Nekromanti Enhörningar

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Påpekande

Vad gäller spelbara raser har väl DoD5 ett visst försprång dock? Alla de där modulerna (alvernas handbok, svartfolkens handbok o.s.v..) måste ju innehållit något.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Påpekande

Hmm...jo, där vinner nog Chronopia, dyker ju upp nya spelbara raser i i stort sett varje modul. Men då bör det tilläggas att lejonparten av de spelbara raserna är olika alv- och människofolk, inte gravt olika varelser som i DoD4. Vad spelbara raser beträffar erkänner jag att DoD6 har det mest sunda (=trovärdiga) urvalet, men Chronopia det överlägset ballaste. Så det så :gremtongue:

- Ymir, älskar Wongoserna och Kothalverna och Isbarbarerna och och...
 
Joined
7 Aug 2003
Messages
16
Jag har allt hittat rätt många..

Jag har allt hittat rätt många mysko raser i deverse Chronopiamoduler, okej trehörningar och hippogriffar kanske inte förekommer, men det jag menade var att jag tror inte att Trudvang riskerar att balla ur som Chronopia gjorde bara för att det flyttar in lite enhörningar i de öde skogarna.

Thats how it is .... I think..
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Jag har allt hittat rätt många..

Well...Chronopia har en mängd olika spelbara raser, men väldigt lite monster och dylikt överhuvudtaget. De monster som fanns var helt påhittade väsen, och varelser endast i undantagsfall rippade från mytologi. Monsternas huvudsakliga funktion var som mystiska väsen djupt ned i underjorden, förlupna bestar i kloakerna eller mordiska monster på arenan. En ganska fräsch approach, i mitt tycke.

Att Chronopia skulle ha 'ballat ur' är helt och hållet din personliga åsikt. Försvara den gärna genom att förklara vad du menar.

- Ymir, har allt hittat rätt många mysko raser i Jorges
 
Joined
7 Aug 2003
Messages
16
Jag tycker att de har det

Okej det må vara min personliga åsikt att Chronopia tog död på den aldeles supermysmysiga DoDkänslan som riotminds nu äntligen hittat tillbaka till, men jag vet att den delas av många andra. Jag har stött på såna som dej, såna som vägrar inse att Chronopia var en cool tanke men blev en dunderflopp. Nu kanske jag får hundra argmejl från ivriga Chronopiaanhängare men jag räds icke. Ni e säkert jätteshyssta i vanliga fall utom om vi skall diskutera detta känsliga ämne. Ungefär som göran och EMU. (!) Ursäkta min åsikt igen.

So long och adjö till möjligheternas stad.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Genomgång av raser i Chronopia

Eftersom trådförfattaren verkat acceptera diskussioner om Chronopia i den här tråden så fortsätter jag...
I princip finns det "bara" Alver, Halvalver, Svartblod, Människor, Dvärgar, Drakoniter och Gnomer i Chronopia... Inget mer...
DoD 5 Grundboken innehåller 12 raser; Dimalver, Drakoniter, Dvärgar, Gobliner, Halvalver, Högländare, Ljusalver, Människor (vanlig), Orcher, Stadsalver, Troll och Wongoser.
Vapen & Rustningar i Chronopia innehåller 3 raser; Latracier, Mulvaker och Sabraner.
Svärd & Svartkonst innehåller 1 ras; Marajiputter.
Mörkrets Väktare innehåller 2 raser; Chariber och Gnomer.
Alver i Chronopia innehåller 7 raser; Aramasalver, Belisariusalver, Ceriaslaver, Degasalver, Kothalver, Lysanderalver och Venturaalver. (Dessa kan sägas ersätta vanlig Stadsalv)
Mörkrets Krigare innehåller 1 ras; Hängivna.
Svartblod i Chronopia innehåller 4 raser; Grottroll, Vilda Troll, Resekrigare och Resehärskare.
Väsen i Chronopia innehåller 8 raser; Brundusier, Faltrakier, Fryvier, Isbarbarer, Kader, Nattländare, Röda Korsarer och Solfolk.
Summerat blir det 38 raser, men då är 8 svartblod, 10 Alver, 15 Människor och resten övriga.
38 är många, men DoD 4 kan säkert presentera en högre siffra, och såvitt jag kommer ihåg så finns det väl inte mer än 10 raser till DoD 6 (iaf i grundboken. Har de släppt fler raser?)

Jag kan komma över att alla inte måste älska Chronopias kampanjvärld, precis som DoD6:are får komma över att jag varken gillar Trudvang eller DoD 6.

Mitt slutord lyder i alla fall så här:
- Chronopia spårar endast ur ifall SL tillåter att det gör det!
(Eller om man nu vill ha det enligt orginal eftersom det är så häftigt)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Allmängiltighet?

Okej det må vara min personliga åsikt att Chronopia tog död på den aldeles supermysmysiga DoDkänslan som riotminds nu äntligen hittat tillbaka till
DoD4 i all ära, men om du följt forumdebatterna tillräckligt länge för att veta vad jag tycker om DoD6 lär det stå klart att den så kallat 'supermysmysiga DoDkänslan' är allt annat än eftersträvansvärd i mitt tycke. Den tycks nämnligen mest gå ut på äventyrarkoncept och rosafluffig monsterbashing.

Jag har stött på såna som dej, såna som vägrar inse att Chronopia var en cool tanke men blev en dunderflopp.
Okej...att Chronopia blev en 'dunderflopp' är alltså plötsligt ett allmängiltigt faktum? Tillåt mig skratta. Du tycker det blev en dunderflopp, jag tycker det är en underbart skojjig kampanjvärld med en alldeles unik svart humor och självdistans. Dessutom är den mångfacetterad och ger oändliga intressanta kampanjuppslag bara av att öppna grundboken, som för övrigt innehåller en av de snyggaste världsbeskrivningar, speciellt skildringen av alverna, jag läst. DoD4 är charmigt, men det har inga sådana kvalitéer att erbjuda, och DoD6 är mest standardfantasy modell #1A klumpigt övermålat med uppenbart fotokopierade John Bauer-motiv. Chronopia gjorde ett försök att vara mörkt, nyskapande och invecklat, och i ett senare skede svalt distansierad men mycket bisarr svart humor. Det är måhända en motsägelsefull världsbeskrivning om man jämför grundboken med modulerna, men den har fortfarande oräkneliga fler intressanta element att erbjuda än ett ärkestereotypt och klumpigt utfört greko-nordiskt mytologiskt hopkok. Att sedan Chronopia råkade heta 'Drakar och Demoner' var väl den stora missen i sammanhanget, eftersom det uppenbart provocerade något ohyggligt. Om ni som hatar det så kan försöka se det för vad det är och koppla bort den biologiskt nedärvda uppfattningen om vad 'DoD' uppenbarligen måste innebära lovar jag att åter ägna DoD6 en seriös inblick. Jag kan trots allt inte annat än lita på Vitulvs omdöme när han påstått att 'Osthem' borde vara i min smak.

Tills det händer, om någonsin, backar jag inte för att älta det här i evighet. Chronopia har sina brister som alla spel, men det är suverän mörk fantasyhumor av mycket hög produktionskvalitet (lycka till att hitta ett enda stav- eller tryckfel i en Chronopiamodul), och jag kan inte riktigt se varför alla hatar det.

- Ymir, ursäktar inte sina åsikter.
 
Joined
7 Aug 2003
Messages
16
Re: Genomgång av raser i Chronopia

Jag tycker faktist Chronopia verkar kul, jag kanske ska omverdera det och se det ifrån det det verkar vara, ett fantasyhumorspel med massa coolasaker och vapen, ska snacka med grabbarna...

Notarien skriver - Ibland får man inse sitt nederlag, men ibland kan man se andras, .. eller nåt. ha det bra ymir
 
Top