
7 Aug 2003
Messages
16
Tänk en mörk mystisk skog, de höga granarna släpper bara in några få strålar solm som träffar den tjockabjörnmossan som täcker marken, eller nåt. Här skulle jag kunna tänka mig en en inte allt för stor vit enhörning med svart horn. Jag tycker inte att enhörningar bara skall knata omkring i sandstensberg o sånt utan hör egentligen ännu mer hemma i Nordens mörka skogar.

En spelledare kan vara väldigt trött ibland
 
Joined
7 Aug 2003
Messages
16
Jag håller med

En spelledare kan vara väldigt trött ibland Jag håller med till fullo. men ankor hör inte hemma i Trudvang
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Greker och vikingar

Det är väl mest vad Trudvang är inspirerat av och eftersom enhörningen mer tillhör de keltiska sagoväsena så tyckte de väl helt enkelt att det inte passade in
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Först och främst tycker jag att enhörningen ska hålla sig till trakter där det finns vanliga vildhästar. Djup och snårig urskog är inte trevligt för hästar att ta sig fram i. Men i största allmänhet tycker jag att enhörningen kan passa bra in i Trudvang, bara du ser till att göra den majestätisk och raggig som en svensk arbetshäst.


/Dimfrost, skogstroll
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Najeee...

Vet inte just om just Enhörningar just passar in i Trudvang.. Men om du vill ha med det, varför inte...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jorå.

Man skall väl komma ihåg att Trudvang inte är ett fornnordiskt rollspel, utan det är en blandning mellan fornnordisk mystik och grekromersk mytologi.

Fornnordiska troll var inga monster, men i Trudvang så är de rena vidunder, precis som de mytologiska varelser som antikens mytologi kryllade av.

Sedan förväntas Trudvangs hjältar vara atletiska hjältar stöpta i antikens hjälteideal, inte tjocka, stora björnkarlar som de skulle vara i våra fornnordiska sagor.

Å så har vi det uppenbara, förstås: harpyor, mantikoror, nymfer och liknande.

---

Enhörningar må komma från en annan del av världen, men det tycker jag bara är en fördel. Det gör ju dem till lite mer exotiska varelser, och är det något en enhörning skall vara, så är det exotisk.

(För ärligt talat, tycker du inte en enhörning framstår som lite alldaglig om den existerar sida vid sida med pegaser? Det tycker iaf jag, men om man lugnar ner sig med flygande hästar och hippogriffar, då framstår enhörningar som desto coolare.)

Tänkande hästar är ju förresten typiskt fornnordiskt, känner ni inte till Bäckahästen? Han var en djäkel på fruntimmer. Jag tycker faktiskt att Enhörningen blir roligare om man ser på den ur det perspektivet. Enhörningen är ute efter pura jungfrur, medan Bäckahästen jagar rätt på skökorna. Hur ballt som helst.

Så visst, när allt kommer kring så diggar jag enhörningar.

Men jag tycker ju å andra sidan också att Trudvang är det bästa DoD att spela med ankor i, så mina åsikter ligger förmodligen rätt långt ifrån era... He he...

/Rising
har en väldigt egen syn på Trudvang
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Bäckahäst

"Tänkande hästar är ju förresten typiskt fornnordiskt, känner ni inte till Bäckahästen? Han var en djäkel på fruntimmer."
Åh, fanken.. Var inte det bara en annan sak för näcken? Näcken spelade så vackert att man drogs till den ner i vattnet och bäckahästen hoppade man upp på och så sprang den ner i vattnet med sin börda..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gillar bilden på bäckahästen i Monsterboken
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Bäckahästen (OT)

"Åh, fanken.. Var inte det bara en annan sak för näcken? Näcken spelade så vackert att man drogs till den ner i vattnet och bäckahästen hoppade man upp på och så sprang den ner i vattnet med sin börda.."

Ironiskt då att Bäckahästen i Stockholm spelar så vidrig musik att alla med något intresse för sin egen psykiska hälsa springer därifrån så kvickt det går.
 

übergoth

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
6
Om man vill få ännu bättre kännsla så tycker jag söka sig längre bakåt i tiden för att hämta inspiration. Från den tiden då enhörningar inte var hästar med horn utan, om jag inte mins fel, enhörningar med diton.

Fast än intressantare är väll hur de ska gestalltas. Vilka sorters varelser är de? Själv tycker jag man ska hålla sig till orginalhistorien (som jag har fattat den): hingstar med fallosar i pannan som drar sig till oskulder... ehum.. lalala.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Keltiska sagoväsen?

*hostälvor-i-bemärkelsen-pixieshosthosthostharkelrossel*

Jag vet inte...men en av mina första tankar när jag bläddrar i 'Jorges bestiarium' är att det skulle förvåna mig mycket om Riotminds valde bort väsen av sådana orsaker. Den kulturmytologiska sillsalladen i Jorges är redan rätt kladdig...

Om minotaurer, gripar, behornade demoner och älvor i den pankeltiska romantik-tappningen fungerar i Trudvang, varför skulle inte enhörningar göra det? Jag hade inte dragit mig för att använda en om jag spelade DoD6 med rådande bestiarium, åtminstone.

Dessutom...nog hörde jag att andra delar av världen kommer vara tungt inspirerade av keltisk och slavisk förmedeltid/medeltid?

- Ymir, hänvisar
 
Joined
7 Aug 2003
Messages
16
Sammanfattat..

Sammanfattningsvis kan man ju säga att enhörningar mycket väl kan passa in i trudvang, om än lite modifierad och under ett annat namn, (om någon kommer på något bra kan ni väl höra av er mellantott@hotmail.com ) Vissa verkar inte gilla enhörningar, men jag gillar i och för sig inte ankor. Dessa personer kanske lider av den såkallade den såkallade AntiChronopiasyndromen som innebär att under DoDs dystra år under Chronopias välde fick dom en aldeles för stor dos av hippogriffar, supermegatrehörningar och aristokratalver på strutsar. Jag förstår dom, till fullo, men jag ber dem att inte rädslas av enhörningarnas magi och mystik. Så, gott folk och fä, låt enhörningarna förtrolla er på era äventyr i Trudvang!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Påpekande

Hippogriffar förekommer inte i någon Chronopiamodul, än mindre enhörningar, och alla eventuella tendenser till ras- och varelseinflation är ungefär 10-15 ggr större i Ereb Altor, och uppskattningsvis åtminstone 5 ggr större också i DoD6. Räkna bara mängden beskrivna raser och varelser i modulerna, vettja.

- Ymir, Chronopiaälskande besserwisser
 
Top