Nekromanti En fråga om hudfärg

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Jag skulle bli väldigt glad om någon klokare än jag kan svara på denna intressanta fråga:

Om himlen var täckt av moln så att solen aldrig syntes, och ljuset därmed blev mycket svagare, och världen var allmänt mindre varm, skulle människan fortfarande behöva pigment, eller skulle det hypotetiskt kunna försvinna i framtida evolution (även vid ekvatorn)?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa..

Om man får spekulera rent okunnigt från min sida så..
Ja, jag tror att vi skulle bli kart blekare i skinnet & tillslut kanske se ut som mer eller mindre albinos.. Eftersom vi inte behöver pigmenten längre för att skydda oss från solen.

/ Johan K, spekulerar villt !!!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Se bara gothare framför dig, som ibland är likbleka. Tänk att de kanske suttit inomhus hela dagarna och bara vistats utomhus på nätterna. Då blir de bleka. Likadant borde de klassiska fantasy dvärgarna vara likbleka om de fungerar på samma sätt som människor, eftersom de lever och verkar under jord.

Men om sedan pigmenten försvinner vet jag inte. Personligen inbillar jag mig att det vid det här laget finns i mänsklighetens gener. Men kanske skulle evolutionen premiera albino efter ett tag?

Bristen på värme däremot skulle nog bara göra underhuden fetare - inte ta bort några pigment. Eller?

Jag vet inte, men nog tror jag att kroppsstorleken skulle minska för att spara energi och folk skulle bli allt mer lika samer eller innuiter ju mer tiden gick. Folkslag som trots allt är anpassade för de kallare klimaten.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Men om sedan pigmenten försvinner vet jag inte. Personligen inbillar jag mig att det vid det här laget finns i mänsklighetens gener."

Jo, men det är ju därför jag pratar om evolution. Om pigmentet inte behövs kanske albinos inte "väljs bort" av evolutionen, och därmed har en chans att öka i antal eller helt ta över. Men jag vet inte hur stor ljusbristen behöver bli innan hudfärg blir helt överflödigt.

"Bristen på värme däremot skulle nog bara göra underhuden fetare - inte ta bort några pigment. Eller?"

Jag vet inte - anledningen till att jag nämnde både värme och ljus är att jag inte är säker på vilket av dem pigment skyddar mot *skäms* :gremblush:

"nog tror jag att kroppsstorleken skulle minska för att spara energi"

Aha! Jag hade tänkt mig folk mindre i alla fall, på grund av starkare gravitation, så det passar redan in ^_^

"folk skulle bli allt mer lika samer eller innuiter ju mer tiden gick. Folkslag som trots allt är anpassade för de kallare klimaten."

Jag tänkte mig inte direkt Grönland, bara att det är hyfsat svalt. Jag inbillar mig att solskyddet skulle jämna ut temperaturen så att det inte är direkt hett runt ekvatorn, de tempererade områdena är övervägande svala (men inte isiga), och polerna är ungefär som på jorden. Men det är bara en okvalificerad gissning.
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Det tar X antal generationer för människan att justera hudfärg efter omgivning (min biologilärare nämnde tusen år nån gång, vet inte hur exakt det är). Med andra ord så kommer svarta som bosätter sig långt norrut med tiden att förlora sitt pigment, liksom vita skulle bli svarta om levde i Afrika under många generationer (eller klimatet förändrades här). Jag antar att man skulle få ett asiatiskt utseende om man bodde i Asien i tusen år också, men vad det beror på vet jag inte.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
I see. Det är alltså troligt att vi åtminstone skulle bli blekare med tiden ^_^
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Premiering

"Men kanske skulle evolutionen premiera albino efter ett tag?"

Enligt den här sidan krävs protein för att producera pigment, så om detta minskar eller försvinner kanske vi skulle klara oss på mindre protein? Det skulle i så fall vara en anledning att premiera blekhet.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Äsch, så dumt -_-

Fick reda på att pigment skyddar mot UV-strålning, inte ljus. Och UV kommer igenom moln också, även om inte själva solen syns. Alltså blir det nog ingen skillnad. Synd, jag hade nästan börjat vänja mig vid tanken.
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Om himlen var täckt av moln så att solen aldrig syntes, och ljuset därmed blev mycket svagare, och världen var allmänt mindre varm, skulle människan fortfarande behöva pigment

Eftersom du säger att ljuset blir svagare tolkar jag det som att det inte är totalt mörker. Ja, människor skulle fortfarande behöva pigment. Det finns om jag kommer ihåg rätt 5 pigment typer, från allra blekaste till allra mörkaste. En person som är albino faller utanför pigmentstyperna då han saknar pigment och därmed inte tål längre vistelser i solen. Hudfärgen är ett resultat av vilket pigment kategori man tillhör. En person med kategori 1-2 kan sola en stund men blir oftast röd och inte brun, medans en person med pigment 3-4 klarar mycket längre exponering och blir brun oftast. En person med pigment 5 bränner sig i stort aldrig. Färgen på huden beror sedan i stort på var man bor. Om man utsätts för mycket sol ofta får man mörkare hud. Svenskar ligger på pigment ca 2-3. Dvs vissa blir rödaktiga medans andra blir bruna. Jag kan själv vara ganska blek på vintern men blir snabbt brun på sommaren. Värmen har inte så mycket att göra med pigmentet utan är mer en effekt av solen och fuktigheten. Bara för att det är molnigt försvinner inte solens strålar, de dämpas ja men försvinner inte. Samma sak med kläder. En vit t-shirt har jag för mig har solkyddsfaktor 50 så teoretiskt sett kan man faktiskt bli brun under t-shirten om man vistas i mycket solen, även om det tar längre tid där än på kroppens övriga oskyddade kroppsdelar.

Pigmentet skyddar kroppen från solens strålar vilket annars kan skada kroppen samt bryta ner cellerna snabbare (har jag för mig). Ungefär som med solglasögon (UV godkända) så tar de bort solens (eller i alla fall minskar dem) farliga strålningen vilket gör att man inte skadar ögonen. Utan glasögonen skadar man ögonen snabbare om man glor mot solen och ungefär liknande är det med huden (hoppas du förstår mitt exempel). Pigmentet skyddar till en viss del men själklart kan långvarig exponering fortfarande ge upphov till skador, tex cancer.

Därmed kortfattat svar på din fråga: Så länge solen fortfarande skinner eller i alla fall det fortfarande finns ljus så kommer man att behöva pigment för att skydda sig mot cellnedbrytningen. Om det blir svalare så blir man inte lika brun men behöver fortfarande pigment. Om det skulle bli vanligare med albinos vet jag inte - hos fiskar fungerar det ju så att de som lever på de djupen där solen inte når ner har lättare att utvecklas till albinos. Därmed borde det kanske bli lättare att bli albino om solens strålar inte nådde fram alls.
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Samma sak med kläder. En vit t-shirt har jag för mig har solkyddsfaktor 50 så teoretiskt sett kan man faktiskt bli brun under t-shirten om man vistas i mycket solen, även om det tar längre tid där än på kroppens övriga oskyddade kroppsdelar.
25 :gremsmirk:, och det blir så praktiskt också. Sprungit runt i vit-tshirt rätt mycket, och är trots det brun under.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Om det du vill åstadkomma är en världsomfattande blekhet som uppkommer under ett långt tidsperspektiv (många generationer) så kan du ju till exempel låta någon sjukdom poppa upp som på ett eller annat sätt påverkar reproduktionsförmågan hos de som totalt saknar anlag för albinism (dvs även regressiva anlag (har albinism sådana?)), exempelvis genom att de blir sterila, dör, blir fruktansvärt deformerade (och därmed mindra attraktiva fortplantningspartners), inte klarar förlossningar eller något liknande.

När ett antal generationer passerat så är anlaget för albinism så spritt att alla är bleka.

Detta kan naturligtvis kombineras med mörker och sånt om man vill.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
En vit t-shirt har jag för mig har solkyddsfaktor 50 så teoretiskt sett kan man faktiskt bli brun under t-shirten om man vistas i mycket solen, även om det tar längre tid där än på kroppens övriga oskyddade kroppsdelar.
Svarta jeans och skinnjacka då?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Hur mycket blekare vi skulle bli skulle ju också ha att göra med hur utvecklad läkekonsten var i de aktuella samhällena. Idag kan folk överleva med diverse åkommor och genetiska defekter som skulle ha varit direkt dödliga förr i tiden. Det räcker inte att någonting inte längre behövs för att det skall sorteras bort i evolutionen. Det måste också innebära en nackdel för organismen och göra att färre med defekten överlever och kan reproducera sig.

Vår blindtarm verkar ju oduglig enligt många, och vår ryggrad som inte är särskilt väl anpassad för ett upprättgående leverne har inte ändrats nämnvärt på hundratusentals år, till exempel.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Attans.
Dumma blindtarm.

Jag hade vagt för mig att jag läst någonting sådant. Är det "ett par tusen år sedan" som i runt Kristi födelse, eller menar du mycket tidigare när hominider av olika slag skuttade omkring?

Trots detta grundslag mot min argumentation håller jag ändå fast vid att en defekt utan praktiskt betydelse inte åstadkommer darwinistisk bortsållning.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
"Svarta jeans /.../ då?"
Jag har för mig att jeans (blåa antagligen) har en solskyddsfaktor på 200.. Har hört det någonstans från teve för några år sedan..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har för sig att en solskyddsfaktor på säg 20 innebär att en solvistelse i solen på 20 timmar motsvarar 1 timme utan skydd (stämmer det?)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Alltså, jag har svårt att tro att det skulle vara belägg för att pigment i allmänhet försvinner. När en färgad person flyttar till exempelvis Norden så kommer hans barnbarnbarn...barn (cirka 40-50 generationer = 1000 år?) förstås att vara betydligt ljusare, men knappast beror det på evolution utan på att den svartes ättlingar skaffar barn med mindre färgade personer. Skulle man hävda att de färgade i norden endast skaffade barn med andra färgade så skulle detta inte vara en tillräckligt stor urvalsgrupp för att evolution skulle fungera. Men om du kan precisera mer varför de skulle förlora pigmentet, undantaget att skaffa barn med lokalbefolkningen, så vore det helt klart intressant!

/RipperDoc - som också brukar fundera på pigment
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Visst skulle vi bli blekare!

  • Hos nattarbetare och mörkhyade personer som lever i nordligt klimat
  • Hos personer vars livsstil och klädsel håller dem borta från solljus
  • Vegetariskt leverne
  • Hos växande barn, gravida och ammande kvinnor
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Evolution; survival of the fittest [ant]

Kroppen anpassar sig efter omgivningen. Om det är fördelaktigt att ha mörkare pigment kommer det med tiden (tusentals år) till slut att bli så genom evolution (slumpvis mutationer).
 
Top