Nekromanti Enbart djur?

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
Jag fick en minst sagt skum idé för ett tag sen, men då jag inte till fullo lyckats avgöra om den är något att ha så slänger jag idéen här för att förhoppningsvis se vad ni tycker.

Utan att ha bestämt om det är inriktat på fantasy, sf, skräck eller något sådant så presenterar jag idéen:

Vad skulle hända om man istället för människor, alver, dvärgar och *infoga valfri klassisk "ras"* istället stoppade in djruarter?

Alltså världen har i alla tider befolkats av olika djurarter. Åstakommer man något med det?

Vidare, om vi dessutom fråntar djurarterna skillnaden i "storlek" så att alla blir ungefär lika stora eller små om man så vill, vad blir skillnaden. Förutom det uppenbara att en sork kan vara större än en elefant, sas ...

Vilka konflikter kan man bygga förutom de rätt uppenbara katter och hundar ogillar varandra sas...

Skulle man förlora eller vinna något genom att ta bort artbundna konflikter, och ja vad i så fall?

Är det önskvärt att särskilja arternas generella personlighetsdrag, eller ska arten inte ha betydelse för hur individen (läs rollpersonen) är?

Jag utgår från att den egna arten bör ha någon fördel, som exempelvis att katter endast kan föröka sig med katter, då får man kanske en "naturlig" anledning för att hålla sig till sin egen art.

Hur mycket männskliga drag behöver man ge djuren?

Intelligens
Språk
Fingrar
Upprätt gång

Vilka förändringar måste man göra på en specifik art, exempel råtta:

Livslängd
Barnkullar

Vad om något annat än de specifika yttre dragen bör varje art behålla för att skapa ett kul spel, och vad måste ändras om något?

Sinnen (hundar har bra luktsinne etc)
Antar att det är ganska viktigt att samtliga djur ser rätt bra då det kan bli svårt att hantera väldigt olika sinnen, det blir kanske helt enkelt lite svårt för SL att först ge ett syn-intryck, sedan ett lukt-intryck, etc.

Är det här ens något som är intressant att fundera vidare på, eller är det en såpass "sjuk" idé att den i slutändan inte blir spelbar?

" Råttan Max och hans dödspolare hunden Frippe hade sin vana trogen begett sig ner till rymdhamnen för att spana in när rymdskeppen stack iväg mot för dem okända men i deras fantasi störtsköna ställen. För två dagdrivare utav av Max och Frippes kaliber så var det att börja med dagens höjdpunkt för att sedan på minst smärtsamma sätt genomlida resten av dagen i väntan på morgondagens höjdpunkt, vilket sorgset nog bestod av samma sak. Föga anade någon av dem att morgondagens höjdpunkt skulle komma att innebära slutet på deras dagar som dagdrivare, och på samma gång vara början på ett stort äventyr."
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Att fundera runt hur världen skulle ha varit om alla skulle varit fabeldjur, det tycker jag är lite för ogripbart för att direkt tilltala mig.

Vad jag skulle tycka mer om vore helt enkelt att man bytte ut människors kroppar mot fabeldjurskroppar och inte låtsades om det, liksom. Om man nu lät det vara kvar i vår tid, men bytte ut folk mot fabeldjur, kunde man få en del roliga effekter. Att alla våra nuvarande politiska konflikter fanns kvar, alla kulturella grupper och sociala sammanhang fick finnas kvar, fast med fabeldjur i rollerna.

Ska vi snacka om en vanlig fabelstruktur så ska även en liten del av djurets personlighet få följa med, men det man egentligen gör är att man byter ut människokroppar mot fabeldjur och modifierar deras egenskaper och förutsättningar en aning, beroende på vad det är för djur.


Hmm. Jag skulle nog föreslå, om du nu vill att alla ska vara fabeldjur, att du helt enkelt tar vår (eller någon annan) värld och för över djuren på den.


Nå, är du sugen på att bygga lite på det här, så går det väldigt bra. Det finns mycket att fundera och bygga kring, och väldigt mycket som inte redan är gjort.

Du frågar mycket detaljfrågor och konkreta saker, vilker jag inte riktigt vill svara på. Själv är jag inte så intresserad av att göra något av ämnet just nu, men jag har inget emot att du gör det. Bestäm alla detaljfrågorna själv, tycker jag. När du sedan kommer med något konkret klur lovar jag att tycka till om vad du skrivit.

Zap
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
"Vad jag skulle tycka mer om vore helt enkelt att man bytte ut människors kroppar mot fabeldjurskroppar och inte låtsades om det, liksom. Om man nu lät det vara kvar i vår tid, men bytte ut folk mot fabeldjur, kunde man få en del roliga effekter. Att alla våra nuvarande politiska konflikter fanns kvar, alla kulturella grupper och sociala sammanhang fick finnas kvar, fast med fabeldjur i rollerna."

Tja det är väl egentligen det man skulle göra mer eller mindre.

Alltså djuren är liksom människor i en mening.

Det jag undrade lite över var egentligen om vi tar exemplet katter, om katter är smidiga (fördom eller fakta spelar inte så stor roll för exemplet egentligen), innebär det att de innehar vissa typ sysselsättnigar mer generellt eller?

Om rävar är sluga, smarta och trixiga ... är alla rävar politiker eller forskare då, eller är det bara mer vanligt med rävar inom liknande brancher generellt sett?

Alltså ska arten bestämma vilka förutsättningar och karaktärsdrag som rollpersonen har eller inte?

Om du förstår vad jag menar?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det här ens något som är intressant att fundera vidare på, eller är det en såpass "sjuk" idé att den i slutändan inte blir spelbar?"

Animorfa rollspel finns redan. Fabeljazz kom upp här för ett tag sedan, och några av mina personliga favoriter är Usagi Yojimbo (feodala Japan), Furry Pirates (pirater) och Albedo RPG (hard SF).

Åtminstone i det sista så finns det en inbyggd konflikt mellan Konfederationen och Oberoende Kaninrepublikerna. Den förstnämnda staten är en byråkratisk men relativt jämlik koloss, och den senare är en rasistisk kanindominerad och fruktansvärt expansionistisk stat (kaninerna förökar sig ju som... tja, kaniner).

Och ja, det är fullt spelbart. Usagi är en njutning att spela, och Albedo är ett av de mest seriösa SF-rollspel som jag någonsin sett.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sen har vi ju Bunnies&Burrows, både i dess originalform och som modul till GURPS, där djuren inte ens är animorfa. Och så har vi animorfa varelser i vanliga rollspel (kattmän, muterade djur, djurfolk, turtles, whatever).
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
Okej det finns allts redan rollspel där man ENBART kan spela djur (för att fötydliga)?

Om det går att göra det spelbart, var väl kanske en lite vad ska jag säga "något flummig" fråga, det mesta går säkert att spela ...

Det jag egentligen ville komma åt är nog snarare vad som är viktigt att tänka på för att göra det spelbart, du som är vis och tydligen spelat spel jag tyvärr aldrig ens hört talas om har du några bra "tänk" för att få det att fungera?

Finns det liksom någon magisk formel för att räkna ut om det man försöker, blir som man tänk eller hur jag nu ska uttrycka det ...

Ofta hamnar jag på nya spår hela tiden vilket gör att mina "tänk" blir så omfattande att de närmast blir omöjliga att presentera för ett på läsaren begripligt sätt, dessutom så tror jag inte att man gör rätt i att bifoga 4000 sidor om hur man kan spela en katt liksom. De flesta löser det med hjälp av sin egen fantasi skulle jag gissa.

Alltså hur kattsingen (när vi ändå är på ämnet katter) förenklar man något som i grund och botten åtminstone kan tyckas vara närmast oändligt komplext, utan att det blir pannkaka och ordbajseri om något som alla (okej inte alla, alla ...) redan förstår (troligtvis) och kan använda själva.

Hur fomulerar man något så att det blir "inspiration" och inte "regel" så att säga, finns det några metoder?

Alltså för att få vara frågvis, skulle du som verkar ha en tämligen stor erfarenhet och enligt mig mängder av "bra" åsikter tycka att:

Det är roligare om arten bestämmer vissa förutsättningar, kanske inte så att alla katter (mjau igen) exempelvis är smidiga och slöa, men att det är ett generellt drag liksom?

Eller blir det roligare om man kan vara precis hur som helst oavsett art?

Okej individen kan alltid skilja sig från vad som kan uppfattas som ett generellt drag, men jag hoppas du hänger med!?

Samtidigt skulle det vara roligt om arten är något begränsad (så man väljer art utifrån vad man vill lira liksom) eller?

Är det roligare med begränsningar än utan, eller är det bättre med frihet?

Okej i slutändan har ju enligt mitt tycke varje spelare "friheten" att göra det spelaren vill, men gärna begränsat av vad spelargruppen själv satt som begränsningar ....

Nu snurrar jag säkert till det ...

För att utrycka det mer förståligt (hoppas jag) alltså jag ser gärna att spelarna (inte rollpersonena) styr SL, mer än vad SL styr spelarna, dvs jag gillar spelarpåverkan, jag spelleder helst något som spelarna bestämt att dom vill spela liksom.

Och jag tror att om jag fortsätter på denna idé så kommer det mer eller mindre medvetet att genomsyra spelet.

Någon spontan åsikt om vilken miljö som vore intressantast, och ja för dig i så fall?

(Edit: Det känns lite lamt att köra samma miljöer som redan exisisterar om jag säger så ...typ ett drakar och demoner som i stort endast skiljer sig på namnet och mindre detaljer, alltså gärna någon miljö som inte redan är fullt så upptagen av vad hette det anamorfa djur?)

Ni andra får givetvis också svara på alla frågor jag ställer Krille, det är dessutom mer än välkommet!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Som Krille redan nämt, det finns ett par spel där ute med detta koncept.
frågan är vad man ska göra för att det ska bli orginellt.

Borta påthe projekt är två killar igång med ett rollspel de kallar Elmsund, de har ett par artiklar där på sidan. Det är fantasy, här på WRPN så har vi som sagt Fabeljazz och det har förekommit fler spel/spelideér på listan.. (mouse..?)

De har även haft/har vidare idéer runt elmsund, star wars variant.. japan etc..

Men har du ett bra konsept, så misströsta inte, shoot !



( länk större bilder på isegrim.tk/klicka på elmsund )
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Du är hur rörig som helst, så jag hoppas att jag svarar på rätt saker.

Usagi Yojimbo bryr sig inte om det mesta. Man väljer ett djur och ett jobb, och båda ger vissa bonusar eller egenskaper. Katt ger till exempel egenskapen Nio Liv, vilket låter rollpersonen överleva en dödlig situation (man har 9 minus en tärning liv kvar när spelet börjar). Saker som skilda storlekar bryr sig systemet inte om såvida det inte kodas som en egenskap eller bonus, emedan systemet inte är såpass detaljerat. Utöver egenskaper och färdigheter från jobb och djur så får man en klase fria poäng att placera ut.

Albedo RPG har en baslinje för egenskaperna beroende på art. Varje egenskaps gränser kodas till en bokstav, och bokstaven ger en kolumn i en tabell med vilka värden en viss grundegenskap ska ha. Så väljer man Feline: Housecat så får man en helt annan baslinje än Feline: Lion. Däremot ger man inte arterna några arketypiska egenskaper, utan allt sådant får spelaren komma på själv.
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
"frågan är vad man ska göra för att det ska bli orginellt."

Jo den eviga frågan, problemet som jag ser det är att nästan allt redan finns, det finns väl blandningar mellan det mest också. Jag antar att jag i såfall får strunta i orginalitet som huvudmål och satsa på "kul spel" som huvudmål, för mig blir det ju i slutändan ändå orginellt eftersom jag inte spelat det tidigare. Orginellt för mig och orginellt för andra beror antagligen på vad man upplever vara orginellt.

Och för att förtydliga, jag menade inte medvetet att ENBART djur per automatik skull bli orginellt, jag undrar snarare om det går att göra det kul och i så fall hur ... (och här ska det alltså rasa in en massa bra tips från er som jag kan stjäla och modifiera efter eget behag :gremgrin:)

Att jag inte känner till de andra spelen kanske kan bidra till att göra det mer orginellt dessutom?
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
"Du är hur rörig som helst, så jag hoppas att jag svarar på rätt saker."

Jag menar det hur ska röriga jag, med tankar och idéer som skenar åt fem miljoner olika håll samtidigt i kvadrat! ... lyckas med för mig det närmast omöjliga uppdraget att skriva något som någon faktiskt kan förstå?

Nåja jag antar att du inte kan svara på det, även om du är vis som få ...

Hur som helst gav dina beskrivningar av spelen mycket bra information!

Det tackar jag dig för, nu tror jag jag fått en idé på hur jag vill göra, måste bara tänka över den ett par varv för att se om jag pressentera den på ett sätt som folk förstår!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
jo föresten

Bara för att det finns en massa liknande koncept , så behöver det inte betyda att jag inte ska besvara dina frågor:

Vad skulle hända om man istället för människor, alver, dvärgar och *infoga valfri klassisk "ras"* istället stoppade in djruarter?

Inte speciellt mycket annat än att det var ett annat utseende. (fabelfantasy)
..om man inte började tänka på djuren och fokusera på istället för ...
Vilket för en vidare till dina andra frågor.

Jag tor att man, om man vill ha något annat än "bara förmänskligade djur" ska börja tänka på djurens egna egenskaper.det första man kan fråga sig är om djuren ska ha de storleks skildnader som finns i vår natur idag.
Vad får det för konsekvenser på världen, (musbyn som är tremeter i diameter..) tänk dig ett samhälle av näbbmöss; näbbmöss måste ständigt ha näring/energi för att inte kolapsa av utmattning.Dvs näbbmusen har oerhört stor ämnesomsättning, är den utan mat en längre stund (typ timmar) dör den av näringbrist.Samtidigt har den svårt att lagra mat, den äter gärna upp allt på en gång... Vilket samhälle föder detta?

...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad du behöver göra

Till att börja med, du har en given målgrupp, så kallade furries. "Furry" är dels namnet på en subgenre inom fiktion som handlar om animorfa personer (dvs ludna djur i mer eller mindre människolik hamn) och dels namnet på den subkultur som gillar furry enligt definition ett. Dessa kommer att köpa allt som är ludet, oavsett hur knäppt det är, så länge som det enbart är ludet (inga människor). Kruxet är att du automagiskt utesluter alla andra rollspelare ur målgruppen. De flesta rollspelare hatar furries av någon anledning. Tro mig, jag talar av erfarenhet: en del av breven jag har fått om Västmarks djurfolk bör inte läsas av minderåriga, typ.

Så om du är villig att ta den risken, tala om att ditt spel handlar om furries. Det ska synas på varenda illustration. Det är bra om man på något sätt åtminstone tar hänsyn till de fysiska skillnaderna mellan arterna, men detta är egentligen bara att peka ut särskilt noga att spelet handlar om furries.

I övrigt, gör ett bra rollspel.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag tror du har rätt i att du kan göra något mer orginellt av ditt spel, än om du redan läst de övriga som vi har refererat till.

Satsa på den övergripande storyn, världen och dess bakgrund.

 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
Re: jo föresten

"Jag tor att man, om man vill ha något annat än "bara förmänskligade djur" ska börja tänka på djurens egna egenskaper.det första man kan fråga sig är om djuren ska ha de storleks skildnader som finns i vår natur idag.
Vad får det för konsekvenser på världen, (musbyn som är tremeter i diameter..) tänk dig ett samhälle av näbbmöss; näbbmöss måste ständigt ha näring/energi för att inte kolapsa av utmattning.Dvs näbbmusen har oerhört stor ämnesomsättning, är den utan mat en längre stund (typ timmar) dör den av näringbrist.Samtidigt har den svårt att lagra mat, den äter gärna upp allt på en gång... Vilket samhälle föder detta?"

Perfekt, Precis ... Pressenter till dig!

Det var dessa tankegångar jag hamnade i, alltså "utseendet" är egentligen sekundärt, det är hur varje art är och vad som skiljer dem åt och vilken typ av sympios det blir i slutändan som jag vill åt.

Problemet här är dock att för varje förändring, blir det en ring på vattnet om du kopplar. Alltså varje tanke föder minst en ny tanke, vilket i sin tur genererar ytterligare tankar ... problemet för mig är att jag inte kan stoppa inspirationen riktigt, och jag kan bara skriva såhär snabbt *låter som en moppe* medans inspirationen och tankarna går såhär snabbt *låter som ett jaktflygplan" .... funkar illa liksom. Dessutom brukar jag glömma bra idéer när nya kommer ....

Nu är jag som bekant rörig, men jag vill, orkar, tänker inte läsa Näbbmusens biologi och samhälle 7.547 poäng på högskolan för att kunna forsätta med min idé.

Utan att kasta någon skugga över dig så slänger jag ur mig två revolverskott:

Måste det vara relaterat till verkligheten?

Oavsett svar, finns det bland er bra tips på helst snabb information om svenska djur och de litterära, i folkmun utalade "egenskaperna" på djur ... typ:

Slug som en räv.
Stark som en oxe.
Åt som en häst.
Hungrig som en varg.
Katter har nio liv.
Klok som en uggla.

Kan ni fler .... ge mig!
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
Ja jag vet inte, men jag hoppas att framtiden kommer att utvisa det ... nu är jag som det bekant heter på G!!!!!!

Tackar tackar alla najziga och smartiga forumiter!! :gremtongue:
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
Re: Vad du behöver göra

Har du några "bra" definitioner på vad som blir ett "bra" rollspel i slutändan enligt dig?

Gärna kortfattat och lite punktat typ....

Jag menar du skriver åtminstone spel som folk verkar spela så om jag ska fråga någon så får det bli dig, du borde ha rätt bra tips.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: jo föresten (måste det)

Måste det vara relaterat till verkligheten?

Nej givetvis inte, det blir mer fabel då.
Men jag skulle nog köpa ett par böcker om olika djurarter, samt de olika äldre böcker om fauna (gärna slutet av 1700 - 1850) med beskrivningar av "djurens karaktär", de lever vidare i kuriosaböcker fram till 1950tal..

"Djurrikets naturalhistoria" ,nordstedt&söner (1903) är en rätt ny variant som du borde kunna hitta..

eller varför inte "små däggdjur i norden" , B.Sjögren (1971) , Zindermans : Uddevalla - vilken refererar tillbaka till äldre skrifter..
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Testa att få tag på Tidningarna Usagi Yojimbo.... eller rollspelet med samma namn... Det utspelar sig i medeltida Japan men har samma grundtanke som dig... dvs alla "actörer" är djur och inte människor...

det är bra inspiration om inte annat... (och bra serietidning om du har sådana läggningar)

*kastar in en liten annons till Krille* lägg ut de där breven som kuriosa på något mystifikt ställe så vi som frekventerar rpgonline eller ngt kan läsa... Det vore intressant att höra vad för fanmail du får =)
 
Top