En värld utan flygmaskiner

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
I ett av mina projekt som ligger och maler i mitt huvud är en värld med lite "retro sci-fi" känsla. Dock vill jag inte att det ska finnas flygplan/rymdskepp som kan flyga i atmosfären (men gärna fåglar och andra djur), men jag kommer inte på någon riktigt bra anledning till att det är så. Därför hoppas jag på lite hjälp härifrån. Det är en värld med bebolig yta så kan inte vara våldsamma stormar eller liknande. Helst vill man ju ha en både snygg och inte helt ologisk lösning och inte bara "för att det är så" påtvingad lösning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Well, hur "realistisk" måste lösningen vara? Du skulle kunna ha att allt är okej upp till en viss höjd, men över den höjden blir vindarna brutala och oförutsägbara och kastar fram och tillbaka. Nu menar jag alltså att det kan vara flera hundra meter upp som det börjar, så det finns gott om plats för många fågelarter, men för lågt för att flygplan ska vara särskilt användbara.

Det här leder så klart även till ganska oförutsägbart väder, där stormar knuffas fram och tillbaka av vindarna på ett väldigt eratiskt sätt, och det torde ju rimligen ställa till rätt mycket bekymmer för jordbruk och annat, men det kanske man helt enkelt inte behöver låtsas om. Eller så är det just det som drivit på sci-fi-aspekten av din värld med olika former av tidig växthusodling.

Beroende på höjd du väljer betyder detta att höga berg är omöjliga att bestiga (vilket tvingar fram tunnelbyggande). Det begränsar hur höga byggnader du kan ha. Men det kan fortfarande finnas utrymme för för vissa mer "lokala" luftfarkoster. Saker som luftbalonger exempelvis, som håller sig på rätt låg höjd.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Det skulle också kunna vara så att atmosfären helt enkelt är alldeles för tjock och tät! Kommersiella flyg flyger högt av en anledning (Well, av många anledningar). Ju tätater och tyngre atmosfär, dessto mer luftmotstånd och bränsleförbrukning. Kanske är flyg helt enkelt för ineffektivt för att motivera investeringen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Det kan ju bara vara så att folk inte har utvecklat teknologin. Jag menar, gamla Kina hade t.ex. allt som behövdes för att utveckla all den teknologi som européerna utvecklade (i vissa fall baserade på saker som folk i/nära Kina utvecklade först) men gjorde det inte av en eller annan anledningen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Massa gravitation? De fåglar/flygande varelser som finns är väldigt lätta med massa muskler, men det går inte att få aerodynamiken att funka för flygande masiker
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Ansamling av elektrostatisk energi vid en viss altitud, så det går att flyga på lägre höjder, men över det blir du grillad. Sen har energin en ansamlingsplats där allt urladdas (typ som vid Maracaibosjön/Catatumbofloden), som en också kan göra något spännande med.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Om tät dimma hade kunnat blockera radar, syn och infrarött så hade det gjort det omöjligt för oss att flyga i alla fall.
Lägg till kastvindar och bergig terräng för maximal "det är fullkomligt idiotiskt att flyga på den här planeten" medans djur som fladdermöss och mindre fåglar hade klarat sig helt utmärkt.

Speciellt flygande varelser med ekolokalisering.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Religiös orsak.
Det finns strikta förbud att bygga högt exempelvis. Dvs babels torn x många. Att ens diskutera att flyga skulle vara hädelse. Att stå på en stege kräver bot.

Omedvetenhet:
Att något i riktar uppmärksamheten neråt. Dvs civilizationen har av praktiska skäl inte tittat uppåt. Därför har man inte utvecklat flygfarkoster
Kanske något i atmosfären som skadar synen om man tittar uppåt. Alla bär keps, hatt med brett brätt (pun intended)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,506
Det finns en satellit med en superavancerad AI som stör ut all kommunikation och navigering. Så du kan få upp ett plan i luften, men vad ska du göra med det när du inte kan navigera?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Det finns en satellit med en superavancerad AI som stör ut all kommunikation och navigering. Så du kan få upp ett plan i luften, men vad ska du göra med det när du inte kan navigera?
Nice! Kan lika gärna bestycka satelliten också; allt av en viss storleks som når en viss höjd skjuts helt enkelt ner.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Det kan ju bara vara så att folk inte har utvecklat teknologin. Jag menar, gamla Kina hade t.ex. allt som behövdes för att utveckla all den teknologi som européerna utvecklade (i vissa fall baserade på saker som folk i/nära Kina utvecklade först) men gjorde det inte av en eller annan anledningen.
Det är ju bra i teorin, men nu när spelarna känner till att det går att flyga tycker jag det känns lite konstigt att det inte uppfunnits om det inte finns någon specifik anledning till det. Annars kommer mina spelare att försöka bygga ett plan :)
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Massa gravitation? De fåglar/flygande varelser som finns är väldigt lätta med massa muskler, men det går inte att få aerodynamiken att funka för flygande masiker
Jag var också inne lite på denna tanken, men lite osäker på om det "funkar". Blir inte hela världen påverkad av en hög gravitation så allt blir smått och kompakt?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Vulkaner brukar kunna stoppa flygtrafik lokalt, många vulkaner borde kunna stoppa all flygtrafik överallt. Många vulkaner under lång tid borde kunna hindra att utvecklingen av flygtrafik överhuvudtaget kommer igång.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Om tät dimma hade kunnat blockera radar, syn och infrarött så hade det gjort det omöjligt för oss att flyga i alla fall.
Ansamling av elektrostatisk energi vid en viss altitud, så det går att flyga på lägre höjder, men över det blir du grillad.
Du skulle kunna ha att allt är okej upp till en viss höjd, men över den höjden blir vindarna brutala och oförutsägbara och kastar fram och tillbaka.
Dessa idéer är liknade och de är inte så illa. Att det finns något en bit upp i atmosfären som ställer till det. Jag ska tänka vidare på detta, tack.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Man kanske kan ge några speciella egenskaper till atmosfären? Tunnare luft eller annorlunda kemisk sammansättning?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Det finns en satellit med en superavancerad AI som stör ut all kommunikation och navigering. Så du kan få upp ett plan i luften, men vad ska du göra med det när du inte kan navigera?
Nice! Kan lika gärna bestycka satelliten också; allt av en viss storleks som når en viss höjd skjuts helt enkelt ner.
Jag gillar det, men inte riktigt säker på att det passar tematiskt. Men jag tycker jag känner igen det, var inte plotten på något Clone Wars avsnitt?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Luftrummet kontrolleras av drakar
Intressant idé. Kanske inte drakar i detta fallet men av något annat liknande djur. Men behöver i så fall se över hela ekosystemet då jag inte vill att alla som reser på ytan ska bli anfallna av dessa bestar hela tiden. Hur kommer det sig att de främst ger sig på andra flygande varelser? Revir?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,506
Jag gillar det, men inte riktigt säker på att det passar tematiskt. Men jag tycker jag känner igen det, var inte plotten på något Clone Wars avsnitt?
Det är plotten till animen Jormungand! :p
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag gillar det, men inte riktigt säker på att det passar tematiskt. Men jag tycker jag känner igen det, var inte plotten på något Clone Wars avsnitt?
Jag minns inte något specifikt från Clone Wars, men liknande saker har poppat upp i en del dataspel. Fast där är kanonerna ofta belägna på planetens yta så att man kan ha ett uppdrag där man springer iväg och deaktiverar dem =)

Intressant idé. Kanske inte drakar i detta fallet men av något annat liknande djur. Men behöver i så fall se över hela ekosystemet då jag inte vill att alla som reser på ytan ska bli anfallna av dessa bestar hela tiden. Hur kommer det sig att de främst ger sig på andra flygande varelser? Revir?
Flytkraft? Om det är ett djur som permament svävar fram över marken, exempelvis med hjälp av stora gasblåsor, så kanske de inte är fysiskt möjligt för dem att ta sig ner till den faktiska marken. Såvida inte nån galning poppar blåsan varpå de faller handlöst och antagligen orsakar stor ödeläggelse bara genom sin nedslagskraft.
 
Top