Nekromanti En tidning om coola saker [Liten tanke, bara]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad är en nörd?

Är inte hela den här nördgrejen ett lite självpåtaget martyrskap? Det är inte särskilt synd om den genomsnittlige rollspelaren. Vi tillhör inte någon utstött samhällsgrupp som folk kastar sten på. Är inte det något som till viss del är hämtat ifrån Usa där prestigen och statusen betyder mer och där det finns skarpare gränser mellan olika sorters elever? Jag har aldrig själv blivit kallad nörd.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Re: Vad är en nörd?

Problemet med begreppet nörd är att alla definierar det olika. Min definition av en nörd är en person som kan alldeles för mycket om ett (eller ett fåtal) området och för lite om en massa annat. Alla rollspelare är absolut inte nördar. Om man däremot sitter och hårdstuderar vampyrrelaterad litteratur, har missat vem Usama bin Laden är (dvs ignorerat samtliga nyhetsmedier under lång tid), klär sig mysko och inte klarar av ett normalt samtal eftersom allmänbildningen fått stryk av all info om skadetabeller. kan man bli kallad nörd av mig. Krävs rätt mycket mao. Har nog aldrig kallat någon för nörd när jag tänker efter.

Jag har aldrig själv blivit kallad nörd

Sen vet jag inte den exakta skillnaden mellan nörd och tönt. Har nog blivit kallad båda under min tid i högstadiet (tror inte jag hört det varken före eller efter). Har dock aldrig hört det från någon person vars åsikt är värd något för mig....

Jag var nog en av världens sämsta standardfjortisar.
1. Jag festade aldrig. Typisk tönt/nörd enligt alla coola tjejer och grabbar i klassen.
2. Jag gillade matematik och fysik...
3. Jag läste böcker (det är tydligen coolt att kunna säga att man aldrig läst en bok utanför svenskaundervisningen).
4. Jag spelade klarinett (åh, herreguuuud vad pinsamt). Spelar man nåt annat än elgitarr, bas eller trummor är man troligtvis en tönt/nörd.
5. Jag spelade rollspel. Dock dog spelgruppen under högstadiet pga, flytt, att det inte var tillräckligt tufft samt att det inte var roligt längre. Där rök mina 3 spelare.
6. Jag spenderade massa tid framför datorn.
7. Jag är osocial/enstöring.

Är jag en nörd då? Kanske. Jag bryr mig inte. Vissa rollspelare säger om sig själva: "jag är nörd och stolt över det". Säger inte mig något eftersom de bergis har en annan definition på nörd.

Är inte hela den här nördgrejen ett lite självpåtaget martyrskap?
Jo, men hur självpåtagen är den?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Vad är en nörd?

hmm jag kan peka in att jag är 1,3,6,7
:gremsmile:
fattar inte meningen med att dricka alkohol... men det är väl "coolt" man betalar för huvudvärk :gremsmile:

en fråga... har du slutat läsa böcker?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Ehrm...[ot]

och jag som bara har 4 datorer hemma :gremfrown:
får jobba lite på det då alltså
jobbar på en filserver och en brandvägg =)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Re: Hur är en nörd?

hmm jag kan peka in att jag är 1,3,6,7
Aha, nu vet jag allt om dig.

fattar inte meningen med att dricka alkohol... men det är väl "coolt" man betalar för huvudvärk
Nu för tiden tycker jag det kan vara trevligt med en öl ibland. Dock har jag fortfarande inte förstått mig på dom som dricker jättemycket sprit och slocknar i en buske nånstans och tycker att de hade en bra kväll.... :gremsmile:

en fråga... har du slutat läsa böcker?
Mycket tråkigt, men mina skönliterära insatser ligger på bottennotering på sistone. Anledning 1: haft för jäkla mycket att göra. Anledning 2: den lediga tid jag har haft har inte spenderats med att läsa böcker. Funderar på nyårslöfte om att skärpa mig.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Okej, det här blir lite halv-OT...

Har dock aldrig hört det från någon person vars åsikt är värd något för mig...
Vissa personer kan ta förolämpningar hur lätt som helst och ignorera dem helt och hållet. En sån person är jag...inte.
Det där med att man bara tar åt sig av kommenterar från folk vars åsikter bryr sig om...
Jag tar banne mig åt mig av allt, till och med det som inte är riktat mot mig som person. Jag måste vara skadad på nåt vis men jag kan bara inte strunta i det. Jag är väl paranoid, antar jag. Tacksam retobjekt, skulle jag tro. Kan inte tåla förolämpningar och hyser enorm hämndlystnad. Nonchalans och arrogant uppträdande måste vedergällas, helst så smärtsamt som möjligt.

Okej, det hörde väl inte hit. Jag nickade igenkännande på en del av de punkter du hade i din "nörd-lista". Jag antar att jag själv är en nörd men det är inget jag vill erkänna och inget jag tycker att jag kan vara stolt över. För mig är nörd ett enormt nedsättande och förolämpande ord, synonymt med "tönt", "mes", "fjant" och annat skit man har blivit kallad under skoltiden.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Hur är en nörd?

Dock har jag fortfarande inte förstått mig på dom som dricker jättemycket sprit och slocknar i en buske nånstans och tycker att de hade en bra kväll....
Du är inte ensam om att inte förstå det. Själv tror jag man måste vara idiot för att uppskatta sånt (nu förolämpar jag säkert en del folk här som faktiskt går ut och super skallen av sig ibland, men fråga er själva: Är det smart att göra det ni gör och har ni verkligen så jämra roligt?)

/Skuggvarg - vars nyårslöfte består i att sluta köpa godis, dock inte att sluta äta det...godis är gott men dyrt om man köper för mycket, för ofta
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Vad är en nörd?

Hoho. :gremlaugh:

Det där passade in på mig också. Och jag är inte nörd och stolt över det, utan mig själv och stolt över det!

Bra svarat!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Okej, det här blir lite halv-OT...

Det är därför nördarna börjat förknippa sig med ordet (och känna sig stolta över det) för att ta udden av dess ursprungsmening precis som lesbiska kallar sig själva flator och liknande.

Nu har jag inte blivit kallad en massa saker under min skoltid men jag tar också åt mig negativt om någon skulle kalla mig nörd eftersom udden inte tagits av ordet tillräckligt mycket än.

Jag antar att nörd, precis som friform och kobold nuförtiden måste åtföljas av en förklaring av vad man själv anser det vara så inget missförstånd uppstår. Hur går det med den där Svenska akademins rollspelsordbok?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Hur är en nörd?

Vem vet, det kanske är skönt att tappa lite av kontrollen ibland? Sen att måttan försvinner är en annan sak. Jag tror vi ska operera in datachips som sätter stopp vid lagom mängd alkohol. Lagom är "det är skönt att slappna av" och "det är lättare att ta kontakt"-nivåerna.

Själv får jag huvudvärk av att dricka Bobs cider så där går min gräns.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Hur är en nörd?

haha! jag har iaf druckit alkoholfri cider från bob (eller om det var typ 1,3vol% eller något... :gremsmile: )... Men de kanske har starkar grejor än så också?

Oj! Nu blev det ju OT det här... :gremwink:
Inte meningen!

/Herr Balderk, lite nyfiken om Daniel bara klarar av 1,3 vol%! :gremsmile:
 
Top