Nekromanti Enbart djur?

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
Re: Vad du behöver göra

Transpiration= Utsöndring av svett ...

Där höll jag på att bli riktigt förvirrad ... men jag hajar ...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Serien Usagi

Samlingsalbumen med Usagi Yojimbo går att få tag på till exempel via SF-bokhandeln eller Amazon. Lösnummer kan i allmänhet plockas hem via Dolores eller Staffars serier (adresser okända för mig).
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Fabel rollspel och Fabel berättelser kan lätt bli barnsliga. MEN det finns undantag. och ideen är bra och rolig i sig.

För exempel på en roligdjur liknande varelser så kan man läsa i Firestaff berättelserna om Wikunni som är djuriska av olika slag och were-cretsure allt från varulvar till varkatter och Varvildsvin.

Wikunni är de mest intresanta de har alla djuriska drag en av de viktigaste bi personera är en Räv-Wikuni som är prinsessa hennes far är en Lejon Wikuni.
osv.. Hon gifter sig senare med en Grävling-Wikuni ohc deras barn blir en Tiger-Wikuni.
Hur deras djuriska drag väljs ut nämns inte..
Läs och insperas..

Ps Krister Läs Firestaff du kommer gilla rävtjejen :gremsmile:
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
"Tja det är väl egentligen det man skulle göra mer eller mindre."

Okej, då är jag också på det klara med vad du frågade om. Du hade någon formulering som fick mig att fundera i banorna "hur hade världen sett ut om...".

Nå, i vilket fall så sa jag ju att jag gärna ser dig formulera en spelvärld som du själv gillar. När du har gjort ett koncept så lovar jag att säga vad jag tycker. Grejen är att det först behövs lite konkret material från spelmakaren (i det här fallet du).

-

Jag förstod att du ville ha svar på konkreta frågor, men det tycker jag är din sak att avgöra, då det är ditt spelkoncept. Jag vill inte göra ditt spel. Men nu när jag ändå sitter här och skriver till dig så kan jag väl besvara vad jag spontant skulle tycka om. :)

"[...] innebär det att de innehar vissa typ sysselsättnigar mer generellt eller?[...]

är alla rävar politiker eller forskare då, eller är det bara mer vanligt med rävar inom liknande brancher generellt sett?"


Tja, det skulle jag gilla, men bara generellt. Jag skulle gilla om till exempel rävar hade högre grundförutsättningar att få ett högt värde i intelligens (eller motsvarande regelmässig funktion). Man vill ju inte att alla rävar ska vara politiker, gangsterbossar, forskare, matematiker och så, men att det är vanligt. Man vill dessutom inte att alla råttor ska vara från samhällets lägre skikt, även om det gärna får vara på det sättet generellt.

"Alltså ska arten bestämma vilka förutsättningar och karaktärsdrag som rollpersonen har eller inte?"

Nej. Inte bestämma, men inspirera till och föreslå. Att låta arterna helt bestämma skulle bara kännas dumt, men man får gärna sätta upp normer för hur det ofta är, då det bara är berikande och inspirerande.

-

För att avsluta så är min poäng att du verkligen borde göra ditt spel. När du har något konkret att tycka till om, då är åtminstone jag här och lyssnar. Jag är alltså inte det minsta emot dig, utan vill bara påpeka att spelets grundläggande koncept är ditt.
Keep it on, för jag vill gärna se mer Furrie-rollspel.

Zap
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Hej!

Jag antar att du i första hand tänker på fabeldjur; djur som funkar som människor, men jag ska ändå posta den här länken, mest för att jag gillar att posta länkar till inlägg som jag skrivit för länge sedan.

Spela djur
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
Blir spelet mindre mitt för att jag lyssnar på olika åsikter, såvitt jag vet så blir det ändå jag som i slutänden, skriver ihop det hela ... hur nu det ska gå...

Jag menar det känns rätt meningslöst att göra ett spel som enbart jag tycker är kul, ska jag spela det med mig själv?

Enligt mig är detta det vanligaste misstaget hemma-snickrare gör, dom kör helt sitt eget rejs .... är det speciellt många som kör dom grejerna, knappast ... eller?

En del behöver kanske inte fråga i samma grad som jag, dom kanske kan analysera trender och åsikter mer ...

Nej som sagt om inte ni säger vad ni tycker känns det inte intressant att bygga spelet, jag anser att produkten måste anpassas efter marknaden ...

Jag tycker det är roligare att bygga ett spel som någon vill ha istället för ett spel som ingen vill ha ...

Därför frågar jag om jag får?

Och ni svarar om ni tycker att det är kul att svara, sen blir det var det blir ...
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
Låter intressant, tack för tipset!

Givetvis är det en svår balansgång att väga barnslighetsfaktorn, löjlighetsfaktorn, humorn mot vad som känns "seriöst". Nog för att humor-rollspel kan vara roliga men de håller sällan för längre kampanjer om du frågar mig.

Gav en annorlund tanke det där med att art+art inte har betydelse för avkomman, något att fundera på.

Måste dock medela att min förmåga att läsa "skönliteratur" är begränsad, och engelskan hjälper inte direkt till ....
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
Tja jag har inte bestämt något utan jag vill veta vad ni tycker är roligt!

Är det roligare att spela en människa som ser ut som en katt ..... har jag fått katt på hjärnan eller?

Eller är det roligare om katten har lite mer kattiga (nej det där ordet kan man bara inte skriva) egenskaper, personlighetsdrag etc...

Typ
Katter är mer benägna att vara nattugglor (he he nu fick jag in ett djur till)
Katter ser bättre i mörker
Katter är generellt sett ganska slöa och egensinniga
Katter är smidiga och reflexsnabba
Katter har nio liv
Alltså man baserar vissa saker på vad djuret i fråga anses vara (fördom eller fakta spelar mindre roll just för exemplet)

Vad tycker du?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Vad tycker du?

Alltså, jösses, jag är verkligen inte rätt person att fråga. Jag tycker alla rollspel är roliga, och en sådan detalj som huruvida kattrollpersoner ser bra i mörker eller inte bryr jag mig faktiskt inte ett dyft om. Det är ju liksom inte sådana grejer som avgör huruvida ett rollspel är bra eller inte, utan om det är välgjort och om det ger mig något nytt.

Du säger i något annat inlägg att du är mån om att andra människor ska kunna uppskatta spelet. Jag tror faktiskt inte att du uppnår detta genom att detaljförhöra oss om våra preferenser när det gäller rollspel. Om jag finner ett rollspel attraktivt så beror det ju på att det är unikt, något speciellt som jag inte sett förut, något som kommer direkt ur skaparens hjärta. Vill du göra ett spel som tilltalar andra så är det nog den här utgångspunkten du ska använda, för ett spel som bara är en jämngrå soppa av kompromisser är ju knappast särskilt attraktivt.

Jag tror du jagar efter halmstrån. Du är förstås fri att avfärda min varning, men kom inte och säg att du inte blivit varnad. :gremgrin:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
När jag kom på Fabeljazz gick det till ungefär såhär. Det var en förvirrad kväll i vrållådan i slutet av mars eller början av april. Av någon anledning snackade vi jazz (och det lär ha varit Storuggla eller Feliath som började), och någon nämnde att det skulle vara kul med ett jazzspel. Plötsligt talades det om ugglor och koalor som spelade jazz i tunnelbanan, och uttrycket "fabeljazz" myntades. Vi behövde ju en bakgrund, så jag funderade lite. Hmm... djur och steampunk, det har väl inte gjorts förut. (Jag tänker alltid på steampunk om jag inte har anledning att låta bli, typ, för då blir det ju zeppelinare också.) Visserligen gled det över i dieselpunk senare (tack vara Nightowl), men det kändes ändå originellt.

Har du ett origienellt koncept ska det går att förklara på en eller ett par meningar, utan att använda orden "standard" eller "vanlig". Fabeljazz skulle jag beskriva som "animorf dieselpunksjazz i Metropolis' skugga", medan om konceptet skulle beskrivas som "fantasy med alla de vanliga raserna" får man se upp. (Naturligtvis är den här definitionen säkerligen alldeles uppåt väggarna felaktig, men den kanske kan vara till någon hjälp i alla fall.)


/Dimfrost
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Tja, I Iron Claw så spelar man animorfa däggdjur i sådär 1700-talets Europa. Alla nyttodjur är reptiler, så man slipper bekymret att den animorfa hästen tar hästen till jobbet.

Ett trevligt, om än lite annorlunda regelsystem, i samma anda finns också "Jade Claw" som utspelar sig i medeltida Kina, om jag förstått allt rätt.
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
Aha se där plingeling, pussar och partyhattar på dig ... ett bra tänk där med vad man kanske ska se upp med, tackar....
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
Okej chinscilla lite nu ...

Att mina spelar uppskattar spelet är absolut av yttersta vikt för att jag överhuvudtaget ska göra spelet, annars låter jag bli.

Nu vet jag väldigt mycket mer om mina spelare och deras åsikter än om er och era åsikter. Men då en tanke av kan jag säga lite mer sekundär natur, nämligen framtida PDF, eller motsvarande. Så är ju ni som håller till på internet och bubblar rollspel en potensiel målgrupp eller hur?

Om du upplever det som ett förhör så är det trist, inte min mening liksom ... som jag också skrev i ett annat inlägg ni svarar om ni tycker att det är kul att svara, jag kan ju liksom inte tvinga dig att svara, du svara om du vill och om du tycker det är kul att svara ... dina motiv, anledningar och så till dina svar kan jag inte veta, men jag hoppas verkligen inte du känner dig förhörd, eller tvungen.... då blir jag ärligt lite ledsen i ögat så att säga ...

Men du du får *trollar med fingrarna* Pelagonier, Päron och Pelefantkramar för att du även trots mitt tydligen framtvingande "förhör" svarat på frågorna, tack! :gremlaugh:

Vidare brukar detaljfrågor vara rätt avgörande för somliga, för somlig inte ... jag pejlar lite runt spelandet av enbart djur i ett eventuellt spel.

Och ja jag behöver gärna lite tips och trix av de som kan offra en liten tid och ansträngning på att ge sådana, jag försöker i all välmening att tacka och bjuda på all den vänlighet jag består av i skriven form vilket är lite svårt att markera tydligen ...

Tusen förlåt om du på något sätt vart störd av min framfart, okej .... *räcker fram tassen och låter mjau*
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Lugn, lugn. Inget illa ment från min sida, utan det här var nog bara ett missförstånd.

Grejen är att jag som spelmakare absolut inte håller med dig i grunden.
Det som du kallar det vanligaste misstaget bland hemmasnickrare, det kallar jag för en av de största fördelarna med amatörmakande. Jag tycker nämligen att det är så enormt skönt att man inte har något krav på sig att produkten ska passa marknaden. Därför tycker jag också bara att det är skönt att kunna vräka ur sig vad för spel som helst, utan större tanke på att det ska bli omtyckt och spelat. (Kolla till exempel in Hypokognia-tråden här nedan. Ett förbannat snyggt, intelligent och välgjort spel, som knappast kommer spelas av särskilt många människor. Det är ett bra exempel på det fina med anspråkslöshet, i mina ögon.)

Självklart är det roligt om folk tycker om mina spelidéer, men jag tycker verkligen att det inte är något primärt mål. Den största tjusningen med rollspelsmakande för mig är processen och inte resultatet, något som jag har upprepat intill klåda och förbannelse.


Nå, på grund av att jag själv är av den åsikten (och för att ganska många andra också är det) tänkte jag inte ens tanken att du var ute efter att pejla läget, vad folk är intresserade av att se. Nu, när jag vet att du är ute efter att kolla vad det suger efter på marknaden, förstår jag dina frågor.

Tyvärr är jag bara för dryg för att komma på någonting vettigt just nu. Kör hårt dock! Som sagt vill jag gärna se mer Furrie-spel.

Zap

PS.
Pejla markaden, ja. He he he. Min önskan om vad som ska komma ut på independentmarknaden är ännu fler spel som inte är publikinriktade i första hand, utan följer skaparens preferenser i ännu större utsträckning.
DS.
 
Top