Nekromanti En liten öh motståndsslagsvariant:

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vi pratar gärna om att man ska lösa strider med motståndsslag här på forumet; en lösning som jag visserligen gillar, även om jag tycker det är synd att alla resolutioner då tar lika lång tid (=ett slag). Man kan lösa detta på många sätt; exempelvis genom att man sparar differenser från ett slag till nästa och att en handling inte är färdigagerad förrän den ena fått ett tillräckligt stort övertag.

I vilket fall som helst så snubblade jag över en annan lösning häromdagen. Kanske kan någon ha användning av den.

Säg att vi använder ett regelsystem där man slår T20 och lägger till ens egenskapsvärde till resultatet.

Då funkar det alltså så här: Den ena parten (kanske den som vinner initiativet, den med längst vapen eller den som överfaller den andre. Jag tror inte man tjänar så mycket på att vara först) slår ett tärningsslag som vanligt och lägger till sitt egenskapsvärde. När det därefter blir den andres tur så slår han två slag. Det ena är ett försvar och det andra är ett motangrepp, men han får själv välja vilken tärning som ska vara vilket efter att de slagits. Om ingen av tärningarna visar högt nog så har man misslyckats. I annat fall så bollas utmaningen över till motståndaren och så håller det på tills någon inte klarar det längre.

Poängen med systemet är att det har ett inneboende över- och undertagssystem: Säg att du skall slå över 5. Det är ju rätt enkelt med två T20. Slår du 6 resp. 19 så försvarar du dig alltså med sexan och motanfaller med nitton. Om du istället hade behövt slå över 15 så hade du tvingats göra annorlunda; försvara dig med nitton och lämna över sexan åt motståndaren.

Någon kanske vill invända mot modellen med "försvar" och "motangrepp", men det är enbart regeltermer. Man kan lika gärna se det som att värdet som bollas över är det aktuella stridsläget. bollar man över 10-11 så är det rätt jämnt, medan ett högre tal indikerar ett övertag på samma sätt som ett lägre tal indikerar ett underläge.

För rolighetens skull brukar jag dessutom köra med tilläggsregeln att om man vill så får man, innan man ska svara på ett angreppp, slå om motståndarens tärning. Vad man än får för värde då så måste man dock acceptera det.

Exempel: Svartalfen Gnidus försöker Övertala köpmannen Grisflabbe att satsa på hans expedition i döda träsket. Grisflabbe har ett +2 övertag på övertala jämfört med den orutinerade Gnidus. Gnidus inleder och slår 8. "Det finns guld att tjäna i träsket, och endast jag vet vägen dit," säger han. Grisflabbe slår 12 och 16 och lämnar alltså över 16 + 2 = 18 till svartalfen. "Nä, riskerna är för stora, och ni svartalfer har dåligt minne. Du kommer säkert inte ihåg vägen till guldet." 18 låter lite väl högt, så Gnidus använder omslagsmöjligheten. Nu blir det bara 4. 4 + 2 = 6. Betydligt enklare. Gnidus har bytt ämne. Själv slår han 10 och 20. Jackpot! han lämnar alltså över 20 till köpmannen. "Tja, jag skulle kunna gå till era kollegor och erbjuda mina tjänster... De verkade mycket mer intresserade..." Grisflabbe tar själv och använder omslagsmöjligheten. Han har dock inte samma tur. Det blir 17. Han slår sina två tärningar och får olyckliga 2 och 5. Det räcker inte. "Nej! Nej, gå inte! Jag erbjuder ett bättre pris än dem! Sätt dig ner, så går vi igenom detaljerna..." - Gnidus har fått köpmannen dit han velat ha honom.

Rätt rolig spelmekanism, inte sant? Det har ungefär samma dramatik som tennismodellen (anfall - parad - anfall - parad - skada) även om man slipper ett par av tennismodellens features som många sökt med diverse motståndsslagsmodeller.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Humm intressant ideé men lite halvseg som jag är förstod jag inte riktigt principen med extra tillägget.

Hur ska man behandla om motståndet som man har inte gör något konkret motstånd. Som exempel en bågskytt som ska skjuta på en stilla måltavla. Humm hela principen känns lite knepigt i avståndsvapen. De krånglar alltid till alla regler.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Håll käft för fan!

Här börjar jag bli klar med Generica och så kommer du med sådana här ideer! Helt plötsligt börjar en massa ideer poppa upp i mitt huvud och det dyker upp en hel massa nya uppslag på hur jag ska lösa saker. Nu finns det en överhängande risk att jag måste ändra en massa.

Sluta genast komma med så bra ideer!
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Påminner lite om systemet jag har i Alea där initiativet i striden går fram och tillbaka mellan de stridande tills endera lyckas två gånger på raken.

Upptäckte dock att det lätt blev lite rörigt i strider med flera inblandade när man hela tiden var tvungen att försöka komma ihåg vem som hade initiativet sist gång. Därför har jag tåtat ihop en ny lösning som bygger på samma princip, men i stället använder enbart omslag och löses i en runda, som kommer att användas i nästa version av Alea.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Hur ska man behandla om motståndet som man har inte gör något konkret motstånd. Som exempel en bågskytt som ska skjuta på en stilla måltavla. Humm hela principen känns lite knepigt i avståndsvapen. De krånglar alltid till alla regler.
Om det inte är något motstånd behöver man förstås inte slå något motståndssal, det hörs ju på namnet :gremsmirk: Det är nog inte det Rising pratar om, men vill du lösa det kan du ju exempelvis sätta en svårighetsgrad och slå över den. Det finns flera konventionella sätt som används i olika rollspel.

Men jag håller med om att det verkar lite segt. Det verkar dock vara spelmässigt rolig idé och om jag någon gång bestämmer mig för att lägga undan taktikkorten kanske det här kan vara något.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Faktiskt en väldigt smart variant då den simulerar övertag på ett övertygande sätt (iom att om Spelare 1 får ett bra anfall så måste Spelare 2 använda ett bra försvar vilket betyder att hans anfall är troligtvis vekare vilket ger Spelare 1 en fördel i hans nästa anfall).

Kan också användas väl vid till exempel eldstrid eller alla andra typer av utdragna dueller.

Vet dock inte hur en strid med fler deltagare än 2 skulle fungera, så spåna vidare (låter mycket lovande i alla fall)
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Ett väldigt skojigt system i alla fall för duell-liknande situationer. Tycker dock att man borde få någon form av nackdel när man slår om motståndarens slag.
 

Akan

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
87
Vet dock inte hur en strid med fler deltagare än 2 skulle fungera, så spåna vidare
Man kanske kunde göra på följande sätt.

Runda 1

A strider mot B och C.

Av någon anledning har A initiativet och väljer att anfalla B.

B slår två slag och väljer vilket som skall stå för anfall och vilket som står för försvar.

C kan göra som han vill och väljer att anfalla A.


Runda 2

A får nu två anfall emot sig men slår som vanligt två slag och väljer vilket som gäller för anfall och vilket som gäller för försvar. Trixet är att försvarslaget gäller för båda anfallen. Han väljer också vilken han vill anfalla denna gång och så vidare.

Det borde teoretiskt sätt funka mot hur många motståndare som helst men man kanske skall begränsa det till något beroende på situation.

A har ett klart underläge eftersom han får flera anfall emot sig och detta borde leda till större sannolikhet för ett högt slag från hans motståndare. Vill man öka hans underläge kan man lägga till en negativ modifikation på hans slag. Desto fler motståndare desto mer negativ modifikation.

Har inte testat detta i verkligheten, bara i huvudet. Detta är bara ett förslag finns säkert bättre sätt.

/H
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tycker dock att man borde få någon form av nackdel när man slår om motståndarens slag.
Jag lade in omslagsregeln mest för att underlätta för folk med stort undertag. Typ om min motståndares egenskap är 5 enheter högre än min så räcker det ju med att han slår 16+ för att få mer än vad jag öht kan få på min tärning. I en vanlig motståndsslagssituation är det okej, men de här duellerna kan hålla på så länge att det blir alldeles för avgörande.

Då är omslagsmetoden ett snabbt och enkelt sätt att jämna ut läget. Man bör inte se det som ett "fusk", för det fungerar ju åt båda hållen. I exemplet ovan är det ju fortfarande 25% risk att omslaget ger ett resultat som jag helt enkelt inte kan värja mig emot.

Men visst, omslagsgrejen är mest där som en kul grej, eftersom jag började klura på det här som en brädspelsgrej.

---

Några frågade om multipla fiender. Jag har bl.a funderat på en lösning där man har flera dueller igång samtidigt, fast där man i underläge måste välja en enda av sina fiender att kunna göra skada mot. Vinner man mot någon annan så har man bara puttat bort denne (eller utmanövrerat denne) tills vidare.

En annan lösning vore att man höll igång flera dueller samtidigt men att man i varje duell utöver den första drabbades av en eskalerande minusmodifikation.

Kanske kan man kombinera metoderna.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
I mitt system delar jag upp en strid i flera delstrider där varje delstrid får innehålla max en daltagare från någon av sidorna exemeplvis 1 mot 1, 1 mot 2 eller 1 mot 3 men aldrig 2 mot 2

Om du använder motsvarade system skulle ju en person som blir anfallen av två motståndare slå tre tärningar och fördela på försvar, försvar och anfall
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Om du använder motsvarade system skulle ju en person som blir anfallen av två motståndare slå tre tärningar och fördela på försvar, försvar och anfall
Det tror jag är vanskligt, då det påverkar sannolikheten på rätt märkliga sätt (en bra krigare kan komma att kunna döda den ena av två snotlings snabbare än om han möter en enda): Om snotlingarna attackerar med 4 resp. 5 och du med två tärningar slår 7 och 9 så blir ju ditt anfall bara 9, men om en tredje tärning säger 18 så blir det istället mycket högre. Om fienderna är riktigt dåliga kan det alltså vara en fördel att möta många på en gång.

Jag tror det är enklare att hålla sig till tvåtärningssystemet, men att köra flera dueller parallellt med varandra.

I övrigt gör jag som du; att ena sidan i en multifight enbart kan innehålla en kombatant, medan den andra kan bestå av fler personer.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,155
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En liten öh tanke

man skulle kunna kombinera detta med att man i början av varje rond (kallar det rond - vad det betyder är irrelevant) väljer inställning [combatmood].

Tex defensiv är lika med bara försvarsslag, normalt lika med som du beskrivit ovan och offensiv bara anfallsslag.

Det där kanske lät korkat?, men tänker man att det skulle kunna användas vid [flera mot en]-situationer, kan valen vara användbara.

Man kunde iofs också lägga in fler features till valen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: En liten öh tanke

Tex defensiv är lika med bara försvarsslag, normalt lika med som du beskrivit ovan och offensiv bara anfallsslag
Erm.. hurdå?

Om du lämnar över 10 till mig, och jag slår 5 resp. 15, vad betyder då det med defensiv resp. offensiv?

I vanliga fall skulle det betyda att jag försvarade med 15 och returnerade med 5, men varför skulle man behöva försvara med två tärningar?

Jag tror du tänkte på den gamla tennismodellen, där två pareringschanser var bättre än en, men här är det mer så att man bollar ett enda värde fram och tillbaka. Ju högre värde du bollar mot din motståndare, ju vanligare blir det att du får ett lågt tillbaka.

En defensiv-offensiv satsning skulle jag nog snarare göra så att man kunde välja en valfri aggresivitetsnivå som man subtraherade från ens tärningsslag för att få addera till ens "motanfallsvärde" om man ändå lyckades försvara sig.

Alltså; om du bollar värdet 10 till mig, så skulle jag exempelvis kunna säga att jag satsade 3 poäng. Det betyder att jag i själva verket får försöka ta hand om värdet 10 + 3 = 13. Okej, jag slår och får 5 resp. 15. Det lyckas. Jag försvarar mig med 15 och bollar tillbaka 5 mot dig, vilket alltså slutligen blir 5 + 3 = 8. Om du i det här läget skulle satsa hela 10 poäng och slå 20 resp. 15 så skulle jag tvingas behöva ta hand om otroliga 30 poäng.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
(jag snor från mig själv, från Noir ,-)

Enkelt, i situationen A mot B, slår A: 2T, B: 2T

I situationen A mot B + C så slår A: 3T (2xDef, 1xOff), B: 3T (ignorerar den lägsta), C: 3T (ignorerar den lägsta).

Samma sak vid 3 mot en, då slår alla 4T och de som är fler får igga 2x.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,155
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: hurdå?

tänkte mest på... försvara sig med bägge värderna, alternativt anfall med bägge värderna..

Men, ja det skulle göra det mer tennis.

din variant blir bättre,
(var nog mest inne på flera mot en scenario)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Re: Flera motståndare

Jag gillar idén med både skydda sig och skada den andre (använder liknande i Terra Draconis :gremlaugh: ). När det gäller flera motståndare har jag gjort så att om du slåss mot en person blir det +/-0, mot två lite avdrag, tre motståndare +/-0, fyra motståndare lite bonus. Detta under förutsättning att du har utrymme att röra dig på. Det kan då bli svårt för ett flertal moitståndare att faktiskt skada dig i stället för att trampa varandra på tårna. Fler än fyra tror jag aldrig kommer åt.

Lyckas du med ditt skadavärde skadar du den av dina motståndare som du lyckas bäst mot (ett enda tärningsslag används mot alla för att symbolisera din framgång den rundan). Misslyckas du med ditt skyddavärde har den av motståndarna som du lyckas sämst mot skadat dig.

Vad jag tycker är bra med TD:s system och som jag tror blir effekten även här är att båda kan lyckas skada varandra i samma runda. Det är inte ett växelvis försökande att skada varandra utan snarare ett slutresultat av rundans samtliga personers totala agerande.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Re: En liten öh tanke

Ett attitydval i början tycker jag låter bra (kör ju med det i Terra Draconis :-D ) Jag gjorde så att om man väljer aggressiv atttityd modifieras försvaret mycket negativt och anfallet mycket positivt, offensivt så modifieras anfallet lite positivt och försvaret lite negativt, neutralt ger inga modifierringar, defensivt ger lite plus på försvar och lite minus på anfall och slutligen undvikande ger ingen skada men stort plus på försvar och om man undviker skada kan man bryta striden.
 
Top