Nekromanti En fundran

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Umm... nä

Va? Musikal? Jag misstänker någon form av internt skämt, en passning till en film jag inte sett eller kanske en komp(l)ott. Undervisa mig!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Umm... nä

Va? Musikal? Jag misstänker någon form av internt skämt, en passning till en film jag inte sett eller kanske en komp(l)ott. Undervisa mig!

Pyttsan heller! Inga internskämt här inte! Musikal var bara det första som damp ner i mitt sinne när jag letade efter ett ord att använda. Det görs för övrigt för lite musikaler nu för tiden.


Storuggla, fish-slapping dance
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
(Nu är det väl OT på G?)

Vafalls! Ägnar du dig åt crazyhumor på arbetstid? Det blir rapport direkt till terminalchefen!

Askungen med tjejen från Moesha och George från Seinfeld är ganska ny, men dålig. Du får helt enkelt leta upp ditt gamla videoband med Sound of Music inspelat från TV3 1994 och förbanna dig själv för att du stoppade videon under reklampauserna.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Umm... nä

"Jag vill inte behöva få ett email från FBi om att de har lagt vantarna på dig och för att släppa dig kräver de att jag ska vara med i en musikal "

Underbart! Ytterligare en anledning att göra det. "Storuggla the Musical", vilken hit!/images/icons/smile.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Umm... nä

Storuggla the Musical", vilken hit!

Nej fy! /images/icons/spook.gif


Storuggla, odansant
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Svansar runt OT:n

Vafalls! Ägnar du dig åt crazyhumor på arbetstid? Det blir rapport direkt till terminalchefen!

Terminalchef? Eh? Vad dillar du om, plattfot? ^_-
Och vad skulle jag annars göra på arbetstid? Jobba?

Du får helt enkelt leta upp ditt gamla videoband med Sound of Music inspelat från TV3 1994

Men jag vill ha nya musikaler! Nya! Inte gamla sunkiga edelweiss-plattityder! /images/icons/wink.gif


Storuggla, trallar
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Nja...

Fast i pocket får man honom ganska billigt, och det är ju en hel del sidor för pengarna. Så i mångt och mycket så är det ju ekonomiskt att läsa Jordan.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Svansar runt OT:n

"Svansar runt OT:n" ...och blir belönad med en tillsägelse via e-post (och här). Upphör med det eviga OTandet (det gäller dig med walium).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Kovänder runt till OT (eller On Forum iaf)

Hallå där! Det var väl orättvist, det var ju jag som började! Typ? Nej, nu kovänder vi tillbaks On Forum:

Finns det någon fantasymusikal? Nibelungens Ring (jag stavar inte tyska ord) är ju nästan en fantasymusikal, tror jag.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Buffy, Xena och lite B5

Ett av avsnitten i den nuvarande säsongen av Buffy (i USA då, här i sverige ligger vi ju snart fyra år efter för att TV4 hellre visar Central Park West än Buffy) var både extralångt (5-10 minuter extra) och musikaliskt. Förvisso, musikaliteten hos de medverkande varierar (Anthony Head/Giles och James Marsters/Spike sjunger dock väldans bra - Tonys bror var förresten med i originaluppsättningen av Chess), men det var definitivt sjätte säsongens bästa avsnitt hittills. Även andra avsnitt av Buffy har gjort intressanta saker med ljudet - de som direkt gör sig påminda för ett Buffy-fan är "Hush" (som har nästan 30 minuter i rad utan dialog) och "The Body" (helt utan musik).

Sedan hade de ju ett rätt imponerande musikalavsnitt av Xena för ett tag sedan (The Bitter Suite), fast där fuskade de och dubbade in röster från andra sångare på en del av rollerna (fast Xena, Joxer, Ares och Gabrielles syster hade sina egna röster). De gjorde visst ett musikalavsnitt till av Xena (Lyre, Lyre, Hearts on Fire) men det har jag inte sett och ska därför inte uttala mig om.

Det bästa användandet av musik i en sf/fantasy-serie är nog inte någon av dessa serier, dock. Det var i stället i ett avsnitt av Babylon 5. Förvisso var det inget musikalavsnitt, men de som sett avsnittet "And the rock cried out, no hiding place" vet vad jag talar om...

Och nu är vi tillbaka on-topic, ty både Buffy, Xena och B5 är definitivt "SF- och Fantasy-kultur".
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Nja...

Jag vill nog påstå att det är få som läser Jordans böcker av ekonomiska skäl. Jag tycker att han trots allt håller hög klass fortfarande trots att serien hållit på så länge. Vilket är mer än man kan säga om många andra serier hur korta de än må vara.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Buffy, Xena och lite B5

Det bästa användandet av musik i en sf/fantasy-serie är nog inte någon av dessa serier, dock. Det var i stället i ett avsnitt av Babylon 5. Förvisso var det inget musikalavsnitt, men de som sett avsnittet "And the rock cried out, no hiding place" vet vad jag talar om...

Har säkerligen sett den, eller sovit bort den, men du kanske kan upplysa oss istället för att reta oss med info sådär...? ^_-


Storuggla, vill veta
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Buffy, Xena och lite B5

OK, först lite spoilervarning...













... så där ja.
I slutet av avsnittet så jagas Lord Refa runt i grottorna under Narn av en hoper arga narner efter att ha blivit totalt superlurad av G'Kar och Londo. Efter ett ganska kort tag får narnerna tag på honom och tar ut sina frustrationer mot de ockuperande centaurierna på honom. Samtidigt, på B5, så hålls det en gudstjänst med gospelsång, och sången ifråga hörs även när de klipper tillbaka till grottorna på Narn:
No hiding place, down here
No hiding place
There's no hiding place
Down here
No hiding place
And they went to the rock to hide their face
But the rock cried out
No hiding place
There's no hiding place
Down here
And the sinners are gonna be running
At the knowledge of their fate
They'll run to the rocks and the mountains
But their prayers will be too late
They forgot about Jesus
Not knowing the end was near
At the end they'll try to find a hiding place
When it comes their time to die

No hiding place in the mountains
No hiding place in the waters
No hiding place
Down here
No hiding place
And they went to the rock to hide their face
But the rock cried out
No hiding place
There's no hiding place
Down here

Can't you see old gambler running
Saying 'Lord, save my soul'
Saying 'Lord, Lord, have mercy, won't you save my soul'
Saying 'Lord, Lord, have mercy, won't you save my soul'

No hiding place, down here
No hiding place
There's no hiding place
Down here
Yeah
I went to the rock to hide my face
But the rock cried out
No hiding place
There's no hiding place
Down here


JMS är min idol.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Buffy, Xena och lite B5

Jag förstår inte riktigt hur producenterna funderar. Skulle en halvkass serie som Xena på något sätt bli bättre för att alla sjunger fram sina repliker och Xena joddlar istället för att låta som en lungskadad indian när hon gör sina märkliga hopp? Det verkar nästan som om de försöker bevisa att har de väl fått fast folk som tittat de på serien hur sjuka avsnitt som än visas. Jag väntar med stor spänning på ett avsnitt utan skådespelare eller ett där de olika skådespelarna byter plats med varandra./images/icons/king.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Buffy, Xena och lite B5

Tja, i just fallet Xena så hade storyn just där målat in sig i ett hörn lite grann, och musikalavsnittet löste upp en del av dessa trådar - det är lite invecklat att förklara, men om du får tillfälle att kolla på musikalavsnittet och avsnittet precis före (Maternal Instincts).

I både Xena och Buffy så var sjungandet förklarat inom avsnittets ram - det var alltså inte så att folk bara brast ut i sång helt utan anledning.

Rent allmänt så kan jag förstå att seriernas skapare vill göra annorlunda saker ibland. I båda de förekommande fallen så lyckas de riktigt bra, även om Buffy så klart lyckas bättre (Joss Whedon är ett geni av samma kaliber som JMS, vilket inte Rob Tapert & Co. är i närheten av - synd bara att Whedon inte har tagit så aktiv hand i Buffys sjätte säsong som tidigare).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Alfred Pecker

...jag vet inte om jag ska nämna "Cannibal! The Musical". Troma-splatter i poinjärmusikalanda...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Kovänder runt till OT (eller On Forum iaf)

Finns det någon fantasymusikal?

Hmm... The Wizard of Oz, kanske? Åtminstone sjungs det lite mer än vad som är absolut nödvändigt i en normal film, vill jag minnas.

-JPS-
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Mest bara Buffy [OT?]

"Joss Whedon är ett geni av samma kaliber som JMS,"
Vaddå, är JMS också sugig? Ursäkta eventuell förolämpning, men jag skulle gärna vilja ha en förklaring varför Whedon är ett geni.. Helst en lång och utstuderad en..

/[color:448800]Han</font color=448800> som lika gärna kan se på Lexx som på Buffy som på Xena som på Mördartomaterna anfaller
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Mest bara Buffy [OT?]

* Lysande dialog.
* Mycket bra kontinuitet.
* Bra skådisar.
* Stor portion humor.
* Intressanta karaktärer.
* Engagerande storyline.
* Coola actionscener.

Tyvärr har den senaste säsongen (sjätte) varit lite väl nedstämd för min smak, och haft en del väl jobbiga moralkakor (nja, egentligen bara en, men den var å andra sidan riktigt jobbig) - å andra sidan så har Joss haft en avsevärt mindre aktiv roll i serien det här året då han haft andra projekt på G. Mina favoritsäsonger var andra till fjärde (det var den andra som nyligen gick i repris på TV4) - då hade serien funnit sin form (och till stor del gått från "veckans monster"-metoden), och författarna hade fortfarande massvis med nya fräscha idéer.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Hmpf (OT)

Vår finska kniv ska inte användas till orent syfte. Den ska användas i bastuslagsmål där koskenkorva är berusningsmedlet.

/Black Dwarf, bestämd.
 
Top