Nekromanti En genusvänlig dejt

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/F_PTxpIjGXE&w=448&h=276"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/F_PTxpIjGXE&w=448&h=276" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Är det bara jag som blir upprörd på tjejen i filmklippet och hennes sätt att förvänta sig saker av oss killar? Hennes genusomedvetna världsbild skapar bara jobbiga förväntningar på oss killar.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Ser man bortom den "svinighet" som fanns i somliga moment så tycker jag personligen att klippet problematiserade normer och förväntningar på ett bra sätt. Den lyfte fram och gestaltade förväntningarna som finns och även vad som kan ske när den andre bryter mot den uppsatta normen. Intressant att se ett klipp som lyfter fram problematiken med normen utifrån ett manligt perspektiv också även om det i regel är intressantare att se problematiken som normen skapar för båda sidor.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Alltså, tjejen i klippet är ju INTE genusmedveten? Videon är en satir som visar hur hemskt det skulle vara om alla var genusmedvetna. Eller snarare om män var det, men inte kvinnor, eftersom videon utgår ifrån att kvinnor måste förvänta sig att mannen gör allt och inte kan göra saker själva. Det är en rätt fett sexistisk video, även om den är satir.

(Killen är dock rätt mycket av en skitstövel, också.)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Notera dock hur killen i klippet är "genusmedveten" när det kommer till strukturerna runt hur själva dejten ska gå till, men sedan kör han över tjejen flera gånger om i diskussionen om filmen, vilket -verkar- vara ett medvetet grepp från filmmakarnas sida. Det där är egentligen ett rätt lysande exempel på hur djupt rotad den patriarkala strukturen är; att liksom även de mest genusmedvetna människor är del av den, och ofrånkomligen kommer visa prov på det av och till.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Persson said:
Är det bara jag som blir upprörd på tjejen i filmklippet och hennes sätt att förvänta sig saker av oss killar? Hennes genusomedvetna världsbild skapar bara jobbiga förväntningar på oss killar.
Om filmen hade slutat efter halva ungefär, strax innan hon tvingas diska, så hade den visat på det du menar, tycker jag. Men sen blir det liksom en parodi och det snurrar runt åt det andra hållet för han blir ett sånt svin och hon så oerhört desperat på att han ska bete sig på ett visst sätt.
Hela dejten blir då en utstuderad övning i hur man sätter kvinnor på plats, eller i det här fallet, en karikatyr av needy tjejer. Och jag kan inte låta bli att fundera kring de "rättigheter" som så lättvindigt kan skänkas bort i interaktionen mellan två individer jämfört med orättvisor i ett större perspektiv, som lutar åt andra hållet och som har gravt större konsekvenser.

Med det sagt så tycker jag att filmen är rolig så länge man inte läser in trådstartarens budskap i den för då blev det för mycket snusförnuftighet direkt. Jag tycker bättre om att säga att de leker med normer och utmanar samhällsstrukturer. Men att filmen skulle ha något budskap utöver att samhället tjänar på att utmana normer, vill jag inte alls medge.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Ymir said:
men sedan kör han över tjejen flera gånger om i diskussionen om filmen, vilket -verkar- vara ett medvetet grepp från filmmakarnas sida.
Hm, även det uppfattade jag som ett typiskt kvinnobeteende (och med kvinnobeteende menar jag givetvis inte att det är någon sorts biologisk rotad egenskap hos kvinnor, utan något som förekommer inom den rådande, kulturella kvinnonormen). Alltså; kille+tjej går på bio; kvinnan väljer film och mannen "tvingas" låtsas att han tyckte Jennifer Aniston var helt lysande, och att filmen ju var fantastisk som innehöll en sådan fantastisk blandning av humor och romantik. Det slutar såklart med att mannen i vanliga fall är tyst medan kvinnan får ösa på om filmen - som hon älskade.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
"Women dream of a world of true equality between men and women... .....This is a date from such a world."

Jag läste visst inte texten i början ordentligt.

Om världen var jämlik, hur kommer det sig att han är den enda som kan se och agera efter ett jämlikt samhället medan hon förblir opåverkad? I skenet av den första lilla kommentaren blir filmen en dumförklaring av kvinnor eller en elak satir på feminism.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
"Women dream of a world of true equality between men and women... .....This is a date from such a world."

Jag läste visst inte texten i början ordentligt.

Om världen var jämlik, hur kommer det sig att han är den enda som kan se och agera efter ett jämlikt samhället medan hon förblir opåverkad? I skenet av den första lilla kommentaren blir filmen en dumförklaring av kvinnor eller en elak satir på feminism.
Intressant notis, detta reagerade inte jag på första gången jag såg klippet. Men frågan blir verkligen om klippet i så fall visar på en dejt från en sådan värld. I mina ögon verkar det mer bli en dejt där den ena parten har börjat luckra upp sin syn på normen medan den andra står kvar i de gamla normerna vilket gör att klippet inte gestaltar det som texten försöker framhäva att den ska gestalta..

Om den sedan är en satir på feministen eller dylikt vet jag dock inte om jag kan ställa mig bakom, men får jag fråga av vilken anledning du ser det på så sätt?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Sven-Göran I said:
"Women dream of a world of true equality between men and women... .....This is a date from such a world."

Jag läste visst inte texten i början ordentligt.

Om världen var jämlik, hur kommer det sig att han är den enda som kan se och agera efter ett jämlikt samhället medan hon förblir opåverkad? I skenet av den första lilla kommentaren blir filmen en dumförklaring av kvinnor eller en elak satir på feminism.
Intressant notis, detta reagerade inte jag på första gången jag såg klippet. Men frågan blir verkligen om klippet i så fall visar på en dejt från en sådan värld. I mina ögon verkar det mer bli en dejt där den ena parten har börjat luckra upp sin syn på normen medan den andra står kvar i de gamla normerna vilket gör att klippet inte gestaltar det som texten försöker framhäva att den ska gestalta..

Om den sedan är en satir på feministen eller dylikt vet jag dock inte om jag kan ställa mig bakom, men får jag fråga av vilken anledning du ser det på så sätt?
Det blir väl kanske mer en satir på det budskap som feminismen framför eftersom filmen stoltserar med resultatet av en feminism som "lyckats".

Enligt filmen får man utgå från att kvinnor är biologiskt korkade eftersom de i en jämlik värld inte skulle kunna klara sig utan en man som tar hand om dem, exemplifierat i filmen. Kvinnor har inte förmåga att göra val, men det har män. Män kan alltså välja det jämlika samhället medan kvinnor är låsta i ett ojämlikt samhälle. Filmen visar alltså att hela feminismen är urdum eftersom kvinnor bara skulle förgås av sin egen oförmåga om de levde i ett samhälle där män inte var alpha-hannar.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Recca said:
I skenet av den första lilla kommentaren blir filmen en dumförklaring av kvinnor eller en elak satir på feminism.
Klart det är satir. Sedan är frågan om man anser att satir är något av naturen dåligt. Det gör inte jag, i varje fall.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vitulv said:
Recca said:
I skenet av den första lilla kommentaren blir filmen en dumförklaring av kvinnor eller en elak satir på feminism.
Klart det är satir. Sedan är frågan om man anser att satir är något av naturen dåligt. Det gör inte jag, i varje fall.
Som krank skulle sagt, satir som politiskt vapen bör inte riktas neråt utan uppåt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Recca said:
Som krank skulle sagt, satir som politiskt vapen bör inte riktas neråt utan uppåt.
Problemet är, tyvärr att man inte riktigt är överens om vilken riktning som är neråt. "Mansrörelsen" eller vad man ska kalla den anser sig ju nedtryckt av det stora onda PK-matriarkatet. Så jag tror att de anser sig sparka uppåt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Enligt filmen får man utgå från att kvinnor är biologiskt korkade eftersom de i en jämlik värld inte skulle kunna klara sig utan en man som tar hand om dem, exemplifierat i filmen. Kvinnor har inte förmåga att göra val, men det har män. Män kan alltså välja det jämlika samhället medan kvinnor är låsta i ett ojämlikt samhälle. Filmen visar alltså att hela feminismen är urdum eftersom kvinnor bara skulle förgås av sin egen oförmåga om de levde i ett samhälle där män inte var alpha-hannar.
Okej, då förstår jag hur du menar även om jag själv inte såg det ur samma perspektiv. Du läste in lite mer en jag gjord samtidigt som du tänkte några steg längre. Jag stannade mer upp i analysen genom att förkasta filmen som att den hade misslyckats med att gestalta det den sade att den skulle gestalta då kvinnan i klippet inte hade brutit sig ur normen. Men ser man det ur din vinkel så skapas en ny bild av vad skaparen av klippet möjligen kan ha haft för intention med stycket. Förmodligen ligger du även närmare den rätta tolkning. I vilket fall intressant att du fördjupade och förklarade din tolkning.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ärligt talat har jag ingen aning om vad syftet var. Nåt säger mig att det inte var helt genomtänkt men jag brukar överanalysera saker och ting. Dock så är ju filmen antagligen amerikansk och då känns det som att det är större risk att man inte tänkt igenom den där intro-texten, samtidigt som det också finns en större chans att ett sånt budskap faktiskt skulle kunna framföras i viss media. I Sverige skulle det bli ramaskri om typ femman sände den kortfilmen, säkert. Men jag skulle lätt kunna se den kortfilmen på fox.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag hittade det här när jag surfade på den här Länk sidan. Det är från någon tidning och i direkt respons till den feminism som började blossa upp då.

HER RIGHTS.

Old Gent (mildly). "PRAY, ARE YOU AN ADVOCATE OF WOMAN'S RIGHTS, MA'AM?"
Lady (sharply). "MOST CERTAINLY I AM, SIR. WHY DO YOU ASK?"
Old Gent. "BECAUSE I WAS ABOUT TO OFFER YOU MY SEAT; BUT OF COURSE YOU CLAIM THE RIGHT TO STAND!"

Punch, December 9, 1882
Ser det bekant ut?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
En kul sketch. En bagatell i det stora hela, varken unikt klarsynt eller skarpt satirisk. Men välspelad, och hyfsat välskriven.

Troligen är den mer relevant i USA, där dejter följer mönster som vi inte anammat fullt ut i Sverige. Men jag känner likväl igen alla referenser, så helt världsfrämmande är den inte.

Jag ser den främst som en sketch bland miljoner andra sketcher, och inte som ett omsorgsfullt uttänkt inlägg i genusdebatten. Det tycker jag deras egen beskrivning av sig själva indikerar.

Just some fellas making short comedy sketches for YouTube, and hopefully your enjoyment.
Kollade in lite av de andra sketcherna. Denna tyckte jag var askul.

http://www.youtube.com/watch?v=azEW0KaWQcQ&feature=channel_video_title

/M
 
Top