En svensk konventsklassiker

Hoffenkloffen

Veteran
Joined
1 Jan 2013
Messages
41
Jag spelar inte alltid rollspel, men när jag gör det, är det på konvent.

Senast på MunkCon, och under året på Slay Beyond Slay Club på Tekniska museet.
Jag har varit på GothCon en gång, för ~10 år sedan.
Och jag gick på några av Stockholms spelkovent när det begav sig.

Inför nästa år, vilka konvent får jag inte missa?
  • GothCon, 29-31 mars 2024
  • LinCon, 9-12 maj 2024
  • Spelkongress, oktober 2024?
  • BSK, november 2024?
I framtiden kan man tänka sig att Wikipedia skriver nåt i stilen:
En svensk konventsklassiker, även kallat konventsklassiker, kallas kombinationen av fyra stora svenska rollspelskonvent och har funnits sedan 2024.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Tre av konventen du nämner är klassiska såtillvida att de funnits väldigt länge.

Jag åkte på GothCon, LinCon och BSK redan på 1980-talet, och såvitt jag vet har de anordnats utan uppehåll* sedan respektive start.

Nuförtiden är jag bekväm av mig och besöker inte konvent för att spela, utan för att träffa folk och påminna om att jag finns ifall man behöver lite formgivning eller layout till sitt spel. Och för det ändamålet är GothCon (som varandes störst) mer än tillräckligt.

För att klara en modern ”konventsklassiker” tycker jag det borde räcka med GC, LC och BSK. (Även om jag såklart hoppas att MunkCon ska bli en återkommande Stockholmsklassiker.)

* Undantaget pandemiåren som såklart inte räknas.
 

Hoffenkloffen

Veteran
Joined
1 Jan 2013
Messages
41
Ja, tre konvent var lätta att komma på. Spelkongress är en bubblare.

Det skulle vara trevlig att ha fyra konvent inom klassikern, för formens skull.
Vilket konvent utöver de tre, är både gammalt och välbesökt? Finns det ett sånt?
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Tre av konventen du nämner är klassiska såtillvida att de funnits väldigt länge.

Jag åkte på GothCon, LinCon och BSK redan på 1980-talet, och såvitt jag vet har de anordnats utan uppehåll* sedan respektive start.

Nuförtiden är jag bekväm av mig och besöker inte konvent för att spela, utan för att träffa folk och påminna om att jag finns ifall man behöver lite formgivning eller layout till sitt spel. Och för det ändamålet är GothCon (som varandes störst) mer än tillräckligt.

För att klara en modern ”konventsklassiker” tycker jag det borde räcka med GC, LC och BSK. (Även om jag såklart hoppas att MunkCon ska bli en återkommande Stockholmsklassiker.)

* Undantaget pandemiåren som såklart inte räknas.
Lincon har haft uppehåll något år som inte var pandemirelaterat. Kommer inte ihåg vilket år dock.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Tre av konventen du nämner är klassiska såtillvida att de funnits väldigt länge.

Jag åkte på GothCon, LinCon och BSK redan på 1980-talet, och såvitt jag vet har de anordnats utan uppehåll* sedan respektive start.
GothCon startade 1977 (även om det inte fick namnet GothCon förrän 1980) och har anordnats varje år sedan dess om man undantar pandemiåren. Fast det var snubblande nära att bli inställt några gånger i början innan det så småningom stabiliserades.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
GothCon startade 1977 (även om det inte fick namnet GothCon förrän 1980) och har anordnats varje år sedan dess om man undantar pandemiåren. Fast det var snubblande nära att bli inställt några gånger i början innan det så småningom stabiliserades.
Jepp, här är mina minnen från 1977, sammanfattade i en post på min blogg:
 

Hoffenkloffen

Veteran
Joined
1 Jan 2013
Messages
41
Hur många Spelkongresser anordnade Äventyrsspel?

Och skulle Fria Ligans nystartade konvent kunna ingå i "En svensk konventsklassiker", på Äventyrsspels gamla meriter?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
påminna om att jag finns ifall man behöver lite formgivning eller layout till sitt spel.
Menar du att det fortfarande finns spel på den svenska marknaden som du inte formgivit? =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Inför nästa år, vilka konvent får jag inte missa?
  • GothCon, 29-31 mars 2024
  • LinCon, 9-12 maj 2024
  • Spelkongress, oktober 2024?
  • BSK, november 2024?
Jag noterar att sveriges näst viktigaste och allra trevligaste konvent, DanCon, saknas… =)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Jag noterar att sveriges näst viktigaste och allra trevligaste konvent, DanCon, saknas… =)
Det är ju en ganska blodskamlig historia enkom för forumiter så det vete tusan om det bör räknas.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Och skulle Fria Ligans nystartade konvent kunna ingå i "En svensk konventsklassiker", på Äventyrsspels gamla meriter?
Jag tycker det. Du kan ju bestämma att det ska vara fyra, och så kan den fjärde platsen variera över åren. Men som det ser ut just nu tycker jag att de fyra du nämnde först är perfekta för en konventsklassiker.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Hur stor var spelkongressen? Om det inte var större än SävCon (Sävar) hade jag föreslagit ett alternativ... 😄 Det är dock på samma helg som BSK, och där tar väl BSK kakan på gamla meriter.

Nordsken (Skellefteå) kanske går bort på att vara "spelfestival" med så mycket annat att bordsrollspel hamnar ganska i skymundan.

Sänder en tanke till saligt hädangångna SnöKon som brukade inleda konventsåret första helgen i januari (visst?). Hade ju suttit som en smäck för att sprida ut det lite.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Shit, orka 4 konvent på ett år? Själv är jag grymt nöjd med att ha orkat DanCon en gång iaf..

Vill slå ett slag för Lund 19XX men vet helt ärligt inte hur det står sig. SydCon är ju borta sen länge. Inte för att jag någonsin orkat bevista sydcon men..
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Jag är också av det där bekväma slaget - så Spelkongress centralt och Munkcon är nog så långt jag orkar sträcka mig. Lite samma sak som folk som åkte på festival och tältade förr - orka! :cool:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Shit, orka 4 konvent på ett år? Själv är jag grymt nöjd med att ha orkat DanCon en gång iaf..

Vill slå ett slag för Lund 19XX men vet helt ärligt inte hur det står sig. SydCon är ju borta sen länge. Inte för att jag någonsin orkat bevista sydcon men..
Oj, jag har varit på åtta konvent i år, om man räknar huskonvent (där man sover över och spelar en hel helg). Min konventsklassiker är CothCon, LinCon, BSK och OctoGônes, men den klassikern är ju inte svensk … :gremgrin:
 
Top