Re: En fråga om tro
Jag menar att Tokon på många sätt är mycket olika resten av Consaber. Det rör sig ju om två rätt olika folk och de sabriska lagarna är nog underordnade deras egna i Tokon. Jag är tämligen säker på att om samma tempel försökte slå sig upp i Uriens skulle resultatet vara avsevärt annorlunda.
Absolut, eftersom konungen sedan inte svurit någon ed till Draken så det är lite spänt mellan tokon och övriga Consaber (dock inte så pass allvarigt att ett inbördes krig skulle bryta ut).
Jag blev nästan lite glad eftersom du tog hertigdömet Uriens som exempel nu då jag är tämligen säker på att ett zorián-kloster mycket väl skulle kunna tänkas kunnas uppföras just där, även den militära. Hertig Nagor Cretèn är mer en jordnära person än troende skulle jag vilja påstå, den uppfattningen kommer du nog också få om du läser om honom (se även fakta över städerna Uriens, Cretèn). Han är en man som föredrar en härlig dust framför en predikan i någon kyrka och om han nu kunde få över skickliga riddare från Soldarn för att då och då träna med de i Consaber, skulle han nog inte tjurigt börja påpeka att de har fel tro. En mer passande reaktion vore nog att han med ett bullrande skratt griper efter en lans och sporrar sin batonhingst.
En viktig detalj som jag tror du missar här är att du får se det hela mer individuellt samt olika grader av tro. Bara för att man är troende i en religion måste man ju inte för den skull hata alla andra som tillhör en annan religion bara för att ens egna säger det. Det är ju i slutändan upp till personen.
Det har du rätt i, hade inte sett det templet då jag inte tittat speciellt noga på staden. Dock står det en klasul för de 10% som är samorietroende att de bara är det inofficiellt eftersom det är förbjudet. Boken visar alltså på viss inkonsekvens såvida de inte menar att samorietroende i hemlighet går till ett tempel och dyrkar och templet utåt utger sig för att vara något helt annat. Den lösningen känns trolig då det står att kyrkan i den staden är ganska slö på att leta upp "kättare".
Ja det är ju upp till varje person att tolka som man vill. Jag har dock svårt att tro att sabrierna skulle ha missat att det existerar ett samorietempel i staden, betänk också att 10% av befolkningen i staden tillhör den samoriska läran så att "hitta" dessa kättare borde inte vara något större problem (även om man nu är lat).
Att de är på vänlig fot med Soldarn säger jag inte emot men jag tror inte de har något stort samarbete eftersom Soldarn inte ens nämns i landsmodulen medan Alarinn, Ebhron, Pereine och Colonan gör det. Som sagt minns jag inte helt hur handelskartan ser ut men jag tycker mig komma ihåg att det inte gick så mycket handelsvägar mellan Consaber och Soldarn, rätta mig gärna om jag har fel.
Consaber handlar med i princip alla nationer i Mundana , Soldarn är ett av dem. Har kollat med handelskartan.
Ska det vara möjligt för soldier att gifta in sig i Consaber kommer jag definitivt att kräva att de frånsäger sig sin tro. Primoden i Calnia arbetar ju till och med för att den Gamla tron ska förbjudas, även om det nog sker ganska dolt.
Ja det är ju upp till dig hur du vill att det ska vara med den saken, kan inte komma med någon invändning då jag inte redigt har någon större koll på det med äktenskapsceremonier. Men kan tänka mig att det blir problematiskt om de inte i stället har en symbolisk ceremoni där de lämnar gudarna utanför.
Som jag har förstått det arbetar primoden inte på något vis dolt utan ganska öppet, han har ju även haft dispyter med Verduhrakh. Men jag tror personligen att han aldrig kommer kunna genomföra detta då det skulle skapa mycket problematik mellan tokon och consaber, men visst men den kungen som Consaber har nu så kanske… Dock som jag nämnde tidigare så tror jag inte det, vissa andra mäktiga personer skulle nog i så fall gripa in då det vore politiskt självmord.
Angående tro samt vänskapsförband:
Först påpekar jag återigen att Consaber och Soldarn är vänner. Consaber och Jargien är det inte, men de är inte heller fiender utan neutralt inställda till varandra och det enda de har gemensamt är tron på Daak (även om de nu har olika syn på den).
För att förklara det jag menar kommer jag nu blanda in ytterligare ett land och det är Drunok. För det första är Jargien och Drunok fiender och Jargien har för övrigt ockuperat delar av landet. Men samtidigt är den största religionen Daak i Drunok, 70% av befolkningen är troende inom denna religion. Alltså är religionen tämligen ointressant, bara för att man har samma religion behöver länderna inte för den skull vara vänner.
Att Consaber skulle kunna få cirefalierna att sluta handla med Thalamur är i princip omöjligt då det råder ett mycket spänt läge mellan dessa båda nationer, cirefalierna har ju för övrigt ockuperat colm. Ett krig mellan dessa länder är nog inte helt omöjligt. Jargien å sin sida är enormt skuldsatt till cirefalierna, detta samt interna problem gör Jargien väldigt ointressant i utrikespolitiska sammanhang. Visst de har enorma resurser men de kan inte använda dem som läget är nu.