En ankas karaktärsutveckling i Konfluxsviten

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag vet inte riktigt vad konfluxsviten är men väldigt spännande läsning!

Älskar Askhem, och Dimmiga Dalar är så jäkla bra och behöver mer kärlek, så jag kanske skriver ihop något till det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Detta måste vara enda gången jag skrivit något klart före @God45, men förklaringen är såklart inte att jag skrivit snabbt eller han långsamt utan att han inte alls visste att han skulle skriva. Här kommer för övrigt en uppdaterad version av kuriosakabinettet. Blev äventyrsuppslag 2 tydligare så @guldfink?
 

Attachments

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,044
Detta måste vara enda gången jag skrivit något klart före @God45, men förklaringen är såklart inte att jag skrivit snabbt eller han långsamt utan att han inte alls visste att han skulle skriva. Här kommer för övrigt en uppdaterad version av kuriosakabinettet. Blev äventyrsuppslag 2 tydligare så @guldfink?
Japp!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,044
Herr Dusins fjädrar har brunnit i Inashtars eldar, men sedan blivit återuppväckt som Keriakas Säd av självaste Ghumgakk. Han har nu landat i Gombitakles slemdjungler och påbörjat sin resa tillbaka till spelvärlden. En sak jag funderar på är...


Jag påminner om detta projekt, där vi sätter ihop en fin 40-årspresent till Lemur. Läs gärna trådstarten för utförlig beskrivning.

I nuläget ser listan ut enligt följande.

FÄRDIGA
Herr Fällmans kuriosakabinett, ett inspirationsmaterial till Askhem - @luddwig
Doktor Glücker antar jag? ett äventyr till Askhem - @God45
Lemurfolk, ett folkslag till Kopparhavets hjältar - @Leon

PÅGÅENDE
Elena födelsedag, en play by chat-dialog från vår Travellerkampanj - @Christoffer, @Tant Ragnar, @Nion och @guldfink
Lemuren i Krickdala, en SLP med öventyrsfrön till Tistelriddare - @Sinisa_
Ett mejl om Askhem och eventuellt något litet till från Niklas Natt och Dag - @Bifur
Medicusens hemlighet - @guldfink

OKLARA
Ett litet äventyr till Askhem - @Rymdhamster
Nå't - @krank
Halvfärdiga idéer till Askhem - @Cabal_se
Om hen mot förmodan får lite Askhem-tid - @Ikari
Illustrationer av Jakob Ekstedt (https://www.jakobekstedt.com/)

Deadline för att komma in med bidrag är onsdagen den 30 november. Därefter layoutar @krank och sedan trycker jag en fin bok av det.

Meddela gärna status på era grejer och om någon ny vill ansluta!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Jag håller på med ett kvarter/äventyrsplats till Askhem kallad "Tjuvarnas Marknad" (det är en arbetstitel, men jag kommer antagligen köra på den). Min förhoppning är att det ska ingå 1-3 mindre äventyr kopplade till kvarteret. Vi får se vad jag får till.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Vafan, ni kan ju inte dölja en intressant tråd bakom en sådan här titel! Nog för att den håller lemuren borta, men även mig. Jag antog att den handlade om Drakar och demoner och har aldrig ens öppnat den. Känner mig lite sen till festen; det är ju bara typ två veckor kvar!

Guldfinken skickade dock PM, och då kan jag ju inte neka. Ska försöka hinna panika ihop något!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Måste erkänna att jag tänkt likadant som @Genesis här. INIMBRO represent?

Har ju faktiskt ett pinsamt oläst Askhem i hyllorna, som jag skulle kunna ge mig på att långformsrecensera i smyg och inte posta förrän dödslinjen infinner sig. Älskar ju 1700-talet och följde tråden i Rollspelsmakande innan det blev en bok av det!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Tiden går fort! Jag har inte ens läst Askhem tidigare, och har inte följt några trådar vad jag kan minnas. Men PDF:en jag har tillgång till verkar inte så mastig, jag får satsa på att klämma den innan helgen och sen panika ihop något.

Jag får se det som ett test av huruvida jag faktiskt fått fram något användbart av alla de här timmarna jag lagt på att fundera på och formulera tekniker för att generera utredande äventyr… (för ett sånt lär det ju bli; det är ju jag liksom).

Och jag tror nog jag satsar på att göra något till Askhem snarare än att göra något Lemuriskt till något av mina spel. Det känns lättast… Jag har inte så många spel där det känns enkelt att få in lemurer utan att det blir ytligt och/eller krystat. Klart man kan göra typ "Lemurbröderna" som hemligt sällskap till Kutulu eller whatever, men… Näh.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne

Okej, nu har jag skummat. Här är en vag skiss på min grundtanke:


…öööh, lite triggervarning för… Nekrofili? Kannibalism? Kanske?

Ett gäng särdeles degenererade adelsmän och kvinnor har en klubb, där de träffas någon gång i veckan. Normalt sett är det bara en helt vanlig urspårad orgie av jättemycket mat och sex och sådär. Skadar ingen, möjligen är excesserna osmakliga pga att så många är fattiga. En gång i månaden träffas de nattetid för en mer speciell fest – en med betydligt färre spärrar, och där de bland annat äter något stackars infångad fattig (givetvis renspolad, kollad för sjukdomar och tillagad). Deras sällskap är lite av en undergångskult – detta är end of days, lika bra att köra järnet.

Nyligen blev en av de fina adelsdamerna drabbad av svarta döden – men inget avslöjades utåt. Hennes make beslog henne i järn och har satt på den odöda heltäckande kläder inklusive rejäl slöja. Officiellt har hon ärrats svårt av sjukdom. Han vill under inga omständigheter stå ut med skammen om något av detta kom ut. Alla som varit nära att upptäcka det hela, eller som upptäckt det, har dödats. Hittills har det vara varit sådana ingen bryr sig om – en tiggare här, en tjänare där. Under nattetids-festerna deltar den vandöda hustrun som vanligt. Hennes järnbeslag hindrar henne från att ta tuggor av folk, men i övrigt verkar hennes aptit inte ha minskat av att ha blivit vandöd. Detta är naturligtvis, för de andra, det ultimata tabut och verkligen något de inte vill ska komma ut.

(Jag funderar på att ha två vandöda på festerna; en kvinna och en man. För jämställdheten, liksom.)

(Hur traditionella är könsrollerna, tro? Hur är synen på samkönade relationer i Askhem? Tror inte jag såg något om det när jag skummade boken…)

En av dem, lite mer kräsmagad, har samlat på sig bevis och har tänkt gå dels till tidningarna och dels till trolldomskommissionen. Hen har nu blivit mördad, givetvis på uppdrag av de andra för att hindra att något kommer ut om deras förehavanden.

Rollpersonerna kallas in för att undersöka mordet – eventuellt tänker jag mig att polisen förmåtts att bedöma det som självmord eller olycka, men att någon vän eller släkting mer rollpersonerna om hjälp. Eller så kanske någon av rollpersonerna är vännen eller släktingen. Så kan de börja nysta i offrets umgänge och hem, få nys om klubben, gräva i den etc. Och givetvis också leta vittnen och mordvapen och sådär.

Nå, det är bara en första tanke. Har jag inte kommit på nåt bättre till helgen så kör jag.

Jag kommer att skriva mer lösa tankar etc under arbetet, tror jag. Säg till om jag borde göra det i en annan/egen tråd eller sådär. Men att skriva under processen hjälper mitt tankearbete.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Okej, så jag ber om ursäkt på förhand för den här tanken men bjuder på den ändå:

Det är brandskattningen av Visby, men inte av danskar utan av fransoser:

Le Mur.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,044

Okej, nu har jag skummat. Här är en vag skiss på min grundtanke:


…öööh, lite triggervarning för… Nekrofili? Kannibalism? Kanske?

Ett gäng särdeles degenererade adelsmän och kvinnor har en klubb, där de träffas någon gång i veckan. Normalt sett är det bara en helt vanlig urspårad orgie av jättemycket mat och sex och sådär. Skadar ingen, möjligen är excesserna osmakliga pga att så många är fattiga. En gång i månaden träffas de nattetid för en mer speciell fest – en med betydligt färre spärrar, och där de bland annat äter något stackars infångad fattig (givetvis renspolad, kollad för sjukdomar och tillagad). Deras sällskap är lite av en undergångskult – detta är end of days, lika bra att köra järnet.

Nyligen blev en av de fina adelsdamerna drabbad av svarta döden – men inget avslöjades utåt. Hennes make beslog henne i järn och har satt på den odöda heltäckande kläder inklusive rejäl slöja. Officiellt har hon ärrats svårt av sjukdom. Han vill under inga omständigheter stå ut med skammen om något av detta kom ut. Alla som varit nära att upptäcka det hela, eller som upptäckt det, har dödats. Hittills har det vara varit sådana ingen bryr sig om – en tiggare här, en tjänare där. Under nattetids-festerna deltar den vandöda hustrun som vanligt. Hennes järnbeslag hindrar henne från att ta tuggor av folk, men i övrigt verkar hennes aptit inte ha minskat av att ha blivit vandöd. Detta är naturligtvis, för de andra, det ultimata tabut och verkligen något de inte vill ska komma ut.

(Jag funderar på att ha två vandöda på festerna; en kvinna och en man. För jämställdheten, liksom.)

(Hur traditionella är könsrollerna, tro? Hur är synen på samkönade relationer i Askhem? Tror inte jag såg något om det när jag skummade boken…)

En av dem, lite mer kräsmagad, har samlat på sig bevis och har tänkt gå dels till tidningarna och dels till trolldomskommissionen. Hen har nu blivit mördad, givetvis på uppdrag av de andra för att hindra att något kommer ut om deras förehavanden.

Rollpersonerna kallas in för att undersöka mordet – eventuellt tänker jag mig att polisen förmåtts att bedöma det som självmord eller olycka, men att någon vän eller släkting mer rollpersonerna om hjälp. Eller så kanske någon av rollpersonerna är vännen eller släktingen. Så kan de börja nysta i offrets umgänge och hem, få nys om klubben, gräva i den etc. Och givetvis också leta vittnen och mordvapen och sådär.

Nå, det är bara en första tanke. Har jag inte kommit på nåt bättre till helgen så kör jag.

Jag kommer att skriva mer lösa tankar etc under arbetet, tror jag. Säg till om jag borde göra det i en annan/egen tråd eller sådär. Men att skriva under processen hjälper mitt tankearbete.
Skriv här! Gott att du är i gång! Härlig plot!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
min idé som jag fick över natten:

En rik och viktig person besöker IKEA. Denne har med sig sitt exotiska husdjur, en lemur. Butiksföreståndares, som personligen ska guida viktigpettern genom affären, lyckas få igenom att lemuren inte tas med in i skåderummet, utan lämnas i personalens händer tills stroppen kommer ut på andra sidan labyrinten.

Naturligtvis lyckas lemuren rymma, och nu måste personalen fånga in den igen innan rundturen är slut, utan att högdjuret eller kunderna får syn på den, och utan att den pajar butiken.

Tänker att man kan bygga en mekanik kring detta baserad på Otherkind-tärningar, som är något jag velat använda länge.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Okej, så jag ber om ursäkt på förhand för den här tanken men bjuder på den ändå:

Det är brandskattningen av Visby, men inte av danskar utan av fransoser:

Le Mur.

Alltså, Le Mur bör ju vara ett spel där man spelar spetälska, utstötta och missdådare i medeltidens Paris på var sina sida av stadsmuren, inspirerat av Foucaults Vansinnets historia ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Le Mur borde väl annars helt enkelt kunna vara en pseudo-fransk version av Die Mauer? Ett spel om att försöka ta sig över till andra sidan… "Halt! Här får ingen passera… Här kommer ingen förbi."
 
Last edited:
Top