En annan grej om orcher

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Orcher är också kopplade till industriella revolutionen som känns väldigt lawful.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Orcher är också kopplade till industriella revolutionen som känns väldigt lawful.
Alltså, i Tolkien så är de ju den otvättade arbetarklassen.

Där har du också den möjliga kopplingen till snuten...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Alignment verkar vara en konstig blandning av personmoral, kultur och etnisk essentialism...
Och fundamentala universala krafter. Och det eviga kriget inom alla ting. Och ett spel för gudarna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
för att sedan sjunka tillbaka i skuggorna för att de rädat regionen för hårt för att det skall vara hållbart.
Först läste jag "för att de RÄDDAT regionen för hårt" =D

Jag fick genast en mängd uppslag på hur orcherna verkligen känner att det är en bra sak de gör för att rädda de människorna från något. Antaligen någon gammal ondska som släpps lös när en viss nivå av "civilisation" uppnåtts.

Hur det hela egentligen är en noggrant planerad räddningsaktion där gamla och sjuka dödas i första hand för att ge människorna en bra chans att ometablera sig igen senare. Hur efter en säsong av mördande orcherna pustar ut, klappar varandra på axlarna, nöjda över att ha förhindrat världens undergång än en gång och återvänder upp till sina hem i bergen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Dom är chaotic evil i femman på nåt sätt. Utanför aQ såklart för där är dom lawful good♥
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ah, men Hobgoblins i D&D är omdöpta orcher från början! Men du har rätt i att de är mycket mer Romarriket.

Men mer än det, att ha en krigarhord som ett nomadiskt folk är svårt! Det kräver struktur och planering.! Det känns lawful.
Ja just därför är orcherna oftast inte enorma horder utan typ stammar som de framställs i D&D nuförtiden i allmänhet. Endast när andra mäktigare varelser tvingar dem blir de delar av imperier och samlar sig i större horder.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Dom är chaotic evil i femman på nåt sätt. Utanför aQ såklart för där är dom lawful good♥
Jag måste erkänna att jag bara har varit i Zakhara påväg till Kara-Tur. Men vad jag minns hade de Mamluker och en massa andra slavar. Så vi mördade oss tvärs över halvön finansierade av att mörda slavhandlare. Och Yakmän. Psioniska Yakmän med magiska svärd. Fuck yakmännen. Alltså, man närmade sig ett berg och BOOM! Yakmän överallt! Yakmän som vill sno ens kroppar.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
??? Yakmännen och mamluk är ju enemies!!!! Yakmännen är inte upplysta enligt laggiverskans lagar♥

Och med slavhandlare menar du förhoppningsvis singular, för alla mamlukerna tillhör storkalif Khalil al-Assad al-Zahir och han är en level 20 fighter så lycka till att döda honom. Sen att det finns inbördeskrig mellan dom olika mamlukordnarna är en annan femma… 😭
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
??? Yakmännen och mamluk är ju enemies!!!! Yakmännen är inte upplysta enligt laggiverskans lagar♥
De var inte så mycket på samma ställe så mycket som att vi flydde från Mamlukerna och då råkade vi ut för Yakmän. Det förklarar en del ifall de inte var en del av kulturen! De var enorma kukhuvuden! :mad:

Vi tog dock att folk hade slavar som ett bevis på att det var 100% ok att råna och mörda folk. För vi ville mörda och råna folk och de hade slavkaravaner i öknen. Vi tänkte att de befriade slavarna inte skulle tjalla och så skar vi halsen av alla icke-slavar som var dumma nog att ge sig. Sedan stal vi deras grejer, gav hälften till slavarna och reste vidare. Men någon tjallade och sedan kom mameluker efter oss. Så flykt till bergen, sedan yakmän från här till båten som tog oas till Kara-Tur.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
De var inte så mycket på samma ställe så mycket som att vi flydde från Mamlukerna och då råkade vi ut för Yakmän. Det förklarar en del ifall de inte var en del av kulturen! De var enorma kukhuvuden! :mad:

Vi tog dock att folk hade slavar som ett bevis på att det var 100% ok att råna och mörda folk. För vi ville mörda och råna folk och de hade slavkaravaner i öknen. Vi tänkte att de befriade slavarna inte skulle tjalla och så skar vi halsen av alla icke-slavar som var dumma nog att ge sig. Sedan stal vi deras grejer, gav hälften till slavarna och reste vidare. Men någon tjallade och sedan kom mameluker efter oss. Så flykt till bergen, sedan yakmän från här till båten som tog oas till Kara-Tur.
Låt mig gissa. Väl i Kara-Tur så rånade ni och mördade lite folk? :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Kan inte hitta dom i varken volos, mofos eller MM…? Land of Fate box settet till tvåan har dom. Och tror dom finns i Monstrous Manual
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Låt mig gissa. Väl i Kara-Tur så rånade ni och mördade lite folk? :)
När vi kom till Kara-Tur så hade vi ordnat så att vi kunde fejka att vår fighter var den rättmätiga arvingen till tronen över en av klanerna. Så vi gjorde lite politik (middagar, mutor, mord, arrangerade äktenskap... det vanliga), började bygga en high-tech arme (de har varken armborst eller alkemi!) och så konverterade jag folk till att dyrka Bane. Sedan började lögnerna spricka så vi gick vi full Nobunaga och försökte erövra landet i Bane och helvetets namn. Det gick inte bra. Vi drog åt olika håll. Jag ville förvandla landet till en teokrati till Lagherren Bane! Fightern ville bli rik så han började förskingra pengar. Tjuven ville lösa saker politisk och var *Buhu! Jag har gift mig och har man och barn här nu! Varför bränner ni landet?!*. Trollkarlen var en trollkarl så vem fan vet. Det var något om krutvapen eller odöda eller något. Han begravde våra fienders kroppar i en hemsökt skog av någon anledning. Jag var upptagen med att korsfästa folk på måfå för att de hade gynnat fienden (jag viste inte vem som faktiskt var mot oss så jag gick för att skapa slumpad skräck).

Till sist blev vi besegrade (våra egna trupper började föråda oss för att magikern gjorde en mantel av odöd, fortfarande tänkande, ansikten och för att jag brände folk för att deras familjer blivit dödade). Vi fick fly och bli pirater. Men inte innan en dödsmarsch där vi blev anfallna av samurajer på hästar varje halvtimme och var tvungna att lämna alla fighterns pengar. Vi kunde lämnat tjuvens familj men vi hade inte hitpointsen för den fighten just då.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Kan inte hitta dom i varken volos, mofos eller MM…? Land of Fate box settet till tvåan har dom. Och tror dom finns i Monstrous Manual
Jag har inte ens sett statsen. Men de rullade upp med psionics, magiska svärd, fysiska stats som troll typ och så stal de folks kroppar för att infiltrera vår karavan! Det var som att slåss mot telepatiska stridsvagnar.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja, dom har magic jar at will men med minus fyra på försvarssaven. Hårt. Tyvärr är dom ändå bara värda 2000 xp enligt tvåan. Monstrens xp i tvåan känns all over the place…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Ja, dom har magic jar at will men med minus fyra på försvarssaven. Hårt. Tyvärr är dom ändå bara värda 2000 xp enligt tvåan. Monstrens xp i tvåan känns all over the place…
Ja, monster xp:n var super godtycklig. Men de hade bra loot i alla fall, så vi sålde det och förvandlade pemgarna till XP (vi hade en husregel där slösade pengar blir XP).
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
När vi kom till Kara-Tur så hade vi ordnat så att vi kunde fejka att vår fighter var den rättmätiga arvingen till tronen över en av klanerna. Så vi gjorde lite politik (middagar, mutor, mord, arrangerade äktenskap... det vanliga), började bygga en high-tech arme (de har varken armborst eller alkemi!) och så konverterade jag folk till att dyrka Bane. Sedan började lögnerna spricka så vi gick vi full Nobunaga och försökte erövra landet i Bane och helvetets namn. Det gick inte bra. Vi drog åt olika håll. Jag ville förvandla landet till en teokrati till Lagherren Bane! Fightern ville bli rik så han började förskingra pengar. Tjuven ville lösa saker politisk och var *Buhu! Jag har gift mig och har man och barn här nu! Varför bränner ni landet?!*. Trollkarlen var en trollkarl så vem fan vet. Det var något om krutvapen eller odöda eller något. Han begravde våra fienders kroppar i en hemsökt skog av någon anledning. Jag var upptagen med att korsfästa folk på måfå för att de hade gynnat fienden (jag viste inte vem som faktiskt var mot oss så jag gick för att skapa slumpad skräck).

Till sist blev vi besegrade (våra egna trupper började föråda oss för att magikern gjorde en mantel av odöd, fortfarande tänkande, ansikten och för att jag brände folk för att deras familjer blivit dödade). Vi fick fly och bli pirater. Men inte innan en dödsmarsch där vi blev anfallna av samurajer på hästar varje halvtimme och var tvungna att lämna alla fighterns pengar. Vi kunde lämnat tjuvens familj men vi hade inte hitpointsen för den fighten just då.
Sååå typ råna och mörda folk alltså? :D
 
Top