En Garde! Speltråd

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Jag är ny i staden och kommer att behöva en lakej. Louvel Rufin, jag har hört talas om att ni är en duglig karl och dessutom flink med värjan. Vad sägs om att skåla för kardinalen inne på en klubb och diskutera saken?
Balthazar de Lorraine-Lillebonne
Skål för den kanaljen! Det blir mitt nöje att ackompanjera dig till klubben.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Sitter och försöker planera mitt drag. Så många möjligheter! Jag är oerhört pepp.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Innan vi ger oss in på månadens sysslor, låt oss se var våra huvudpersoner står rent ekonomiskt. De har än så länge inga utgifter utöver sitt personliga uppehälle, och inga inkomster utöver sitt eventuella underhåll. Således är deras ekonomi vid spelets början som följer:

Jean Jacques de Villain (Man Mountainman): 10, +0 underhåll, -2 uppehälle = 8 livres.
Christopher Baptiste de Sarrazin (Mogger): 40, +0 underhåll, -7 uppehälle = 33 livres.
François Guignard du Besse et Saint-Antisse (afUttermark): 750, +125 underhåll, -8 uppehälle = 867 livres.
Victor Lefaux (Renberg): 10, +0 underhåll, -2 uppehälle = 8 livres.
Balthazar de Lorraine-Lilleborne (Klingonsylt): 750, +125 underhåll, -8 uppehälle = 867 livres.
Raoulin Girault (wilper): 675, +112 underhåll, -10 uppehälle = 777 livres.
Louvel Ruffin (Gerkub): 150, +20 underhåll, -3 uppehälle = 167 livres.
Jean-Luc de Bourdonné (Khan): 250, +50 underhåll, -11 uppehälle = 289 livres.

Mars, vecka 1

Bankärenden

Christopher Baptiste de Sarrazin lånar 500 livres. Victor Lefaux lånar 130 livres. Dessa ska återbetalas med 10% ränta senast första veckan i september.

En afton på Blå Gaveln
Stämningen är hög och vinet flödar på Blå Gaveln, en favoritklubb för unga herrar av viss börd. Hit in träder herrar François Guignard du Besse et Saint-Antisse och Balthazar de Lorraine-Lilleborne. Med sig för de också var sin svassande följeslagare av lägre börd – bondsonen Jean Jacques de Villain följer Saint-Antisse (och har därtill fått låna 50 livres av honom, att betala igen utan ränta senast första veckan i juni) medan köpmanssonen Louvel Ruffin följer de Lorraine-Lilleborne. De ofrälses tacksamma fjäskande skänker onekligen en viss gloire åt de båda förnäma unga männen, och snart är vinglasen välfyllda och sällskapet flockat kring spelbordet.
François Guignard du Besse et Saint-Antisse gör fyra vad á 50 livres. Huset slår 5, 1, 2, 2.
Balthazar de Lorraine-Lilleborne gör tre vad á 50 livres. Huset slår 2, 2, 6.
Louvel Ruffin gör fyra vad á 3 livres (några förnäma herrar fnissar åt denna o-aristokratiska försiktighet). Huset slår 6, 3, 5, 5.

Påminnelse om hur hasardspelsreglerna fungerar: rollpersonen väljer inför varje vad ifall han ska försöka matcha det (slå över det med 1T6 – det är alltså omöjligt om huset slår 6) eller dra sig tillbaka. En rollperson som matchar och misslyckas förlorar insatsen och får -1 status, medan en rollperson som matchar och lyckas vinner dubbla insatsen och får +1 status. En rollperson som drar sig tillbaka förlorar halva insatsen och får -1 status.

@afUttermark, @Klingonsylt, @Gerkub och @Man Mountainman får gärna skildra sin afton på klubben. De tre förstnämnda ska också ange ifall de väljer att försöka matcha samtliga vad, eller drar sig tillbaka från några.

Vid Henriette de Foix residens
Den förnäma Henriette de Foix har sitt residens ett stycke utanför Paris, dit en droska anländer en vacker morgon denna vår. Ut kliver unge herr Jean-Luc de Bourdonné – men döm om hans förvåning när han i samma stund möter Raoulin Girault, den stormrike bastarden. Att de är ute i samma ärende är uppenbart. Kommer någon av dem att vika sig för den andre, eller är det tid för en duell om den högvälbornas hand?

@Khan och @wilper, är det någon av er som vill backa undan från en duell? Om inte, låt oss hitta en lämplig tid då vi kan sammanstråla för att testa duellreglerna.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag slår vad om att min valack Mazarin springer snabbare än du Ponts hingst( nähä det gjorde han inte)
Jag slår vad om att min vän kan skjuta äpplet från mitt huvud med detta flambardiska arbalest( ja vinst) Jag slår vad om att min vän sänker en flaska rhenschwimner snabbare än din vän( ja då!) Seså jag slår vad om att jag sänker den här buteljen snabbare än dig Monzarst(nej, min sifferserie var 4, 3, 6, 2)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Louvel Ruffin gör fyra vad á 3 livres (några förnäma herrar fnissar åt denna o-aristokratiska försiktighet). Huset slår 6, 3, 5, 5.
[jag missade det där med startkapital, fick för mig att jag bara hade 20 livres att röra mig med från början, därav det försiktiga spelandet.]

Louvel gör en ironisk uppvisning av sina sparsamma insatser, en parodi på en sprättig storspelare (en viss ökänd monsieur M—) till sällskapets förtjusning.

[slog -, 3, 5, 6]
Första vadet drar han tillbaka halva insatsen med en högdragen kommentar att turen är inte på hans sida ikväll. Förlorar sedan två vad och vinner det sista som firas ordentligt.

I övrigt skrattar Louvel gott åt Balthazar de Lorraine-Lillebornes alla skämt, berättar om skvaller, och tränger bort oförskämda tölpar.

Dagen efter lider han en rejäl baksmälla, och lite ångest över att ha kanske gjort sig till åtlöje vid spelbordet, trots att det var underhållande i stunden.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jean-Jacques känner sig mer än duktigt bortkommen i det här fina sällskapet. Han gör sitt bästa för att apa efter de höga herrarnas manér, en ansträngning som återgäldas med roade miner och skämt. Jean-Jacques försöker hålla god min i elakt spel och skrattar med i skämtsamheterna, men i hemlighet växer grämelsen inombords. En dag ska han nog visa de här snobbarna vad en de Villain går för!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Åh, förbannelsen med att vara rik och blott sjutton år. Min mustasch må vara fjunig men bakfull och ångest över fylleslag får jag aldrig. Dock vill jag göra gällande att jag är drottningens man. Och om jag någon gång söker mig till militären så är det i hennes garde ni kommer hitta mig eller i prinsessans. Va ska man säg, jag är en kvinnornas man.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Angelägen om att göra intryck min första dag i Paris anländer jag till Blå gaveln i sällskap med min nyfunne bundsförvant Louvel Rufin. Jag bjuder frikostigt på vin och mat och skålar till Monsieur le Cardinals ära, samt berättar mina bästa skämt om engelsmän och hugenotter.
Prövar sedan lyckan i den pågående vadslagningen, vinner det första vadet men förlorar sedan de två följande vaden (slog 4, 2 och 3). Drar lite på munnen men lyckas hålla mig för skratt åt Monsieur Rufins försiktiga vadslagning.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Duellen om Henriette de Foix
de Bourdonné börjar duellen vaksamt, osäker på Giraults nästa drag. Värjan hålls redo till blockering, och efter lite cirklande kommer mycket riktigt bastarden med ett hugg som de Bourdonné skickligt slår undan (runda 1: blockering/vila, runda 2: blockering/hugg). Snabbt följer han upp med ett utfall med värjan, som rispar Girault (runda 3: utfall/vila, 14 skada på Girault). Denne låter sig dock inte hindras, utan sårar i nästan samma ögonblick de Bourdonné med ett våldsamt utfall som sårar de Bourdonné i bröstet (runda 4: vila/kraftfullt hugg, 32 skada på de Bourdonné). Denne vacklar till medan Girault hämtar sig från attacken och följer därefter upp med ett lika våldsamt hugg han – om än klenare, då hans veka armar knappt tycks kunna få stålet att bita på kraftkarlen Girault (runda 5: vila/vila, runda 6: kraftfullt hugg/vila, 14 skada på Girault). Åter cirklar de omkring varandra (runda 7: vila/vila), men plötsligt tar Girault ett djärvt steg in mot de Bourdonné och tilldelar honom en kraftfull spark rakt över det sår som han sedan tidigare utdelat (runda 8: vila/närmande, runda 9: vila/spark, 48 skada på de Bourdonné). Döende faller han till marken. @Khan, ge oss dina sista ord.

Utfall:
de Bourdonné: Dödad i duell.
Girault: Segrar och dräper sin motståndare. +2 statuspoäng, +1 Expertis, 28 poäng skada (116 kvar).

Från fönstret har Henriette de Foix betraktat spektaklet. Gillar hon vad hon ser när den råbarkade bastarden sparkar ihjäl markis de Bourdonnés son? I vilket fall som helst bjuds han upp till henne... (framgångsrik uppvaktning).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Från förra veckan har nu rollpersonerna följande resultat:
Jean Jacques de Villain (Man Mountainman): +50 livres i form av lån från du Besse et Saint-Antisse. +8 status.
Christopher Baptiste de Sarrazin (Mogger): +500 livres i form av banklån.
François Guignard du Besse et Saint-Antisse (afUttermark): -50 livres lånade till de Villain, -15 livres medlemsavgift i Blå gaveln, totalt -65. +6 status.
Victor Lefaux (Renberg): 10, +0 underhåll, -2 uppehälle = 8 livres. +130 livres i form av banklån.
Balthazar de Lorraine-Lilleborne (Klingonsylt): -8 livres festande, -15 livres medlemsavgift i Blå gaveln, -50 livres på vad, totalt -73. +4 status.
Raoulin Girault (wilper): -39 livres uppvaktning. +4 status. +1 Expertis.
Louvel Ruffin (Gerkub): -3 livres festande, -5 livres vadslagning. +2 status.
Jean-Luc de Bourdonné (Khan): Ej längre bekymrad om det jordiska.

Mars, vecka 2

Bankärenden

Jean-Jacques de Villain besöker banken och tar ett lån på 200 livres, att återbetalamed 10% ränta senast vecka 2 i september.

Regementsärenden
Victor Lefaux tar sina lånade pengar och gör sig redo att bli officer. Han vinner en plats vid Picardiets musketörer, där han köper sig kommission som subaltern för 80 livres. Balthazar de Lorraine-Lilleborne siktar högre – han köper sig en häst, anlitar en stalledräng och går med i dragongardet, där han skaffar sig titel som kapten (detta kostar sammanlagt 378 livres).

Friarstråtet
Louvel Ruffin har siktet inställt på den vackra och klipska Therèse Blanchet, men får korgen. Då har Christopher Baptiste de Sarrazin bättre tur – Gracia Battier accepterar villigt hans närmanden. Hos den högvälborna Henriette de Foix spenderar Raoulin Girault all sin tid, kanske svartsjukt medveten om att andra åtrår henne. Mycket riktigt – orädd inför den klinga och stövel som dräpte Jean-Luc de Bourdonné kommer François Guignard du Besse et Saint-Antisse ridande. de Foix blickar menande mot Girault – elden i hennes blick säger att hon förväntar sig att få sin ära försvarad. Mina herrar, vill ni duellera?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag outade i speltråden att jag var intresserad av sköna Henriette så i lönndom ha ytterligare två herrar ändå valt att kurtisera henne. Fegt men jag räds döden innan jag blivit säkrare med värjan. Jag behöver tidsrespit innan duell
 
Top