Nekromanti En tråd för oss som läser skräcklitteratur

Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Dazumal: Angående Barker - läs hans böcker, jag gillar Hellraiser och Candyman, men "Books of blood" ger så mycket mera (min åsikt).
Angående 'De fördömdas spel/The damnation game', min morsa reagerar vid nämnandet av sandelträolja, pga. kopplingen till just den boken.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Angående John Ajvide Lindkvist är min favorit av honom "Människohamn", om den deprimerade farsan som återvänder till skärgårdsön där hans lilla dotter försvann spårlöst några år tidigare. Ett par av skräckscenerna i den är riktigt, riktigt bra. Och om man som jag är en passionerad beundrare av popbandet The Smiths blir den ännu bättre, med sina många låtreferenser. (Rekommenderar förresten Lindkvists intervju hos Kristoffer Triumf i den senares podcast Värvet, där Lindkvist precis som i sitt skrivande slänger sig med härliga Morrissey-citat.)

Gillar man George RR Martins känsla för spänning och intriger och att låta allt gå åt helvete för sina karaktärer rekommenderar jag "Fevre Dream", hans vampyrroman från -82. Jag har fortfarande inte läst A Song of Ice and Fire-serien, men jag har läst den här gamla vampyrromanen och den är både välskriven och intressant. Settingen är amerikanska sydstaterna 1857, där en gammal veteran till flodbåtskapten slår sig ihop med en ny mystisk delägare för att ge sig ut på de vindlande floderna med en storslaget magnifik flodbåt byggd för frakt och passagerartrafik. Den nye mystiske delägaren och medresenären är blek, aristokratisk, poetisk och har märklig dygnsrytm - han ogillar solljuset. Gissa vad han är?

Kanske svårt att avgöra var gränsen går mellan skräck och dark fantasy, men gillar man dyster och klyschig horror-miljö från Old World-världen, alltså världen i Warhammer Fantasy Battles / WFRP, kan jag rekommendera "Witch Hunter" av C.L Werner. Dystra hedar, fullmånar, ännu fler vampyrer och en Hugh Jackman-Van Helsing-karaktär. (Det är bara så jävla sorgligt att företaget bakom Warhammer sprängde Old World-världen för att reboota spelet i en urtrist postapokalyptisk nonsensmiljö, det kommer jag aldrig förlåta dem för - inte minst för att vi knappast kommer få fler romaner som utspelar sig i Old Word.)

Utöver dessa rekommendationer, en fråga angående Stephen King. Nån som läst igenom The Dark Tower-serien? Kanske mer fantasy än skräck, men är den värd att ta sig an? Läste nånstans att det skulle vara hans magnum opus (det kanske var han själv som sagt det). Jag läste första boken för tio år sedan, men har ännu inte tagit mig för att fortsätta med serien.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Läser novellsamlingen Madness on the Orient Express just nu. Kanske mer "mysig" skräck än ren skräck men väldigt trevlig. Det är nyskriva noveller i mer eller mindre Lovecrafts anda och alla utgår från Orient Expressen. Extra läsvärd för den som spelar eller ska spela CoC kampanjen Horror on the Orient Express.

http://www.chaosium.com/madness-on-the-orient-express/
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Daniel;n155283 said:
Utöver dessa rekommendationer, en fråga angående Stephen King. Nån som läst igenom The Dark Tower-serien? Kanske mer fantasy än skräck, men är den värd att ta sig an? Läste nånstans att det skulle vara hans magnum opus (det kanske var han själv som sagt det). Jag läste första boken för tio år sedan, men har ännu inte tagit mig för att fortsätta med serien.
Jag har hela serien hemma, men jag har endast läst första boken. Jag gillar den, men tror det säger lite om mig som läsare att jag inte tagit mig an resten av serien. Det är alltid någon annan bok som lockar mig mer trots att mer än halva serien har stått och väntat i min bokhylla i drygt 8 år
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
andersb80;n155306 said:
Läser novellsamlingen Madness on the Orient Express just nu. Kanske mer "mysig" skräck än ren skräck men väldigt trevlig. Det är nyskriva noveller i mer eller mindre Lovecrafts anda och alla utgår från Orient Expressen. Extra läsvärd för den som spelar eller ska spela CoC kampanjen Horror on the Orient Express.

http://www.chaosium.com/madness-on-the-orient-express/
Den där känns ju som ett givet köp! Men så är jag ju svag för tåg också.

Ingen verkar ha nämnt Ligotti än, vad jag kan se, och jag skäms nästan över att inte ha dragit upp honom i mitt första inlägg. Faktiskt den enda skräckförfattare vars noveller hållit mig vaken på nätterna, inte för att de är rakt ut skrämmande, snarare att de är obehagliga och får en att börja fundera. Plus att en och annan av dem sparkar rakt i några personliga fobier, men sånt är ju högst individuellt. Och så finns det en ton av någon sorts riktigt elak, svart humor i mycket av det han skriver också.
Tyvärr kan jag inte vara hipster och säga att jag (medvetet) läste Ligotti innan True Detective, men om ni får möjlighet att läsa Songs of a dead dreamer så rekommenderar jag den starkt!
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Jag skrev i trådstarten att jag skulle återkomma när jag har läst hela Stephen Kings novellsamling Majsens barn (vilket alltså var en översättning av halva Nightshift, andra halvan har jag börjat läsa nu).
Jag har betygsatt novellerna också men det tänkte jag strunta i att skriva ut här. Efter att jag igår såg en sida som rankade samtliga Arkiv X-avsnitt från sämst till bäst så har jag istället blivit besatt av att göra så. Därför kommer här några korta ord om novellerna i Majsens barn, och en rangordning från sämst till bäst. Observera att all info är tagen från ett dokument på datorn, därav den personliga formen på kommentarerna:

10. En skön vårkväll (The Man Who Loved Flowers)
En ung man går på stan en skön vårkväll, på väg för att möta sin kärlek.
Minst intressant hittills. Lite brutal antar jag, inte för att jag led av det. Äh, det var okej.

9. Gräsklipparmannen (The Lawnmower Man)
En man beställer gräsklippning från en trädgårdsfirma, får inte vad han räknat med.
Jag har läst den två gånger för och då avskytt den båda gångerna, men jag undrar om inte den här vinner över mig lite ändå. Jag menar, jag gillar den inte, men den är okej. Som en feberdröm. Lite charmig ändå.

8. Dödsbädden (The Woman in the Room)
En man grubblar vid sin svårt sjuka mammas sjukhussäng.
Enkelt koncept, supertydligt. Ganska ointressant tänker jag först, men så lyckas han ändå vinna mig på något sätt med sina fantastiska personbeskrivningar. Han är verkligen en stjärna på det han gör.

7. Jag vet vad du vill ha (I Know What You Need)
En ung kvinna träffar en man som tycks veta precis vad hon vill ha.
Ännu en av dessa historier som liksom bygger på ett (1) koncept och som bara placerar några karaktärer i den kontexten för att se vad som händer (Tillägg: Förlåt wrnu för otydligheten, men i mitt huvud är det mycket klart vad jag menar. Kan förtydliga vid intresse.). Jag gillar det och uppmuntrar till det, men tycker inte för den sakens skull att alla sådana historier blir bra. Den här är helt okej men inte så där jätterafflande.

6. Vadet (The Ledge)
En man träffar den psykopat som hans älskarinna lämnat för hans skull.
Ganska fantasieggande ändå, och jag tror nog att den här filmen lämpar sig väldigt bra för en kortfilm. Jag skrev flera notiser till egna historier utifrån den.

5. Snöstormen (One for the Road)
En man stapplar in på en bar mitt under en förfärlig snöstorm. Komplikationer uppstår.
För att vara en vampyrhistoria (jag gillar inte vampyrer) var den charmig. Det är ju alltid mysigt med historier av typen "en man gick in på en bar". Mysig är ordet.

4. Smultronvår (Strawberry Spring)
En man minns tillbaka på sin tid på college då en seriemördare härjade på campus en vår.
Mysig. Det är riktigt mysig stämning trots att det handlar om seriemördare. Dimma på ett campus. Gemenskap, oro, spekulationer och polisbeskydd. Bara mys.

3. Sista pinnen på stegen (The Last Rung on the Ladder)
En man minns tillbaka på en barndomshändelse då han och hans syster lekte en livsfarlig lek i en lada.
Det är inte en skräcknovell men den är bra. Lite spännande och lite fin. Och så för den mina tankar tillbaka till King och hans refererande till egna grejer och hans levandegörande av karaktärer. Han är så bra på det!

2. Hur man slutar röka (Quitters, ink.)
En man får tips om ett företag han ska kontakta för att få hjälp att sluta röka.
Jo visst, den är klart underhållande. Enkelt upplägg, inga överraskningar, men ett bra genomförande.

1. Majsens barn (Children of the Corn)
Ett olyckligt par tvingas stanna i en liten stad i obygden, komplikationer uppstår. Minst sagt.
Jag är inte förvånad över att jag redan tidigare kallat detta för en av mina favoritnoveller, den är verkligen bra! Den skulle behövas brytas ner i grunden för att man ska kunna göra en stilstudie över mästerligheten. Perfekt uppbyggd. Grymt fantasieggande. Jag inser när jag läser den att 2 av de 4 noveller jag själv skrivit i vuxen ålder har lånat element från denna. Det säger väl något om hur mycket jag gillar den.

Återkommer när jag läst klart Jerusalems lott!
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Voldstagg13;n152249 said:
Dazumal: Angående Barker - läs hans böcker, jag gillar Hellraiser och Candyman, men "Books of blood" ger så mycket mera (min åsikt).
Angående 'De fördömdas spel/The damnation game', min morsa reagerar vid nämnandet av sandelträolja, pga. kopplingen till just den boken.
Har du läst Coldheart Canyon: A Hollywood Ghost Story?

Den har jag varit sugen på att läsa i flera år. Minns dock inte varför längre! Kanske har jag läst att den skulle ha drag av... Twin Peaks? The Shining? Eller något helt annat som jag gillar. Kanske bara var på jakt efter en spökhistoria.

Och när vi ändå pratar spöken! Har ni läst Shirley Jackson? Jag tänker framför allt på The Haunting of Hill House och We Have Always Lived in the Castle ...som jag inte heller läst men länge velat läsa! Älskar filmen The Haunting (1963).
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
roboman;n161388 said:
Och när vi ändå pratar spöken! Har ni läst Shirley Jackson? Jag tänker framför allt på The Haunting of Hill House och We Have Always Lived in the Castle ...som jag inte heller läst men länge velat läsa! Älskar filmen The Haunting (1963).
Älskar båda två! The Haunting of Hill House är mer klassisk spökhistoria, We Have Always Lived in a Castle i lite mindre grad men minst lika bra eller möjligen ännu bättre. Bara att läsa! Inte så lång någon av dem heller.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Nu har jag läst novellsamlingen Jerusalems Lott. Jag har en ranking med alla historier liggande i ett ark hemma men tänker att det är för ointressant för att dra fram här. Tänker nämna de bästa novellerna istället:

Jerusalems lott (Jerusalem's Lot)
En man flyttar in i ett släktägt gods och undersöker traktens dunkla historia.
Mycket nöjd med denna brevnovell, som upplevdes som en blandning av Dracula, Råttorna i muren och Majsens barn. Spännande historia som andades Lovecraft så tungt att det nästan var fånigt, jag kommer läsa den igen snart.

Det här är ju dessutom en historia som, på tydligare plan än många andra King-historier, innefattar en plats som återkommer och där den ena historien faktiskt skänker lite ytterligare ljus över den andra, om ni är med på vad jag menar. Jag förstår att ni inte är det. Försöker utveckla:
Exempelvis har ju Lovecraft återkommande karaktärer, teman, platser, gudar osv vilket gör att historierna tillsammans hjälper till att lägga pusslet om hur världen egentligen är. Stephen King däremot, han refererar ofta till platser och ibland karaktärer som han själv skrivit om, men utöver att hålla samman världen så bidrar inte varje referens med så mycket mer än kuriosa. Jag menar, Last Rung on the Ladder utspelar sig på en gård utan för en stad som är grannstad med den stad som Children of the Corn utspelar sig i. Kul kuriosa men det är det enda samband som någon av de två novellerna har med någon annan av hans noveller. Det känns ofta som gränsen för hur långt han refererar.
Den här novellen, Jerusalem's Lot, är dock en slags prequel till romanen Salem's Lot. Jag tror det i alla fall, även om det nu var flera år sedan jag läste den romanen. Och novellen One for the Road utspelar sig också runt samma stad som de här andra två, och kan väl ses som någon sequel, antar jag. Vad jag försöker komma fram till är att det är sällan Stephen King-historier har så "direkt" relation till varandra som dessa tre har. Och jag gillar när historier är relaterade till varandra.
Dessutom använder sig Kingen här av en mystisk bok som ursprungligen beskrivits i historier av Robert Bloch och även använts av H.P. Lovecraft. Med flera. Dataspelet Alone in the Dark använder samma mystiska bok. Enligt wikipedia ska även Teenage Mutant Ninja Turtles göra det vid ett tillfälle. Osv.

Nattarbete (Graveyard Shift)
Ett gäng arbetare städar under några nätter bland råttor och bråte under fabriken där de jobbar. Komplikationer uppstår.
Återigen ett koncept som verkligen tilltalar mig. Utförandet är bra det också. Lite töntig på sina ställen men mysig!

Mangeln (The Mangler)
En kvinna fastnar i en industrimangel och det visar sig att det här inte är första gången som mangeln skadat människor den senaste tiden.
Den var väldigt charmig, intresseväckande och spännande. En ond mangel, hur kan det gå fel? Det kan JÄTTELÄTT gå fel! Det hör man ju! Men den är bra!

Monstret i garderoben (The Boogeyman)
En man går till psykologen för att lätta på hjärtat angående hans tre döda barn och monstret i garderoben.
Det blir inte mer konventionell skräck än berättelsen om monstret i garderoben. På ytan i alla fall. Sedan lyckas förstås King göra något alldeles extra av historien. Jag tycker mycket om den.

Grått slem, eller (Grey Matter)
Vad sägs om den svenska titeln?
En yngling snubblar in i en bar och behöver hjälp med sin pappa, som blir konstigare och konstigare.
Stephen King kan ta hur töntiga ämnen som helst och göra dem läsvärda. Som att en person har druckit en dålig öl och nu håller på att förvandlas till något omänskligt. Men så länge det behandlas på exakt samma allvar som alla andra ämnen och läsaren bara köper det (tänk alltid "okej, det här är storyns setting, fine!") så kan det ju bli bra hur töntigt det än är. Som i fallet med mangeln, eller den här. Det är ju bra!

Hedersomnämnande:

Onda maskiner (Trucks)
Ett antal människor har flytt till en bensinmack eftersom lastbilarna blivit onda och vill förslava mänskligheten.
Ja det hörs ju på titeln att det här är en charmig historia, för det är det. Men inte jättekul. Det är ingen historia jag rekommenderar men det är ännu en gång ett koncept som är töntroligt.

----------

Nu har jag fastnad på svensk katastrofnovellsamling (Skyddsrummet Luxgatan), men när den är över ska jag nog läsa lite mer skräck. Shirley Jackson, eller House of Leaves, eller möjligen ännu en av Stephen Kings novellsamlingar. Jag har fler av dem olästa hemma.
 
Top