En studie i rollspelsgalenskap

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Hur skriver man ens ett äventyr?
- Rollspelssgruppen kommer inte att vara välfungerande, med extrema konflikter internt och externt.
- Rollpersonerna kommer mycket stor utsträckning sakna värdefulla egenskaper, färdigheter och resurser.
- Många rollpersoner kommer sakna agens. De kommer för det mesta vara slavar, lågavlönade, socialt utstötta.
- Sjukt mycket prepp krävs när alla SLP:er har detaljerad värden för allt. (Typ: Hållbarheten på rustningsdelar, kroppsdimensioner, och färdighetslevling).
Samtidigt som man i princip måste blorba. (Typ: Vilken huvudstorlek har varje mössa?)

Vad ska det ens handla om?
- Djupa sociala- och raskonflikter omöjliggör all form av konfliktlösning eller sociala utmaningar.
- Inga rollpersoner kommer ha användbara undersökande färdigheter.
- Strid är otroligt otympligt och dödligt. Otympligheten omöjliggör i princip allt annat än tvekamp.
- Resande är inte möjligt. Och lokala miljöer kommer begränsas av hur mycket prepp man mäktar med.
- Spelet saknar vettiga former för äventyrsklimax, belöningar och utveckling.
- Regelverket stöder och uppmuntrar bara sånt som för de flesta casualspelare är svårspelat och tråkigt (rasism, sexism, kannibalism, pennalism, förtryck, etc). De delar som faktiskt på ett omfattande sätt tas upp är de ändå i det närmaste ospelbara.
- Klassiska upplägg som stölder, fritagningar, skattletning etc. har väldigt liten chans att matcha rollpersonernas kompetens.
- Klassiska troper kommer inte fungera. En rik köpman kommer t.ex. aldrig anlita en så inkompetent, slumpmässig och dysfunktionell grupp.
Mäktiga SLP:er kommer aldrig att dela med sig av sin information till gruppen utan bara mörda, förslava eller våldta dem.

Finns det nåt man kan göra som grupp utöver det direkt havererar i internt, sexuellt våld?
Har de ens speltestat det? Nån enstaka gång?

//EvilSpook
Det här är ju 50% "Yes! Bra rollspel" och 50% "Fy fan!".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
- Inga rollpersoner kommer ha användbara undersökande färdigheter.
- Strid är otroligt otympligt och dödligt. Otympligheten omöjliggör i princip allt annat än tvekamp.
Just de här grejerna är i och för sig absolut inget hinder för att man t.ex. spelar undersökande äventyr. Det är nästan tvärtom – att det saknas undersökande färdigheter gör ju att spelarnas undersökande inte hindras av misslyckade tärningsslag mot undersökande färdigheter. Och att strid inte premieras är ju typ en feature =)

Men ja, undersökande äventyr förutsätter å andra sidan bra spelledarkapitel, för den viktiga delen av undersökande äventyr är ju (tycker jag) den del spelledaren står för.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Alltså, nu vill jag läsa (eller egentligen, bläddra) spelet, som ren lyteskomedi.

Men, jag tänker inte betala för det och gynna de där tomtarna.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
119
Location
Stockholm
Nu har jag sett karaktärsskapandet, och jag måste nog ändå höja ett varningens finger för ableism här. Det är uppenbart att spelets skapare... för att uttrycka det i lekmannatermer... är en "meget syg liten dreng". Och jag vet inte riktigt om upprepad publik shaming verkligen är så snällt. (Vi har haft samma problem i Sverok ett par ggr genom åren, där folk som uppenbart haft svårigheter har dragit på sig enorma "kritik"-trådar på sociala medier eftersom de har varit så pass problematiska, men som i slutändan lämnat lite av en besk eftersmak)
 
Top