luddwig
Vagabond i världsrymden
Ram;n299209 said:Rollspel är helt enkelt en svår hobby.
För mig är rollspel den enkla hobbyn. Som en picknick i parken jämfört med att spela i band.
Ram;n299209 said:Rollspel är helt enkelt en svår hobby.
Rymdhamster;n299213 said:Jag kan tycka att det just är kampanjspel som är problematiskt och svårt, inte rollspel i sig.et finns ju en uppsjö rollspel som är gjorda att spela som just oneshots med minimala förberedelser, som i min mening likställer dem med de flesta brädspel (personligen betraktar jag ju till och med rollspel som just bara ännu en variant av brädspel, fast sällskapsspel kanske är mer rättvisande).
Rymdhamster;n299213 said:Vad gäller att vara "på" eller inte tycker jag även spelar en stor roll i de flesta brädspel och även många TV-serier/filmer som också blir sämmre av att inte vara "på".
Sen finns det även TV-serier och bräspel som funkar utmärkt att köra även om man itne är på, och mest vill ha något att göra medan man pratar skit. Men ärligt talat så finns det rollspel där detta funkar utmärkt också.
anth;n299214 said:Jag känner massor med folk som inte spelar rollspel. När jag ser vad de gör istället är deras fritid full med innebandy, franskakurser, köra barnen till fotbollsträning o.s.v.
Det som förundrar mig är att ett innebandylag kan träffas och spela en gång i veckan, att en hel franskaklass kan ha lektioner en gång i veckan, men ett halvdussin rollspelare inte klarar av att hitta en gemensam dag ens en gång i månaden.
Det är som om rollspel alltid drar det kortaste strået i folks liv när det krockar med någonting annat.
anth;n299214 said:Jag känner massor med folk som inte spelar rollspel. När jag ser vad de gör istället är deras fritid full med innebandy, franskakurser, köra barnen till fotbollsträning o.s.v.
Det som förundrar mig är att ett innebandylag kan träffas och spela en gång i veckan, att en hel franskaklass kan ha lektioner en gång i veckan, men ett halvdussin rollspelare inte klarar av att hitta en gemensam dag ens en gång i månaden.
Det är som om rollspel alltid drar det kortaste strået i folks liv när det krockar med någonting annat.
anth;n299214 said:Det är som om rollspel alltid drar det kortaste strået i folks liv när det krockar med någonting annat.
cogitare;n299228 said:Jag har kommit till exakt samma slutsats men har inte förstått varför det är så. För även folk som säger sig prioritera rollspel så verkar det ändå dra det kortaste strået.
Är också lite känsligt att rota i folks prioriteringar så jag har inte fått så mycket feedback/information varför det är så. För mig är rollspel likställd med vilken annan hobby som helst (franskakurs, innebandy, fotbollsträning etc.)
Ram;n299235 said:Fotboll har man investerat pengar i
Rymdhamster;n299236 said:Till skillnad från alla de där rollspelsböckerna som var helt gratis, menar du =D
Henke;n299199 said:Korta avstånd är säkert till hjälp. I våt grupp bor en spelare över en timme bort vilket innebär över två timmar restid för en av oss då vi ofta spelar antingen där eller här. Det gör såklart inte saken bättre.
Ett idrottslag har många avbytare och dyker inte alla upp är det inte hela världen. Du får ha en större spelgrupp helt enkelt.anth;n299214 said:Jag känner massor med folk som inte spelar rollspel. När jag ser vad de gör istället är deras fritid full med innebandy, franskakurser, köra barnen till fotbollsträning o.s.v.
anth;n299200 said:Rollspel har blivit som vilken kulturprodukt som helst.
Jag älskar film, men jag kan inte se all film som produceras i världen, så jag ser det som intresserar mig.
Jag älskar böcker, men jag kan inte läsa alla böcker som ges ut i världen, så jag läser det som intresserar mig.
Samma med rollspel, man får spela det som intresserar en. Och hinner man inte betyder det att ens rollspelssmak är för bred och man måste bli ännu smalare.
Om jag hade all tid i världen är det inte ens säkert att jag skulle spela mer rollspel - för det är så mycket annat som jag fått försaka på grund av tidsbrist:
- jag skulle spela mer brädspel.
- jag skulle spela mer kortspel.
- jag skulle spela mer datorspel.
- jag skulle se mer TV-serier.
- jag skulle sporta mer.
- jag skulle resa mer.
O.s.v., o.s.v., o.s.v.
Henke;n299260 said:Väldigt intressant och framför allt slående likt hur jag uppfattar det. Har rollspel helt enkelt ett sämre engagemang bland deltagarna och isåfall varför? Handlar det fortfarande om att det är mindre socialt accepterat och sållas oftare bort?
Henke;n299260 said:Handlar det fortfarande om att det är mindre socialt accepterat och sållas oftare bort?
Rymdhamster;n299236 said:Till skillnad från alla de där rollspelsböckerna som var helt gratis, menar du =D
Jag spenderar kanske 200 kr/år på rollspel, om man inte räknar konvent. Det är inte en jättedyr hobby, direkt.Feuflux;n299274 said:Jag har spelat med gott om (nåja) folk som äger noll eller max en rollspelsprodukt och som är helt ointresserade av att vara spelledare eller att köpa spel för att läsa.
Feuflux;n299274 said:Jag har haft spelare som pysslat med mobilen och en gång tyckte att vi kunde ha tv'n på i bakgrunden för att det gick ett intressant program.
Paal;n299278 said:Vi känner oss nog mest stressade över att vi har svårt att hinna spela alla kampanjer vi skulle vilja. Törnetronen, Corioliskampanjen, MUA-kampanjen, MÅ0-kampanjerna. Vi skulle gärna gå tillbaka och spela flera av de gamla Äventyrspelkampanjerna med om bara tiden hade funnits. Dessutom är vi notoriskt långsamma i vårt spelande, vilket är något vi försöker hitta nya lösningar och metoder för att komma runt.