En kränkt digital kund...

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Sedan något år tillbaka så har jag mer och mer funnit det behändigt att köpa rollspel digitalt istället för fysiska kopior. Något som jag dock varit med om flera gånger är att de som köper digitalt (PDF:er) behandlas sämre som kunder än de som köper fysiska kopior.

Några exempel.
Mörk Borg - När jag backade spelet så var estimerad leverans november 2019. I början av november började böckerna dyka upp hos svenska backers, samtidigt som kommentaren från konstruktörerna var att PDF-backare blev lovade att få dem "innan jul". Efter att ha bett om kompletterande svar så fick jag höra att den skulle skickas ut efter att de flesta backers fått sina fysiska böcker. Man ändrade sig något senare, och meddelade i ett inlägg att man inte tänkte vänta tills de flesta fysiska böcker levererats, vilket iofs infriade estimatet att leverera i november - men långt senare än de som beställt fysiska böcker.

CoC Sverige - Här valde jag att backa samtliga böcker i digitalt format. Först och främst fanns det ingen sammanhållande backernivå för den som ville köpa den digitala utgåvan. Man fick vissa böcker, men andra var man tvungen att köpa som add-ons. Nu måste man i ärlighetens namn säga att det förmodligen inte var någon som hade förutsett trycket på den kickstartern och jag kan till viss del förstå att det inte är lätt att hantera alla önskemål, men det borde samtidigt inte vara så svårt att slänga in en digital backernivå för den som var ute efter helheten. Istället blev det att köpa en grundnivå PDF:er som fick kompletteras med allt möjligt för att få ett hyffsat komplett paket. Specialäventyren Bjurlidsguldet och Hemligheten på Hvitfeldska var också oklart om de skulle gå att få tag på i PDF-form, men det har förmodligen löst sig vid det här laget. Nu har dock de fysiska böckerna börjat anlända i stugorna, men till skillnad från dem så sitter jag fortfarande här utan "Tjurmannen från Kungsskär" som skall dyka upp "under veckan" enligt Eloso.

KULT: Divinity Lost - Horror Guide & Scenario Collection - I den här Kickstartern valde jag pledgen "All digital". En bit in i kampanjen låstes det plötsligt upp en add-on (The Forbidden) med material så kontroversiellt att det antingen bara släppts som PDF eller inte alls tidigare. Denna bok gick nu att köpa till i Kickstartern och kommer aldrig dyka upp i butik. Det ingår alltså inte i "All digital", vilket man kanske skulle kunna tycka, men... dessutom har man från Helmgast bestämt sig för att boken inte ens går att köpa som PDF. För mig som enbart är intresserad av digitalt material måste jag alltså köpa en fysisk bok för att komma åt scenariot "The Tapestry of Suburbia".

Summerat så förstår jag personligen inte varför man skall sitta och hålla på digitala utgåvor när den fysiska är skickad på tryck, men kan såklart köpa argument om att man vill ge den som köper fysiskt material bästa möjliga upplevelse (och det anser den som köper fysiska böcker givetvis att den får genom att hålla i boken). Att man då vill gå så långt som att senarelägga släppet på de digitala exemplaren eller inte ens vill lägga ut vissa böcker till digital försäljning gör ju att man är tvungen att ställa sig frågan: Betraktas digitala kunder som andra-klassens-rollspelskonsumenter? Är man inte fullt ut redo att släppa in det digitala i "finrummet" ? Kan det finnas en (befogad/obefogad) misstro till digitala köpare att de sprider sina exemplar till en bredare massa (utanför den egna spelgruppen) och på så sätt ger förlorade försäljningsintäkter?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag förstår din frustration. Det känns otidsenligt att inte satsa lika mycket på digitala köpare/backers, som på de som köper fysiska produkter. Jag föredrar när det finns heldigitala nivåer på Kickstarter och att dessa så långt det är möjligt speglar de fysiska. En plåtburk som i Twilight 2000 kan ju vara lite vanskligt att göra en PDF av :) Men gärna också att de fysiska nivåerna innehåller PDF:er av alla böcker.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag måste också tillägga att det finns andra tillfällen då man som digital kund känner sig tacksam och imponerad. Då talar jag såklart om Urverk Speldesign som lägger ut alla fysiska böcker för fri nedladdning. Trots att jag egentligen inte köper fysiska böcker så har jag ändå köpt några därifrån. Jag talar också om Bläckfisk Förlag som släpper sina PDF-versioner som "Pay what you want". Mycket frikostigt och förhoppningsvis en mer modern trend som får allt större genomslag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har färre konkreta exempel än dig, men jag har nog också vant mig vid att PDF:er betraktas som sämre än fysiska böcker. Mindre viktiga.

Några killgissningar följer, helt utan att jag egentligen vill peka ut någon:

Jag tänker att det kan finnas väldigt många skäl till det. Rollspelsmakare som inte själva gillar att läsa på skärm till exempel, och därför inte prioriterar de av oss som gör det. En del rollspelsmakare layoutar antagligen inte med digitala släpp i åtanke och i de fallen blir det, tänker jag, en massa extrajobb när man i senare skede ska "anpassa". När man lägger mycket vikt vid att produkten ska se snygg ut i tryck och ha en massa häftiga features i trycket så blir kanske PDF:er att läsa lägre prioriterade.

Jag tänker att vi som främst läser PDF:er är i minoritet, att rollspelsköpande i många fall är en samlarhobby, en materialsport. Man vill ha den nostalgiska känslan hos boxar och böcker, inte "torra och livlösa" PDF:er som inte luktar bok. Man vill ha det analoga, eftersom folk tycker att det digitala är stressande. Många har svårt med att läsa på skärm, och tycker att det är jobbigt för ögonen etc. Och eftersom vi är få, så blir vi också lite mindre viktiga.

Jag tänker att en hel del spelmakare gillar brick and mortar-butiker och inte vill stöta sig med dem. Jag får känslan av att PDF:er upplevs som en konkurrent här, men jag är absolut inte säker.


För egen del har jag nog vant mig både vid sena PDF:er och vid ganska dåliga diton (dåligt optimerade, eller att man inte ens har bokmärken, inga lager). Jag har kommit att acceptera att PDF är andra gradens medborgare i den här hobbyn och att de flesta vill ha sin boklukt.

Däremot finns det två saker som fortfarande stör mig här:
  • Kickstarterexklusivitet är ett förbannat aber som gärna får försvinna i en eld. Saker som "bara finns med i kickstartern" retar mig något fruktansvärt. Jag har skippat vissa kickstarters av ren princip, för jag tycker sånt är så himla dåligt. Framför allt när det gäller PDF:er. Om PDF:en väl är framställd så är det ärligt talat inte speciellt jobbigt att lägga upp den på DrivethruRPG eller så. Eller rentav på Lulu. Att sitta och tjuvhålla på digitala grejer är bara dålig stil.
  • Dyra PDF:er. Alltså, om en PDF faktiskt är riktigt bra, med bokmärken och lager och optimerade bilder och så vidare, så kan jag absolut tänka mig att betala en skvätt. Men jag har väldigt svårt för när man tar lika mycket eller nästan lika mycket för en PDF som för en fysisk bok som måste tryckas, slösa träd, fraktas och lagras. Produktionskostnaden per exemplar för en PDF är i princip noll. Det finns en startkostnad, som man kan minska mycket genom att helt enkelt tänka släpp-PDF redan från början när man designar sina InDesignmallar och gör sin layout. Men när PDF:en väl finns…
En vacker dag hoppas jag få se PDF och epub som first class citizens av vår hobby. Men tills vidare tror jag tyvärr vi får stå ut med att pappersdonglarna regerar, och prioriteras.
 
Last edited:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Epub är klart underskattat. Så det vill vi se mer av.
Jag håller med, men som spelmakare vet jag inte vilket program jag skulle använda för att *göra* epub-böcker. Det är ju enkelt med bara text, men hur bär en sig åt med bilder och tabeller? Väldigt lätt hänt att det bara ser rörigt ut.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
  • Kickstarterexklusivitet är ett förbannat aber som gärna får försvinna i en eld. Saker som "bara finns med i kickstartern" retar mig något fruktansvärt. Jag har skippat vissa kickstarters av ren princip, för jag tycker sånt är så himla dåligt. Framför allt när det gäller PDF:er. Om PDF:en väl är framställd så är det ärligt talat inte speciellt jobbigt att lägga upp den på DrivethruRPG eller så. Eller rentav på Lulu. Att sitta och tjuvhålla på digitala grejer är bara dålig stil.
Håller med om detta till 100 %. Att medvetet undanhålla produkter för att skapa en artificiellt känsla av exklusivitet är ren idioti. Jag kan i viss mån förstå det gällande tryckta produkter, till exempel olika specialutgåvor för höga backer-nivåer som kan vara orimligt dyra att trycka och lagerhålla. Men om vi snackar pdf:er så är det ett oskönt sätt bara.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Håller helt med Krank, främst då jag numera aldrig köper rollspel i fysisk form om det finns som digitalt alternativ. Tråkigt nog är det inte bara vid kickstarter eller liknande jag fått vänta, en hel del amerikanska spel släpper fysiska produkter först och sen efter någon/några månader så kan jag köpa samma bok som pdf på drivethrurpg.

Håller även med om att begänsa digitalt material till backers är rätt ruttet och har även fått mig att avstå spel jag egentligen vill ha. Jag köper mycket rollspel, förmodligen för en tusenlapp i månaden i snitt och då bara via drivethrurpg.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag håller med, men som spelmakare vet jag inte vilket program jag skulle använda för att *göra* epub-böcker. Det är ju enkelt med bara text, men hur bär en sig åt med bilder och tabeller? Väldigt lätt hänt att det bara ser rörigt ut.
Nu skapar ju jag spel med ganska få tabeller och där de flesta bilder ganska lätt kan plockas bort utan att spelet blir väsentligt annorlunda, men såhär gör jag:

Jag jobbar i InDesign. Jag lägger saker på olika lager – brödtext och annat essentiellt på ett lager, stora fina illustrationer på ett, eventuell bakgrundsgrafik på ett. Detta är bra inte bara för epubs utan också för bra PDF:er. Jag ser till att använda InDesigns inbyggda system för innehållsförteckning och för sidhänvisningar (cross references).

När boken är färdiglayoutad exporterar jag den till tryck som PDF, och sedan exporterar jag den som "interactive PDF" för nerladdning och sånt, och sen exporterar jag den som epub med icke-fixerad layout. Jag stänger oftast av all automatisk generering av CSS, för jag vill kunna justera sådant för hand.

Sedan öppnar jag boken i en epub-läsare som låter mig undersöka själva HTML-koden, och bygger en CSS-fil utifrån denna HTML-kod. Det här är lite överkurs, för att jag vill vara ganska noga med att mina epubs ser bra ut och så mycket som möjligt respekterar de inställningar läsaren gör i sin epub-läsare.

Så: för den absoluta grunden behöver man egentligen mest tänka lite på sina lager i InDesign, och sedan exportera. InDesign har väldigt dugligt ePub-stöd. Är man villig att pilla lite och har lite koll på grundläggande HTML och CSS så kan man sedan justera så det blir liksom "perfekt".

Man behöver inte kunna allt det här själv. Jag kan t.ex. tänka mig dela med mig av mina css-filer eller hjälpa till att konstruera sådana till folks projekt.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Jag förstår ju grejen med att släppa en bok först och en PDF lite senare - då många kommer köpa PDFen också, när den väl finns.

Problemet är ju, som så många här redan sagt, att man ofta blir besviken på kvalitén. Köper jag en PDF för att slå upp saker under tiden jag skriver äventyr eller liknande, vill jag ju ha interna länkar som fungerar. Jag vill inte behöva titta i index, se att det jag letar efter står på sida 78, fundera på diskrepansen mellan bokens sidnumrering och PDFens sidnumrering och sen gissa vad jag ska hoppa till för sida.

Jag förstår att det inte bara är att magiskt exportera en fil som PDF och allt blir fantastiskt bra för alla, men i de lägen en PDF kostar nästan lika mycket som en tryckt bok ser jag inte att det finns några ursäkter till att leverera usel kvalité.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag förstår ju grejen med att släppa en bok först och en PDF lite senare - då många kommer köpa PDFen också, när den väl finns.

Problemet är ju, som så många här redan sagt, att man ofta blir besviken på kvalitén. Köper jag en PDF för att slå upp saker under tiden jag skriver äventyr eller liknande, vill jag ju ha interna länkar som fungerar. Jag vill inte behöva titta i index, se att det jag letar efter står på sida 78, fundera på diskrepansen mellan bokens sidnumrering och PDFens sidnumrering och sen gissa vad jag ska hoppa till för sida.

Jag förstår att det inte bara är att magiskt exportera en fil som PDF och allt blir fantastiskt bra för alla, men i de lägen en PDF kostar nästan lika mycket som en tryckt bok ser jag inte att det finns några ursäkter till att leverera usel kvalité.
Fast att locka/lura folk till double dipping och därmed köpa samma spel två gånger, är inte coolt på något sätt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Fast att locka/lura folk till double dipping och därmed köpa samma spel två gånger, är inte coolt på något sätt.
Det är coola cash... Nej, det är ett för dåligt skämt till och med för mig. Men fullt medhåll, det är inte ett bra sätt att göra det på. Det enda som händer är också att någon skannar den ”endast fysiska boken” och gör en kass pdf av den.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Jag menar ju inte att det är bra/coolt på något sätt, men jag förstår varför en del verkar göra så. Det är väl mest en fråga om man vill ha nöjda kunder eller mer pengar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Problemet är ju, som så många här redan sagt, att man ofta blir besviken på kvalitén. Köper jag en PDF för att slå upp saker under tiden jag skriver äventyr eller liknande, vill jag ju ha interna länkar som fungerar. Jag vill inte behöva titta i index, se att det jag letar efter står på sida 78, fundera på diskrepansen mellan bokens sidnumrering och PDFens sidnumrering och sen gissa vad jag ska hoppa till för sida.
Sidospår:

Här vill jag återigen slå ett slag för InDesigns cross references och innehållsförteckning. Och, för den delen, dess ypperliga system för att konstruera register. Kortfattat finns det inga skäl alls att någonsin manuellt skriva in ett sidnummer som hänvisar till boken man bläddrar i. Det kan man låta InDesign sköta automagiskt – och då uppdateras sidhänvisningarna av sig själva.

Och de blir dessutom klickbara länkar när man exporterar som interaktiv PDF.

Och använder man innehållsförtecknings-systemet så genereras dessutom de där bokmärkena jag alltid tjatar om, de som låter en snabbt bläddra i PDF:en via digital och ständigt närvarande innehållsförteckning.

InDesign är överhuvudtaget oerhört bra på att låta en uppnå ganska mycket genom ganska lite jobb. Allt jag gör är att säga "det här är en sidhänvisning till den här rubriken" och så bara liksom… löser allting sig.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Mörk Borg - När jag backade spelet så var estimerad leverans november 2019. I början av november började böckerna dyka upp hos svenska backers, samtidigt som kommentaren från konstruktörerna var att PDF-backare blev lovade att få dem "innan jul". Efter att ha bett om kompletterande svar så fick jag höra att den skulle skickas ut efter att de flesta backers fått sina fysiska böcker. Man ändrade sig något senare, och meddelade i ett inlägg att man inte tänkte vänta tills de flesta fysiska böcker levererats, vilket iofs infriade estimatet att leverera i november - men långt senare än de som beställt fysiska böcker.
Nu ska jag inte ta ifrån dig din upplevelse eller mena att du inte har anledning att vara frustrerad eller kränkt, men jag förstår inte riktigt problemet med att få en produkt i november som hade estimerad release i just november? Tror också att de som backade på pdf-nivå fick spelet en bra bit innan de i t.ex. Brasilien, Mexiko och Ryssland som fick vänta länge på sin fysiska bok.

Sedan i det specifika fallet MB så är det först och främst en tryckt bok, där pappersval, foliering, textur osv är en viktig del av hela upplevelsen på samma sätt som hur bilderna ser ut och vilka ord vi använder. Vi brukar ofta avråda folk från att köpa pdf:en eftersom det är en, enligt oss, ofullständig (enligt mig rentav sämre) produkt. Det är en lightversion av spelet som saknar vissa viktiga komponenter, och vi skickar ut dem senare än de fysiska just för att vi vill att den tryckta boken ska vara det som folk nås först av. Unboxingen blir starkare om man inte redan scrollat igenom en pdf. Jag tror kanske inte att det är en så vanlig approach till rollspelsskapande, men det är så vi valt att prioritera.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag måste också tillägga att det finns andra tillfällen då man som digital kund känner sig tacksam och imponerad. Då talar jag såklart om Urverk Speldesign som lägger ut alla fysiska böcker för fri nedladdning. Trots att jag egentligen inte köper fysiska böcker så har jag ändå köpt några därifrån.
Tänkte säga detta tidigare, men glömde: På Urverk finns ju spel av mig och av krank. krank har utgifter för sina spel i form av illusar, så han behöver sälja lite för att få tillbaka sina utlägg. Jag illustrerar mina egna spel, så jag har inga utgifter, och lägger ut mina spel till självkostnadspris. Jag får alltså inga pengar om du köper mina spel, så köp dem inte av tacksamhet eller så. Bättre att köpa kranks spel isåfall.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
vi skickar ut [PDF:erna] senare än de fysiska just för att vi vill att den tryckta boken ska vara det som folk nås först av. Unboxingen blir starkare om man inte redan scrollat igenom en pdf.
Jag har turligt nog inte varit med om någon riktigt dålig produkt än, men jag tycker det är godkänt att få PDF:en "så snart den är klar" (det blir även en milsten och kontroll på att jobbet faktiskt fortskrider) men samtidigt håller jag helt med dig om att förstaintrycket blir olika för bok och PDF. Det är, inser jag, en av anledningarna till att jag inte har läst igenom Kopparhavets hjältar än utan väntar på boken. Men jag kan själv välja om jag vill läsa PDF:en när jag får den eller ej. (Jag öppnade den och rullade igenom för att kontrollera att filen inte var korrupt och jag granskade – och kommenterade – delar av utkasten, så jag har sett och fått intryck av spelet innan jag får boken.)
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Problemet är ju, som så många här redan sagt, att man ofta blir besviken på kvalitén. Köper jag en PDF för att slå upp saker under tiden jag skriver äventyr eller liknande, vill jag ju ha interna länkar som fungerar. Jag vill inte behöva titta i index, se att det jag letar efter står på sida 78, fundera på diskrepansen mellan bokens sidnumrering och PDFens sidnumrering och sen gissa vad jag ska hoppa till för sida.
Förstår vad du säger men testa Ctrl+F. Jag brukar hitta det jag söker efter på 2 sekunder.
Dock så håller jag med om att det är ganska kasst att länkarna inte fungerar. Brukar vara så i de flesta rollspelsböcker. Jag brukar trösta mig med att rollspel är en nischad lågbudgetproduktion, så man får vara nöjd med att det kommer något överhuvudtaget.
 
Last edited:
Top