En av mina svagheter: jag kan inte göra det spännande att klättra

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,910
Det finns en riktigt bra Fafhrd och Gråkatt-novell om när de bestiger ett berg. Om jag minns rätt heter den ”Stardock”. Den är superbra och spännande och jag tror att du kanske kan få lite inspiration från den.

Den behandlar iofs klättra inom ramen för ”bestiga”, och det kanske är en annan sak än vad du egentligen är ute efter.

Men läs den ändå om du är sugen på på klätterfantasy.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
195
Location
Stockholm
Vilken funktion har klättringen i spelet/berättelsen? är det färg så att vi kan leva i tid och plats? ska det illustrera att personerna har speciella förmågor? viljestyrka? motivering? ska det förbruka resurser så att nästa utmaning blir svårare? är det verkligen en möjlighet att klättringen misslyckas och spelet stannar här?

Sammanhanget är viktigt. Det är det som ger varje fysisk utmaning i spelet/berättelsen mening.

Ett spel/berättelsen om Hillary och Norgays bestigning av Mount Everest i 1953 är mycket annorlunda än tex Ronja Röverdattor, Star Wars eller Conan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Jag skulle säga att frågan kommer från fel perspektiv. Varför klättrar de i första fallet?

När jag sätter upp utmaningar handlar det mer om "Ni vill komma in i slottet för att frita greven" och frågar sedan spelarna "Vad är era idéer". Varje spelare får komma på någonting som de bidrar med genom att slå ett slag eller på annat sätt använda en resurs. Där någonstans kommer jag på (nu eller i förväg) ett gäng saker som kan hända om de misslyckas med slagen.

Så om en spelare vill slå för ett Klättra-slag är det för att det är en del av någonting större, oftast där varelser kan skapa konsekvenser, eftersom varelser är intressantare än statiska objekt (fällor, murar, etc).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Vilken funktion har klättringen i spelet/berättelsen? är det färg så att vi kan leva i tid och plats? ska det illustrera att personerna har speciella förmågor? viljestyrka? motivering? ska det förbruka resurser så att nästa utmaning blir svårare? är det verkligen en möjlighet att klättringen misslyckas och spelet stannar här?
Mkt bra.

I det här fallet har jag en idé om ett äventyr som ska utspela sig på en plats där man klättrar uppåt i "dungeonen" istället för att man väljer korridorer och bara traskar vidare. Men jag vill ju inte "låsa" hela äventyret via ett misslyckat klättraslag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Jag skulle säga att frågan kommer från fel perspektiv.
Jag skulle säga att frågan kommer från rätt perspektiv, nämligen mitt perspektiv i det här fallet och vad jag vill uppnå med att ställa frågan.

Sen kan man ju förstås tycka att andra perspektiv är mer rätt för en själv och leder till svar som en själv tycker är mer relevanta, och det är helt okej för mig.

Utifrån mitt perspektiv får jag väldigt mycket ut av diskussionen i den här tråden.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu har jag inte en aning om de jag spellett för tycker jag beskriver klättring intressant eller inte, men som med allt annat så utgår jag från situationen och försöker ge en kortare beskrivning (många korta beskrivningar om det är en lång klättring). Då det gäller "spännande" så vad är det som gör denna klättring till icke trivial. Är det tidspress? Ont om saker att greppa om (i förhållande till färdighetsnivån)? Högt? Halkigt? Grepp som bryts loss? Djurliv som kan ställa till det? Osv.

Att jag klättrade lite på riktigt för en sådär 30 år sedan hjälper mig nog lite också.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Jag skulle säga att frågan kommer från rätt perspektiv, nämligen mitt perspektiv i det här fallet och vad jag vill uppnå med att ställa frågan.
Vad menar du?

Vad jag försökte få fram var att det blir svårt att tänka sig något när man bara stirrar på den enskilda situationen. Fundera kring det större perspektivet och det blir lättare att komma på roliga saker som kan hända. Blir de upptäckta? Gör de ljud ifrån sig? Tappar de något? Ser de spår av någonting större? Saker som ger direkta konsekvenser eller förväntningar av någonting som kan ske i framtiden. Detta är svårt att få fram om man bara ser till vad som kan ske med klättringen, istället för att se helheten.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Ett alternativ du kan överväga är att köra med player skill. "Okej, om ni vill ta er upp för stupet måste ni gå ut och klättra upp på mitt garagetak. Om någon ramlar ned och slår sig måste ni ta hand om skadorna själva". Det tror jag dina spelare skulle uppleva som spännande.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
När jag var yngre så lät jag spelarna slå för klättra om de skulle klättra över en liten stubbe. Nu när jag är gammal och vis så slår jag bara för det om det ligger en verklig risk i klättrandet. Tex att någon beskjutet rp, eller det rasar ned is och snö när rp försöker ta sig över muren och in i Westeros. Annars håller jag med Rymdhamster, ett slag för att lyckas och många misslyckade slag för att faktiskt rp skall skada sig rejält eller avlida.
 
Top