Nekromanti En filosofisk level fråga!

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag har en liten undran.
Vad är det egentligen som sker när man går upp en yrkesnivå och man får ökat antal Kp.
Detta gäller inte endast DoD utan även alla Lvl rollspel, men jag väljer att lägga in min filosofiska undran på detta forum.
Jag förstår grundtanken att man skall bli mer hjälteaktig och tåla massor med skada och hugg som en riktig Rambo. Men vad händer egentligen.
Om man läser i regelboken så står det att man lärt sig ta skada på ett bra sätt!?
Och jag undrar genast… hur gör man det.
Hur fångar man upp skadan av ett armborstlod på ett bra sätt, eller hugget ifrån en tvåhandsyxa?
Emedan en oerfaren krigare blir sönderhackad av sina fienders vapen så skrattar bara den erfarne och låter dem hugga sig trötta.

Men vad är det som händer?

Blir krigaren (vi tar honom som exempel denna gång) så van att bli skadad så hans kropp har blivit härdad och rengenerar den skada som ges honom.?

Är han så psykiskt stark att han helt enkelt struntar i att svimma eller dö, han håller ihop sina sår med ren viljestyrka.?

Är han hans yrkesnivåer samlade runt honom som en sfär vilken dämpar eventuella hugg och attacker emot honom?

Ja hur är det möjligt, man frågar sig gång på gång (hur är det möjligt…. hur är det möjligt)
Den bästa förklaring jag har fått till denna eviga fråga är given av Rollspelens mästare, han som är grymmast på både Ninjarullningar och Japansk poesi, Erik Sharma den väldige.
Han förklarade det i alla fall väldigt bra igenom att säga: Man tål inte mer, man blir bara mycket stissigare.

Enkelt och bra förklarat, och troligtvis så som den första spelkonstruktören tänkte, han som skapade level systemet.
Men vad tycker ni.. Vilken är egentligen förklaringen…

Jag frågar mig gång på gång..


Profeten från Norr..
Är övertygad om att Riotminds försöker frambringa
Antikrist.
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Se KP som antal skada du kan ta och undvika ta.
Som D&D förklarar det så blir du bättre på att göra manövrar för att hindra bli skadad eller att minimera den skada du tar när du blir träffad.
Det finns ett problem med denna förklaring: Man har lika många KP när man sover.
Men det är så de resonerar i alla fall.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Den officiella förklaringen är att man blir bättre på att försvara sig och undvika (I D&D i varje fall). Man duckar undan lodet och yxan och blir bara lätt skadad.

Snow
Dead, but still walking around
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Den officiella förklaringen är att man blir bättre på att försvara sig och undvika (I D&D i varje fall). Man duckar undan lodet och yxan och blir bara lätt skadad."

Det ger då följande resultat: Om man på nivå 1 har 16 KP och förlorar 8 så blir man av med 50% av sin hälsa. På nivå 2 har man kanske fått 8 KP till och har alltså 24; samma 8 poäng i skada motsvarar nu 33% av ens "dängtagarkapacitet".

Det hade varit en bra förklaring om det inte hade varit för när man ska åt andra hållet i sin KP-jojo. Att läka 50% av sin dängtagarkapacitet på nivå 2 (dvs 12 poäng i exemplet ovan) tar 1,5 ggr så lång tid som att läka 50% av dängtagarkapaciteten på nivå 1 (dvs 8 poäng). Om en deciliter helande dryck läker 6 poäng så innebär det att den är mer effektiv på nivå 1 än på nivå 2. På nivå 1 kanske den ger tillbaka omkring 38% per deciliter, men på nivå sjunker detta till 25%.

Slutsats, ju bättre man är på att ducka desto sämre läkekött får man.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Hur försvarar man sig (Undviker/Duckar) från ett armborstlod och på så sätt undviker skada.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att Riotminds försöker frambringa
Antikrist.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur försvarar man sig (Undviker/Duckar) från ett armborstlod och på så sätt undviker skada."

Man tolkar mängden skadepoäng som relativt hur viktigt det som blir träffat är (en simpel muskel är mindre "värd" än till exempel levern), och låter sedan bli att bli träffad i någonting viktigt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Allså

Man kan allså säga att motståndarna blir sämre på att träffa ju högre Level som man har?
Om de möter en krigare med låg level så snittar de upp honom utan problem men en höglevelskrigare ger de endast skrapsår.

Jag förstår tanken att om man är skickligare krigare så kan man försvara sig bättre och inte blotta sig lika mycket så att attacker inte träffar lika bra.
Men om man blir överraskad och anfallen bakifrån eller om man blir beskjuten med armborst så har man ju ingen chans att "ta emot skadan på ett bra sätt".
Det är allså mostståndarnas stridskapcitet som påverkas av den Aura av höglevel som personen utstrålar!



Profeten från Norr..
Är övertygad om att Riotminds försöker frambringa
Antikrist.
 

Aron

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
25
Location
Växjö, Sverige
En smärre uppgång i KP/rang (så som jag kommer att använda det) är inte särskilt orealistisk. Kroppen lär sig att tåla smärta bättre (framför allt lär sig hjärnan at ignorera smärtan) Ju mer du äventyrar och slåss, desto mer kommer din fysik och tålighet att växa och du får fler KP. Detta förutsätter iofs att man inte höjer rang av studera eller liknande, för då härdas inte kroppen särskilt.

Slutsats: Små höjningar/rang i ett system där man får huvudelen av sina poäng ur strid, resa och div. fysiska aktiviteter är inte särskilt orealistiskt.

Aron
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
En smärre höjning??

Om man nu tar en krigare i nya DoD så höjer han sin kp med 5t6. Det är inte smärre.. det är gigantiskt.
Jag kan hålla med om att kroppen blir härdad men får du ett spjut igenom bröstkorgen så spelar det ingen större roll hur många bataljer du varit med om.. Då ligger du där.....

Profeten från Norr..
Är övertygad om att Riotminds försöker frambringa
Antikrist.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Slutsats, ju bättre man är på att ducka desto sämre läkekött får man.

Man kan ju inte bara få fördelar...

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Husregler

...så som jag kommer att använda det...

Har nu läst många diskussioner kring den nya versionen av Drakar och Demoner, och någonting som stör mig en smula är att man presenterar husregler och lägger det som positiva argument för spelet (alt bemöter negativa argument). Rent objektivt kan man bara diskutera spelen i dess grundform, såsom konstruktören ville ha det, annars blir diskussionen väldigt svår, då alla knappast har tillgång till alla spelgruppers husregler (även om man presenterar en del av dem på forumen).

Du tänker använda en "smärre uppgång i KP/rang" och tycker inte att det är orealistiskt. Men skaparens bild (den som alla borde utgå ifrån när man diskuterar) är ju en betydligt högre (har jag förstått, jag har inte läst spelet själv) uppgång vilket i sin tur blir orealistiskt. Nu har jag fått bilden att nya Drakar och Demoner inte skall vara ett realistiskt spel, så jag har svårt att se denna kritik överhuvudtaget.

Slutsats: För rättvisa diskussioner, dra inte in egna husregler utan håll er till vad konstruktören skrivit.

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Allså

Det är allså mostståndarnas stridskapcitet som påverkas av den Aura av höglevel som personen utstrålar!

Ja, det är nog inte helt fel tänkt. Jag menar, om jag skulle spela en fotbollsmatch och skulle försöka ta mig in i straffområdet och "vem-som-helst" stod i vägen skulle jag inte känna någon oro. Om det däremot var till exempel Thuram så skulle jag genast bli en smula orolig, då Thuram har en "hög level".

Regler kring detta har väl redan publicerats av Target Games? I Hjältarnas handbok fanns det väl regler kring hur mycket svårare motståndare fick att slåss mot "kända" rollpersoner (dvs hjältar).

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Är det därför spelkonstruktörer bygger in buggar i sina spel?

Förmodligen... Gör du det inte själv? Om inte kanske du borde börja...

/Azagthoth
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Allså

Jo men om fienden aldrig hört talas om hjälten eller om den är ett ointelligent djur så skulle det ju betyda att den gjorde mycket mer skada än en motsåndare som kände till hjälten.
Men visst.. Man blir nog lite orolig när man möter en välkänd hjälte eller skurk.
Kan tänka sig ett scenario i Star Wars rollspelet där en nyskapad Jedi står öga mot öga med Darth Vader.. Aj aj aj..


Manowar citat denna vecka:
If you're not into Metal... You are not my friend.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nä Levelsystem är nog inget för mig.. För många frågetecken..
För dåliga förklaringar och helt enkelt.. Blääää--
Passar väl oki i Dataspel...


Manowar citat denna vecka:
If you're not into Metal... You are not my friend.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Allså

"Kan tänka sig ett scenario i Star Wars rollspelet där en nyskapad Jedi står öga mot öga med Darth Vader.. "

Av erfarenhet kan jag säga att man sväljer hårt, men eftersom man är hjälte så tar man itu med saken. Riktigt jefla nervös blir man inte förrän spelledaren behöver låna åtta tärningar till... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nej enligt mig så är Restriktioner av alla de slag (ologiska sådana) buggar.. Fast det är klart.. de är ju ditsatta med mening så det kanske inte kan räknas som buggar egenteligen.. Möjligtvis en konspiration för att fördumma rollspelare världen runt...
:)

Manowar citat denna vecka:
If you're not into Metal... You are not my friend.
 
Top