För övrigt i en av mina senaste kampanvärldar var orcs och hobgoblins samma folk fast med olika kulturer.
För övrigt i en av mina senaste kampanvärldar var orcs och hobgoblins samma folk fast med olika kulturer.
Orcher är också kopplade till industriella revolutionen som känns väldigt lawful.
Alignment verkar vara en konstig blandning av personmoral, kultur och etnisk essentialism...
för att sedan sjunka tillbaka i skuggorna för att de rädat regionen för hårt för att det skall vara hållbart.
Ah, men Hobgoblins i D&D är omdöpta orcher från början! Men du har rätt i att de är mycket mer Romarriket.
Men mer än det, att ha en krigarhord som ett nomadiskt folk är svårt! Det kräver struktur och planering.! Det känns lawful.
Dom är chaotic evil i femman på nåt sätt. Utanför aQ såklart för där är dom lawful good♥
??? Yakmännen och mamluk är ju enemies!!!! Yakmännen är inte upplysta enligt laggiverskans lagar♥
De var inte så mycket på samma ställe så mycket som att vi flydde från Mamlukerna och då råkade vi ut för Yakmän. Det förklarar en del ifall de inte var en del av kulturen! De var enorma kukhuvuden!
Vi tog dock att folk hade slavar som ett bevis på att det var 100% ok att råna och mörda folk. För vi ville mörda och råna folk och de hade slavkaravaner i öknen. Vi tänkte att de befriade slavarna inte skulle tjalla och så skar vi halsen av alla icke-slavar som var dumma nog att ge sig. Sedan stal vi deras grejer, gav hälften till slavarna och reste vidare. Men någon tjallade och sedan kom mameluker efter oss. Så flykt till bergen, sedan yakmän från här till båten som tog oas till Kara-Tur.
Låt mig gissa. Väl i Kara-Tur så rånade ni och mördade lite folk?![]()
Kan inte hitta dom i varken volos, mofos eller MM…? Land of Fate box settet till tvåan har dom. Och tror dom finns i Monstrous Manual
Ja, dom har magic jar at will men med minus fyra på försvarssaven. Hårt. Tyvärr är dom ändå bara värda 2000 xp enligt tvåan. Monstrens xp i tvåan känns all over the place…
När vi kom till Kara-Tur så hade vi ordnat så att vi kunde fejka att vår fighter var den rättmätiga arvingen till tronen över en av klanerna. Så vi gjorde lite politik (middagar, mutor, mord, arrangerade äktenskap... det vanliga), började bygga en high-tech arme (de har varken armborst eller alkemi!) och så konverterade jag folk till att dyrka Bane. Sedan började lögnerna spricka så vi gick vi full Nobunaga och försökte erövra landet i Bane och helvetets namn. Det gick inte bra. Vi drog åt olika håll. Jag ville förvandla landet till en teokrati till Lagherren Bane! Fightern ville bli rik så han började förskingra pengar. Tjuven ville lösa saker politisk och var *Buhu! Jag har gift mig och har man och barn här nu! Varför bränner ni landet?!*. Trollkarlen var en trollkarl så vem fan vet. Det var något om krutvapen eller odöda eller något. Han begravde våra fienders kroppar i en hemsökt skog av någon anledning. Jag var upptagen med att korsfästa folk på måfå för att de hade gynnat fienden (jag viste inte vem som faktiskt var mot oss så jag gick för att skapa slumpad skräck).
Till sist blev vi besegrade (våra egna trupper började föråda oss för att magikern gjorde en mantel av odöd, fortfarande tänkande, ansikten och för att jag brände folk för att deras familjer blivit dödade). Vi fick fly och bli pirater. Men inte innan en dödsmarsch där vi blev anfallna av samurajer på hästar varje halvtimme och var tvungna att lämna alla fighterns pengar. Vi kunde lämnat tjuvens familj men vi hade inte hitpointsen för den fighten just då.