En ankas karaktärsutveckling i Konfluxsviten

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Det är den här tråden du inte får läsa, Jon. Du kommer sabba hela Konfluxsviten, framförallt för din kära anka Herr Dusin.

Sluta läsa nu! Annars kommer du ångra dig.

Den här tråden kommer inte alls handla om Konfluxsviten. Titeln är bara ett villospår för att hålla min bästa rollspelskompis Jon (aka Lemur) borta (går det att banna honom?). Det är nämligen så att han fyller 40 i december och jag vill försöka skapa en riktigt fet rollspelspresent.

Lemur hänger mycket här på rollspel.nu och han har gjort det i några år. Störst avtryck har han eventuellt gjort genom sina produktionstrådar för Askhem och Dimmiga dalar, men gräver man djupare (eller grundare) ser man att han även ligger bakom kioskvältare som Den inbyggda sexismen i Sword and Sorcery (helt utan att vara ansvarig för dess urspårning) och AI-genererade bilder (26 sidor lång och fortfarande pågående!).

Jag vet att Lemur älskar när folk uppmärksammar de spel han skriver och ännu mer när de skapar material till dem på egen hand. Mitt uppslag till 40-årspresent är därför ett kompendium av Lemur-relaterat rollspelsmaterial!

Kanske går ni och funderar på ett äventyr till Askhem och behöver en anledning att skriva ner det. Kanske minns ni en post Lemur skrev som berörde er på djupet och vill skapa något utifrån det. Kanske vill ni bjussa på en liten dungeon till hans gamla OSR-spel Relics & Ruins, med fin isometrsik karta och allt. Eller så vill ni bara rita en lemur, för det verkar vara hans favoritdjur. I höst är det dags att göra verklighet av tankarna!

Vad jag vill göra med den här tråden är alltså att uppmana alla som vill att kreativt bidra till något som jag vet att Jon skulle bli väldigt glad över. Ni behöver inte känna honom, eller ens känna till honom. Gåvan skulle mer vara från forumet, som han tycker väldigt mycket om, än från enskilda individer.

Det är långt till december och det här är en första skiss på vad jag ber om, men redan nu är jag nyfiken på om folk skulle nappa på det här, på samma sätt som vissa populära utmaningar. Berätta gärna det i så fall! Om ni får spontana idéer (realistiska som orealistsika) utifrån skissen får ni gärna dela med er av dem med.

Som avslutning, en direkt fråga: Kan någon som känner Niklas Natt och Dag be honom skriva ett äventyr till Askhem?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Ja, men alltså...
... jag kanske var otydlig och vill i så fall förtydliga att det är helt tillåtet att faktiskt svara på det jag skriver i spoilern. Jon är väl informerad om att hålla sig borta och han kommer aldrig våga riskera att sabba hela Konfluxsviten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
jag har alltid tyckt att ankor har en synnerligen intressant plats i just konfluxkampanjen.

Hade själv en anka som var kringresande bödel som jag uppskattade väldigt mycket, även om det inte blev så mycket spelat med honom (tror i och för sig det skulle passa ypperligt att återskapa honom i DoD23!).

Kan vara bra att vadera ut de första posterna lite så han inte ser något avslöjande om han råkar öppna tråden av misstag en gång. Själv börjar jag sällan läsa från toppen av en sida, utan någonstans mitt på, sen längst ner, sen brukar jag lyckas fokusera på första biten =).

Jag tycker din idé är världens finaste, och jag ska definitivt försöka anstränga mig att skriva ner ett litet äventyr till Askhem
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Nu vill inte jag sabotera allt, men tycker nog att givet det du skriver om kan vara värt att kolla på andra regelsystem. Det finns faktiskt massa bra regler forumanvändare skrivit som underlättar för ankor i tex konfluxsviten.

Jättebra initiativ Guldfink!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Kul med mycket likes och loves, men…
… jag vet inte om jag ska tolka dem som ”fint att han försöker” eller ”yes, jag kommer bidra!”. Det är ju långt kvar och jag kommer antagligen påminna någon gång i månaden, men vad tror ni? Finns det intresse av att skapa något? Bara på känsla just nu, inget bindande!
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag tycker det låter som en grym idé. Jag skulle gärna göra några teckningar, om jag får nån sorts referenser för känslan som eftersträvas och eventuellt beskrivningar.

Arbetsprover:
 

Attachments

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag tycker det låter som en grym idé. Jag skulle gärna göra några teckningar, om jag får nån sorts referenser för känslan som eftersträvas och eventuellt beskrivningar.

Arbetsprover:
Det vore grymt! Jon har sagt att han gillar dina teckningar. Jag kommer med några uppslag nedan. Berätta vad du går i gång på så kan jag utveckla vid behov.

Askhem
Utspelar sig i den Stockholmslika staden Askhem på 1700-talet och är inspirerat av Natt och Dags Bellman Noir-trilogi (1793, 1794, 1795). Stämningsbilderna är tagna från öppna arkiv och innehåller mörka gränder och skumma personer i långa kappor. Pestmasker är nog ganska återkommande också. Mer information och länkar till lite pdfer finns på spelets hemsida: https://www.askhem.se/

Här finns även två ettbladsscenarier till spelet:
Medicusens hemlighet
Skugga över Västerklint

Dimmornas dal
Hexcrawl-OSR-BRP med mysfantasystämning. Du hittar senaste versionen här: Dimmiga dalar

Kanske att du kan få inspiration av de här spelrapporterna: Brådviken (Dimmiga dalar) Spelrapporter

Relics and Ruins
OSR med fokus på dungeons. Extremt klassiskt, tror jag.

Herr Dusin i Trakorien
Vi håller på att spela Konfluxsviten och har kommit halvvägs in i Oraklets fyra ögon. Jon spelar något slags spionanka som iklär sig olika alter egon. Hans riktiga bakgrund är okänd för honom själv och ibland kommer det upp att han brottas med den rotlösheten. Hans tidigaste minne är (med risk för att du aldrig läst om Trakorien och inre fattar någonting) att han blev omhändertagen av munkarna i ett Shamash-kloster i Det Heliga Kishatet och växte upp med namnet ”12”, tills han en dag försvann från kristallklippan Shamash finger och lyckades lira munkarna att han dött. Därefter anslöt han till ett ”spiongille”.

Under äventyret på arktiska Marjura var han förklädd som handelsmannen Mork di Bora som skulle se över möjligheter för Moggers handelshus att ta en större andel av svavelhandeln. Minnesvärda scener:
- När han dödade jätten Råbald Niding, med endast en dolk, för att han stulit får från några bönder.
- När han förtvivlad, som effekten av en shagulits terror-besvärjelse, vandrade ut från Järntornet och såg ner på flammorna på kraterns botten.

Sedan dess har han iklätt sig rollen som Shamash-munken broder Nug, vandrande genom Det Heliga Kishatet på jakt efter sitt ursprung och något slags ettrig sjökapten som inhar fått något namn.

En lemur i Krickdala
Det skulle kunna bli fint om det fanns en lemur i Krickdala som satt och skrev en massa berättelser och byggde små verklighetstrogna möbler i miniatyr (han jobbar med något slags 3D-design på IKEA).
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
I torsdags lyckades Herr Dusin och hans vänner slutligen ta sig igenom Det onda bergets skugga och hitta dalgången i Tocmeskogen, men nu är bara frågan...

... vill bara påminna om den här tråden och det kan hända att jag kommer skicka riktade meddelanden till forumiter som någon gång uttryckt att de gillar Jons spel.

Berätta gärna om eventuella idéer och uppslag!

Edit: Ja, och på förekommen anledning vill jag förtydliga att ingen kommer få betalt och ingen kommer tjäna pengar.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Ett mindre konstruktivt inlägg. Utan att varken ha läst eller spelat den tänker jag att konfluxsviten måste vara överskattad. Granström är förvisso duktig, men ingenting kan förtjäna att prisas så mycket som konfluxsviten prisats under alla år.

Vilket fint initiativ. Jag ska se om jag kan bidra med en liten text om ett kuriosakabinett. Det känns som att ett sådant borde passa väl in i Askhem.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
En fråga att tänka på, om nu en huvudperson är en anka, hur andra ankor förhåller sig till den anknalkande konfluxen. Jag tänker att till exempel...
Hej allihop. Jag tyckte om tanken på en Lemur i Krickdala. Så jag skrev ihop följande, och tänker att det nog kan hamna i nåt kapitel om intressanta SLP:s i en eventuell framtida publikation. Jag ska skissa fram en bild, såklart, och kommer fortsätta utveckla och inveckla den här figuren fram tills ”deadline”. Saker jag tänker på:

1. Kanske kan Lemuren vara knuten till ett eller annat hemligt sällskap?

2. Han har ju hittat ett trästycke som han täljer minatyrmöbler ur — känns det inte som att det trästycket måste vara magiskt på något annat sätt än att det bara är exotiskt och vackert? Jag tänker att det är ett drömträd från ett främmande, östrrönt älvrike kanske, eller ett träd från en annan värld. Jag vet inte. Något som älvdrottningen, som beställer märkliga ting skurna ur detta träslag, såklart är ensam om att ha förstått och nu drar nytta av?

3. Vad är det specifikt för några föremål Lemuren täljer åt älvdrottningen? Insintktivt tänker jag att det antingen är små kugghjul och hävstänger som ska ingå i något magiskt urverk av trä, eller — och jag gillar nog det här andra bättre — att det är kopior av ting som en gång fanns eller så — möbler, vaser, varelser, alltihop, ur ett minne, eller en dröm — och att dessa kopior på något sätt får en särskild kraft för att de täljs ur just drömträet. Hur vet jag inte. Det bästa vore ju om det helt enkelt var möbler, men att möblerna hade någon meningsfull verkan i världen. Att de dök upp i en drakes drömmar, elelr i Mantikorans drömmar, eller nåt, och att Lemuren till slut bygger en magisk dörr, som man kan gå in genom, och då befinnar sig där. Vi får se. Förslag mottages såklart tacksamt.

4. Kanske är det inte alls sommardrottningen som köper tingen, utan en Skugga, eller en Vinterälva, som har betydligt otrevligare planer än vad en sommarälva kan tänkas ha? Eller så är det bara någon som lurar sommardrottningen?

Hursom. Lemuren:

*

LEMUREN

Någonstans på sina resor i österled kom snickaren Lemuren över ett par rejäla stycken sällsamt doftande trä, hårt som granit, vackert ådrat och så mörkt i färgen att det nästan ser svart ut. Ur detta täljde han ett tag sina finaste kreationer: stolar, byråer och skåp, som han gjorde små som tändsticksaskar för att få ut så mycket som möjligt ur den underbara materialet. Han sålde de minatyriserade möblerna till förmögna kunder i Krickdala, som placerade dem i sina egna eller sina barns dockskåp; en kall, mörk vinter var en Lemurmöbel inslagen i guldpapper det enda som både vuxna och barn i en viss klass önskade sig i midvintergåva.

För tre år sen slutade Lemuren abrupt med försäljningen av sina små möbler, och återgick till att sälja enbart fullstora pjäser. Han påstår att det exotiska trästycket är förbrukat, och att det inte går att tälja minatyrmöblerna i andra träslag, men den som kikar in i hans verkstad om natten kan se honom sitta krökt och arbeta på pyttesmå, märkliga föremål, alltsammans både mer intrikat ornamenterat och ännu mindre än de gamla möblerna.

Sanningen är att sommarälvornas drottning upptäckte Lemurens hantverk, och har upprättat ett avtal med honom där han numera är exklusiv hovleverantör av diverse ting skurna ur det mörka träet.
Drottningen skickar sina beställningar med en av sina brevfjärilar — förtrollade malar på vars stora vingar själva budskapet står att finna, dels i form av exakta ritningar, dels med snirklande, älvisk pytteskrift; Lemuren tyder den senare med förstoringsglas och en för ändamålet tillhandahållen ordbok, stor som en människa lillfingernagel.

När ett ting är klart hänger Lemuren upp en lite färgad lykta i ett träd vid storskogens rand, och drottningen sänder en duva eller rödhake, eller ibland en bortbytt kanin eller mus, för att hämta tinget och överräcka betalningen, som ges i form av förtrollade dyrbara gåvor.

Lemuren har använt dessa gåvor för att — ? Vinna någons hjärta? Få makt i ett hemligt sällskap? Vad skulle den verkliga Lemuren (Jon) göra?

Lemuren liknar inte de andra djuren i Krickdala; han ser ut att vara hälften hälften katt, hälften räv och rätt mycket av den sortens apor som man bara kan se i böcker, men som lär leva på de avlägsna bergens sluttningar långt i öster, i Mantikorans land. Han har ett ovanligt mönster i ansiktet, som får honom att se opålitlig ut, och en förtjusande randig svans, och han påstår att det namn han bär i Krickdala, Lemuren, i själva verket är namnet på den sortens djur han är, och att han därhemma hette något annat, som är förbundet med en stor sorg och som han därför vill glömma.
Folk i Krickdala misstänker att han är en bortbyting.

*

Äventyrsfrön, eventuellt

T10
1 Lemuren har till slut använt upp det särskilda trä han använder, och sommardrottningen har lagt en beställning på flera viktiga pjäser. Lemuren orar sig — inte utan anledning — för att den nyckfulla och mäktiga älvdrottningen ska hitta på något rätt otrevligt om han inte levererar dessa. Finns det några äventyrliga smådjur som kan företa sig den mödsomma resan österut, till de täta, parfymdoftande skogar där han fann det första trästycket, och föra hem en ny last trä?

2
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Och här är en bild (som Jon själv ritat) av Herr Dusin som Mork di Bora.
Är det inte väldigt o-ankigt med skor?

Jag började skriva på en grej - tidigare nämnda kuriosakabinett - då det slog mig, hur är det tänkt att slutresultatet ska se ut? Säg att min grej blir ett par sidor text och kanske ett par bilder som jag knycker från Internet. Jag kan göra en ful pdf i Word men ska det vara snyggare än så måste någon annan fixa layouten ...
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
En fråga att tänka på, om nu en huvudperson är en anka, hur andra ankor förhåller sig till den anknalkande konfluxen. Jag tänker att till exempel...
Ja, vi har pratat ganska mycket om ankornas syn på konflaxen, men vad varken Herr Dusin eller Lemur vet är att...
Så himla fint med en lemur i Krickdala! Jag spinner vidare lite. Vissa saker kanske går emot vad du tänker. Ta med det du gillar!
1. Lemuren håller sig, utan att vara en kuf eller otrevlig, mest för sig själv, men det går rykten om att han varje torsdag kväll sitter som i trans och pratar och skrattar, som om någon vore där med honom. Ingen vet säkert vem det är han pratar med. Vissa tror att han är galen och lider av vanföreställningar, medan andra tror att han har förmågan att tala med de döda, eller i alla fall varelser som befinner sig väldigt långt bort.
2. Det skumma med träet är att det är osynligt och möblerna visar sig inte förrän de är klara och sätts på sin rätta plats. Ingen vet varifrån lemuren får det.
3. Älvdrottningen beställer mycket riktigt möbler och annat att fylla sin "minivärld" med. Träet har nämligen egenskapen att det skapar världar. Rum formar sig runt dem och omgivningar växer fram. I utbyte mot möblerna får lemuren små varelser av älvdrottningen och dessa placerar han sedan i de världar han själv bygger upp och låter dem leva sina liv där. Dessa världar är långt större än den älvdrottningen påbörjat, men det är det ingen som vet. Jag tänker att de här små världarna eventuellt har potentialen att påverka den värld som Krickdala finns i. Med rätt precision skulle exempelvis lemuren kunna återskapa rum i dåtiden och ställa saker och ting rätt. Men jag gillar också spåret med att rummen plötsligt finns i en drakes drömmar och att lemuren råkar skapa farliga kopplingar av misstag.
4. Det kan hända att lemuren experimenterar lite väl mycket med sina världar på ett sätt som kan tyckas oetiskt. Helt utan att avsikten är att konkurrera med dem, kan mer traditionella hantverkare bli lite snea. Kanske att till och med Enhörningen känner sig tvungen att ingripa när han gräver för mycket i minnen från dåtiden.

För övrigt: Lemuren kan, om du vill, bo på ängarna utanför Krickdala i ett område som täcks av ett stort illaluktande moln (typ som att stället skulle kunna kallas "Osby").
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Är det inte väldigt o-ankigt med skor?

Jag började skriva på en grej - tidigare nämnda kuriosakabinett - då det slog mig, hur är det tänkt att slutresultatet ska se ut? Säg att min grej blir ett par sidor text och kanske ett par bilder som jag knycker från Internet. Jag kan göra en ful pdf i Word men ska det vara snyggare än så måste någon annan fixa layouten ...
Jo, jag har sagt det till honom, men han lyssnar inte. På tal om skor, har ni tänkt på att...
Jag har tänkt lite halvt på det där också. Gör gärna en ful pdf och välj några bilder, så ser vi hur vi gör. Det kan ju för övrigt vara ett fint bidrag till presenten, att layouta!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag råkade skriva en grej som är vagt relaterad till denna tråd. Läses på egen risk.

... att jag som normalt inte gillar äventyrsfrön skriver äventyrsfrön men nu blev det så i alla fall. Jag har försökt hitta bilder som inte längre är upphovsrättsskyddade. Förhoppningsvis blev det rätt men det bör dubbelkollas innan en eventuell vidare spridning. Jag har även gjort en rudimentär layout i Word men om någon vill göra något snyggare så är det välkommet. Vidare är jag öppen för synpunkter på själva innehållet. Det finns säkert förbättringsområden.
 

Attachments

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag råkade skriva en grej som är vagt relaterad till denna tråd. Läses på egen risk.

... att jag som normalt inte gillar äventyrsfrön skriver äventyrsfrön men nu blev det så i alla fall. Jag har försökt hitta bilder som inte längre är upphovsrättsskyddade. Förhoppningsvis blev det rätt men det bör dubbelkollas innan en eventuell vidare spridning. Jag har även gjort en rudimentär layout i Word men om någon vill göra något snyggare så är det välkommet. Vidare är jag öppen för synpunkter på själva innehållet. Det finns säkert förbättringsområden.
Underbart!

Så himla fint att du fått ihop det här @luddwig! Jon kommer bli jätteglad!
Tre frågor:
- Var hittade du bilderna?
- I Äventyrsuppslag 1 skriver du att Vråk blev besatt av "en ond andra". Ska det stå "en ond ande"?
- Jag hänger inte med i hur Tyra resonerar när hon stjäl Fällmans saker, trots att hon fallit för honom, i Äventyrsuppslag 2. Kan det förtydligas?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Underbart!

Så himla fint att du fått ihop det här @luddwig! Jon kommer bli jätteglad!
Tre frågor:
- Var hittade du bilderna?
- I Äventyrsuppslag 1 skriver du att Vråk blev besatt av "en ond andra". Ska det stå "en ond ande"?
- Jag hänger inte med i hur Tyra resonerar när hon stjäl Fällmans saker, trots att hon fallit för honom, i Äventyrsuppslag 2. Kan det förtydligas?
Tre svar:

- På internet. Jag la inte sidorna på minnet.
- Ja, det ska vara "ande".
- Jadå, jag försöker skriva till något kort.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Helvete! Gårdagens spelmöte avslutades med att Herr Dusin, som magiskt missöde i samband med en teleportationsritual från Melealinas blomsterek till Lasemos, slets ur spelvärlden och istället hamnade i Inashtars brinnande rike. Frågan är nu bara...

Nu när @luddwig så föredömligt delat med sig av sitt kuriosakabinett, känner jag att det är dags för en liten statusuppdatering och konkretisering av vägen framåt.

Som innehåll i boken har jag i nuläget antecknat följande (helt utan att någon ska känna att de har lovat något).
Herr Fällmans kuriosakabinett - @luddwig
Ett litet äventyr till Askhem - @Rymdhamster
Lemuren i Krickdala - @Sinisa_
Elenas födelsedag - @Christoffer, @Nion, @Tant Ragnar och @guldfink
Nå't - @krank
Halvfärdiga idéer till Askhem - @Cabal_se
Lemurfolk runt Kopparhavet - @Leon
Medicusens hemlighet - @guldfink
Om hen mot förmodan får lite Askhem-tid - @Ikari

@krank har även erbjudit sig att sköta layout.

Det är en väldigt fin lista och jag har även lite obesvarade krokar ute. Jag tänker mig att deadline för att komma in med sitt bidrag blir sista november, men gärna tidigare än så. Planen är därefter att innehållet layoutas och att jag går till något tryckeri i Göteborg och fixar till en så fin bok som möjligt.

Frågor:
- Ni på listan ovan, har ni någon status att meddela?
- Andra läsare, vill ni bidra? (klart ni vill!) Meddela det gärna i så fall.
- Upphovsrätt och sånt där. Jag har dålig koll. Vad är rimligt att det här kallas?

Dessutom: Sprid gärna ordet om den här tråden lite viskande. Den går ju lite under radarn och jag vet att många har missat den.
 
Last edited:
Top