Nekromanti En tidning om coola saker [Liten tanke, bara]

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Haha! Det där vbar ju skönt ju! Fast jag må påpeka att det knappast var särskilt coola saker den behandlade... :gremsmile:
Stålmannen och stålkalle m.fl. tycker jag inte verkar särskilt "coola", även om det är ett väldigt flyktigt begrepp... Men om man ser på coola som inne så... nejnej! :gremsmile:

/Herr Balderk, ganska trött just nu...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
är Sagan om Ringen, James Bond, Everquest och Magic särskilt coolt, då? Jag tycker inte det, men många Codexläsare lär göra det.

Ergo, Codex borde också ha den i sammanhanget mycket talande parollen 'en tidning om coola saker...'.

- Ymir, står fast vid sin åsikt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jaha! Det var så du menade! Då förstår jag! Jag håller med...

Och nej, inget av det är särskilt coolt! :gremsmile:

/Herr Balderk, missförstod
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Ehrm...

Definiera "coolt", är ni snälla. Jag gillar faktiskt Sagan om Ringen och Magic. Är jag en nörd i era ögon då?

/Skuggvarg - som för övrigt undrar när, var och hur sjutton tidningen Cool dök upp utan han fick syn på den...vill gärna titta lite i den i alla fall
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad jag förstår så vänder sig tidningen till en något yngre publik än Codex. Det mest rollspelsrelaterade som verkar finnas med är Harry Potter. Har tidningen kommit ut än eller är den fortfarande i planeringsstadiet?
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Ojojdå... [OT]

Du kan verka så farlig när du sätter den sidan till Eksem :gremwink:

Frågan om vad som är nördigt och vad som inte är det är rätt känslig. Vissa tycker verkligen om Magic och tycker till och med att det är lite "coolt". Andra kan inte förstå vad det är som är så spännande och roligt med att lägga ut en massa pengar för några kort som på sin höjd ger en liten fin illustration av något "nördigt".

Personligen ser jag ordet "nörd" bara som en specifikation av "tönt", dvs någon som är töntigt insnöad på en hobby eller liknande; sportnörd, datanörd och rollspelsnörd m.m.

Vad som är nördigt bestämmer tyvärr omgivningen och inte du själv och min vana trogen så dömer omgivning alltid hårt.

Ps. Jag har skrivit en "artikel" om ämnet på Det svultna svinet. Ta gärna en titt på "Är alla rollspelare töntar".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ute och inne

Nördighet har inte med vad man gillar och inte gillar att göra. Det har mest med attityder att göra: sysslar man med IT för att datorer är kul så är man o-inne. Sysslar man med IT för att det är lönsamt och/eller prestigefyllt så är man inne. Sysslar man med IT för att alla ens kompisar hänger på Lunarstorm så är man jefligt inne. Gillar man Sagan om Ringen för att det är en jefligt läcker miljö, kul med främmande språk eller för att spetsiga öron är sexigt så är man o-inne och en nörd. Gillar man Sagan om Ringen för att premiärfester är coolt så är man inne.

Således, Magic, rollspel, Tolkien, Sagan om Ringen och datorer är o-inne och nördigt. Däremot skulle speldistribution, Peter Jackson och IT kunna vara inne, men det beror huvudsakligen på tiden. Peter Jackson och hans mastodontfilmer med tillhörande premiärfest är till exempel väldigt inne.

Eller krasst räknat: allting med egenintresse (utom de fyra P:na; pitt, pattar, pengar och prestige) är alltid ute. De fyra P:na är alltid inne.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Ehrm...

Innan jag börjar gorma kanske det är bäst för din egen skull att du definierar ordet "nörd" så att jag inte blir heligt förbannad utan orsak?

Om du tycker att företeelserna är nördiga är en sak. Om du däremot tycker att man är en nörd för att man gillar de nördiga företeelserna och du med "nörd" menar något förolämpande och nedsättande, så är du jävligt illa ute, min (o)-vän. *visar tänderna*
Förolämpningar behöver vi inte ha på forumet, eller?

/Skuggvarg
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ehrm...

Nu läste jag inte de andra svaren, men jag tycker att rollspel, magic men kanske inte sagan om ringen är nördigt. (eller den kan vara det, om man ser på den med dyrkande ögon, lägger märke till alla detaljer, stör sig på allt som inte liknar boken osv.).

Jag är själv en nörd, för jag håller på med "nördkultur" vissa ser kanske nörd som negativt, men det behöver inte vara det. Det finn säkert också "coola" rollspelare.

Coolt är ju, som jag skrivit tidigare, ett ganska så flyktigt begrepp. Men i det här avseendet menade jag mer kanske "trendigt"... Alltså sådant som är inne... :gremsmile:

Jag strävar dock inte efter att vara cool och vet att jag är en nörd, men ser inget negativt med det... :gremsmirk:

/Herr Balderk
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Ehrm...

Jag tycker det är tråkigt att man måste ses som en nörd bara för att man t.ex. spelar rollspel, TV-spel, Magic, eller ser Sagan om Ringen.
Jäkla fördömande hela tiden, tycker jag... :gremfrown:

/Skuggvarg
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ehrm...

"Nu läste jag inte de andra svaren, men jag tycker att rollspel, magic men kanske inte sagan om ringen är nördigt."

Enda orsaken till att Sagan om Ringen inte är nördigt är premiärfesten igårkväll.

Jo, jag vet, jag är cynisk idag.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Har tidningen kommit ut än eller är den fortfarande i planeringsstadiet?

Om du klickar på länken och kollar noga kan du se att det är nummer 3
Alltså har den getts ut ett par gånger redan :gremsmile:
Det där var dessutom novemberupplagan...

Jo iofs så kankse den yngre skaran tycker de där sakerna är coola, tänkte inte på det heller...

/Herr Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jo det har du ju rätt i. Jag tänkte inte alls på vilken målgrupp tidningen vände sig till, vilket jag kanske skulle ha gjort om jag inte var så trött när jag skrev...

Alltså är den där tidingen säker "cool" för målgruppen! :gremsmile:

/Herr Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ehrm...

Våldigt cyniskt! :gremsmile:
Jo många nördar gillar ju sagan om ringen, och det är nördarna som kanske "syns" också, just i det fallet. Men faktum är att den filmen berör alla, idag pratade nästan hela klassen om den... Eller i alla fall frågade han som hade varit på premiären vad han tykte och utstötte rop i stil med: "Den måste jag se!"

Så det är inte bara nördarna som ser den... :gremsmile:
Och tur är väl kanske det... :gremsmile:

/Herr Balderk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Ehrm...

Jag tycker det är tråkigt att man måste ses som en nörd bara för att man t.ex. spelar rollspel, TV-spel, Magic, eller ser Sagan om Ringen.
Prova allt det ovanstående (utom Magic) och ha dessutom 20-30 datorer hemma och se vad folk tycker då...

Det enda som räddar mig är min badass-attityd (utan mellanslag...) och min bil...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ehrm...

Jag ser mig själv som det... Dock inte TV-spel, det gillar alla, jag känner många som inte är nördar som spelar TV-spel.

Och om man ser Sagan om Ringen behöver man inte heller vara en nörd. Den ser ju massar med folk! Om bara nördar skulle se den skulle första filmen inte spelat in så mycket pengar som den har gjort (om jag läste rätt och man kan lite på DN, 8,5 miljarder kronor... En hel del mer än de 3 alla filmerna kostade att spela in... Men då är ju inte postproduktion inräknat, vilket också kostar penkis.)... Men däremot kan man se SoR på ett nördigt vis (hänvisar till inlägget ovan samt Krilles "förfest")

/Herr Balderk
 
Top