Nekromanti En grundkurs i desktop, någon?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag brukar vara en sån där jobbig typ som sitter och fnyser när jag ser en dåligt layoutad text och mumla elaka saker om folk som använder garalder som rubrikteckensnitt, kör med futura i faktarutorna, har spaltsatt text som inte linjerar eller lämnar änkor/ horungar. Det är förstås väldigt dumt, omoget och elitistiskt att hålla på och kritisera folk på det viset, men det är ju också lite synd att så många pigga och kreativa rollspelsprojekt inte finner sin publik för att de inte är riktigt läsbara. Man förlorar snabbt intresset om man ska orka sig igenom en dåligt typsatt text, oavsett hur intressant själva innehållet än är.

Det slog mig att man borde skriva en liten nybörjarguide som snabbt går igenom det viktigaste man bör tänka på, och som dessutom kommer med inspirerande förslag direkt inriktade på just rollspelsformgivning. Rollspel är ganska speciella texter att formge nämligen. Exempel, stämningstexter, faktarutor och tabeller måste alla länkas ihop med en konsekvent filosofi, och man skall helst också framkalla en stämningsskapande känsla i själva valet av typsnitt och bildobjekt. Det är lätt hänt att det blir pannkaka av allting.

"Man kan ju läsa formgivningsböcker" protesterar ni kanske, men dessa tar lång tid att gå igenom och de tar upp en hel del som inte är av direkt nödvändighet. Jag skulle vilja göra en blixtkurs som koncentrerade sig på det allra mest nödvändiga.

I dessa tider är ju faktiskt en hel del professionella tidningar i handeln undermåligt typsatta, så inte ens de som har betalt för att formge trycksaker vet riktigt vad de sysslar med. Var skall då en nybörjare vända sig för inspiration och vägledning?

Vad säger ni? Skulle en sådan liten guide vara intressant? Känner ni ibland att ni skulle vilja veta mer? Eller finns det redan något verk som ni anser är fullt tillfredsställande redan?

Vi gör så här; jag ställer fem frågor om formgivning för ökad läsbarhet. Känner ni att ni redan kan svaret på dem (eller anser att svaret inte intresserar er) så låter jag bli det här projektet och koncentrerar mig på annat. Är ni intresserade av att få veta mer så sätter jag nog igång med att framställa en liten formmgivningsguide...

Frågorna:

#1: Vet du hur man får spaltsatt text med mellanrubriker att linjera och vad det är för mening med att texten överhuvudtaget skall linjera till att börja med? (Särskilt viktigt om du ska trycka ditt rollspel, eller i vart fall kopiera/ skriva ut det på båda sidor av pappersarken)

#2: Vet du hur lång en spalt bör vara (mätt i antalet tecken per rad) för att en text skall vara optimalt lättläst? Vet du förresten vad man bör tänka på för att göra texten lättare att läsa för dyslektiker? (de svaren hör ihop liksom)

#3: Vet du vilket teckensnitt (och vid vilken teckenstorlek) som vid varje läsundersökning får högst poäng för läsbarhet? Vet du varför?

#4: Vet du varför linjära teckensnitt (som futura, arial, avant garde, swiss och verdana) är olämpliga som brödsnitt i en trycksak, trots att de är perfekta på hemsidor?

#5: Till små faktarutor kan man behöva ett litet teckensnitt som klarar att vara tydligt och läsbart trots att det samtidigt måste vara sparsamt med utrymme. Vilka teckensnitt tror du är direkt olämpliga? Vilka är att föredra?

Svaren på de här frågorna (å mycket mycket mer) skulle jag svara på i min superduperguide till rollspelsformgivning.

Nå, vad säger ni?

/Rising
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag brukar vara en sån där jobbig typ som sitter och fnyser när jag ser en dåligt layoutad text och mumla elaka saker om folk som använder garalder som rubrikteckensnitt, kör med futura i faktarutorna, har spaltsatt text som inte linjerar eller lämnar änkor/ horungar. Det är förstås väldigt dumt, omoget och elitistiskt att hålla på och kritisera folk på det viset, men det är ju också lite synd att så många pigga och kreativa rollspelsprojekt inte finner sin publik för att de inte är riktigt läsbara. Man förlorar snabbt intresset om man ska orka sig igenom en dåligt typsatt text, oavsett hur intressant själva innehållet än är."

Du är inte ensam. Å andra sidan klagar jag på vanliga böcker också, och tyvärr är ju Neogames ett skräckexempel vad gäller sådant som horungar i sina romaner.

"#1: Vet du hur man får spaltsatt text med mellanrubriker att linjera och vad det är för mening med att texten överhuvudtaget skall linjera till att börja med? (Särskilt viktigt om du ska trycka ditt rollspel, eller i vart fall kopiera/ skriva ut det på båda sidor av pappersarken)"

Ja, jag vet, men jag skulle förlänga frågan till att innefatta hur man kan få spalterna att vara i jämnhöjd i texten, något som är en brist i speciellt rollspel.

"#2: Vet du hur lång en spalt bör vara (mätt i antalet tecken per rad) för att en text skall vara optimalt lättläst? Vet du förresten vad man bör tänka på för att göra texten lättare att läsa för dyslektiker? (de svaren hör ihop liksom)"

Ja, jag vet, men förläng även denna till hur många tecken på bredden man bör ha, och hur många spalter... för smala spalter ger väldigt lätt gluggar i texten t.ex.

"#3: Vet du vilket teckensnitt (och vid vilken teckenstorlek) som vid varje läsundersökning får högst poäng för läsbarhet? Vet du varför?"

Text med klaggar, så kallade seriffer, t.ex. Sabon.

"#4: Vet du varför linjära teckensnitt (som futura, arial, avant garde, swiss och verdana) är olämpliga som brödsnitt i en trycksak, trots att de är perfekta på hemsidor?"

Jepp, de saknar seriffer, dvs klaggar, som får ögat att vila på.

"#5: Till små faktarutor kan man behöva ett litet teckensnitt som klarar att vara tydligt och läsbart trots att det samtidigt måste vara sparsamt med utrymme. Vilka teckensnitt tror du är direkt olämpliga? Vilka är att föredra?"

Nja, håller inte riktigt med. Man bör hålla sig till ett eller två teckensnitt, vilket brukar vara bra med ett för rubriker (t.ex. en utan seriffer), och en till brödtexten (med seriffer).

// Riddaren
 
Joined
25 Nov 2001
Messages
29
Location
Karlshamn, Blekinge
1: Vet du hur man får spaltsatt text med mellanrubriker att linjera och vad det är för mening med att texten överhuvudtaget skall linjera till att börja med? (Särskilt viktigt om du ska trycka ditt rollspel, eller i vart fall kopiera/ skriva ut det på båda sidor av pappersarken)
Linjerat?

#2: Vet du hur lång en spalt bör vara (mätt i antalet tecken per rad) för att en text skall vara optimalt lättläst? Vet du förresten vad man bör tänka på för att göra texten lättare att läsa för dyslektiker? (de svaren hör ihop liksom)
Öhhh, nja.

#3: Vet du vilket teckensnitt (och vid vilken teckenstorlek) som vid varje läsundersökning får högst poäng för läsbarhet? Vet du varför?
Arial är ju rätt lättläst, men jag vet inte.

#4: Vet du varför linjära teckensnitt (som futura, arial, avant garde, swiss och verdana) är olämpliga som brödsnitt i en trycksak, trots att de är perfekta på hemsidor?
Är linjär motsatsen till att teckensnittet har seriffer eller? (Jag kan ett uttryck! Seriffer! Halleluja, eller nåt.)

#5: Till små faktarutor kan man behöva ett litet teckensnitt som klarar att vara tydligt och läsbart trots att det samtidigt måste vara sparsamt med utrymme. Vilka teckensnitt tror du är direkt olämpliga? Vilka är att föredra?
Wingdings är direkt olämpligt. Jag menar, det går ju inte att läsa texten! Ärligt talat, nej, jag vet inte.

Anar du att jag skulle vara intresserad (eller i alla fall i behov) av din artikel? I så fall måste jag gratulera, för det stämmer alldeles utmärkt. Jag är inte bara urusel på layout, jag är även en liten smyg-elitist. Alltså tål jag inte att jag inte behärskar layout tillräckligt för att få gnälla. Så sign me up!
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Go for it!

Rädda alla rollspelsmakare från undermålig layout!

Och vi som inte gör egna rollspel utan mest gillar att kritisera andras blir också glada - det är mycket roligare om man inte bara kan säga vad som är fel, utan kan påpeka hur det borde ha gjorts istället också.

/JPS - kunde svara på halva fråga 1 (jag vet varför men inte hur...)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rektorn rättar #1

Alltså, det var ju egentligen retoriska frågor. Jag ville mest ställa in antennerna på vilken nivå den genomsnittlige rollspelsknåparen var på, och ställa frågor som kanske kunde väcka deras intresse för typografi. Om någon utbrast "uh, det här kan jag inte alls!" så vore det en reaktion som skulle sporra mig rejält.

Nå, det var inte menat som ett prov, men vi kollar vad du har svarat:

På fråga tre finns det faktiskt ett precist svar. Generellt sett är mycket riktigt typsnitt med seriffer bättre som brödsnitt, men det är fortfarande för godtyckligt. (Sätt en brödtext med en didon så ser du själv att det inte direkt blir lättläst) Nä, jag är faktiskt ute efter vilket enskilt teckensnitt (inte teckenfamilj) och exakt vilken teckenstorlek (sätter du radavståndet får du bonuspoäng) som är optimalt för läsbarhet. Nå, ska jag vara ärlig är det inget särskilt snyggt teckensnitt, följdfrågan "vet du varför?" är den riktigt intressanta.

På fråga fyra har du alldeles rätt. Den kan jag bjuda på direkt. Om någon känner sig förvirrad i pratet om seriffer och linjärer kan jag trösta med att det är ämnen jag tänkt förklara och gå igenom närmre i min lilla guide.

Din "två teckensnitt max"-regel på fråga fem är i många lägen säkert högst njutbar och tillräcklig, men om man har faktarutor med en färgad tonplatta som bakgrund är det inte så klokt att skriva faktatexten med en antikva. Vill man ha faktatexten i en mindre storlek än den vanliga texten (det vill man oftast, då texten i faktarutorna sällan får fylla samma bredd som brödtexternas spalter) så är det inte heller många antikvor som klarar av att fortsätta vara särskilt läsliga. På ett sätt är det också bra om dessa texter får stå ut en aning från den övriga textmassan. (Precis som bildtexter mår bra av att sättas i ett annat teckensnitt än den vanliga brödtexten) Vill man vara riktigt proffsig skall man dessutom tänka på att brödteckensnittet har gemena siffror och att faktarutsteckensnittet har versala siffror, men då är vi plötsligt inne på överkurs.

Jag tror att jag ska skriva den där guiden. Inte för att läxa upp folk, men det borde i vart fall leda till en del intressanta diskussioner om formgivning och typografi.

/Rising
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Rektorn rättar #1

"Nä, jag är faktiskt ute efter vilket enskilt teckensnitt (inte teckenfamilj) och exakt vilken teckenstorlek (sätter du radavståndet får du bonuspoäng) som är optimalt för läsbarhet. Nå, ska jag vara ärlig är det inget särskilt snyggt teckensnitt, följdfrågan "vet du varför?" är den riktigt intressanta."

Eftersom du säger att det inte är särskilt snyggt så gissar iaf jag på Times New Roman, satt i 10 punkter och med 12 punkters radavstånd.

"Jag tror att jag ska skriva den där guiden. Inte för att läxa upp folk, men det borde i vart fall leda till en del intressanta diskussioner om formgivning och typografi."

Det är en bra idé, men behövs det verskligen? Den som är intresserad kan enkelt skriva in orden "typografi" eller "typografiska regler" i valfri sökmotor och förkovra sig.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rektorn rättar #2

Ojojoj, jag vill ju helst inte avslöja det jag kan innan jag har guiden nerskriven. Det får bli korta och kryptiska svar från min sida:

1# Det ser fånigt ut om texten tandar mellan sidorna.

Är "tandar mellan sidorna" verkligen korrekt terminologi? Jag har inte hört det förut. Well, jag antar att du är ute på rätt spår. Om du har text skriven på både ett pappers fram- och baksida så måste texten ligga på samma höjd om du håller upp papperet mot ljuset.

Varför då, undrar ni er kanske? Jo, det blir helt enkelt lättare att läsa då. Man ser ju alltid igenom lite av vad som står på papperets baksida, och om då baksidestexten hamnar mellan raderna på framsidestexten blir det en del lässtörningar (särskilt om rollspelet kommer skrivas ut på tunna budgetpapper). Dels ser det också mycket snyggare ut om du har text i flerspalt. Då vill man ju helst att bokstäverna i alla spalter skall ligga på gemensamma baslinjer.

Det är enkelt att lyckas med det om både brödtexten och mellanrubrikerna är på samma storlek och man inte har något styckeavstånd, men då ser det å andra sidan ruskigt fult ut. Vill man ha text på 10 punkter och mellanrubriker på 12, då blir det direkt galet. Eller? (Det här tänker jag lära ut)

#2: Kring 55 tecken

Grattis!
55-58 har jag iofs fått lära mig, men det här beror ju också lite på valet av teckensnitt och justering. Det är bra att ha denna grundregel att utgå ifrån, sedan kan man känna lite om man vill bredda spalterna eller dra ihop dem något efter tycke och smak. Dyslektiker har lite svårt för hoppen som du säger, men har ännu större problem med radbyten. Därför skall man faktiskt tänka på att göra raderna något längre (samt välja kortare ord) när man skriver texter åt dem. Det gäller inte bara dyslektiker, utan är bra för alla med lässvårigheter. Ska man värva unga spelare skall man givetvis tänka på detta. Korta ord och korta meningar (det är jag dålig på) ger ökad läsbarhet!

#3: Här är jag ute efter ett precist teckensnitt. Inte en teckenfamilj. Dessutom är "teckensnitt med seriffer" en lite för bred defenition (men du har rätt, förstås). Det finns dock både antikvor, garalder och didoner med seriffer. Alla är inte bra som brödsnitt.

4# De saknar ”fötter” och är därför svårare att följa på en buktande sida.

Mmmm, du har rätt i att det är klackarna som är hemligheten, men det är faktiskt inte "fötterna" som gör grejen (för ögat följer nästan enbart bokstävernas överdel när du läser hela ord) utan det är mest till för att göra ordbilderna tydligare och mer sammanbundna. Ett gement b och ett d i det här teckensnittet på forumet har likadana överdelar (ett lodrätt streck) medans de ser ganska olika ut i tex. Garamond. Linjärer ger överlag mycket dåliga ordbilder och bör således undvikas i längre texter. På webben är de dock att föredra framför antikvor då dessa bara blir grötiga och kluddiga.

Tja, du fattar ju principen och behöver inte alls någon undervisning. Om jag slutför den där guiden vore det kul om du kunde komma med kritik på mitt arbete. Vi hörs då.

/Rising
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Rektorn rättar #1

Den som är intresserad kan enkelt skriva in orden "typografi" eller typografiska regler" i valfri sökmotor och förkovra sig.

Jag skrev in ""typografi" i valfri sökmototor (google) och fick inte så väldigt många användbara förslag (va? ska man trycka på "sök" också? det kunde du väl ha sagt...). De flesta handlade om typsnitt på webben, eller så var det länkar till diverse universitets riktlinjer. Inte en enda träff handlade om typografi i rollspel, konstigt nog...

/JPS
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rektorn rättar #1

"Eftersom du säger att det inte är särskilt snyggt så gissar iaf jag på Times New Roman, satt i 10 punkter och med 12 punkters radavstånd."

Jäpp. Det är förstås alldeles rätt. Jag har iofs för mig att 11 på 13.2 ska vara allra allra bäst (radavståndet 20% av teckenstorleken, ni vet) men det är nog bara en tidsfråga innan det populärare 10 på 12 slår ut detta även i statistiska mätningar.

Varför? Dels är förstås Times ett rätt bra teckensnitt, men det är inte det viktigaste. Times är konstruerat för att vara läsbart utan att ta stor plats (det är ruggigt smalt och har hög x-höjd, nämligen) och inte för att vara behagliga att läsa, men eftersom nästan all text idag sätts i Times så är det det vi är vanast att läsa.

På samma sätt som du har enklare för din egen handstil än för andras, så är det också så att de teckensnitt du är van vid som känns lättast att läsa. Går man tillbaka i tiden så märker man hur helt galna teckensnitt (enligt vårt synsätt) gav bäst läsresultat. Det kan vara något att tänka på när man letar efter stämningsskapande teckensnitt som ska passa till den specifika setting som råder i ens rollspel. Väljer man för tokigt blir det svårt att läsa. (Dauphin är texempel inte roligt att läsa i långa textstycken)

"behövs det verskligen? Den som är intresserad kan enkelt skriva in orden "typografi" eller "typografiska regler" i valfri sökmotor och förkovra sig."

Problemet är väl att de som verkligen skulle behöva lära sig det här inte vill ta sig den tiden att förkovra sig. Jag ville ge en supersnabb guide som bara tog upp det som verkligen var viktigt. Skillnaden mellan realer och garalder är inte direkt nödvändig för rollspelsmakare att lära sig till exempel, även om det är supernödvändigt för oss typografinördar. När det gäller rena praktiska tips av typen "Try this:" så är typografiböcker och -webbsidor dessutom ganska dåliga. Det här med snygg text som alltid linjerar är något jag vet att många har problem med, till exempel.

I övrigt hade jag tänkt mig ge hela lektionen för wordanvändare, så att man inte behöver ha InDesign för att kunna göra snygga trycksaker. (Även om de också förstås får rena teorikunskaper genom undervisningen) Att det också finns direkta tips för just rollspel (som utformningen av tabeller, textrutor och tidstypiska teckensnitt) är annat jag tänkte bjuda på som kan vara svårt att hitta i vanliga faktaverk på området.

Låter det fortfarande onödigt? Har någon fler idéer på rollspelstypiska designprylar förresten?

/Rising
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Rektorn rättar #1

Har någon fler idéer på rollspelstypiska designprylar förresten?

Det enda jag kommer på är en mycket enkel regel: PDF-dokument med mer än en spalt per sida är rätt oartigt. Ska man läsa det utan att skriva ut det först måste man scrolla upp&ner hela tiden.

/JPS
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rektorn rättar #1

PDF-dokument med mer än en spalt per sida är rätt oartigt. Ska man läsa det utan att skriva ut det först måste man scrolla upp&ner hela tiden.

Inte om du kör med rejäl skärmupplösning och visar sidorna i sin helhet. 1152 x 864 pixlar kör jag med och det räcker bra för att läsa normalstor text över en hel A4. Men det är ett bra tips du kommer med. De flesta vill inte ha rollspel utformade så som jag helst skulle vilja göra dem. Det kommer man inte ifrån, och jag ska försöka tänka på det.

/Rising
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Ja, men med stämning!

Jag irriterar mig också på vissa alster som är direkt jobbiga att läsa och jag själv skulle gärna lära mig en del tekniska finesser som skulle kunna förbättra det jag skriver (t.ex. skulle jag kunna förkorta den här meningen /images/icons/wink.gif).

Men det är också viktigt att inte glömma bort stämningen i rollspelsmaterial. Valet av fonter och layout kan mycket väl öka (eller minska) stämningen. Om allt rollspelsmaterial skulle skrivas med exakt samma fonter och samma layout så skulle det vara förbannat tråkigt och oinspirerande, oavsett hur läsbart det vore.

Slutsats: Skriv gärna en guide men gör det inte stämningslöst!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Bra initiativ. Men innan du sätter i gång, så fråga dig själv: Hur mår jag? Vad känner jag? Efter att du har fullföljt ditt projekt så bör du fråga dig själv: Har jag utvecklats av detta? Är världen nu en bättre plats? Jag tror att du kommer att finna att svaren på dessa frågor är positiva. Hoppas du kommer att uppleva en inre harmoni.


Caen
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Busenkelt ...

#1: Ja

#2: Ja och ja

#3: Ja och ja

#4: Ja

#5: Alla typsnitt* med alltför tunna hårstreck. Smala (inte tunna) typsnitt med stor x-höjd och ganska kraftiga hårstreck; inte nödvändigtvis sanserifer.

Egen fråga:

Vilken värde ska alltid användas för justering av teckenmellanrum? (Ska och ska förresten; vill man ha tokful text kan man ju göra som man vill.)

Vad är det förresten du mumlar om folk som använder diagonalantikvor i rubriker? Jag är nyfniken, eftersom jag genomgående använde Jenson i JB:s första och sista kapitel (till all text).

Jag fnyser förresten också, men bara åt professionella produkter, där formgivaren/originalaren borde vetat bättre. Emellanåt fnyser jag åt mig själv, då jag hittat någon riktigt pinsam miss (som visserligen ingen utom jag upptäcker).

Bra initiativ f.ö.

För den som vill fördjupa sig i ämnet kan jag varmt rekommendera Christer Hellmarks Bokstaven, ordet, texten, Ordfront, ISBN 91-7324-811-8.

<small>* Ja, jag är old school, jag vet.</small>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Typsnitt och Teckensnitt...

Hi hi... Ja, du måste verkligen vara av den gamla skolan om du insisterar på att prata om typsnitt istället för teckensnitt. För inte sitter väl du och ställer ihop riktiga TYPER när du formger dina alster? (En "typ" är alltså, för er andra, de "stämplar" av bly som man förr i tiden satte samman när man skulle trycka texter. Man hade en typ för varje bokstav alltså, och ville man byta stil på texten fick man plocka fram en ny uppställning stämplar, ett nytt "typsnitt" så att säga. Titta in i den gamla tryckarverkstaden nästa gång ni besöker Skansen så ser ni vad jag menar) Idag sätter vi inte text med typer längre. Vi byter blott uppställning "tecken" varje gång vi vill ha en ny sorts text. Ett nytt "teckensnitt" alltså.

"Vilken värde ska alltid användas för justering av teckenmellanrum?"

Hrm? Nej, det kan jag inte. Jag har fått lära mig att vi inte kernar texten alls i Sverige. Jag måste svara "det förinställda värdet". Däremot kan man minska teckenbredden ner till 97% om man vill spara plats utan att läsbarheten ändras märkbart. Jag tänkte inte ta upp det i min guide.

Vad är det förresten du mumlar om folk som använder diagonalantikvor i rubriker?

Det beror förstås på hur du använder dem, det är ju mycket populärt med luftiga rubriker i månadstidningar och liknande med den här sortens teckensnitt idag. Ofta blir det tyvärr bara spretigt och tyngdlöst. Om man betonar avsnitt i brödtexten med fet stil så måste rubrikerna ändå kunna väga tyngre och direkt framstå som de första man läser på vardera sidor. Det finns flera trix man kan använda sig av för att få rubriker att stå ut, oavsett vilket teckensnitt man sätter dem i, men generellt sett kommer jag att avråda folk från att använda dem. Främst för att det är enklare att göra formatmallar för en mer traditionell layout med linjärer, didoner, semilinjärer eller mekaner i rubrikerna.
 
Top