En värld utan flygmaskiner

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
271
Framförallt är väl frågan vad som hejdar alla tidiga luftballonger, snarare än senare flygplan. Men beror kanske också på vilken skala av ”flygfritt” som Girighet vill ha! Och vad för material och maskiner som retro-sci-fi världen har tillgång till i övrigt.
Men det beror ju också på vilken målbild du har. Vad vill du ha för känsla med retro-scifi
Är det steampunk? 1800 in space? efter undergången? fallout världen....scifi med 60tals känsla?
Ursprungligen hade jag bilden av 50tals sci-fi i huvudet men i och med de olika svaren och tankarna i tråden har börjat justeras mot en mer steampunk/industriella revolutionen. Men detta är något jag behöver fundera mycket mer på så jag kan låsa fast en övergripande stil.
Anledningen till att jag inte vill ha flygande maskiner är främst för att det tar bort lite av det bästa med att resa. Då landskapet ändras med vattnet vet man inte vad som finns eller vad som lurar under ytan. Jag tycker att flygandet tar bort den spännande utforskande delen av sandlådan och jag vill att den "tredje dimensionen" ska vara ner under vattenytan istället för upp i luften.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Ursprungligen hade jag bilden av 50tals sci-fi i huvudet men i och med de olika svaren och tankarna i tråden har börjat justeras mot en mer steampunk/industriella revolutionen. Men detta är något jag behöver fundera mycket mer på så jag kan låsa fast en övergripande stil.
Anledningen till att jag inte vill ha flygande maskiner är främst för att det tar bort lite av det bästa med att resa. Då landskapet ändras med vattnet vet man inte vad som finns eller vad som lurar under ytan. Jag tycker att flygandet tar bort den spännande utforskande delen av sandlådan och jag vill att den "tredje dimensionen" ska vara ner under vattenytan istället för upp i luften.
I mitt huvud låter det som att det då kan vara mer givande att fokusera på vad som möjliggör massor av spännande båtfärder och dykningar, som ett positivt fantasiincitament, snarare än att lägga alltför mycket fokus på vad som hindrar flygplan. I min erfarenhet finns det en tendens att om en begränsning ställs upp, så börjar fantasin att fokusera på den. Så detaljerade problem med att flyga kan förta lite från den andra utforskningen.

Några till förslag, baserat på förtydligandet:

Havsbotten har fantastiskt vackra rev att utforska, och historiska händelser har gjort att det finns tusentals välbevarade vrak och sjunkna städer på botten som upptäcktsresande, forskare och skattletare intresserar sig mer för än luftfärder.

Utrustning och packning görs enormt tunga i världen, vilket förstås inte är speciellt stora problem för båtar eller tåg - bara att lasta på fler jättemaskiner, skeppsvarven hanterar det utan problem! Gör också att expeditioner kan resa långt och länge och vara redo för det mesta.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Inga motorer/bränslen/material som är lämpliga för att bygga en tillräckligt stark och lätt motor? Man kanske bara har ångmaskiner?

Tunnare atmosfär?

Ingen har uppfunnit det än? Någon som redan betraktades som en crackpot kanske försökte och gjorde en så spektakulär crash and burn att hela "flyga med maskiner tyngre än luft" betraktas som ett skämt inom vetenskapen, som man skrattar åt på samma sätt som man gör åt evighetsmaskiner?

Religiösa anledningar (det räknas som hybris)?

Man saknar kritiska material, tex gummi? Det går liksom inte att ha järnvägshjul på ett flygplan.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
En annan variant vore kanske om atmosfären är full av något slags levande varelser, nåt slags dis av mikroorganismer som har en tendens att hastigt och plötsligt aggregera ihop sig till stora sjok eller membran eller trådartade nätverk. (av oklara skäl relaterade till deras fortplantningscykel) som gör kaos med flygfarkoster.
 
  • Like
Reactions: Ram

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
En händelse likt den i S.M. Stirlings Dies the Fire där snabb förbränning plötsligt slutar fungera. Eller att det är en naturlag i detta universum att snabb förbränning inte alls fungerar.

Dvs du kan få saker att brinna långsamt, men inte explosionsartat.

Dvs explosionsmotorer fungerar ej, ej heller krutvapen och likande.
För att spinna vidare på hinder för flygande: det blir ganska svårt att få till fungerande flygplan utan en motor som drivs av ett bränsle som ger tillräckligt mycket energi per kg och ㎥ (elbilar har funnits i 100 år men det var först med dagens Li-jon-batterier som elbilar blev ett realistiskt alternativ till bensin). Om olja inte finns lättillgängligt (lokalitet, djup och terräng) och/eller ingen kommit på hur man skall raffinera den är det få om något bränslen kvar. Det kan i och för sig leda till enorma luftskepp då de kan ha mycket större och långsammare motorer, men om väte är svårt att framställa eller anses för dyrt dör även luftskeppen sotdöden.

Jag tror det är svårt att helt stoppa flygfarkoster, men det kan vara på en mycket låg nivå och därmed ointressant för äventyrare. Om de måste resa i fyra dagar för att finnar ett bygdeoriginal som har en flygmaskin som kan flyga dem till stor kostnad och risk till ett ställe det går att ta sig med båt på ungefär samma totaltid, varför flyga? (Rovalbatrossar kanske jagar flygplan lika gärna som båtar?) Om haven bjuder på stora rikedomar – kanske har någon uppfinnarjocke kommit på en billig eller säker metod att bryta malm i världshaven? – kommer all forskning att gå till vattenfarkoster och ingen kommer att bry sig om luftfarkoster utan lämna lufthavet till idealisterna och drömmarna.
 
Top