Nekromanti En, två, fler eller förmånga alver????

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
"Men alver föredrar ju ofta ganska lika miljöer typ skogar och skinande vita städer"
/Great goblin

"Ändamålet helgar medlen"
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Hörru grabben enligt professor Tolkien välsignat vare hans namn bodde de första civilserade Alverna i ljusa städer och skogar i Valinor i allafall om man bortser från de ytterligt få mesarna som stannade kvar i Midgård.
/Great goblin


"Ändamålet helgar medlen"
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Vad säger du Eon begår ju våldtäkt på mystiken så det skriker om det det är ett hån mot den klassiska fantasyn och de påstår att de gör klassisk fantasy ha! Tolkien är klassisk fantasy.
/Great goblin

"Ändamålet helgar medlen"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jovisst gör de det, men det är just miljön runt omkring som spelar stor roll.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Snuttegull alv, lever i Lalalalaladoriskogar...

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Håller helt klart med.... mycket man inte får veta om alverna men det man får veta är heeelt tilläckligt...
Injir säger jag bara... de e koolingar de.... =)
Å förresten onda alver?? Mörkeralver säger allt... de e ondingar de...

Malakhai
Döden är bara början
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Re: Jag har för mig...

Jag verifierara detta påstående... helt klart finns de med i Monster & Mån I Ereb Altor...


Malakhai
Döden är bara början
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Jag har för mig...

Jag verifierara detta påstående...

Egentligen ganska onödigt, jag försökte bara vara ödmjuk (i själva verkat har jag järnkoll...) /images/icons/laugh.gif

/Azagthoth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ursprunget

"vem var det som kom på alver och orcher m.m??"

Alver och dvärgar har varit en del av europeisk folklore sedan urminnes tider. Vi har de fornnordiska ljùsalfar och dokkalfar, vi har de keltiska sidhe och mycket mer. Dvärgarna smed asarnas magiska prylar, och på orkney-öarna finns det "duergar" som också är mästersmeder. Diverse mörka destruktiva bestar finns det också gott om, även om "orch" är ett ganska modernt namn i högen. Tidigare har vi haft troll, vättar och andra saker, som brukar vara mer destruktiva på kontinenten och de brittiska öarna än i Skandinavien.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: orchernas ursprung

<I>Det var Tolkien som skapade orcherna av torterade alvslavar.</I>

Uj! Jag som alltid har trott att det var <I>Morgoth</I> som gjorde det? The plot is thickening... (-:

--
Åke
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: orchernas ursprung

Nä ru vet Tolkien skrev ju alla buckerna för å skylla över allt taskit han gjort på Morgoth å Sauron vettu. Han va värsta skurken egenklien. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: orchernas ursprung

Jag slog upp ordet "orc" i ett mytologilexikon en gång och där stod det att "orc" var ett slags havsmonster eller liknande (minns inte exakt). Så tydligen kom Tolkien inte på själva namnet utan gav dem bara ett nytt utseende som sedan dess förknippats med dem.

Anledningen till att jag slog upp det från början var att jag tyckte det var underligt då Target games (för länge sedan) hävdade att man inte kunde ha med balroger i sina monsterböcker p g a copyright-bestämmelser men att de samtidigt hade med orcher.

Don Kennetho
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,473
Location
Helsingborg
För många. Om man ser på varför alverna skapades så var det för att skydda moder jord.
Att det tillkommit föregreningar är ganska naturligt men ta till exempel högalver. Om några skulle sitta i sina torn i 1000 år så skulle de ta kollektivt självmord p.g.a. tristess och ingen variation på vardagen.
Bort med dem alltså.

Mörkleralver. Helt fantasilösa. De är helt emot vanliga alver. T.o.m. deras ögon är "inverterade".
Försvinn!
Däremot fanns det blodalver som var lite vampyraktiga men ändå inte så elaka (om jag minns rätt).

Ljusalver. Alver vill vara nära naturen. Nog för att någon alv skulle kunna flytta in till staden för att studera männsikor, sprida kunskap eller men att det skulle vara så många att det skulle bli en ras. Även om alverna i staden skulle föröka sig med människor. Aldrig.
Schas!

Silveralver (vingalver) är nå't som jag har svårt att svälja dock. Det är lite den här principen. "Vi har en för skog, en för vatten, en för berg så vi måste ha en för luft."

/<EM>Han</EM> som tycker som <EM>han</EM> gör

Förresten: <EM>Eon begår ju våldtäkt på mystiken ... de påstår att de gör klassisk fantasy"</EM>
Eon har hittat på en egen värld som inte ser ut som någon annan nuvarande kontinent (Ereb=Europa), egna vapen och monster.
 
Top