Nekromanti En grundkurs i desktop, någon?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Teckenmellanrum ... (ök)

Teckenmellanrumsjusteringsvärdena ska alltid vara inställda på: Min 0; Önskat 0; Max 0.

Varför?

Jag är glad att du frågar. Jo, därför att annars varierar teckenmellanrummen från rad till rad om du marginaljusterar texten (se många amerikanska rollspel). I värsta fall kan det se ut som om varannan rad är spärrad och varannan är knipen. Urgh! Jag ryser vid blotta tanken.

Observera att standardinställningen i många sidbrytningsprogram är: Min –5; Önskat 0; Max +5.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Där är jag faktiskt av annan åsikt

Mmm, det där fick jag lära mig att man kunde göra i InDesign på ett seminarium häromsistens, och tyckte att det lät jättebra, men efter att ha gjort en broschyr enligt den devisen är jag rädd att jag till slut ändå måste vara av annan åsikt. Jamenar; marginaljusterar du så måste ju texten på NÅGOT vis tryckas ihop eller dras isär. Teckenmellanrum är ett ganska bra sätt att göra det på. (Hur dumt det än ser ut med olika teckenmellanrum mellan raderna i amerikanska rollspel kommer du att finna att det kan se ännu dummare ut med dessa inställningar)

Lösningen är snarare att ha ett visst värde där ändå (vi experimenterar fortfarande om vad som är bäst), och göra spalterna bredare samt att avstava bättre. Marginaljusterad text kommer alltid kräva ett visst manuellt arbete, om den till fullo skall vara estetiskt tilltalande. En fördel för rollspelsskapare är ju att man ofta sätter sin egen text och därför också kan skriva om texten så att den blir snyggare i marginaljusteringen. Det går ju inte direkt om man tvingas arbeta med en journalists alster.

Men kan man göra sådana inställningar i Woed? Jag tänkte faktiskt göra min guide så enkel att vanliga wordanvändare skall kunna få till snygg layout. Allt mer komplicerat än så får vi kalla överkurs.

/Rising
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Går nog på Dantes linje här

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

marginaljusterar du så måste ju texten på NÅGOT vis tryckas ihop eller dras isär. Teckenmellanrum är ett ganska bra sätt att göra det på

<hr></blockquote>


Men ordmellanrumme är bättre. Orsak: Ändrar man teckenmellanrummen, så byter man utseende på den förväntade ordbilden för varje rad. Resultat: minskning av läsbarheten.

Sen, á pro på typsnitt och teckensnitt, måste jag bara fråga ...
skär du fortfarande dina tecken./images/icons/devil.gif

-W
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Då får inte du vara min kompis! :^)

Men hur fungerar det nu egentligen i alla programvaror? Jag blev lite ställd när jag provade mig fram lite försiktigt. Varken word eller Pagemaker ökar/minskar teckenavståendet i marginaljusterad text. Problemet där är ju snarare att ordmellanrummen blir för stora. Det ser ut som det är dubbla (eller tredubbla) radavstånd när det är som värst. Då kan man öka teckenavståndet (i vissa länder) eller öka teckenbredden (i sverige) om man vill göra det snyggare. Enligt läsundersökningar kan det vara bättre för läsbarheten att göra dessa korrigeringar än att man tvingas hoppa över plötsliga luckor i texten.

skär du fortfarande dina tecken?

Jag är ökänd för att snitta mina tecken när de inte beter sig som jag vill. Därav "teckensnitt."

/Rising
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Där är jag faktiskt av annan åsikt ...

»... marginaljusterar du så måste ju texten på NÅGOT vis tryckas ihop eller dras isär. Teckenmellanrum är ett ganska bra sätt att göra det på.»

Jag tycker att variabelt teckenmellanrum är ett vedervärdigt sätt att göra det på. Variabelt ordmellanrum i kombination med bra avstavningslexikon är modellen (samt givetvis manuella avstavningar och försiktig kerning).

»Hur dumt det än ser ut med olika teckenmellanrum mellan raderna i amerikanska rollspel kommer du att finna att det kan se ännu dummare ut med dessa inställningar.»

Nix!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det bästa rågsiktet...

Vilka programvaror menade du hade dåliga inställningsmöjligheter för detta då? Jag har inte InDesign vid den här datorn, men varken Word eller Pagemaker har (mig veterligen) någon inställning som gör att teckenavståndet ändras märkbart (inte så det ser dåligt ut iaf) som default.

Jag stör mig mer på plötsliga avgrunder orsakade av groteska ordmellanrum. Jamenar, visst är det rentav oläsligt att läsa en text med teckenavstånd ökat med otroliga 0,5 punkter osv, men det räcker ju med 0,1 - 0,2 för att du ska kunna flyta ut texten något otroligt.

Nå, ordmellanrummen skötes ju automatiskt, så det är ju inte direkt ett smart råd att be någon följa. Jag vill ju ge tips för folk på hur de ska kunna förbättra sin layout, inte berätta om hur bra deras programvaror redan är. Så om man ser att ens text får för stora ordmellanrum, öka teckenbredden (eller minska och dra upp ett ord från följande rad) om du är i Sverige, (inte mer än 103%, inte mindre än 97%) och spärra/tryck ihop om du är ifrån ett land med andra regler (inte mindre än -0,2 punkter, inte mer än 0,2 punkter) är mitt grundråd. Behöver man absolut tjäna in sidutrymme (eller fylla en sida) så får man blanda båda tekniker. Fast enklast är förstås att skriva om texten något, om man nu har möjlighet till det.

Det är det rådet jag tänker ge i min guide. Så har jag fått lära mig att det ska vara.

/Rising
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Jag håller på och läser en trevlig kurs som heter Digitala bilder och internetteknik.. De går inte lite på ämnet..

När du kommer in på sidan så dra musen över Föreläsningar och klicka på länkarna.. Tror det är den senaste som tar upp det..

/[color:448800]Han</font color=448800> som äntligen kommit till de lite roligare kurserna
 
Top