Nekromanti En tråd för oss som läser skräcklitteratur

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Jag älskar skräcklitteratur. Därför vill jag att det ska finnas en tråd om sådant.
Den här tråden är löst sammanhållen och riktar sig till alla som vill diskutera skräcklitteratur.Olika typer, olika författare, olika romaner, noveller osv.
Gotiska skräckromaner är välkomna, pulpiga noveller från 1920-talet är välkomna, creepypastor från reddit är välkomna.

De senaste åren har jag mest läst creepypastor, vilket så som termen har kommit att utvecklas inte skiljer sig särskilt mycket andra skräcknoveller, om ens alls. Idag har jag hur som helst suttit och läst noveller ur Majsens barn, vilket alltså är en översättning av hälften av novellerna i Stephen Kings Nightshift. Och bara för att jag blev så sugen på King igen så råkade jag beställa ytterligare två av hans novellsamlingar från bokbörsen. Hurra!

Tråden är som sagt mycket löst sammanhållen. Vem som helst är välkommen att skriva vad som helst som berör skräcklitteratur!

Jag återkommer när jag har läst alla novellerna i Majsens barn (igen), då ska var och en av dem få ett utlåtande och ett betyg på min beryktade skala 1-6.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Eftersom jag inte har så mycket tid över för läsning på fritiden men har ett mundant arbete, så lyssnar jag på lassvis av ljudböcker. Detta har lett till att jag konsumerat mycket av de gamla klassikerna; HPL, ACD, Robert W Chambers, Algernon Blackwood, Arthur Machen, m.fl. Och så blir det mycket true-crime, creepypastas och rpg-poddar såklart. Mycket av den gamla litteraturen som skulle bli jobbig att läsa (p.g.a. ålderdomligt språk) är betydligt mer lättsmält i ljudboksform, där någon annan redan gjort "grovgörat".

En doldis som jag exempelvis uppskattade mycket var Willian Hope Hodgson's "The House on the Borderland". Ingen blodisande skräck direkt, men klart lyssningsvärd.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är ett fan av Junji Ito och hans lovecraftinspirerade body horror-neuroser. Här är en otroligt innovativ och kuslig cosplay-foto-sekvens som verkar vara erkänt Junji Ito-influerad. Det brukade finnas en fantastisk sajt som hade precis allting Ito gjort, men det bästa jag kan hitta just nu är den här samlingen. För er som ännu inte insett Junji Itos storhet är det här en bra introduktion.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Just nu är jag inne i en period då jag plöjer böcker på löpande band (pga insomnia) och jag skulle vilja rekommendera den senaste veckans avverkade böcker:

Novellsamlingen De odöda - inte särskilt lång, men en riktig gottepåse när det kommer till skräcknoveller, finns något för alla i den. Främst noveller av svenska författare, men även Lovecraft och Poe har funnit sin väg in i denna samlingen. En del av novellerna är i mitt tycke riktigt obehagliga (vilket är ett positivt omdöme).

Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist - köpte den för ca ett år sedan för att ha som sommarläsning, men den glömdes bort och dök upp igen när jag nyligen flyttade till min nya lägenhet. Väldigt enkelt upplägg, men John Ajvide sviker inte. Väldigt svår bok att lägga ifrån sig.

Rörelsen av John Ajvide Lindqvist - en form av prequel till Himmelstrand, även denna är svår att lägga ifrån sig. Jag är glad att jag läste den så tätt inpå Himmelstrand för det gjorde att man kopplade referenserna till denna enklare. Några av mysterierna och frågorna som man inte fick svar på i Himmelstrand besvaras även i denna. Sort of. Nu ser jag fram emot den tredje boken i serien.

Och just nu håller jag på och läser Färjan av Mats Strandberg - vill inte uttala mig mer om denna innan jag läst klart den (har inte läst så långt i den och inget av den utlovade skräckberättelsen har inträffat ännu). To be continued...
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
En novell jag verkligen gillade är "Frontier Death Song" av Laird Barron. Den finns att lyssna på hos Nightmare Magazine Podcast, i en fantastiskt bra inläsning, och det jag verkligen gillar är hur suggestivt språkbruket är - lite som man vill att ens beskrivningar ska vara när man spelleder.

http://www.nightmare-magazine.com/fiction/frontier-death-song/

"Night descended on Interstate-90 as I crossed over into the Badlands. Real raw weather for October. Snow dusted the asphalt and picnic tables of the deserted rest area. The scene was virginal as death."
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ymir;n152006 said:
Jag är ett fan av Junji Ito och hans lovecraftinspirerade body horror-neuroser. Här är en otroligt innovativ och kuslig cosplay-foto-sekvens som verkar vara erkänt Junji Ito-influerad. Det brukade finnas en fantastisk sajt som hade precis allting Ito gjort, men det bästa jag kan hitta just nu är den här samlingen. För er som ännu inte insett Junji Itos storhet är det här en bra introduktion.
Oh, det är han som gjort mangan Uzumaki (Spiral). Ska ni bara läsa EN manga i hela ert liv så ska det vara Uzumaki.
Men se INTE filmen under några som helst omständigheter:
https://www.rollspel.nu/threads/66882/post-857808
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Eftersom jag har en promenadtur på sisådär 40 minuter till och från jobbet så brukar det bli en hel del ljudböcker; har tagit mig igenom det mesta i Lovecraft-väg på det här viset flera gånger om. Måste säga att jag är väldigt svag för ljudboksvarianten av 'Odjurets torn', trots att det egentligen är ett slarvigt hopkok av Lovecraft-skrivna stycken och Derlethiansk utfyllnad. Det är liksom något oförargligt myspysigt över det hela som gör att jag ständigt återkommer till den; mycket av varan "här sitter jag i biblioteket och dricker kaffe samtidigt som jag läser mig själv till vansinne".
I övrigt så håller jag fortfarande på att ta mig igenom Stephen Kings 'Det', men det tar ju sin lilla tid. I synnerhet när boken är så pass uppsvällt överjävla lång, och jag sällan har förmågan att kunna sätta mig ned och koncentrera mig på att bara läsa nu för tiden. Men jag gillar Stephen Kings sätt att blanda en vardaglig 'coming of age'-story med kosmisk skräck.

När jag ändå knappar på tangentbordet kan jag lika gärna passa på att fråga efter förslag; någon som vet av någon läsning med sköna Twin Peaks-vibbar? Småstäder med knepiga invånare och övernaturlig ondska som lurar under ytan alltså. Mycket kaffedrickande är en bonus, men inte nödvändigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker om bra skräcklitteratur (till skillnad från dålig), men tycker att det är extremt svårt att komma över just bra skräck.

Jag är ett stort Cthulhu-fan och älskar den pulp-fantasy och weird fiction som dök upp på 1920- och 1930-talet: HPL, CAS, REH o.s.v. - och tycker inte att nya författare som King, Koontz, Streiber riktigt håller måttet.
Men det finns ett par undantag som jag tänkte tipsa om.

IT av Stephen King
Det här är en av de bästa skräckböcker som jag läst... tills man kommer till slutet. Det fick mig att vilja elda upp boken.
Tipset är att läsa den, men hoppa över de 30 sista sidorna.

Närkontakt av Whitley Strieber
Även om författaren är en skräckförfattare, så är denna bok inte tänkt som det. Streiber tror nämligen på UFOs och påstår sig vara en abductee (ni vet sådana där som Moulder och Scully brukar ha att göra med i X-Files). Han har helt enkelt skrivit en självbiografi där han berättar om hur han flera gånger blivit bortförd av utomjordingar - och som sådan är den ganska tråkig läsning.
Men läser man den istället som skräcklitteratur, lite som The Whisperer in Darkness av HPL - så är det en av de bästa skräckböcker som jag läst. Speciellt om man uppfattar slutet i Närkontakt på samma sätt som Whisperer in Darkness.

Bra skräck handlar ofta om att läsaren ska kunna känna igen sig och därmed kunna leva sig in i huvudpersonernas situation - och jag tycker att två svenska författare lyckats med det - men det beror bl.a. på att jag haft lite "tur".

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindkvist
Den enda riktiga svenska vampyrboken. Den utspelas dels i Stockholms-förorten Blackeberg, dels en kortare sekvens vid det lilla roslagssamhället Spillersboda utanför Norrtälje.
Nu råkar det vara så att jag hade en vän som bodde i Blackeberg, samt att min farmor bodde i Spillersboda - och JAL lyckas beskriva dessa platser perfekt.

Samlade svenska kulter av Anders Fager (samt delvis hans senare romaner)
Samma sak här: många av de platser som nämns är jag alltför förtrogen med.
- Jag arbetade ett par år vid Västermalmsgallerian och hade i samband med det ärenden till äldreboendet Trossen. Dessutom kan jag p.g.a. detta Kungsholmen ganska väl.
- Jag arbetade ett par år på Östermalm och hade i samband med det ärenden till KB.
- Jag har tillbringat mina flesta somrar ute i Stockholms skärgård och har besökt Skarv/Bodskär/Gillöga.
Faktum är att den enda plats som jag personligen inte besökt i Fagers berättelser är Borås.
Sedan gör det inte saken sämre att Anders Fager skriver Cthulhu Mythos på svenska... och jag är som sagt var ett stort Cthulhu-fan.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Brian Lumley har skrivit en hel del, bland annat 'Mythos'-noveller. Jag läste ut en novellbok tidigare i år: 'The Taint and other novellas', vilken rekommenderas. Annars är hans Necroscope-böcker något jag gillar: en egen variant av vampyrer (och liv efter döden) i Det kalla krigets 80-tal.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Dazumal;n151993 said:
En doldis som jag exempelvis uppskattade mycket var Willian Hope Hodgson's "The House on the Borderland". Ingen blodisande skräck direkt, men klart lyssningsvärd.
The House on the Borderland är en riktig höjdare! Har du även läst The Night Land?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
House of Leaves. Bästa skräckboken. Och mer kan jag inte säga, läs den.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Vimes;n152133 said:
The House on the Borderland är en riktig höjdare! Har du även läst The Night Land?
Det är möjligt om den finns som ljudbok/streaming, men det ringer ingen klocka såhär på en gång...
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Finns mycket som är värt att kommentera här, men jag tänkte bara göra två inflikningar:

Uzumaki är just det anth skriver, den enda mangan jag har planerat att läsa. :grin: Den verkar mycket intressant, har legat på någon slags läslista i sisådär 3-4 år.

House of Leaves köpte jag i somras men har inte kommit till skott med att läsa ännu. Köpte den tillsammans med The Philosophy of Horror, som jag hörde om i ett avsnitt av Radiolab/This American Life. Som jag inte heller läst ännu...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Stephen Kings IT är super. Men jag håller med om att slutet (som i så många King-berättelse) är kackigt.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
God45;n152143 said:
House of Leaves. Bästa skräckboken. Och mer kan jag inte säga, läs den.
+1
Älskar den, lite småknepig bok innan man kommer in i den dock om man inte läst något av Danielewski tidigare. Jag har läst den tre gånger, en gång i sin helhet, en gång ur berättarens perspektiv och en gång ur berättelsens perspektiv. Blir väldigt olika upplevelser beroende på hur man läser den.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Det var längesedan jag läste något av King (eller någon modern författare ö.h.t.), men min favorit av honom var "Förbannelse" ("Thinner"). Ingen monsterskräck där, men jag gillade den stadigt nedåtgående spiralen och twisten på slutet.

Har ni läst Barker? Jag har (tyvärr) bara sett filmerna, men min favvo där är Candyman. By far.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arfert;n152174 said:
Har du månne simhud mellan tårna? ;)
Nja. Min farmor var inflyttad dit med sin andra man (som jag inte är släkt med), och han i sin tur hade föräldrar som flyttat dit - så tyvärr inget fiskblod i mina ådror. :)

Jag har dock träffat en annan forumit som har släkt från skärgården - och vi är bägge rörande överens om att Anders Fager missat vilken ö hybriderna kommer ifrån. Ja, Skarv är ett bra val ur litterär synvinkel - men har man rest runt och träffat infödda skärgårdsbor så vet man att de flest hybriderna kommer från samma plats. Och den ligger ett antal distansminuter sydväst om Bodskär.

Jag kan tyvärr inte säga mer än så då jag tänkte behålla livet i ett par decennier till...
 
Top