Nekromanti EMU, vägen till en cyberpunkdystopi?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
Ursäkta den kvällstidningsmässiga rubriken. :) Jag vet inte om detta inlägg är OT eller bara flummig - eller både och. Döm själva. :gremsmile:

I natt slog det mig att det i väldigt många framtidsskildringar finns en gemensam valuta för väldigt stora geofrafiska områden, ibland på global nivå, ibland t.o.m. på galaktisk nivå. Den kallas krediter, neo-yen, eller whatever.

Det är mycket sällan man läser böcker, eller ser filmer, där framtidens hjältar måste gå till Forex innan de flyger iväg till Hästhuvudnebulosan.

På något sätt verkar råda en vanlig föreställning om att det i framtiden bara kommer finnas en valuta. Men är inte detta egentligen ganska overkligt? Visst, det är väl praktiskt att Aliens och Predators kan handla med varandra utan att behöva åka till Endor och växla. Men det käns som ett administrativt problem av gigantiska proportioner.

Öhh... nu tappade jag tråden.

Okay, fråga: Varför är en gemensam valuta så vanlig i framtidsskildringar?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Okay, fråga: Varför är en gemensam valuta så vanlig i framtidsskildringar?"

Av samma enkla anledning som att planeter har en enda miljö, eller att raser har en enda kultur: det är enkelt för författaren att hantera och läsaren grävs inte ner i en oändlighet med detaljer. På så sätt kan författaren berätta sin ståry och läsaren förstå den.

Se det som den ekonomiska/kulturella motsvarigheten till toalettbesök - problemen tas aldrig upp om det inte har med ståryn att göra, men fram till dess förenklas det eller skuffas undan.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Varför?
(förkortat citat)

För att en gemensam valuta hjälper till att lyfta fram känslan av att den globala byn är här, och dessutom har det ju gått ganska snett.

När tågen kom började man prata om den globala byn, att nu när tågen finns så kan vi nästan resa över hela världen, snabbt och säkert. Då kommer alla personer och kulturer komma varandra närmare och världen kommer bli fin och bra.

När flyget kom sa man samma sak.

Och när INTERNET kom så gick man ut på gatorna och skrek det, typ.

Den globala byn är en del av marknadsglobaliseringen, eller kan i alla fall vara det. Med en gemensam valuta i en framtidsskildring så visar man att den globala byn nu är här. Du har datorer, bildtelefoner och massa sånt att nå alla i hela världen. Alla kan prata samma språk. Alla handlar med samma valuta.
Resultatet blir ju att alla har samma förutsättningar. Eller så kanske skildringen visar att det inte hjälper med det här för att alla ska ha samma förutsättningar, vilket som ni vet är mycket vanligare än att någon faktiskt är optimistisk om vår framtid :gremsmile:

chrull
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Njaaa..

Det gör väl något för känslan också?
Kommunikation, men ändå likriktning och apati.
Tekniska framsteg, men en viss avsaknad av mänsklighet, ersatt med cynism.
Det stora ogripbara, som ändå accepteras.

Inte för att alla framtidsskildringar är så, och inte för att gemensam valuta innbär det, men det finns väl tendenser, eller hur? :gremsmile:

Jag hade gärna sett en Blade Runner-liknande miljö med massa olika valutor. Lite exotiskt sådär.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Njaaa..

[Ursaekta bristen paa hederliga svenska bokstaever. Semestrar i en utlaendsk del av den globala byn.]
Globala, eller i alla fall kontinentala, valutor aer ju inte ovanliga i fantasy heller, aatminstone inte i rollspelen. Aeven i de fall daer konstruktoererna besvaerat sig med olika valutor i olika laender brukar det foer spelarnas del snabbt (well...) oevergaa till en aedelstensbaserad ekonomi.
Men naer det gaeller ren litteratur haaller jag med. Foer att fylla de tusentals sidor som numera aer en genrekonvention i fantasy, brukar foerfattarna ju fylla paa med stora maengder detaljbeskrivningar av allt fraan tillverkningen av skor och ljus till just olika slags valutor och myntslag.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Valuta för pengarna

Tja, men att ha en mer eller mindre global valuta i en fantasyvärld är inte så konstigt, eftersom valutan där oftast är baserad på myntens metallvärde. Med andra ord, om 100 guldmynt väger 1 kg, så är 1 kg guld värt 100 guldmynt. Hela grejen med myntprägling är i princip bara att en relevant härskare garanterar "Detta mynt har en guldhalt på 90% och väger 2,5 gram" (eller whatever) - inte som i dagens ekonomi där valutor är fullständigt abstrakta.

Nästa steg i utvecklingen är sedlar som är garanterade av någon instans - du kan alltså gå till ett visst ställe och lösa in sedeln mot si och så mycket guld/silver
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Alla kan prata samma språk. Alla handlar med samma valuta.
Jo, det där med att alla talar samma språk är ju också väldigt vanligt och hör absolut ihop med den gemensamma valutan. Fast i filmer är det kanske mestadels för att det är bekvämt att alla talar engelska, som i Star Trek typ. Där har de ju till och med gått längre, där finns det inte någon valuta öht.

Men i fallet euron så tror jag att den mest kommer att skapa en klyfta mellan länder som är medlemmar i EMU och de som inte är medlemmar i EMU, så nån förenad värld handlar det ju knappast om.

/Balderk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Valuta för pengarna

Tja, men att ha en mer eller mindre global valuta i en fantasyvärld är inte så konstigt, eftersom valutan där oftast är baserad på myntens metallvärde. Med andra ord, om 100 guldmynt väger 1 kg, så är 1 kg guld värt 100 guldmynt. Hela grejen med myntprägling är i princip bara att en relevant härskare garanterar "Detta mynt har en guldhalt på 90% och väger 2,5 gram" (eller whatever) - inte som i dagens ekonomi där valutor är fullständigt abstrakta
Men man kan använda det faktum att det är olika valutor ändå. Visst, pengen kanske har värde, men man kanske inte blir populär om man försöker handla med "fel" valuta på fel ställe...

Nästa steg i utvecklingen är sedlar som är garanterade av någon instans - du kan alltså gå till ett visst ställe och lösa in sedeln mot si och så mycket guld/silver
Det kunde man tills för några år sedan i Sverige. Problemet med att man inte längre kan det är att man skaffat en ekonomi som bygger på att man alltid har en optimistisk syn på den ekonomiska utvecklingen. Börjar penningvärdet droppa så blir det mycket mer drastiskt när man inte har ett reellt värde att falla tillbaka på.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Valuta för pengarna

Tja, men att ha en mer eller mindre global valuta i en fantasyvärld är inte så konstigt, eftersom valutan där oftast är baserad på myntens metallvärde.
Ja, precis. I fantasy böcker är det vanligt att de olika mynten har olika namn och inpräglingar m.m. (typ statsvapnet) även fast man kan använda valutan i vilket land som helst. Då kan folk också spåra mynten till det landet det kommer ifrån vilket ibalnd kan innebära problem för huvudpersoner som är jagade t ex.

/Balderk
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Valuta för pengarna

Visst, pengen kanske har värde, men man kanske inte blir populär om man försöker handla med "fel" valuta på fel ställe...
Vilket påminner mig om en av Äventyrsspels fantasyböcker jag läste. Huvudpersonen var och reste i ett grannland, vars pengar av någon anledning inte togs emot i hans hemland. Under resans gång blev det något problem med en lokal varulv, vilket givetvis föranledde vår hjälte att smälta ner en del av sina lokala pengar för att göra silverspetsade pilar.

När han sedan skulle faktiskt skjuta varulven med en av dessa pilar och märkte att den inte hade någon effekt insåg han varför den lokala valutan inte funkade i grannländerna - det fanns helt enkelt inget silver i silvermynten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Valuta för pengarna

Vilket påminner mig om en av Äventyrsspels fantasyböcker jag läste. Huvudpersonen var och reste i ett grannland, vars pengar av någon anledning inte togs emot i hans hemland. Under resans gång blev det något problem med en lokal varulv, vilket givetvis föranledde vår hjälte att smälta ner en del av sina lokala pengar för att göra silverspetsade pilar.

När han sedan skulle faktiskt skjuta varulven med en av dessa pilar och märkte att den inte hade någon effekt insåg han varför den lokala valutan inte funkade i grannländerna - det fanns helt enkelt inget silver i silvermynten.
Japp, så kan det gå i devalveringstider...

Påminner lite om något jag såg där spelarna efter att ha gravplundrat försöker betala på värdshuset med en guldpeng de hittat i en sarkofag. Det blir helt tyst och de ombeds i icke helt ohotfulla ordalag att lämna världshuset och staden och aldrig komma tillbaka. Det visade sig att pengen var en speciellt präglad modell som läggs i munnen på de döda innan man begraver dem för att de ska kunna betala färden till dödsriket. Spelarna hade alltså inte bara visat att de var gravplundrare, de hade också enligt den lokala mytologin hindrat någon (vem vet, kanske någon anhörig) från att komma till dödsriket.

Sånt får spelarna att tänka efter innan de glatt plockar allt som de kommer åt.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Okay, fråga: Varför är en gemensam valuta så vanlig i framtidsskildringar?
För att det förenklar för författaren?

I Star Trek-universat förekommer oftast byteshandel med dilitiumkristaller, guldpressat latinum och annat. Problemet i SF är kanske att varors värde varierar kraftigt - för att kunna handla med något måste det vara av värde på flera planeter. På en planet med mycket ädelmetaller är kanske järn mer eftertraktat än guld?

I Babylon 5 används gemensamma krediter men det finns även utrymme för olika valutor, t ex Centauriska dukater.

Personligen tycker jag att alla papperspengar och mynt skulle kastas på sophögen med omedelbar verkan. Jag vill ha ett eller flera konton där pengar dras när jag köper något - gärna genom ögonavscanning eller något annat smurtigt system så att jag slipper hålla reda på kort och koder.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Personligen tycker jag att alla papperspengar och mynt skulle kastas på sophögen med omedelbar verkan. Jag vill ha ett eller flera konton där pengar dras när jag köper något - gärna genom ögonavscanning eller något annat smurtigt system så att jag slipper hålla reda på kort och koder.
Å andra sidan så möjliggör det för system liknande det som planeras efterfölja Echolon i USA (vars namn jag inte kommer på just nu), där man planerar att logga allt man kan om samtliga personer, bland annat vem man ringt och när, vilka böcker man lånat på biblioteket och när, vilka vägtullar man passerat och när, vad man handlat och när och så vidare. Allt det här finns redan i olika system, allt som behövs är att man samlar ihop det på ett ställe.

Så var inte så säker på att du vill ha det du önskar dig...
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Å andra sidan så möjliggör det för system liknande det som planeras efterfölja Echolon i USA (vars namn jag inte kommer på just nu), där man planerar att logga allt man kan om samtliga personer, bland annat vem man ringt och när, vilka böcker man lånat på biblioteket och när, vilka vägtullar man passerat och när, vad man handlat och när och så vidare. Allt det här finns redan i olika system, allt som behövs är att man samlar ihop det på ett ställe
Jag har tänkt tanken. Jag är så ointressant så att de som kollade upp mig skulle somna på jobbet. För mig skulle det vara en fördel att slippa papperspengar och jag skulle gärna ta nackdelen, bara jag slapp sidoeffekter som riktad reklam. Om man fick anmäla sig frivilligt skulle jag absolut göra det.

Grunddatat som finns om ens person är redan idag omfattande. Men för att något ska göras med det måste det ju finnas någon som orkar rota i det, som kan hitta något mönster och som kan göra något åt saken.

JMS, killen som skapat Babylon 5, har förresten (på Babylon 5-diskussionsforumet) uttryckt oro över det du beskriver. Det är inte olikt det som pågått i det forna Sovjet eller i Nazityskland och som tidigare hånats i väst. JMS anser att USA börjar närma sig den jord han beskrev i B5, med åsiktsregistrering och angivarrörelser typ "Nightwatch". "The land of the free" som är så stolta över "freedom of speach" är inte längre vad det har varit.

Själv är jag benägen att hålla med den som sa (tror det var Einstein):

"Det finns bara två saker som är oändliga: Universum och mänsklighetens dumhet. Och jag är inte säker på den tidigare."

eller den starkt förkortade varianten, min ledstjärna: "Folk är dummare".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Grunddatat som finns om ens person är redan idag omfattande. Men för att något ska göras med det måste det ju finnas någon som orkar rota i det, som kan hitta något mönster och som kan göra något åt saken.
Grejen är just att nu börjar vi få datorer tillräckligt kraftfulla för att man inte ska behöva någon som rotar i det, det kan maskinerna göra åt oss.

Sedan kan man ju tänka sig hur det kommer att gå till på den myndighet som hanterar denna information. Alla kommer att veta att "Nu har chefen hyrt 'Råknull i svinstian'. Igen."... :gremgrin:

Ska jag vara ärlig så ser jag inte det som en stor risk, men jag anser att det är en utveckling åt fel håll.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Alla kommer att veta att "Nu har chefen hyrt 'Råknull i svinstian'. Igen."...
Men om alla vet det så kanske han drar sig för att göra det och istället hyr "Den klämkäcka Disney-familjen firar jul" och då återstår ju den filosofiska diskussionen om det är bättre eller inte :gremlaugh:

/Magoo som funderar över djupa frågor
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Men om alla vet det så kanske han drar sig för att göra det och istället hyr "Den klämkäcka Disney-familjen firar jul" och då återstår ju den filosofiska diskussionen om det är bättre eller inte
Men han vet ju inte att alla vet, han är ju chef!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,201
Location
Göteborg
enkelt, författare är väldigt sällan kunniga i makro ekonomi och liknande.
Kan bara tillägga att Neotechs skapare Carl Johan Ström är utbildad inom Industriell Ekonomi på Chalmers.

Såvitt jag vet iallafall.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
"enkelt, författare är väldigt sällan kunniga i makro ekonomi och liknande."

Kan bara tillägga att Neotechs skapare Carl Johan Ström är utbildad inom Industriell Ekonomi på Chalmers.
Vilket iofs inte behöver betyda något. Det var en nobelpristagares teorier som totalt sköt Brasiliens ekonomi och skadade stora delar av sydamerikas ekonomi svårt...

Kul fakta om EMU. Euron är egentligen inte en europeisk valuta, den tillverkas i Brasilien och importeras till europa.
 
Top