Nekromanti En fundran

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Mest bara Buffy [OT?]

* Lysande dialog.
Hmmm.. Nu är jag inte ett hängivet fan till serien precis. Orkar du ge något exempel? Räknar du "killen som är sarkastisk" och det han säger som bra dialog?

* Mycket bra kontinuitet.
Menar du metaplotten (vad den nu var) eller att avsnitten tar vid där den andre slutar?

* Bra skådisar.
Själv är jag dålig på att bedöma sådant, så jag litar på ditt ord.

* Stor portion humor.
Joo, kan väl i viss mån hålla med.

* Intressanta karaktärer.
I form av att de har ett privatliv med sina egna problem och inte bara monster? Joo.. Tycker inte att.... "han som spelar gitarr" är en intressant karaktär bara för att han är varulv.. Att datanördstjejen är en intressant karaktär kan jag inte hålla med om.. Att svarthåriga bimbon är intressant...? Kanske att titta på..

* Engagerande storyline.
Jag kan erkänna att stundtals blir jag lite gripen.

* Coola actionscener.
....*.... Coola actionscener? Öööh.. Nej.. Varför ska alla idag kunna kampsport? Skulle vilja se en vampyrjägare som går fram och bara drar en gammal, hederlig högerkrok på monstret.. Blade, tycker jag har coola actionscener. Om man ska bortse från fightingscenerna.. Vilka actionscener?
[liten]Anm: Kan jag skriva mer osammanhängande?[/liten]

"(och till stor del gått från "veckans monster"-metoden),"
Tack och lov, för den var pinsam..

Kort och gott:
"Jag kan erkänna att stundtals blir jag lite gripen." Tyvärr infinner sig denna känsla bara i 1-3 minuter, ungefär var 5:e avsnitt.. Jag har bara sett Buffy på 4:an (och på nätet. *hrm* ehh, ja).. För mig är serien bara något tidsfördriv som man kan slå och sunktitta på.. Det är aldrig för mig att jag tänker "Åneej! Jag missade Buffy", eftersom serien för mig aldrig blivit något mer än just en tonårsserie.. Varför fortsätter jag titta? Jo, om man bortser från mina hormoner så vill jag faktiskt att serien ska bli bättre.. Jag känner att det är något i serien som vill fram (blir gripen). Den har potential att bli det men de fortsätter i stort sett bara i samma veva.. Den har blivit lite bättre, men inte tillräckligt för att man ska se fram emot nästa avsnitt..

/[color:448800]Han</font color=448800> som är pinsamt dålig på att komma ihåg namn (från denna värld)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: *anar en Jordan-ogillare* ;) [NT]

För att felcitera Doctor Rotwang!, forumguru på www.rpg.net: att säga att jag 'ogillar' Jordan är som att säga att påven 'ogillar' satanister. *ondskefullt flin*

Nightowl
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Mest bara Buffy [OT?]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Hmmm.. Nu är jag inte ett hängivet fan till serien precis. Orkar du ge något exempel? Räknar du "killen som är sarkastisk" och det han säger som bra dialog?

<hr></blockquote>


Menar du Oz? Tja, en del av hans kommentarer är bra (han säger inte *bara* coola sarkastiska kommentarer), men främst andra figurer har bra dialog. Det är dock svårt att ge några konkreta exempel. I begreppet "bra dialog" ingår också "snärtiga kommentarer".

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Menar du metaplotten (vad den nu var) eller att avsnitten tar vid där den andre slutar?

<hr></blockquote>



Både och. Karaktärerna påverkas av det som händer i serien, inte som i många andra serier (hoststartrekhost) där endast exceptionella händelser får återverkningar i senare avsnitt.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

I form av att de har ett privatliv med sina egna problem och inte bara monster? Joo.. Tycker inte att.... "han som spelar gitarr" är en intressant karaktär bara för att han är varulv.. Att datanördstjejen är en intressant karaktär kan jag inte hålla med om.. Att svarthåriga bimbon är intressant...? Kanske att titta på..

<hr></blockquote>


Oz är inte en intressant karaktär bara för att han är varulv. Varulvsbiten gör honom *mer* intressant, men det är inte det enda som gör honom intressant. Han är även otroligt intelligent (även om han slackar för mycket för att visa det), han är kär i Willow, han är fullständigt oöverraskningsbar (hans reaktion på att få veta att det finns övernaturliga saker i Sunnydale: "Actually, that explains a lot.").
Willow är intressant för att hon är söt, smart, trevlig, nyfiken, har begynnande magiintresse (som utvecklas mer ju längre serien går, och leder till en hel del problem emellanåt).
Cordelia är intressant för att hon har flera lager än bara "bimbo". Hon är hyggligt intelligent, väldigt insiktsfull, och säger precis vad hon tycker och tänker ("I think it, I say it. That's my way."). Hon faller även så småningom för Xander (som hon tidigare inte skulle ha ens tittat åt utom för att håna honom), som så småningom krossar hennes hjärta p g a överaktiva hormoner. När Angel-spinoffen startar så följer hon med till den, där hon inte längre är rik (pappsen gjorde något litet misstag på deklarationen... 12 år i rad) utan jobbar som sekreterare åt Angel och så småningom får "gåvan" att ta emot profetior.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jo, om man bortser från mina hormoner så vill jag faktiskt att serien ska bli bättre.. Jag känner att det är något i serien som vill fram (blir gripen)

<hr></blockquote>


Serien blir avsevärt (ännu) bättre i säsong 3 (som kanske visas på TV4 till hösten), med sista året på high-school (med allt det innebär), en annan Slayer som flyttar in i Sunnydale (ersättare för Kendra som ju dog i slutet av säsong 2) och som är lite väl vild, en ny "säsongsskurk" med lite udda metodologi, konflikter mellan Buffy/Giles och Väktarrådet, och allmänt skoj.
 
Top