Nekromanti "En natt i Elysium" eller "Våldsamt märkligt"

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Celerity är en märklig Discipline. Jag har författat ett exempel just på hur märkligt det kan bli ibland. Mycket nöje.

Plats: Elysium, vilken Camarilla-stad som helst.

Tid: I förrgår, på natten.

Huvudpersonerna beskrivs nedan.

Gabriella, en vacker violinist. Kortklippt kastanjebrunt hår. Liten och späd. Bär en kort ljusgrå klänning. Bor i staden. Toreador.

Malcolm, en kraftig, högljudd man med långa dreadlocks. På genomresa. Söker affärspartners för sin exportverksamhet. Klädd i en vit smoking med matchande hatt och käpp. Follower of Set.

Alfred, en man med insjukna ögon, sorgset leende och delikata fingrar. Kan ibland börja deklamera de vackraste dikter. Nyanländ, men bofast. Egentligen naken, men varkar nu ha en vit, väldoftande morgonrock på sig. Malkavian.

Det var en kväll som alla andra i Elysium. Harpyorna skvallrade om Dietrich, en numera avliden Tremere. "Han hade tydligen försökt frammana Caine själv", skrattade de. De få närvarande Tremere var inte lika roade. Gabriella hörde inget av detta, så koncentrerad var hon. Hennes fingrar spelade lätt över fiolens hals och publiken njöt i fulla drag. Den enda som inte hade vett nog att vara tyst var Malcolm, som skroderade över hur fina hans varor var. Plötsligt slant Gabriellas hand och stråken slank ur hennes grepp. Vänd som hon var; mot Alfred, som gömde sig bakom det högra draperiet (från scenen sett), sköt stråken ut bland publiken. Sekunden senare vrålade Malcolm över smärtan i sitt högra öga. Med ens var han uppe ur sin stol och banade sig en väg genom de övriga åskådarna gormandes osande eder om att äta Gabriellas själ.

Bara Malcolm själv var en smula förvånad över att han blev utkastad från festen och förklarad person non grata i staden. "Den lilla slynan skall inte komma undan med det här", tänkte han för sig själv, då han vinkade till sig en taxi.

Efter sitt misslyckade uppträdande var Gabriella övertygad om att hon skulle hånas i evighet. Märkligt nog var Harpyorna mer intresserade av att skvallra om hurvida Prinsen borde kalla Blodsjakt på Malcolm, han hade ju trots allt hotat att diablerisera stackars Gabriella. Inget av detta intresserade Gabriella, hon flackade med blicken tills hon fann vad hon sökte; Alfred. För två veckor sedan, under den senaste festen, hade hon först träffat denne märklige man. Hon var övertygad om att de var själsfränder, iallafall att de kunde bli det.

Väl hemma i sitt hotellrum bytte Malcolm om från den slitna, vita smokingen till en mörkblå träningsoverall. Käppen behöll han. På vägen tillbaka till konserthuset passade han på att proviantera, en lokal konkurrent var vänlig nog att bistå med vitae.

Gabriella närmade sig försiktigt Alfred, hon var osäker på honom. De kunde ju vara så oförutsägbara, de där Malkaverna. Alfred tittade försiktigt upp på henne när hon stod precis framför honom. Gabriella tyckte sig se i hans ögon att han hade insett detsamma som hon, att de hörde ihop.

I parken utanför konserthuset sökte Malcolm efter ett gömställe. "Aha, perfekt", myste han för sig själv. Busken låg alldeles intill gångstigen, men var skymd av ett träd. Om man kom från fel håll vill säga, från konserthuset.

Efter en lång kväll och ett långt samtal lämnade Gabriella och Alfred Elysium under tystnad. Det hade varit ett uttömmande utbyte av tankar, idéer och förhoppningar. Aldrig hade hon känt att någon förstod henne som han gjorde.

Ett lätt morrande var allt som undslapp Malcolm´s läppar när han såg sitt byte lämna Elysium, långt efter de andra närvarande. Ett tag hade han fruktat att hon skulle komma i grupp med fler än han kunde klara av, men hennes enda följeslagare var fånen i morgonrock. Sakta drog han klingan som låg gömd i hans käpp.

Halvvägs igenom den lilla parken rundade paret ett träd som närmast växt ut i stigen. Plötsligt bröts tystnaden de delat av ett vrål bakom trädet. Fram störtade Malcolm med ett svärd i handen. "Fördömt", passerade i hans huvud, "han skymmer henne". Med en kraftig stöt rände klingan rakt igenom badrock och kropp. Medans Malcolm gjorde sig redo för nådastöten mot Gabriella, sjönk Alfred i hop på markan med en knappt hörbar suck. Gabriella såg förskräckt hur Malcolm närmade sig och pressade blod tilll sin muskler för att kunna fly en säker död.

[ny stridsrunda, Gabriella har Celerity 3, Dexterity 5 och Dodge 2. Malcolm har Dexterity 3 och Melee 3]

När Malcolm manövrerat över Alfreds lealösa kropp stötte han återigen, den här gången mot Gabriella. Desperat försöker Gabriella kasta sig bakåt [hon lyckas med 3 av 7], men Malcolm är för lång [han lyckas med 5 av 6]. Genom att luta hela sin kropp framåt lyckades han pressa sitt svärd in i Gabriellas bröstkorg. Med ett förtvivlat skrik sjönk hon till marken, sekunden efter blev allting svart...


Det märkliga med detta är att Gabriella, under andra rundan, rör sig mer än fyra gånger så snabbt som Malcolm. Gabriella har 7(tärningar)*4(handlingar)=28(sammanlagd dicepool under rundan) jämfört med Malcolm som har 6(tärningar). Ändå är svårighetsgraden för att träffa/undvika densamma. Det tycker jag är märkligt.

P.S. Historian var kanske inte så mycket skräck eller gothic, men visst är den ett bra exempel? D.S.


[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Absimiliard

Veteran
Joined
2 May 2001
Messages
26
Location
Trollhättan
Jo visst är det märkligt, jag har funderat på samma detalj tidigare,

Plus att hon borde vinna initiativet rätt så lätt,

Plus att med 4 handlingar borde åt minstånde 1 vara automatiskt före malcoms handling annars om man antar att hon är lika snabb under hela stridsronden.

Dessutom borde hon göra betydlig med skada med ett huggvapen då det träffar med 4gg så hög hastighet.
(detta nämns dock i någon bok guide to camarilla tror jag, som ett mystiskt fenomen, som ingen lyckars förklara)

Men i grund och botten är reglerna nog gjorda så här för att celerity disiplinen inte skall vara för bra.

----
Men vad gör en follower of set i en camarilla stad ?
Prinsen i min stad skulle slita huvet av honom på plats, iof lär han döda alla ventrues som kommer dit oxå.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Äsch!

Inte vet väl jag vad han gjorde där! Han skulle väl jävlas med folk, kanske?

I någon bok beskrivs Celerity som ett fält som omger användaren, men inget mer. Bättre förklaring än så finns inte, vad jag vet.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Äsch!

"I någon bok beskrivs Celerity som ett fält som omger användaren, men inget mer. Bättre förklaring än så finns inte, vad jag vet."

Nu har ju araben mina böcker så det kan jag inte kolla upp, men ungefär såhär ser jag det...

Efter att Gabriella reagerat till sin partners frånfälle och tvingat blod till sina muskler rör sig hon inte snabbare än Malcolm när han störtar fram för ett nytt anfall. Hon viker bakåt med ungefär lika hög hastighet som Malcolm och... sjunker ihop innan hennes övermänskliga snabbhet satt in till fullo. Måhända sjunker hon ihop väldigt snabbt.

OM vi nu säger att Malcolm hade missat hade det låtit såhär:

Gabriella kastar sig kattlikt åt sidan och undviker med en hårsmån svärdet, som sliter sönder hennes klänning istället för hennes kött. Då agerar hon med samma snabbhet som Malcolm, men sedan händer något... i slutet av hennes piruett undan den dödliga klingan animeras hennes lemmar av övermänsklig snabbhet och hon susar snabbt bort från den blodiga skådeplatsen. Malcolm blinkar och när han öppnar ögonen igen är hon på andra sidan gräsmattan och han giver halvhjärtat jakt, med vetskapen att det är försent djupt inom sig.

Effekten blir ungefär som man kan se i vissa actionfilmer - actionhjälten börjar en rörelse i slow motion och avslutar den i normal hastighet. Det ser märkligt ut, men det är fan så ballt. Jag tror att The Matrix har en del bra exempel på det.

Jag kan förstås inte underbygga med någon sidreferens i någon bok och det förklarar fortfarande inte varför man inte gör mer skada eftersom man slår med större hastighet, men det är kanske en början?

Anledningen till att Celerity ser ut som den gör är precis som ni säger - spelbalans. Den ska inte vara för bra.

Angående Setiten så beror det ju väldigt mycket på om den individuelle Fursten tolererar oberoende klaner i sin stad. Kanske är staden en främlingsfientlig fästning där alla vampyrer som inte kan deklamera sin blodslinje åtta generationer tillbaka slaktas brutalt, eller kanske är den ett kosmopolitiskt paradis där Setiter och Giovanni sitter i Primogen-rådet. Det beror på. Det närmaste man kommer någon "officiell Camarilla-policy" är att vampyrer som uttryckligen förvägrar sig medlemskap i Camarillan inte heller omfattas av Traditionerna - de kan alltså slaktas utan pardon, men det betyder inte att alla Prinsar VILL göra det.
 

Sir__Jake

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
55
Location
Habo, Sverige
Instämmer!

Effekten blir ungefär som man kan se i vissa actionfilmer - actionhjälten börjar en rörelse i slow motion och avslutar den i normal hastighet. Det ser märkligt ut, men det är fan så ballt. Jag tror att The Matrix har en del bra exempel på det.

The matrix är ett riktigt bra exempel på det.


Det finns inga goda Vampyrer,
Bara Onda och mindre Onda,
Och Jag är en av de ONDA!!!
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Alternativa Celerityregler

För den som överhuvudtaget orkar bry sig om att patcha WoD's spelssytem har jag ett förslag på alternativa celerityregler. Grundtanken fortfarande att vampyren med celerity är snabb, men istället för att ge en extra handling per nivå så fås bonusar på initiativ, dodge och extra handlingar distribuerat över de olika nivåerna.

Det är möjligt att argumentera för att det borde ges bonusar på att träffa och skada också. Mitt motargument är att celerity då blir för splittrad som disciplin och dessutom får oönskat överlapp med potence.

Detta förslag (eller något snarlikt, jag har inte mina anteckningar framför mig) fungerade bra i en ganska våldsam dark ages kampanj jag körde för ett tag sedan. Med ordinarie regler var celerity helt enkelt allt för bra när det var så mycket strid i kampanjen.

Förslag på bonusar:
lvl 1: +2 initiativ, +2 dodge
lvl 2: lvl 1 + en extra handling
lvl 3: lvl 2 + ytterligare +2 initiativ och dodge
lvl 4: lvl 3 + en extra handling
lvl 5: lvl 4 + ytterligare +2 initiativ och dodge

/Kalil
 

Knedel

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
17
när man har 6 pluttar celerity så kan man använda farten till att göra mer ont när man använder närstrids- och projektilvapen, och jo, det stod om det i guide to the camarilla

"Lo Wang sez: do not block rockets with your head!!!"
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Alternativa Celerityregler

Jo, det blir ju lite bättre. Dessutom är det ju så att om man har 5 i Celerity så spöar man lätt någon som har 5 i Potence. Just de fysiska Disciplines som finns är väldigt ojämna.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Absimiliard

Veteran
Joined
2 May 2001
Messages
26
Location
Trollhättan
Re: Alternativa Celerityregler

Jo Celerity är elakt bra som stidsdiciplin, så jag tycker att Kalil's ide är riktigt bra.
 

Absimiliard

Veteran
Joined
2 May 2001
Messages
26
Location
Trollhättan
Re: Äsch! juste

Jo, jävlas med folk är väl setiernas mellannamn /images/icons/wink.gif

Just därför är det underligt att han tillåts befinna sig i staden, men han kanske är en personlig vän till prinsen (tror prinsen ialla fall), eller så kanske ingen känner till att han är setit.

Nog om det, jag tycker det var en bra historia och en bra kommentar angående celerity i vilket fall. /images/icons/smile.gif
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Äsch! juste

"Jo, jävlas med folk är väl setiernas mellannamn"

Ne... Setiterna vill ju egentligen HJÄLPA alla andra andra att nå sin fulla potential.

Detta iofs enligt den ganska nyutkomna Clanbook Followers of Set... kanske har ni inte haft nöjet att studera den.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Jovisst, men där är först på sex pluttar... redan på nivå ett slår man dubbelt så snabbt som en vanlig människa. Det borde rimligtvis göra mer ont, också.
 

ion

Veteran
Joined
30 Mar 2001
Messages
14
Location
Falun
> Dessutom borde hon göra betydlig med skada med ett huggvapen då det träffar med 4gg så hög hastighet. (detta nämns dock i någon bok guide to camarilla tror jag, som ett mystiskt fenomen, som ingen lyckars förklara)

Just det där hade vi en längre diskussion om tidigare, och tror att vi har kommit på svaret. Argumenten grundar sig i att celerety ursprungligen är en brujahdisciplin. En gång i tidernas begynnelse (eller nåt) så hade de som i dag kalls "true brujah" en disciplin som kallades "temporis" som kunde mixtra med tiden, vår tanke var att celerety är en form av annat användningssätt av denna disciplin. En vampyr med celerety är alltså egentligen inte snabbare, utan "destilerar" bara tiden, av samma anledningen kan man inte hoppa längre för att det går fort, utan det går bara fortare att hoppa o.s.v.
Då jag mer eller mindre helt har förlorat kollen på vad som står i vilken bok så kan jag inte peka på några källor, men de ska finnas någonstans.
Jaja, mest en tanke, men nån kanske finner den intressant...

/ion (<A HREF="http://xetrov.cjb.net/" target="_new">http://xetrov.cjb.net/</A>)
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Med Celerity 5...

...och en motorsåg kan man slå världen med häpnad! Visste du förresten att motorsågar gör aggravated i Werewolf?

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Jojo, visst...

"Klart att den stackars Setiten ska få skydd i min stad! Han vill ju bara hjälpa folk att uppnå sin fulla potential..." - sagt av en märkligt kortlivad Furste.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Samtidigt måste man betänka detta.

Dexterity 2 + Celerity 1 är nästan samma sak som Dexterity 5.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Tack!

Skönt att se att någon uppskattar mitt hårda arbete,*SNYFT*! Jag var dessutom tvungen att skriva den tåv gånger, första gången fösvann den när jag kollade på märkningarna... /images/icons/mad.gif

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Jojo, visst...

"Klart att den stackars Setiten ska få skydd i min stad! Han vill ju bara hjälpa folk att uppnå sin fulla potential..." - sagt av en märkligt kortlivad Furste."

Fördomar, fördomar... hade du läst den nya Clanbook Followers of Set (som jag bevisligen vet att du inte har) så skulle du inte vara av den åsikten. ;)

Nu blev du sugen, va?
 
Top