En studie i rollspelsgalenskap

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Nej, jag tänkte inte beskriva nya fobier för Call of Cthulhu. Men lite allmänt seg och trött så här på nyårsdagen, skummade jag runt på Youtube och hittade en detaljerad genomgång av FATAL (eller F.A.T.A.L.) i fyra delar som jag tittade på med samma skräckblandade förtjusning som när man tittade på en katastrof-film från 70-talet. De första tre delarna beskriver hur man skapar en rollfigur (vilket är vad den här kanalen normalt verkar syssla med för olika rollspel) och det avslutande, och längsta, avsnittet ger exempel på hur man antas spela det här... "spelet".

Jag har själv aldrig läst FATAL, bara hört olika snaskiga detaljer om det, så det här var mycket lärorikt. Jag visste till exempel inte att det fanns en separat färdighet för att Urinera (med två viktiga tabeller) som man kan träna på. :ROFLMAO:

Mycket nöje. (om jag nu inte är tvåa på bollen och detta har postats tidigare)

 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Jag har kollat på filmerna nu.
Herregud…
Vilket slöseri.
//EvilSpook
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hmm … eeh, så mycket felkanalyserad kreativitet … samtidigt är jag inte förvånad. Alltså, jo, men tänker mer på aktiviteten … göra ett spel och tro man måste slå för allt möjligt. Vad de valt att man rullar tärning för känns …

Hur som helst så var det på nåt sätt lärorikt.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Hur skriver man ens ett äventyr?
- Rollspelssgruppen kommer inte att vara välfungerande, med extrema konflikter internt och externt.
- Rollpersonerna kommer mycket stor utsträckning sakna värdefulla egenskaper, färdigheter och resurser.
- Många rollpersoner kommer sakna agens. De kommer för det mesta vara slavar, lågavlönade, socialt utstötta.
- Sjukt mycket prepp krävs när alla SLP:er har detaljerad värden för allt. (Typ: Hållbarheten på rustningsdelar, kroppsdimensioner, och färdighetslevling).
Samtidigt som man i princip måste blorba. (Typ: Vilken huvudstorlek har varje mössa?)

Vad ska det ens handla om?
- Djupa sociala- och raskonflikter omöjliggör all form av konfliktlösning eller sociala utmaningar.
- Inga rollpersoner kommer ha användbara undersökande färdigheter.
- Strid är otroligt otympligt och dödligt. Otympligheten omöjliggör i princip allt annat än tvekamp.
- Resande är inte möjligt. Och lokala miljöer kommer begränsas av hur mycket prepp man mäktar med.
- Spelet saknar vettiga former för äventyrsklimax, belöningar och utveckling.
- Regelverket stöder och uppmuntrar bara sånt som för de flesta casualspelare är svårspelat och tråkigt (rasism, sexism, kannibalism, pennalism, förtryck, etc). De delar som faktiskt på ett omfattande sätt tas upp är de ändå i det närmaste ospelbara.
- Klassiska upplägg som stölder, fritagningar, skattletning etc. har väldigt liten chans att matcha rollpersonernas kompetens.
- Klassiska troper kommer inte fungera. En rik köpman kommer t.ex. aldrig anlita en så inkompetent, slumpmässig och dysfunktionell grupp.
Mäktiga SLP:er kommer aldrig att dela med sig av sin information till gruppen utan bara mörda, förslava eller våldta dem.

Finns det nåt man kan göra som grupp utöver det direkt havererar i internt, sexuellt våld?
Har de ens speltestat det? Nån enstaka gång?

//EvilSpook
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag läste det mesta av FATAL någon gång för länge sedan. Reglerna är uppenbart idiotiska på alla möjliga sätt, men jag tyckte ändå att det övergripande anslaget var ännu dummare. Det hävdar att det är extremt historiskt korrekt och realistiskt, men det utspelar sig i ett Europa där Afrika och Asien inte finns, vilket man kan tänka sig skulle sett väldigt annorlunda ut.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
En mycket underhållande analys av FATAL. Någon som vet om skaparen av spelet tyckte att han höll på med något rimligt eller om det hela var ett stort och dåligt skämt?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
En mycket underhållande analys av FATAL. Någon som vet om skaparen av spelet tyckte att han höll på med något rimligt eller om det hela var ett stort och dåligt skämt?
Det förefaller som om huvudförfattaren, Byron Hall, tog det hela på allvar. Efter att en svidande elak review av FATAL publicerats på RPG.NET, gick Byron Hall och hans hejduk "Burnout" i svaromål mot denna (FATALReviewRebuttal - RPGnet Lite svårläst, men texten från recensenterna Darren MacLennan och Jason Sartin är i grönt respektive lila, medan Halls svar är i svart och Burnouts i grått. ).

Det roligaste citatet från svaret måste ändå vara detta:

Reviewer Darren MacLennan: "So, basically, FATAL is the date rape RPG."
Author Byron Hall: "Another faulty conclusion drawn by Darren. Where is dating included?"
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
Nu tror jag att jag blandat ihop två olika usla rollspel, och alltid trott att det här var rollspelet som Varg Vikernes skapade, men inser nu att det ju är något helt annat. Frågan är vilket som är värst?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Nu tror jag att jag blandat ihop två olika usla rollspel, och alltid trott att det här var rollspelet som Varg Vikernes skapade, men inser nu att det ju är något helt annat. Frågan är vilket som är värst?
MYFAROG är så vitt jag förstår ett komplett och fungerande spel, så där är väl FATAL värre. Bägge spelen är både sexistiska och rasistiska, dock gissar jag att MYFAROG är det mer uttalat och programmatiskt (som i skrivet av en nazist, inte av en infantil incel-edgelord).

Visst var det någon här som gjorde en läsning av MYFAROG vid tillfälle?
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
I kategorin horribla vitmaktspel finns även Racial Holy War. RaHoWa är dock snarast komiskt i hur kefft utförandet är.
Umberto Eco beskriver hur facsister använder sig av två till synes oförenliga idéer om deras utvalda fiendegrupp: Fienden måste vara allnärvarande och utgöra ett reellt hot mot "det egna folket", men fienden måste samtidigt vara så svag och underlägsen att den lätt kan övervinnas om "folket" bara samlar sig under facsisternas ledning.
I RaHoWa ligger dock betoningen så tungt på hur läskiga icke-vita är att det underminerar hela konceptet om överlägsenhet. Resultatet blir att en fullvuxen "övermänsklig" nazistvåtdrömsrollperson inte har en chans mot ett judiskt spädbarn.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
MYFAROG är så vitt jag förstår ett komplett och fungerande spel, så där är väl FATAL värre. Bägge spelen är både sexistiska och rasistiska, dock gissar jag att MYFAROG är det mer uttalat och programmatiskt ...
Så uppfattar jag det också. Det är två ruttna spel. FATAL utmärker sig genom att vara ospelbart, MYFAROG genom att vara rasistisk propaganda.
 
Top