En ankas karaktärsutveckling i Konfluxsviten

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Vill kanske @pellejones skriva en OSR-dungeon som man bara kommer in i om man uppmanar en mur att le?

”Le mur!” ropade magikern och de tunga stenarna flyttade på sig och sken upp i ett illvilligt grin.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vill kanske @pellejones skriva en OSR-dungeon som man bara kommer in i om man uppmanar en mur att le?

”Le mur!” ropade magikern och de tunga stenarna flyttade på sig och sken upp i ett illvilligt grin.

"Översättningen skulle ha varit: 'le mur' och stig in...Det var lyckligare tider då. Men låt oss nu gå in!”
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Oj oj oj...

... vilken fantastisk line-up vi börjar få. Synd för den som inte tar chansen att finnas med i ett sånt här fint sällskap:

FÄRDIGA
Herr Fällmans kuriosakabinett, ett inspirationsmaterial till Askhem - @luddwig
Doktor Glücker antar jag? ett äventyr till Askhem - @God45
Lemurfolk, ett folkslag till Kopparhavets hjältar - @Leon (text) och @Mogger (pågående layout)

PÅGÅENDE
Förord - @Magnus Seter
Elenas födelsedag, en play by chat-dialog från vår Travellerkampanj - @Christoffer, @Tant Ragnar, @Nion och @guldfink
Lemuren i Krickdala, en SLP med äventyrsfrön till Tistelriddare - @Sinisa_
Tjuvarnas marknad, en äventyrsplats med 1-3 äventyr till Askhem - @Rymdhamster
Något till Dimmiga Dalar - @Gerkub
Ett äventyr med något slags kannibaladel till Askhem - @krank
Scenario om en lös lemur på IKEA - @Genesis
Medicusens hemlighet, ett äventyr till Askhem - @guldfink
En långformsrecension av Askhem - @entomophobiac
Ett Askhem-äventyr eller OSR-dungeon (eventuellt med gyllene lemur eller leende mur) - @pellejones
Ett Tails of Equestria-äventyr (eventuellt med en lemur) - @Rangertheman med barn
Ett Askhem-äventyr - Pontus, en oforumit

OKLARA
Något litet till Askhem från Niklas Natt och Dag - @Bifur
Halvfärdiga idéer till Askhem - @Cabal_se
Om hen mot förmodan får lite Askhem-tid - @Ikari
Något om spetälska, missdådare och utstötta i medeltidens Paris, på var sin sida stadsmuren, inspirerad av Foucaults Vansinnets historia - @Leon
Illustrationer av Jakob Ekstedt (https://www.jakobekstedt.com/)

Vad är det här?
En 40-årspresent till Jon (Lemur)

Hur bidrar jag?
Ladda upp ditt bidrag här i tråden, eller skicka till mig på annat sätt, senast den 30 november.

Vad kan ett bidrag vara?
Vad som helst, som har Jon (Lemur) som tänkt mottagare. Ovan är det mest äventyr, men en skriftlig högtidlig inbjudan till en podd, en haiku-dikt inspirerad av ett lemur-inlägg, en bild av en lemur som spelar rollspel, eller helt enkelt en hjärtlig gratulation på 40-årsdagen får också plats!

Layout
Den som vill kan layouta sitt eget bidrag. Det ska då vara formgivet i G5-format (170x240 mm) med 5 mm utfall och skärmarkeringar (om det behövs).
Den som inte vill layouta sitt bidrag lämnar in text (och eventuella bilder) i så enkel form som möjligt (till exempel Google Docs). Därefter layoutar @krank bidraget. Om bidraget är till Askhem kommer vi använda Askhem-layout. Om bidraget är till något annat kommer vi använda en avskalad grundlayout.

Korrektur
Jag kommer inte hinna korrekturläsa några bidrag efter den 30 november, men det är heller inte så himla noga.

Slutprodukt
Bidragen kommer samlas i en antologi som kommer lämnas, som fysisk bok, till Jon den 16 december. Boken kommer tryckas via Publit, med hårdpärm. Samma pdf som skickas till Publit kommer läggas upp här i forumet.

Licenser och rättigheter (och sånt)
Jag är dålig på sånt här, men tänker att varje upphovsperson äger ekonomisk och ideell upphovsrätt till sitt bidrag. Ingen kommer tjäna pengar på antologin och den kommer inte spridas mer än genom det fysiska exemplaret och ett inlägg här på forumet. Behöver det förtydligas ytterligare?
 
Last edited:

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Jag vill också vara med! Jag har gjort en dungeon som jag spelleder just nu, och hade redan funderat på att ge den en ordentlig write-up och posta nånstans. Den hade en massa apor så varför inte göra några av dem till lemurer? Jag stattade upp det till R&R efter bästa förmåga (har aldrig spelat det) men det mesta är system-agnostiskt så det borde vara lätt att konvertera mellan system. Hoppas det inte är för stort!

OBS detta är på riktigt spoiler för Genesis, så du får vänta med att läsa tills vår grupp är klara med katedralen!

https://docs.google.com/document/d/1I4IvCtvhMZehAR1kvSKbtVDhU1XbIx2OS_Bpktx1z98/edit?usp=sharing

Om det är svårt att se kartorna i den storleken så finns de separat här:
https://drive.google.com/drive/folders/1bx4TJ-fUUsSmUMVpPQmz6_bsQUhmH7vI?usp=sharing
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag vill också vara med! Jag har gjort en dungeon som jag spelleder just nu, och hade redan funderat på att ge den en ordentlig write-up och posta nånstans. Den hade en massa apor så varför inte göra några av dem till lemurer? Jag stattade upp det till R&R efter bästa förmåga (har aldrig spelat det) men det mesta är system-agnostiskt så det borde vara lätt att konvertera mellan system. Hoppas det inte är för stort!

OBS detta är på riktigt spoiler för Genesis, så du får vänta med att läsa tills vår grupp är klara med katedralen!

https://docs.google.com/document/d/1I4IvCtvhMZehAR1kvSKbtVDhU1XbIx2OS_Bpktx1z98/edit?usp=sharing

Om det är svårt att se kartorna i den storleken så finns de separat här:
https://drive.google.com/drive/folders/1bx4TJ-fUUsSmUMVpPQmz6_bsQUhmH7vI?usp=sharing
Vad kul! Ser fantastiskt ut!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
I går upptäckte jag att…
… det finns en legend om en sjunken kontinent som kallas Lemurien.


Det är ju ett fantastiskt rollspelsuppslag i allmänhet och i synnerhet i det här sammanhanget! Kan det bli ett undervattensäventyr till Troubleshooters? Något till dieselpunkrollspelet Lemuria? Något osexistiskt till Barbarians of Lemuria? Ett OSR-hexcrawl? Ett Montsegur på den sjunkande ön? Ett otroligt episkt kampanjuppslag?

Deadline 30 november!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Tja, jag fick av någon anledning för mig att deadline var idag, så jag har stressat för att bli klar med min redigeringsrunda efter lite feedback. Men det är ju två veckor kvar! Nåja, samma länk som innan går iaf till version 1.1 som är den senaste. Så det är bara att följa den när du ska layouta, krank.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Tja, jag fick av någon anledning för mig att deadline var idag, så jag har stressat för att bli klar med min redigeringsrunda efter lite feedback. Men det är ju två veckor kvar! Nåja, samma länk som innan går iaf till version 1.1 som är den senaste. Så det är bara att följa den när du ska layouta, krank.
Det är bara bra!
För då hinner du en till! :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Ålrajt…

Arbetsnamn: "Vad är väl en kannibal på slottet?"

(Jag är otroligt nöjd med den titeln, så den får nog ligga kvar om jag inte kommer på mycket goda skäl att låta bli)

Idag gjorde jag ett första försök till grundstruktur. Det blir nog ett ganska kort äventyr, man kan säkert lösa det på ett par spelmöten eller så misstänker jag. Eller bara ett. Men jag tror inte jag ids krångla till det mer än såhär just nu.

Jag har inlett med att göra en struktur iaf:

Vad är väl en kannibal på slottet.png


Och jag tror att det är en struktur som håller. Det finns ett par sätt att nå greven och hans slott, och väl där kan man gå lite olika vägar för att få veta mer om hans sällskap och dera förehavanden. Sen får RP göra lite som de önskar – kirurgen i sällskapet är den som "done the deed" och kan pekas ut av vittnen, men det finns egentligen inga hårda bevis och Sällskapet är mäktiga typer. Kanske kan de hitta något sätt att pressa Greven till att sälja ut Kirurgen?

Hur som helst, jag är ganska nöjd. Och det betyder att jag har ganska precis två veckor på mig att göra om det här till text. Den tråkiga biten, s a s. Men inte den svåra.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har läst och påbörjat, men är inte helt klar än. Borde hinna bli det under helgen.

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Ganysyz Müýçli är president i Transkaspien och en väldigt viktig man, inte bara i sitt eget land, utan också för Europa, som desperat vill pumpa landets olje- och gastillgångar. Han är också excentrisk, och har länge beundrat den svenska möbeljätten IKEA, des vänliga blågula varuhus och dess skandinaviska minimalism med lustiga namn. IKEA har dock till hans stora förtret aldrig etablerat sig i Transkaspien. Nu är han på besök i Sverige och vill absolut besöka IKEA-varuhuset, något landets beslutfattare entusiastiskt går med på.
Sagt och gjort, president Müýçli anländer till ett IKEA-varuhus någonstans i Sverige, där han skall ledsagas av butikschefen genom de labyrintiska gångarna av småborgerlig möbelporr. Med sig har han sitt älsklingshusdjur, en "tam" lemur, som han dock efter lite övertalning går med på att lämna i personalens händer under besöket. Naturligtvis har IKEA stängt för eventet, och besöks endast av presidenten själv, butikschefen Vera Alfonsson, en svensk diplomat och tolk vid namn Ursula Tiergarten, samt ett halvdussin livvakter. Dessutom sitter säkerhetsvakten Love Klopps och tittar på säkerhetskamerorna.
Inte mer än två minuter går innan lemuren, inte alls så tam som antytts, utan tvärtom ganska vild, rymmer från personalens varsamma famn och tar sig ut bland spånskivebokhyllor, billiga champagneglas och smarta ihopfällbara förvaringslösningar. Nu gäller det att få fatt i lemuren innan presidenten gått klart sin runda, utan att denne inser att något gått fel!

1668711913817.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag har nu gjort en outline, där jag tror att jag fått med allt. Jag har justerat lite – jag vill ju inte att äventyret nödvändigtvis ska sätta några likhetstecken mellan att gilla typ BDSM och att vara kannibal och nekrofil. Så nu finns det en SLP som är snäll och sund och delar offrets intresse för BDSM, men som distansierade sig när det visade sig att offret faktiskt ville göra illa folk på riktigt.

Här är outlinen.

Nästa steg kommer nog att bli att hitta på lite namn på alla SLP:erna. Och sedan kanske kolla upp hur Grevens slott ska se ut; jag tänker mig ett ganska litet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Medicusens hemlighet, ett äventyr till Askhem - @guldfink
Blir det en utökad version eller är det enbladsversionen som återkommer? Frågar eftersom jag klurar på att sätta ihop en kort kampanj till Askhem och vill ha lite koll på utbudet av färdiga äventyr.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Blir det en utökad version eller är det enbladsversionen som återkommer? Frågar eftersom jag klurar på att sätta ihop en kort kampanj till Askhem och vill ha lite koll på utbudet av färdiga äventyr.
Tanken är att det blir en utökad version och kanske att jag skruvar på lite ledtrådar. Kul med kampanj!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Tanken är att det blir en utökad version och kanske att jag skruvar på lite ledtrådar. Kul med kampanj!
Låter bra. Bara hojta till om du vill att jag ska läsa och lämna synpunkter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Idag har jag roat mig med att hitta på lite namn:
  • Offret
    • Greve Berthold Biörnhierta ♂
    • Baron Jesophus Gyllenswerd ♂
    • Biörnhjärtas tjänstefolk
      • Hushållerska Anna Svensson ♀
      • Kusk Sven Jonsson ♂
  • Sällskapet
    • Greve Johannes Leijonhufvud ♂
    • Grevinna Maria Leijonhufvud ♀
    • Friherrinna Katarina Sparfvenfedt ♀
    • Kirurg Georgina Tigerstedt ♀
    • General Adolfina Silfverhöök ♀
    • Biskop Jan Falckenberg ♂
Jesophus Gyllenswerd är alltså den framlidne greve Biörnhiertas före detta älskare, som brutit med honom efter att det framkom att den senare ville göra illa folk på riktigt.

Och Maria Leijonhufvud är den vandöda hustrun till Johannes, som fick bägaren att till slut rinna över för Berthold.

Allt är såklart preliminärt, men nu finns det namn åtminstone.

Och därmed tror jag att nästa steg faktiskt blir att börja… skriva. Outline finns, struktur finns.

Jag tänker nog testa på något jag funderat på länge – att skriva så kort jag kan och ändå få det till ett fungerande äventyr. Skippa allt som inte behövs, liksom. Jag har ju drömt om att en dag kunna skapa ettbladscenarier, men det känns i dagsläget rätt långt bort…
 
Top