Nekromanti En adelsfråga

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Ja, det ligger långt bort och man har sina meningsskiljaktligheter men ändå har man mer kontakt med Jargien utifrån vad man kan läsa i Consaber. T ex Consaber försöker få jargierna och cirefalierna att sluta handla med Thalamur och i Jargiens fall går det ganska bra tack vare kyrkan (och att de inte gillar en magikrati förstås). Så trots alla problem Jargien har med Consaber verkar samarbetet stå kvar.

Problemet med Soldarn är väl att det är för fattigt för att kunna påverka någon nämnvärt så jag kan tänka mig att de har en rätt svag utrikespolitisk roll.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Stöder hemlandet på något sätt titeln eller har de bara glömt att återkalla den?
Titeln existerar fortfarande. Han är mer vanhedrad och har försökt skapa sig ett nytt liv i Consaber. Jag har dock inte full koll på exakt hur hans ställning i Soldarn är då rollpersonen faller in under kategorin "var inte helt klar så var tvungen att panikslutföras innan första äventyret började." Ska ta ett djupare samtal om karaktären med spelaren men det var bra att få lite mer åsikter före det.
 

Gripen

Veteran
Joined
4 Jan 2007
Messages
15
Location
Oskarshamn
Tokon är ju inte alls representativt för Consaber
Vad menar du med det?

jag ser inget om något samoritempel i Ybersiel, bara att det finns troende. Den staden är dessutom bara ett undantag så länge man inte dyrkar öppet. Det finns inga dörrar öppna för att gifta in samoritroende soldier i Consaber.
Men tittar du på sidan 49 i Consaber så ser du att samorietemplet finns utsatt på stadskartan (nr:4). Sen finns det ju som sagt ett zoriàn-kloster i Intouk men byggnaden verkar dock inte finnas utsatt på kartan. Hur som beror det ju på hur du tolkar texten, det står att det är ok att dyrka dessa religioner bara man inte gör det öppet. Som jag ser det är det alltså helt ok att tillhöra den Samoriska läran så länge du inte basunerar ut det och faktum kvarstår, går du till templet så finns det där. Fullt synligt för resten av världen och man kan ju inte bygga ett sådant tempel om man inte har fått ett tillstånd att göra just det.

Nu kan jag inte sitta här och påstå att soldiska adelsdamer gifter in sig bland adeln i Consaber, för det har jag aldrig sagt men det borde ändå inte vara helt omöjligt. I Soldarn finns det ju de personer som jag personligen inte tror tillhöra den Samoriska läran. De jag menar är hertiginnan Garkur Grokk, hon bör med 98% säkerhet tillhöra Mahkta, annars är hon en mycket unik tirak. Den andre är sabrien hertig Walhelm Larnbrou som visserligen kan tillhöra Samoriska läran men jag har mina tvivel. Dessa individer har ju ofantligt stor makt över sina områden och båda två är utlänningar.
Jag tidigare påpekat att länderna är otroligt lika och det enda som de egentligen inte har gemensamt är just religionen, annars är deras syn på världen rätt lika.
Bara för att de två länderna har olika religioner ska du inte se det som ett hinder, länderna är fortfarande vänner (se nedan för mer info.

Soldarn och Consaber är som sagt inte militärt allierade men de verkar inte ens ha någon större handel med varandra om jag minns handelskartan rätt (var ett bra tag sedan jag såg den). Som sagt nämns Soldarn aldrig i boken Consaber så det lär inte finnas några starka band där emellan. Jargien verkar vara av större betydelse för Consaber då det åtminstone finns starka religiösa band där.
Info om Consaber enligt Krigsherren
Vänner: Alarinn, Ebhron, Pereine, Colonan, Asharien och Soldarn.
Allians: Statsallians med Tokon, inofficiell krigsallians med Alarinn, protektorat gentemot Pereine.
Fiender: Thalamur, Melorion och Caserion.

Intressant att betänka här är att Jargien inte ens står med under vänner. Varför kan man fråga sig och svaret är: Visst båda länder har samma religion, Daak. Men deras syn på hur man dyrkar guden är helt åtskilda. Jargien har ju för övrigt utlyst ett nytt korståg mot Soldarn, Consaber å sin sida är nog mer irriterad än glad över att Arobaten i Tibara lägger sig i deras affärer.

För övrigt, om jag inte minns fel, har Consaber den näst största (eller om det var den tredje) handelsflottan i världen efter cirefalierna, så avstånd är nog inget större problem.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Det sägs att man kan skapa en adelsman...

... men aldrig en gentleman! (renässansordspråk egentligen, men applicerbart på medeltiden)

Om jag förstod det rätt, så var denne Baron en uppkomling, det vill säga han är en första generationens baron? I så fall tycker jag gott att du kan låta honom åtnjuta de legala privilegier han får, för de lär vara de enda han åtnjuter. Om han är född ofrälse, så innebär det att det märks. Han saknar förmodligen stil och finess, och allvarligt talat lär hans likar i Consaber märka det, varför det skulle kunna bli fråga om krav på bevis för hans rätt att bära sitt sköldmärke. Har han kontaktat Deviskollegium i Consaber? Om inte lär ni kunna få ett äventyr där, när köpmannen/riddarens rätt till sitt namn ifrågasätts och han måste skaffa dokument som bekräftar hans identitet.

Beroende på vilka länder du har valt som modell för Consaber, så skulle jag vara försikig i skattefrågan.
Skattebefrielse av adelsmän är i stort sett en nordisk företeelse, vad det gäller jordskatt, men däremot har undantag från olika former av avgifter, punktskatter och momssatser varit legio, och jag tror ärligt talat inte att det skadar din kampanj, om rollpersonen i fråga slipper betala skatt för inköp av salt och viner!
Vad jag skulle oroa mig för istället, är de följder hans vapenskicklighet som riddersman för med sig, då dessa lär öppna många dörrar för honom - kanske till och med in i plebejförsamlingen, där sådan kunskap logiskt sett bör vara väldigt användbar!
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Det sägs att man kan skapa en adelsman...

Ja, visst saknar han finess. Än mer sedan han fallit och han är lite av en burdus horbock. Minns inte hans färdigheter helt men gissar på att han har lågt i etikett vilket förstås gör honom till ett totalt åtlöje om han vill posera som adlig inför sabriska adelsmän.

Vad gäller skatten är jag fortfarande tveksam då jag ser skattelättnader som motvikt för de skyldigheter adelsmän, eller åtminstone deras familj, har. En utländsk riddare som inte på något sätt tjänar den sabriska kronan (eller någon annan heller för den delen) ser jag inte som behörig till dessa förmåner. Man har ju inte alltid automatiskt alla rättigheter bara för att man har en hög titel ens inom landet. T ex får en hertig inte plats i regentförsamlingen om han inte även besitter en annan titel som ger honom äganderätt till en bit land (vilket hertigar förstås ofta har).
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Står inte ett ord om någon kontakt med Soldarn i boken vad jag minns.
I någon (eller flera) står det att relationen mellan Consaber och Soldarn är fredlig och att de handlar mycket med varandra. De har dock ingen allians mellan sig.

Om den vanhedrade adelsmannen har haft stora problem hemma kan ju även möjligheten finnas att han konverterat till Daak. Kanske för att han är i tvist med samoriska läran, för att han vill kunna passa in bättre i Consaber och att dölja sitt förflutna eller för att framstå mer som en infödd som man kanske handler med hellre än en utlänning
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Vad menar du med det?
Jag menar att Tokon på många sätt är mycket olika resten av Consaber. Det rör sig ju om två rätt olika folk och de sabriska lagarna är nog underordnade deras egna i Tokon. Jag är tämligen säker på att om samma tempel försökte slå sig upp i Uriens skulle resultatet vara avsevärt annorlunda.

Men tittar du på sidan 49 i Consaber så ser du att samorietemplet finns utsatt på stadskartan (nr:4). Sen finns det ju som sagt ett zoriàn-kloster i Intouk men byggnaden verkar dock inte finnas utsatt på kartan. Hur som beror det ju på hur du tolkar texten, det står att det är ok att dyrka dessa religioner bara man inte gör det öppet. Som jag ser det är det alltså helt ok att tillhöra den Samoriska läran så länge du inte basunerar ut det och faktum kvarstår, går du till templet så finns det där. Fullt synligt för resten av världen och man kan ju inte bygga ett sådant tempel om man inte har fått ett tillstånd att göra just det.
Det har du rätt i, hade inte sett det templet då jag inte tittat speciellt noga på staden. Dock står det en klasul för de 10% som är samoritroende att de bara är det inofficiellt eftersom det är förbjudet. Boken visar alltså på viss inkonsekvens såvida de inte menar att samoritroende i hemlighet går till ett tempel och dyrkar och templet utåt utger sig för att vara något helt annat. Den lösningen känns trolig då det står att kyrkan i den staden är ganska slö på att leta upp "kättare".

Nu kan jag inte sitta här och påstå att soldiska adelsdamer gifter in sig bland adeln i Consaber, för det har jag aldrig sagt men det borde ändå inte vara helt omöjligt. I Soldarn finns det ju de personer som jag personligen inte tror tillhöra den Samoriska läran. De jag menar är hertiginnan Garkur Grokk, hon bör med 98% säkerhet tillhöra Mahkta, annars är hon en mycket unik tirak. Den andre är sabrien hertig Walhelm Larnbrou som visserligen kan tillhöra Samoriska läran men jag har mina tvivel. Dessa individer har ju ofantligt stor makt över sina områden och båda två är utlänningar.
Jag tidigare påpekat att länderna är otroligt lika och det enda som de egentligen inte har gemensamt är just religionen, annars är deras syn på världen rätt lika.
Fast att Soldarn har andra troende på höga poster påverkar ju inte hur Consaber har det och det är ju det viktiga då det är där vår kampanj utspelar sig. Jag vet inte ens om Soldarn förbjuder andra religioner medan Consaber som sagt gör det och de enda undantag är mycket små och har verkligen ingen makt i landet.

Ska det vara möjligt för soldier att gifta in sig i Consaber kommer jag definitivt att kräva att de frånsäger sig sin tro. Primoden i Calnia arbetar ju till och med för att den Gamla tron ska förbjudas, även om det nog sker ganska dolt.

Info om Consaber enligt Krigsherren
Vänner: Alarinn, Ebhron, Pereine, Colonan, Asharien och Soldarn.
Allians: Statsallians med Tokon, inofficiell krigsallians med Alarinn, protektorat gentemot Pereine.
Fiender: Thalamur, Melorion och Caserion.
Att de är på vänlig fot med Soldarn säger jag inte emot men jag tror inte de har något stort samarbete eftersom Soldarn inte ens nämns i landsmodulen medan Alarinn, Ebhron, Pereine och Colonan gör det. Som sagt minns jag inte helt hur handelskartan ser ut men jag tycker mig komma ihåg att det inte gick så mycket handelsvägar mellan Consaber och Soldarn, rätta mig gärna om jag har fel.

Intressant att betänka här är att Jargien inte ens står med under vänner. Varför kan man fråga sig och svaret är: Visst båda länder har samma religion, Daak. Men deras syn på hur man dyrkar guden är helt åtskilda. Jargien har ju för övrigt utlyst ett nytt korståg mot Soldarn, Consaber å sin sida är nog mer irriterad än glad över att Arobaten i Tibara lägger sig i deras affärer.
Utifrån vad som står i Consaber ser jag en helt annan anledning. Tvärtom har Consabers kyrka relativt god kontakt med moderkyrkan och när de försöker få Jargien och cirefalierna att sluta handla med Thalamur går det bra att tala med kyrkan i Jargien medan kejsaren inte bryr sig. Religiös kontakt finns det alltså gott om (dock inte alltid bra sådan förstås) medan de styrande inte har någon bra kontakt.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag syftade endast på att det inte står något i Consaber och härledde magnituden av kontakten därifrån, inte att det inte har kontakt alls.

Rollpersonen har redan förkastat sin tro och konverterat till den Gamla tron. Framstå som en infödd kan han nog aldrig göra då han har en extra stark brytning. :gremsmile:
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Det sägs att man kan skapa en adelsman...

Hertigen sitter inte i regentförsamlingen. Men har rätt att rida, få dom genom strid etc. Jag antar att det är så man får se det, eftersom riddare, godsherrar och markiser, som uttryckligen sägs hållas för adliga, inte heller sitter i regentförsamlingen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
You are a lord - I must give you the road

Min fråga är då, hur fungerar det med adelsmän som flyttar till andra länder (ej på någon form av officiella uppdrag eller dylikt)? Får denne några rättigheter eller kommer han endast att räknas som en vanlig ofrälse?
Snor man lite tankar från Kingdom of Heaven (bioklippningen - jag har Director's Cut också) så finns en scen utanför den franska byn i början när Godfrey av Ibelin möter en klase folk som vill gripa Orlando, ehr, Balian. Godfrey är baron i Palestina, inte i Frankrike, men likförbannat tvingas den ofrälse knekten kliva åt sidan med repliken "you are a lord, I must give you the road".

Hela poängen är mer eller mindre att adelsskap är något som är givet av Gud eller konungen, och det adelsskapet blir inte ogiltigt bara för att man flyttar till ett annat land. Han kanske måhända inte har en förläning vars skatter försörjer honom, men han är fortfarande av adligt blod. I Consaber är sådant speciellt viktigt, dels då de inte har en så "demokratisk" syn på adel och dels då de har en tradition av vandrande landlösa riddare.

Så min gissning är att en adelsman i främmande land betraktas som antingen en adlig gäst, eller som en vandrande riddare, men aldrig, aldrig, aldrig som en ofrälse.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Consaber och Soldarn

Jag vet inte om Consaber har speciellt mycket utbyte med Soldarn då det inte står något om de länderna där utrikespolitiken beskrivs i boken.
Det beror på att utrikespolitiksavsnitten behandlar det som är utrikespolitiskt viktigt för Consaber. Soldarn är utrikespolitiskt sett ett skitland som inte har något att säga till om, ligger i fel intressesfär och som Consaber inte har något otalt med. Det är lite som... tja, vad ska vi säga, Storbritannien kontra Albanien, typ. Det är helt enkelt inte intressant i de sammanhangen.

Det säger dock ingenting om att Consaber inte skulle ha ett utbyte med Soldarn på andra plan, exempelvis äktenskap eller handel. Äktenskap kan till och med vara nödvändigt, då adeln har en tendens att bli en aning inavlad och det finns regler för hur nära besläktade sabrisk adel får vara för att få gifta sig. Soldisk adel har i sammanhanget till och med en fördel, eftersom det utrikespolitiskt inte sticker i ögonen hos några potentiella allierade.

Ett annat klart hinder, både för politiskt utbyte men framförallt för giftemål över gränserna, är att Consaber förbjuder den Samoriska läran.
Det är inget större hinder. Folk kan konvertera eller blota i smyg. Du skulle bli förvånad över hur pragmatiska adelsätter kan vara, till och med om religion.

Och då har vi inte ens börjat prata om handel, det mest ärkepragmatiska du kan tänka dig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rättigheter

Man har ju inte alltid automatiskt alla rättigheter bara för att man har en hög titel ens inom landet.
Rättigheter kommer från lite olika håll. En del kommer från det faktum att man är adel. Andra kommer från det faktum att man äger eller förvaltar land. Några kommer från positioner inom rikets styrelse. Några är privilegier som man får av sin länsherre (ytterst sett konungen).

De juridisk-procedurella rättigheterna och skattelättnaden kommer från det att man är adlig. Rättigheten att ta in skatt kommer från det att man äger eller förvaltar land. Rätten att sitta i regentförsamligen kommer av att man äger land. Rätten att leda kungens här i krig kommer av ens hertigtitel. Rätten att presidiera över regentförsamlingen kommer av att kungen gav den rätten åt personen ifråga.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: You are a lord - I must give you the road

Ja, här kan man ju inte argumentera om hur modulen är tänkt att tolkas. Det börjar se ut som karaktären blir ohållbar för kampanjen om det blir ologiskt att göra hans adelskap till irrelevant (enligt Consabers adel då). Enda möjligheten är väl att göra det svårt för honom att bevisa sin börd. Har han dåligt med bevis underlättar ju knappast hans brist på etikett och hans överdrivna accent.

Dock ser jag ju vissa skillnader mellan detta koncept och Kingdom of Heaven. Då Soldarn har en förbjuden religion men liknande land i övrigt hamnar de ju någonstans emellan den kristna riddaren och en muslim och en lägre ädling av muslimsk tro har säkert haft det mycket svårt att hävda någon rätt. Vill man se exempel på när liknande män av annorlunda religion förtrycks kan man ju titta på den gamla hederliga Ivanhoe. Isaak är väl inte adlig men så är hans religion inte strikt förbjuden heller.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Consaber och Soldarn

Att Soldarn är ett ganska irrelevant land i den internationella politiken var väl ungefär det jag också ville komma fram till. Där är vi överens men jag har en annan syn på religionsfrågan då jag alltid ser religion som starkare i fantasy när gudars existens faktiskt bevisats (åtminstone i det att prästerna tycks åtnjuta en viss kraft). Därav ser jag det som adelsmän skulle vara några grader lägre i sin pragmatism vad gäller att tänja på religiösa lagar. Man kan ju t ex spekulera i qadoshförlust i att använda Daaks äktenskapsceremoni med någon som inte erkänner honom.

För handeln ser jag inget problem då handel inte kräver något som helst religiöst utbyte, man försöker bara komma åt deras pengar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det finns inga gudar utom Calle

Där är vi överens men jag har en annan syn på religionsfrågan då jag alltid ser religion som starkare i fantasy när gudars existens faktiskt bevisats (åtminstone i det att prästerna tycks åtnjuta en viss kraft).
I fantasy brukar det faktiskt vara mindre viktigt med religion än under medeltiden. Då var det inget snack om saken, liksom. Det är det oftast i fantasy, och i flertalet fall så spelar det inte ens roll om folk tror över huvud taget.

När vi skrev Religioner: Gudarnas kamp så gjorde vi det med inställning att mer beskriva religionerna snarare än gudarna, och egentligen utan att ta ställning till huruvida religionerna faktiskt är sanna. Det funkar inte både Daaks monoteism, en klase polyteismer och Thalamurs ateism i en och samma värld. Det lutar faktiskt åt att max en religion har rätt och förmodligen inte ens så många.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Det finns inga gudar utom Calle

I fantasy brukar det faktiskt vara mindre viktigt med religion än under medeltiden. Då var det inget snack om saken, liksom. Det är det oftast i fantasy, och i flertalet fall så spelar det inte ens roll om folk tror över huvud taget.

När vi skrev Religioner: Gudarnas kamp så gjorde vi det med inställning att mer beskriva religionerna snarare än gudarna, och egentligen utan att ta ställning till huruvida religionerna faktiskt är sanna. Det funkar inte både Daaks monoteism, en klase polyteismer och Thalamurs ateism i en och samma värld. Det lutar faktiskt åt att max en religion har rätt och förmodligen inte ens så många.
Det håller jag inte riktigt med om. Om man kör på den klassiska vägen med maktkamper mellan gudarna osv finns det definitivt plats för många. Däremot är nog själva religionerna ren propaganda från gudarna där t ex Daak har något storhetsvansinne och försöker påstå att han är den enda som finns. Det kan man ju iofs tolka som att religionen har fel men att gudarna finns och hjälper till står ju bortom allt tvivel i böckerna då det till och med finns regler för gudomlig beröring och det tyder ju på en synnerligen aktiv gudaskara, nästan i stil med grekisk/romersk mytologi. Att gudarna sprider, i bästa fall, halvsann propaganda till sina dyrkare påverkar ju egentligen ingenting för människornas räkning, de skulle nog ändå inte fatta något om de fick höra sanningen och de har heller inga medel att avslöja osanningar.

Så om religionerna talar sanning eller inte är alltså ganska irrelevant om guden iaf existerar. Ett lapptäcke av religioner har vi ju även i vår egna värld så det spelar ju inte så stor roll.
 

Gripen

Veteran
Joined
4 Jan 2007
Messages
15
Location
Oskarshamn
Re: En fråga om tro

Jag menar att Tokon på många sätt är mycket olika resten av Consaber. Det rör sig ju om två rätt olika folk och de sabriska lagarna är nog underordnade deras egna i Tokon. Jag är tämligen säker på att om samma tempel försökte slå sig upp i Uriens skulle resultatet vara avsevärt annorlunda.
Absolut, eftersom konungen sedan inte svurit någon ed till Draken så det är lite spänt mellan tokon och övriga Consaber (dock inte så pass allvarigt att ett inbördes krig skulle bryta ut).
Jag blev nästan lite glad eftersom du tog hertigdömet Uriens som exempel nu då jag är tämligen säker på att ett zorián-kloster mycket väl skulle kunna tänkas kunnas uppföras just där, även den militära. Hertig Nagor Cretèn är mer en jordnära person än troende skulle jag vilja påstå, den uppfattningen kommer du nog också få om du läser om honom (se även fakta över städerna Uriens, Cretèn). Han är en man som föredrar en härlig dust framför en predikan i någon kyrka och om han nu kunde få över skickliga riddare från Soldarn för att då och då träna med de i Consaber, skulle han nog inte tjurigt börja påpeka att de har fel tro. En mer passande reaktion vore nog att han med ett bullrande skratt griper efter en lans och sporrar sin batonhingst.
En viktig detalj som jag tror du missar här är att du får se det hela mer individuellt samt olika grader av tro. Bara för att man är troende i en religion måste man ju inte för den skull hata alla andra som tillhör en annan religion bara för att ens egna säger det. Det är ju i slutändan upp till personen.

Det har du rätt i, hade inte sett det templet då jag inte tittat speciellt noga på staden. Dock står det en klasul för de 10% som är samorietroende att de bara är det inofficiellt eftersom det är förbjudet. Boken visar alltså på viss inkonsekvens såvida de inte menar att samorietroende i hemlighet går till ett tempel och dyrkar och templet utåt utger sig för att vara något helt annat. Den lösningen känns trolig då det står att kyrkan i den staden är ganska slö på att leta upp "kättare".
Ja det är ju upp till varje person att tolka som man vill. Jag har dock svårt att tro att sabrierna skulle ha missat att det existerar ett samorietempel i staden, betänk också att 10% av befolkningen i staden tillhör den samoriska läran så att "hitta" dessa kättare borde inte vara något större problem (även om man nu är lat).

Att de är på vänlig fot med Soldarn säger jag inte emot men jag tror inte de har något stort samarbete eftersom Soldarn inte ens nämns i landsmodulen medan Alarinn, Ebhron, Pereine och Colonan gör det. Som sagt minns jag inte helt hur handelskartan ser ut men jag tycker mig komma ihåg att det inte gick så mycket handelsvägar mellan Consaber och Soldarn, rätta mig gärna om jag har fel.
Consaber handlar med i princip alla nationer i Mundana , Soldarn är ett av dem. Har kollat med handelskartan.

Ska det vara möjligt för soldier att gifta in sig i Consaber kommer jag definitivt att kräva att de frånsäger sig sin tro. Primoden i Calnia arbetar ju till och med för att den Gamla tron ska förbjudas, även om det nog sker ganska dolt.
Ja det är ju upp till dig hur du vill att det ska vara med den saken, kan inte komma med någon invändning då jag inte redigt har någon större koll på det med äktenskapsceremonier. Men kan tänka mig att det blir problematiskt om de inte i stället har en symbolisk ceremoni där de lämnar gudarna utanför.

Som jag har förstått det arbetar primoden inte på något vis dolt utan ganska öppet, han har ju även haft dispyter med Verduhrakh. Men jag tror personligen att han aldrig kommer kunna genomföra detta då det skulle skapa mycket problematik mellan tokon och consaber, men visst men den kungen som Consaber har nu så kanske… Dock som jag nämnde tidigare så tror jag inte det, vissa andra mäktiga personer skulle nog i så fall gripa in då det vore politiskt självmord.


Angående tro samt vänskapsförband:

Först påpekar jag återigen att Consaber och Soldarn är vänner. Consaber och Jargien är det inte, men de är inte heller fiender utan neutralt inställda till varandra och det enda de har gemensamt är tron på Daak (även om de nu har olika syn på den).
För att förklara det jag menar kommer jag nu blanda in ytterligare ett land och det är Drunok. För det första är Jargien och Drunok fiender och Jargien har för övrigt ockuperat delar av landet. Men samtidigt är den största religionen Daak i Drunok, 70% av befolkningen är troende inom denna religion. Alltså är religionen tämligen ointressant, bara för att man har samma religion behöver länderna inte för den skull vara vänner.

Att Consaber skulle kunna få cirefalierna att sluta handla med Thalamur är i princip omöjligt då det råder ett mycket spänt läge mellan dessa båda nationer, cirefalierna har ju för övrigt ockuperat colm. Ett krig mellan dessa länder är nog inte helt omöjligt. Jargien å sin sida är enormt skuldsatt till cirefalierna, detta samt interna problem gör Jargien väldigt ointressant i utrikespolitiska sammanhang. Visst de har enorma resurser men de kan inte använda dem som läget är nu.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: En fråga om tro

Angående debatten om tro skulle jag vilja försöka sammanfatta det hela (som jag ser det) såhär: så länge de mindre religionerna inte utgör ett problem för Daakkyrkan (annat är rent principmässigt) eller Consaber kan de får verka som de vill inom landet, så länge de inte basunerar ut sin närvaro och sin tro på ett sådant sätt att kyrkan nästan måste ta aktion eller aktivt försöker konvertera daaktroende från den sanna läran (vad som nu räknas som "aktivt" är troligen lite luddigt). Ett zoriánkloster är alltså inget problem, då de gentemot sabrierna är relativt harmlösa och troligtvis endast skulle bidra till regionens välstånd och säkerhet.

Vad gäller bröllop skulle jag säga att daakkyrkan står så pass hårt vid sin monoteism att ett officiellt bröllop med en hedning på adlig nivå aldrig skulle fungera. Därför lär man vid de eventuella bröllop som skulle kunna ske mellan mer signifikanta adelsmän (något som lär vara ganska ovanligt, då Krille förklarat det som att Soldarn är internationellt sett en skog med en totalbefolkning motsvarande en större stad i vissa andra länder) så får antingen bruden vackert avsäga sig sin tro och tillsvära sig sin makes religion, eller så tar hon formellt avstånd från sin tidigare lära till förmån för den "rätta", medan hon privat fortsätter med sin soldyrkan eller vad det nu må vara, allt enligt pragmatismens lagar. Äktenskapet utförs troligen utan den religiösa ceremonin (Daak höjer inte qadosh för samorier), men det är ju inget allmänheten får reda på.

Vad gäller Jargien och Drunok är Drunoks visdomskyrka officiellt bannlyst av aboraten i Tibara, då samma religion inte nödvändigvis betyder samma trosuppfattning (se på Consaber med dess magiker och Tokon).

Debatten Cirefalier-Thalamur-Consaber har dragits igenom ordentligt i en eller två tidigare trådar, så det är kanske inte säkrast att dra upp det. I övrigt håller jag med dig angående Jargien, även om jag har för mig att någon hade en annan åsikt i den frågan. Får väl vänta till modulen annars, antar jag...
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: En fråga om tro

Jag blev nästan lite glad eftersom du tog hertigdömet Uriens som exempel nu då jag är tämligen säker på att ett zorián-kloster mycket väl skulle kunna tänkas kunnas uppföras just där, även den militära. Hertig Nagor Cretèn är mer en jordnära person än troende skulle jag vilja påstå, den uppfattningen kommer du nog också få om du läser om honom (se även fakta över städerna Uriens, Cretèn). Han är en man som föredrar en härlig dust framför en predikan i någon kyrka och om han nu kunde få över skickliga riddare från Soldarn för att då och då träna med de i Consaber, skulle han nog inte tjurigt börja påpeka att de har fel tro. En mer passande reaktion vore nog att han med ett bullrande skratt griper efter en lans och sporrar sin batonhingst.
En viktig detalj som jag tror du missar här är att du får se det hela mer individuellt samt olika grader av tro. Bara för att man är troende i en religion måste man ju inte för den skull hata alla andra som tillhör en annan religion bara för att ens egna säger det. Det är ju i slutändan upp till personen.
Hur hertig Cretèn ser på andra religioner vet jag inte men det som gör att jag inte tror att det skulle gå är att kyrkan nog skulle föra ett väldigt liv om detta eftersom de har klart större inflytande där än i Tokon. Hertigen kanske inte tycker det skulle vara så roande att kanske få bud från primoden av Calnia om det skulle gå så långt.

Jag kan dock tänka mig att hertigen inte bryr sig så mycket på det sättet du säger, det är inte alls omöjligt.

Ja det är ju upp till varje person att tolka som man vill. Jag har dock svårt att tro att sabrierna skulle ha missat att det existerar ett samorietempel i staden, betänk också att 10% av befolkningen i staden tillhör den samoriska läran så att "hitta" dessa kättare borde inte vara något större problem (även om man nu är lat).
Det verkar ju vara en stad där saker gått för långt och man inte riktigt känner för att gå in och styra upp det då det konstant är så väldigt mycket utlännigar där. Jag tror dock, som det står, att templet inte officiellt är ett tempel utåt. Det räcker nog för att Daak-kyrkan inte ska gå till aktion mot dem, även om de vet att de finns där.

Consaber handlar med i princip alla nationer i Mundana , Soldarn är ett av dem. Har kollat med handelskartan.
Ja, men jag tyckte mig se att t ex Consaber och cirefalierna hade lite olika stora handelsvägar och att man därigenom hade olika stark handel med olika länder. Hade då också för mig att ingen av Consabers starka vägar låg där men jag böjer mig såklart för fakta. Har dock svårt att se Soldarn som en stark handelspartner då de är få och fattiga.

Ja det är ju upp till dig hur du vill att det ska vara med den saken, kan inte komma med någon invändning då jag inte redigt har någon större koll på det med äktenskapsceremonier. Men kan tänka mig att det blir problematiskt om de inte i stället har en symbolisk ceremoni där de lämnar gudarna utanför.
Äktenskapsceremonier är ju en qadoshhöjande ceremoni och jag tror inte den kan fungera på en troende av en annan religion. Det känns t.o.m. som man kan spekulera i qadosh-sänkning om man försöker då det är ganska lätt att sänka med andra gärningar.

Som jag har förstått det arbetar primoden inte på något vis dolt utan ganska öppet, han har ju även haft dispyter med Verduhrakh. Men jag tror personligen att han aldrig kommer kunna genomföra detta då det skulle skapa mycket problematik mellan tokon och consaber, men visst men den kungen som Consaber har nu så kanske… Dock som jag nämnde tidigare så tror jag inte det, vissa andra mäktiga personer skulle nog i så fall gripa in då det vore politiskt självmord.
Anledningen att jag tänkte att det var dolt på det sättet att han inte öppet och konstant attackerar Tokon och dess tro är att det vore skadligt för riket då Tokon redan är i upprorsstämning. Kungen borde försöka påverka honom till att lägga band på sig. Fast eftersom han bråkar med Verduhrakh är det ju inte omöjligt att det går längre än så. Det är nog, trots allt, en större och mer upprörande sak att kungen vägrat svära trohet.

Först påpekar jag återigen att Consaber och Soldarn är vänner. Consaber och Jargien är det inte, men de är inte heller fiender utan neutralt inställda till varandra och det enda de har gemensamt är tron på Daak (även om de nu har olika syn på den).
För att förklara det jag menar kommer jag nu blanda in ytterligare ett land och det är Drunok. För det första är Jargien och Drunok fiender och Jargien har för övrigt ockuperat delar av landet. Men samtidigt är den största religionen Daak i Drunok, 70% av befolkningen är troende inom denna religion. Alltså är religionen tämligen ointressant, bara för att man har samma religion behöver länderna inte för den skull vara vänner.
Ja, jag påstod inte att de var vänner utan bara att de två kyrkorna har mycket kontakt. Den sabriska Daak-kyrkan är ju i princip en stat i staten och dess överhuvud anses fortfarande vara Aboraten i Tibara. Det jag syftade på var att Consaber, egentligen kyrkan men ändå, verkade ha mer viktig kontakt med Jargien, återigen kyrkan och inte de styrande, än de har med Soldarn som är fattigt, svagt och således relativt obetydligt. Jag har aldrig påstått att Soldarn skulle vara en svart fläck på kartan så att säga och om de nu hade god handel med dem (låter dock inte som den bästa handelspartnen) är ju det en bra grund för samarbete.

Att Consaber skulle kunna få cirefalierna att sluta handla med Thalamur är i princip omöjligt då det råder ett mycket spänt läge mellan dessa båda nationer, cirefalierna har ju för övrigt ockuperat colm. Ett krig mellan dessa länder är nog inte helt omöjligt. Jargien å sin sida är enormt skuldsatt till cirefalierna, detta samt interna problem gör Jargien väldigt ointressant i utrikespolitiska sammanhang. Visst de har enorma resurser men de kan inte använda dem som läget är nu.
Nej, de kommer inte få cirefalierna att sluta med det, men de försöker ändå. Cirefalierna är dock splittrade, vissa anser att man ska krossa Consaber medan andra anser att Thalamur är den verkliga fienden på längre sikt. Den troliga utgången är att cirefalierna försöker stödja båda så mycket att ingen vinner (förutom cirefalierna förstås).

Jargien verkar vara väldigt stagnerat men likväl är det de och cirefalierna som Consaber försöker påverka enligt texten så de borde ändå ha en relativt god omsättning i handel. En annan koloss, Ebhron, behöver de ju inte övertala då de aldrig gillat Thalamur.
 
Top