En annan grej om orcher

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Orcher är Tatchers bild av engelsk arbetarklass. Både huliganer, poliser, chavs, folk som har trädgårdsmöbler inomhus, gumbys och folk som bara sitter sen på puben och tänker på vilket skit det ska bli att gå till jobbet i morgon är god källa till att förstå orcher.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Låt oss vända på steken angående inspirationskällor/kodning. Orcher baseras inte på minoriteter, de baseras på snuten.
:D
Jag har alltid tänkt att orcher baseras på de där bröliga snubbarna i grundskolan som man fick spö av och som rev sönder ens fantasyböcker och tog ens glasögon
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Just mamluker/janissarer är väl inte riktigt bevis på ond slavhandel. Eller ok - rekryteringen kunde ju vara ganska vidrig - men därefter är de ju priviligerad överklass.

EDIT: Glöm det - läste just vad ni sedan gjorde i Karla-Tur, så börjar få lite bättre känsla för din spelgrupps, er, moraliska kompass ;)
 
Last edited:

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Just mamluker/janissarer är väl inte riktigt bevis på ond slavhandel. Eller ok - rekryteringen kunde ju vara ganska vidrig - men därefter är de ju priviligerad överklass.
Vi körde en D&D-kampanj där spelarna var pirater som slogs mot mamluker sen körde vi en sidokampanj samtidigt med Dogs in the Vineyard–reglerna och -prepp där dom själva var mamluker och reste runt från by till by och bekämpade efriter och blev mer och mer fucked up av all fall out dom tog.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vi körde en D&D-kampanj där spelarna var pirater som slogs mot mamluker sen körde vi en sidokampanj samtidigt med Dogs in the Vineyard–reglerna och -prepp där dom själva var mamluker och reste runt från by till by och bekämpade efriter och blev mer och mer fucked up av all fall out dom tog.
Det låter en hel del som vår gamla Conan d20 piratkampanj :)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
När jag konstruerade Sorgevedens orcher (Hjältarnas tid) ville jag ha en underliggande förklaring varför människor anser att orcher är krigiska barbarer, Därför skapade jag en orchkultur som är extremt stam- och gruppstatusinriktad -- sanna kollektivister som lever i egendomsgemenskap. Dessutom är de rakryggade och rakt på sak. Orcherna fruktar människor, eftersom dessa varelser ur orchiskt perspektiv är opålitliga ("människor menar inte vad de säger"), själviska ("en människa tänker mest på sig själv") och lömska ("människor dödar vårt folk utan anledning"). Människor ser å sin sida orcher som stolthetsfixerade, aggressiva kannibaler ("de äter ju sina döda fiender").
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
I mitt tycke är en av de stora styrkorna i Sorgevedens orcher, och sorgevedens grupper och folkslag öh, är hur välförankrade de är i settingen. Både tematiskt och rent konkret i form av "ekologisk" niche och relationer till andra grupper.

Det är, för mig, ett praktexempel på vad man kan uppnå om man börjar inzoomat och sedan bygger uppåt. Sluta oroa sig för hur orcher "är" och fokusera på ett gäng coola orchsamhällen istället.

Det kommer att framgå mer i äventyrsmaterialet framöver, men det är lite så vi försöker göra i Kopparhavets hjältar också - dyka ned i specifika Äventyrsmiljöer och bygga upp teman, folkslag, regelement etc runt dem.

Därmed inte sagt att det inte kan finnas vissa drag eller element som kännetecknar orcher (för oss är det anpassbarhet och rovdjursaktiga instinkter), men den riktiga världsbeskrivningen ligger inte på folkslagsnivå, den ligger på kultur- eller gruppnivå.
 
Top