En kränkt digital kund...

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Nu ska jag inte ta ifrån dig din upplevelse eller mena att du inte har anledning att vara frustrerad eller kränkt, men jag förstår inte riktigt problemet med att få en produkt i november som hade estimerad release i just november? Tror också att de som backade på pdf-nivå fick spelet en bra bit innan de i t.ex. Brasilien, Mexiko och Ryssland som fick vänta länge på sin fysiska bok.

Sedan i det specifika fallet MB så är det först och främst en tryckt bok, där pappersval, foliering, textur osv är en viktig del av hela upplevelsen på samma sätt som hur bilderna ser ut och vilka ord vi använder. Vi brukar ofta avråda folk från att köpa pdf:en eftersom det är en, enligt oss, ofullständig (enligt mig rentav sämre) produkt. Det är en lightversion av spelet som saknar vissa viktiga komponenter, och vi skickar ut dem senare än de fysiska just för att vi vill att den tryckta boken ska vara det som folk nås först av. Unboxingen blir starkare om man inte redan scrollat igenom en pdf. Jag tror kanske inte att det är en så vanlig approach till rollspelsskapande, men det är så vi valt att prioritera.
Först och främst bör nämnas att trådens rubriksättning inte är speciellt allvarligt menad. Jag känner mig givetvis inte "kränkt" av detta utan det var mest för att spetsa till det lite.

När det gäller leveransen så är det precis som du skriver inget problem eftersom estimatet infriades (vilket snarare är väldigt positivt om man jämför med väldigt många andra projekt (som ofta är allt från lite till väldigt försenade). Det jag ville lyfta fram är dels det tidigare svävande uttalandet om att PDF:en skulle dyka upp "innan jul" (vilket i slutänden ändå blev november) och att ni med största sannolikhet medvetet höll på den leveransen just av den anledning du beskriver (att "MB först och främst är en tryckt bok" och att "Unboxingen blir starkare om man inte redan scrollar igenom en pdf"). Jag förstår absolut ert resonemang och strategi, men för den som väljer att ändå köpa PDF:en och inte är intresserad av den trycka boken så borde förutsättningarna varit tydligare att ni tycker PDF:en är en sämre produkt som ni kommer prioritera ner de som enbart köper PDF genom att senarelägga leveransen till förmån för fysiska böcker. Det finns något som skaver i att en Kickstarter har ett antal pledge-nivåer som på ytan innehåller samma leverans-variabler, men som i efterhand ger olika prioriteringsordning (trots att det rent tekniskt borde gått att leverera PDF:en långt innan böckerna kom från tryckeriet).

Men som jag nämnde ovan, så blev det här inget större issue då ni ändå valde att släppa PDF:en endast med kortare dröjsmål. Det jag vill påvisa är ett mönster där digitala kunder nedprioriteras och även om dröjsmålet i slutändan blev litet så är det ändå en form av negativ särbehandling.

I övrigt vill jag passa på att gratulera till alla priset som MB har dragit hem. Kul!
 
Top