Nekromanti En liten öh motståndsslagsvariant:

Näcken

Veteran
Joined
2 Feb 2004
Messages
16
Location
Jönköping
Jag tror nog att det här motsåndsslags systemet kan vara roligt. Men tror ni inte att det finns risk för att strider blir ganska lika varandra? Och det blir segt i längden...

Jag tror också, för att ge lite kritik, att det finns risk för att systemet mest blir ett inslag av "matte lektion" i spelet.
Ex. Hmm han (trollet) fick 10 på sitt anfallsslag mot mig. Jag fick 11 & 17 och det betyder att jag givetvis attackerar trollet med 17. Och sedan fortsätter det så.
Mkt matte och ganska opersonliga strider. Vad exakt jag menar med "opersonliga" är jag inte helt på det klara med.

Sedan undrar jag över det här med att slå om motståndarens slag. Gör inte det att man alltid slår om hans/hennes slag om det är högt? Får man slå om motståndarens slag hur ofta man vill?

Systemet kan nog vara roligt, men jag förhåller mig fortsatt optimistiskt tveksam.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Men tror ni inte att det finns risk för att strider blir ganska lika varandra?
Jag gissar att du jämför med D&D. De flesta som är stridskunniga i verkligheten brukar fösa alla vanliga stridssystem åt sidan och förorda ett system med endast motståndsslag. Alltså ett slag; pang; sedan vet man vem som eventuellt är skadad och hur skadad denna person är.

Jag tror också, för att ge lite kritik, att det finns risk för att systemet mest blir ett inslag av "matte lektion" i spelet.
Det är rätt enkel matte, dock. Ett mer komplicerat system skulle ju vara betydligt svårare (och därmed mer matematiskt). Om man låter bli min omslagsvariant så blir spelet superenkelt att administrera. Med omslagsvarianten så är det bra att slå om tärningen så fort som den visar 11 eller mer. Inte så svårt. Du frågar:

Sedan undrar jag över det här med att slå om motståndarens slag. Gör inte det att man alltid slår om hans/hennes slag om det är högt?
Jupp. Det är i vart fall tanken. Grejen är att man kan få värre omslagsresultat än vad man började med.

Får man slå om motståndarens slag hur ofta man vill?
Nej. Jag skrev väl att man var tvungen att acceptera det resultat man fick efter omslaget?
 
Top