Nekromanti En genusvänlig dejt

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Recca said:
Nedtryckt på ett filosofiskt plan då alltså? :gremtongue:

"Jobbigt."
Mjae, det är mer att de inte tycks dela världsbilden om att kvinnor ligger i underläge överhuvudtaget. Dvs, de ser sig som förtryckta, på riktigt. För att de... inte får säga vad de vill, tydligen. Och för att de inte blir rättvist behandlade vid vårdnadstvister. Och så är det orättvist när man kvoterar bort dem. I själva verket är hela samhället helt jämställt och precis som det ska vara nu, förutom den där grejen med vårdnaden. Och så kan de knappt gå utanför dörren utan att bli kallade mansgrisar och annat förnedrande.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Visst är det roligt att förlöjliga dem som man inte håller med politiskt? Själv tänkte jag göra det samma med feministfjantarna, för det måste väl då också vara okej eller?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Telash said:
Visst är det roligt att förlöjliga dem som man inte håller med politiskt? Själv tänkte jag göra det samma med feministfjantarna, för det måste väl då också vara okej eller?
Den egenskapen är legitim hos Krank eftersom han är så mycket bättre än oss andra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
EDIT: Fuck it. Jag ger mig. Det här inlägget var ett faktiskt svar först, men jag struntar i det. Det tar för mycket energi att orka bry sig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Persson said:
Den egenskapen är legitim hos Krank eftersom han är så mycket bättre än oss andra.
*ljudet av sten som krossar glashus*
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
krank said:
Persson said:
Den egenskapen är legitim hos Krank eftersom han är så mycket bättre än oss andra.
*ljudet av sten som krossar glashus*
Tycker det är skönt och se att du arbetar med att bli en bättre människa.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Alltså, visst, man förstår ju vad poängen ska vara. Och det är inte nog så ofta man ser fenomenet.

Men hade jag haft en kompis som betedde sig som honom så skulle jag inte räkna honom som kompis längre. Eller om man säger så här: jag skulle hellre dejta henne än honom.

Hon verkar ju mest bara lite formad av ett ideal som är starkare i USA än här. Men han framstod som ett (medvetet) arsle.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Hon verkar ju mest bara lite formad av ett ideal som är starkare i USA än här. Men han framstod som ett (medvetet) arsle.
Japp.
Hon är en produkt av normer och lär sig tidigt en läxa. Men i ärlighetens namn, hur skulle hon kunna veta att han inte skulle göra det när ALLA andra killar gör det? För mig är det inte att tjejen tänker sexistiskt, snarare går på vanan utan att tänka osexistiskt.
Som sagt så lär hon sig läxan, men blir sedan gång på gång på gång nedtryckt av ett egoistiskt svin som inte kan dela md sig och hjälpa medmänniskor som behöver det. I min fantasivärld fattar jag inte ett dugg vad filmen har med sexism att göra ärligt talat. Tycket bara den var elak och inte ett dugg kul.
Men jag är lite trött och bitter också.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Personligen tror jag inte det har att göra med debatören utan snarare budskapet. Vissa åsikter som uttrycks dåligt verkar modereras snabbare än andra åsikter som uttrycks dåligt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Krank, Persson: LÄGG AV!

Kan ni båda sluta med den här trista passiv-aggressiva tuppfäktningen, tack.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Och Telash kan också skärpa sig.

Inga såna trista inlägg, tack.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Och Telash kan också skärpa sig.

Hmm... kanske var dåligt formulerat, ber i sådana fall om ursäkt för det. Men kritiken kvarstår: jag tycker det känns som att förminskande/förlöjligande av feminsism modereras snabbare på detta forum än förminskande/förlöjligande av antifeminism, ickefeminism eller vad man nu väljer att kalla det.
Skulle verkligen inte kranks inlägg ha blivit modererat om det hade förlöjligat feminismen på samma sätt?
Alltså, jag är medveten om att jag kan vara lätt paranoid, men jag undrar i alla fall.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Re: Och Telash kan också skärpa sig.

Tycker du att ett inlägg behöver modereras så använder du anmäl-knappen.

Det du inte ska göra är att hobbymoderera.

Och det du absolut inte ska göra är att »ge igen med samma mynt«.

(Och de som på allvar menar att det är männen som är de förtryckta i samhället, well, de jag har stött på uppfattar jag nästan exakt så som Krank beskriver dem. Så hans inlägg framstod för mig mer som en hyggligt korrekt beskrivning, inte som ett förlöjligande.)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Re: Och Telash kan också skärpa sig.

Och de som på allvar menar att det är männen som är de förtryckta i samhället, well, de jag har stött på uppfattar jag nästan exakt så som Krank beskriver dem. Så hans inlägg framstod för mig mer som en hyggligt korrekt beskrivning, inte som ett förlöjligande.
Så du menar att en man inte kan vara förtryckt ("på riktigt")? Att alla män upplever att de får säga vad de vill? Och vem vill bli bortkvoterad från någonting man verkligen velat göra och som man kämpat kanske hela sitt liv för (typ polisskolan eller nått), bara för att andra kvinnor blivit förtryckta av andra män?

Alla dessa män tyckte Krank att det var en givande poäng att raljera över. (Även om man skulle komma med inlägg i efterhand om att det är ok på grund av att det finns kvinnor som också blir behandlade så.)Jag tror inte att jag och Telash har samma åsikt om feminism, men jag har inga problem att se hans invändning. Även om det inte var rätt sätt att protestera på.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Telash said:
Tycket bara den var elak och inte ett dugg kul.
Jag har svårt att se att den skulle vara elak. Båda personligheterna är skruvade för att uppnå en kontrast, med vilken man presenterar några vanliga situationer som de skulle kunna vara om folk var så totalt bisarra som människorna i sketchen.

Som typ Monty Python. De var ofta elaka, helt världsfrånvända, överdrivna och bisarra. Och väldigt roliga.

Det aktuella exemplet är en sketch, en ganska harmlös sådan om man jämför med mycket annat (mycket av Monty Python t.ex.), med polariserade karaktärer, eftersom humor aldrig gör sig bra om man inte arbetar med kontraster.

Att hon gång på gång köper läget och accepterar det är lika mycket en absurd överdrift som att han oanandes fortsätter agera som han gör. Om dessa absurda överdrifter inte fanns med, skulle det heller inte bli någon sketch.

Med det sagt, om du inte tycker sketchen är kul, så tycker du inte det. Jag tänker inte argumentera för att du måste tycka den är kul, för humor är så oerhört personligt.

Dock tror jag att det är lättare att förstå och acceptera sketchen om man just ser det som en sketch, som är gjord för att skämta med gängse föreställningar, och inte som ett Grand Statement Regarding The State Of Man And The Role Of The Woman In Our Society.

/M
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Och Telash kan också skärpa sig.

Spelar det överhuvud taget någon roll hur jag formulerar min kritik? Var mitt senaste kritiska inlägg också fel på något sätt? Varför var du tvungen att moderera mig TVÅ gånger för samma inlägg? (Visserligen bara ena gult).

Jag har väl ändå inte "svarat med samma mynt" heller? Det var heller aldrig min tanke att göra heller, något jag hoppades framgick trots det jag rent praktiskt faktiskt sa.

Jag är ingen ängel på något sätt, men det känns inte kul att känna sig orättvist behandlad av en moderator, inge kul alls faktiskt. Hur kan jag då stanna kvar på forumet på ett vettigt sätt?
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Att hon gång på gång köper läget och accepterar det är lika mycket en absurd överdrift som att han oanandes fortsätter agera som han gör. Om dessa absurda överdrifter inte fanns med, skulle det heller inte bli någon sketch.
Jag tror att det framför allt är här som våra åsikter går isär. Jag tycker faktiskt inte att detta är satir. Satir har för mig en tydlig skillnad mot verkligheten. Detta har inte det för mig. Jag kan tänka mig massor av osäkra tjejer som beter sig ganske precis som henne, och svin till män som beter sig precis som honom. Ett fenomen jag ser som ett ärligt problem och som sketchen i mina ögon förlöjligar. Självklart FÅR de förlöjliga det, men jag kan knappast tycka det är roligt.
Visserligen är jag ganska ofeministisk i mitt synsätt också, något som säkert har framgått vid det här laget.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Telash said:
Jag tycker faktiskt inte att detta är satir.
Eftersom jag inte heller påstått att detta är satir, så kan jag ju inte annat än att hålla med. All humor är ju inte satir.

För mig har satir en tydlig agenda. Den här sketchen är en kul grej killgänget bakom YouTube-kanalen svängde ihop, mellan alla andra sketcher de spelar in.

Jag tror inte de har en så värst uttalad agenda, och om de har det, tror jag inte att "satir" är ett av ledorden. Troligare är "collegehumor" och "grabbhumor".

/M
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Svär över mitt dåliga ordval och bristande ordföråd. Synd bara att det verkar vara viktigare än de faktiska åsikterna jag försökte föra fram. Om jag blir bättre på att formulera mig ska jag göra ett nytt försök, jag lovar.
 
Top