Jämför med hit points
Det är intressant med finita resurser, som till exempel WFRP:s Hero Points, eller de Fortune Points du beskriver. Det är ju visserligen också så att rollpersonen blir "sämre" när man förlorar hit points, men i det fallet är det ju så specifikt relaterat till en enda aspekt av spelandet att det inte riktigt blir jämförbart. Fast eftersom Fortune points (antar jag) också kan "ökas" eller "återvinnas" så är det ju egentligen bara fråga om en bredare defintion av hit points-mekaniken. Man har ett visst antal, de går åt, och man kan få tillbaks dem.
Har funderat på hur man skulle kunna omvandla HP eller XP till nått i stil med Fortune points. HP funkar inte eftersom varje klass får olika många, men XP skulle kunna funka. Då skulle man kanske kunna använda XP till plotrelaterade aktiviteter, men inte så mycket att man losar en level... fast det blir konstigt... man skulle kunna skapa en XP-pool som man får stoppa in XP i, och de kan man inte använda för att bli bättre (alltså gå upp en level), utan använda som Fortune points.
Hmmm... kan vara intressant att utforska.
M.