Nekromanti En fundran

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Någon som vet om/när den tionde boken i Wheel of time har getts ut/ges ut?

Har plöjt igenom alla andra, men har tyvärr inte tillgång till tian...

/Black Dwarf - vill veta hur det går.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Winter's Heart är den senaste boken i serien. Enligt ett par FAQ:er jag sprang på på webben så har inget släppdatum eller ens en titel satts på nummer 10. Dock så har de senaste böckerna släppts med en sisådär 2 år mellan, så nummer 10 borde komma någon gång runt årsskiftet.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Premilinärt release datum är 2 november. Titeln Crossroads of Twilight.

/Per
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
För att jag vill göra en stor vetenskaplig sammanställning av vad som egenteligen hände i böckerna?

En kombination av många olika orsaker varav de största är:

1. Att varken bibloteken eller bokhandlarna i stan har speciellt bra utbud
2. För att jag är en lat människa som inte orkar beställa mer böcker från sf bokahndeln än jag redan gör.
3. Jag är en snabbläsare varpå det skulle bli oekonomiskt i längden att utöka den aktivitet punkt 2. tar upp.

Elin (som just kom på punkt 4. För att det ena behöver inte utesluta det andra.)
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Att varken bibloteken eller bokhandlarna i stan har speciellt bra utbud
sånt är hemskt...
samma sak där jag bor om jag inte orkar ta mig den kvarten det tar in till Gbg... /images/icons/wink.gif

För att jag är en lat människa som inte orkar beställa mer böcker från sf bokahndeln än jag redan gör

förståligt

Jag är en snabbläsare varpå det skulle bli oekonomiskt i längden att utöka den aktivitet punkt 2. tar upp

samma här köpte böcker från sfbok för 3000 under en månad förra året
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Hmm, jag har läst Jordan-serien tre gånger nu (med de väldigt sällsynta bokreleaserna vill man komma ihåg vad som har hänt), och jag har ändå funnit tid för att läsa annan fantasy också. Fast precis som Elin, så bor jag i en liten skitstad med dåligt utbud, plus att jag är pank. *flinar*

/Black Dwarf, som tycker att Elin kunde göra sin karaktär till värdshuset nu så hon inte behövda läsa Wheel of time igen.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
För att jag vill göra en stor vetenskaplig sammanställning av vad som egenteligen hände i böckerna?

De kom, de vandrade fram och tillbaka, de besegrade ondskan. Hur skötte jag mig?

Allvarligt nu, det är klart du skall läsa om böckerna om du vill göra det, men vore det inte roligare att läsa någonting annat? Man måste ju inte läsa fantasy heller, ditt bibliotek borde ha ett flertal intressanta titlar på andra områden än fantasy.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Nja...

"De kom, de vandrade fram och tillbaka, de besegrade ondskan. Hur skötte jag mig?"

Det stora problemet är att den sista boken inte har kommit ut ännu, så ondskan är inte besagrad. Men du har rätt i de två första påståendena. Även om vissa fuskar med vandrandet. De teleporterar sig.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Nja...

Tja, jag har bara läst den första boken och då bekämpar de någon form av ondska (innan har de både kommit och vandrat kors och tvärs)...

Personligen tycker jag det är häpnadsväckande att författare inte lyckas avsluta en historia på flera tusen sidor. Tror jag skall vänta med att läsa Jordan tills karln är klar med serien.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nja...

En kompis till mig som läser de där böckerna är livrädd för att det skall sluta som med Prins Valiant som tydligen också avslutades mitt i en serie. Han vill inte att det skall hända honom två gånger.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Nja...

Han är rätt okej när allt kommer omkring, men problemet är att man måste läsa alla de h-lvetes böckerna i sträck ifall man vill få nåt grepp om historien.
Och jobbigt dyrt blir det också med så många böcker.

/Black Dwarf som är rädd att han ska bli tvungen att läsa om serien igen innan den tionde boken utkommer.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Nja...

"En kompis till mig som läser de där böckerna är livrädd för att det skall sluta som med Prins Valiant som tydligen också avslutades mitt i en serie. Han vill inte att det skall hända honom två gånger."

Jag förstår honom, det skulle vara en smärre katastrof om Jordan gick och trilla av pinnen innan han hunnit av sluta serien.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Nja...

Jag förstår honom, det skulle vara en smärre katastrof om Jordan gick och trilla av pinnen innan han hunnit av sluta serien.

Nja... det vet jag inte om det vore. Visst, ur en storysynpunkt kanske, men förlaget skulle få så mycket PR och det hela skulle bli någon slags helig kalv med websidor och stora konvent med ämnet "Hur skulle det slutat?". /images/icons/grin.gif

Sen kan man ju undra vad hans livförsäkring ligger på.
Det är ju nästan så att man får god lust och ta fram den finska kniven /images/icons/wink.gif


Storuggla, mordisk
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Nja...

Tänk så mycket pengar man skulle kunna få ut i lösensumma om man kidnappade Jordan innan sista delen var färdigskriven!!/images/icons/laugh.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Umm... nä

Tänk så mycket pengar man skulle kunna få ut i lösensumma om man kidnappade Jordan innan sista delen var färdigskriven!!/images/icons/laugh.gif

Nej Wálle. Tänk inte på det. /images/icons/hairy.gif Jag vill inte behöva få ett email från FBi om att de har lagt vantarna på dig och för att släppa dig kräver de att jag ska vara med i en musikal /images/icons/sad.gif


Storuggla, omusikalisk
 
Top