Nekromanti Egna vapen

Failsafe~

Veteran
Joined
12 Jan 2005
Messages
6
Location
Där jag rollspelar
Har länge funderat på att göra några egna vapen, men jag vet dock inte riktigt hur vissa mekanismer i dessa ska fungera. Därför vänder jag mig nu till er för hjälp. Jag har tänkt göra ett smalt stickvapen som går att skjuta in i ärmen på en kåpa med vida ärmar, och sedan kunna skutas ut igen utan för mycket tidsåtgång. Kanske någon form av skena skulle funka här? Jag har vidare haft hypoteser om ett litet armborst som även denna skulle på något sätt gå att gömma i en kåpa och vid behov snabbt dras fram. Jag är öppen för alla förslag, och mottar gärna synpunkter på min tankegång. Som ni kanske förstår ska dessa vapen helst inte synas så väl, och skulle vara lämpliga att ha för tex lönnmördare
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Varför inte en dolkslida fäst vid underarmen? Dolkar är snabba och dödliga, särskilt om man giftdoppar dem.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
På tal om armborst

Det finns ju ett litet faliskt armborst, Cineramozin. Till skillnad från sina större släktingar så är det ju endast 50cm långt. Kanske ändå stort att gömma under en kåpa men varför inte annars sjunka till primitiv nivå och använda små blåsrör bestruckna med något roligt gift. Minst lika roligt istället för att bara skjuta dem och

*Pang du är död.

Låt offrets luftkanaler sakta täppas till och ........ ja du förstår.

Mäster Atrion känner sig elak :gremelak:

Annars om man nu vill ha armborst så går det säker att göra lite modifikationer på armborstet för att få de som du vill ha det. (Ta bort lite skada, sänk avståndet, minska lite i längd och vikt och hips vips ett anpassat assasin vapen)
 

Castorion

Veteran
Joined
11 Aug 2001
Messages
32
Location
Solna
Re: På tal om armborst

De meloriska marinriddarna har ju en speciell version av Cineramozin kallad Fauzcineramozin som fästs med remmar på underarmen och avfyras med ett snöre kopplat till en ring på ett av handens fingrar.

Mer om detta vapen finns att läsa på sidan 62 i Cirefalier.


/Castorion, drar sig till minnes intressanta vapenvarianter
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
med tanke på dvärgisk mekanik och dylikt borde man väl kunna göra ett dolkblad fastsatt på en skena som spänns fast med remmar på underarmen. sedan skulle man kunna använda en ganska simpel mekanik vilken utnyttjar fjädrar för att få bladet att skjuta ut ur rockärmen? fast det skulle förstås måsta vara mycket långt för att kunna användas som ett effektivt huggvapen, men nu verkar ju inte det vara det du är ute efter, eller?

Nackdelen är väl att hela grejen skulle antagligen bli svindyr och svår att få tag i, då man nästan är tvungen att använda dvärgarnas tekniska expertis (tror jag, rätta mig om jag har fel, så är jag en kunskap rikare :gremlaugh:)
 

Failsafe~

Veteran
Joined
12 Jan 2005
Messages
6
Location
Där jag rollspelar
Det jag är ute efter är inte en dolk som bara är designad för att smyga upp bakom någon och ta ner en ensam fiende, utan snarare ett effektivt vapen som man kan använda i "riktig" strid. Dock kan man kanske tänka sig att ha en dolk med den mekanik som du pratar om på den andra armen, där man inte har "huvudvapnet".
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Inte bara 'dvärgisk mekanik' [liten SPOILER]

Nackdelen är väl att hela grejen skulle antagligen bli svindyr och svår att få tag i, då man nästan är tvungen att använda dvärgarnas tekniska expertis (tror jag, rätta mig om jag har fel, så är jag en kunskap rikare)

En ebhronitisk smed vid namn Ylz-khoon exprimenterade med sådant.

Allt detta står under kapitlet 'Legendariska Vapen' i Vapenmästaren.

Det enda vapen (som han har gjort) som står beskrivet (alltså med speldatat) är en kort metallstav som har dolda klingor. Med det rätta handgreppet kan man snabbt dela på staven och på så sätt få två svärd.

Det står också att han experimenterade metallfjädrar som skulle få en klingor att skjuta ut ur vapnen. Tyvärr så avled Yls-khoon under ett sådant experiment, fjädern utlöstes av misstag och klingan genomborrade Yls-khoons hjärta och han avled omedelbart.
Så dessa vapen med fjädrar var bara på teststadiet men ifall man vill ha ett vapen som Bearmeister beskrev så kan man alltid bestämma att Yls-khoon gjort ett sådant vapen. Dock så lär det inte finnas speciellt många av dem, snarare väldigt få, och man kommer inte undan att de skulle vara svindyra. Om man nu inte stjäl vapnet.

Jag slänger ihop lite speldata för ett sådant vapen (ändra som ni själv behagar).

Kort beskrivning: Vapnet spänns fast på underarmen. En fjäder skjuter ut en klinga då man utlöser en sprint (har inte riktigt kommit på hur det hela ska se ut men är man klurig borde man kunna komma på något :gremtongue: Sedan behöver man väl inte veta allt heller, så länge den fungerar :gremwink:). Klingan sträcker sig ut från en sluten hand ca 15-20 cm (längre än så känns, tycker jag, som om att den för lätt skulle gå sönder. Klingan ligger till hälften kvar på skenan).

<table border=1><tr><td>Huggskada</td><td><center>H+1</center></td><td>BRYT</td><td><center>10</center></td></tr><tr><td>Krosskada</td><td><center>-</center></td><td>SI</td><td><center>1/2</center></td></tr><tr><td>Stickskada</td><td><center>S+Ob1T6*</center></td><td>Längd</td><td><center>45*** cm</center></td></tr><tr><td>STYK</td><td><center>5</center></td><td>Vikt</td><td><center>1,1 kg</center></td></tr><tr><td>Fattn</td><td><center>1H**</center></td><td>Pris</td><td><center>10000 silver</center></td></tr></table>

*Alternativt S+Ob1T6+2
**Man kan bara ha en pär arm. Den förhindrar inte att man brukar t.ex svärd eller dolk. Fast det blir lite Mirapatastuk över det hela då det blir svårt att bruka handleden.
***Varierar beroende på armlängd för personen den är avsedd för. Dessa blir effektivast ifall de "skräddarsys" för en specifik person. Ca 15-20 cm av bladet sticker ut utanför handen, den del av bladet som kan stickas in i fiendens kropp.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Dolda lönnmördarvapen.

För att inte ge dig några fler "Under-handen-dolk-kastare"

så har jag en del egna vapen som inte synns

Tillexempel:

Blåsröret i en ofungerande flöjt som man bär i ett snöre runt halsen. (Perfekt för lönnmord som ska ske i en folksammling)

Kaststjärnorna som bärs som bältesspännen.
(Smörjs i gift, då de sällan utdelar dödlig grundskada)

För att återgå till ditt dilema är jag osäker på den stora användningen av fjädrar i mundana, det är så möjligt att man
skulle kunna apptera en litten cinemamozin under armen, ha infällbar spännarm (det som strängen är spänd på, vet inte vad det heter) och sedan just före kontekten med offtet fälla ut dessa just framför ockärmen, medans resterande av vapnet är appterat inanför klädnaden, istället för en pil skulle man kunna ha en blank dolk som i stället för att flyga iväg, så fastnar den med bakdelen och man har sig ett vapen so i uttfälld form liknar Dvärgaarmborstet med bajonet (fast mindre)

Erkänner att detta är litte för mycket jobb för littet resultat
men det finns lättare sätt att dräpa någon än att fälla ut en dolk under armen :gremwink:'

VH Jens.L "Draken"
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Dolda lönnmördarvapen.

Appro på kast stjärnor så har du även det västerländska vapnet duhrrabat. En liten kast skiva som inte gör så enorm skada. Men den är lätt att gömma och kan bestrykas med gift.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Dolda lönnmördarvapen.

Med tanke på att den cylindriska spiralfjädern (som förmodligen är vad som krävs för att skjuta iväg något med den hastighet som krävs) först började användas i våran egen värld i början på 1400-talet (tidigare fanns inte stålkvalitén att göra så pass hårda och vridtåliga ståltrådar), har jag personligen sagt till mina spelare att sådana inte existerar.

Däremot har jag konstruerat ett utfällbart armborst som är tänkt att kunna förvaras i en ficka eller likande.

Armborstet består av två stycken lemmar som sitter fast i varsin fästpunkt på stocken. Principen liknar den som användes på antikens ballistae. Längst bak på stocken sitter en t-formad stång som (när man drar kraftigt i den) både fäller ut lemmarna och spänner armborstet. När armborstet är "ospänt" ligger lemmarna utlängsmed stocken (och skulle alltså rent teoretiskt sett kunna förvaras i någon typ av hölster).
Man kan tänka sig olika storlekar på denna uppfinning men jag tror inte att man kommer undan med något större än ett pistolarmborsts storlek, om man inte skall ha ett sjukt högt STY-krav.
Om man gillar High Fantasy går det ju även att tänka sig någon form av lådmagasin till dessa (men det är inget för mig).

Personligen är jag en riktig grisodlare som knappt tillåter spelarna att äga ett svärd om de inte är förmögna eller har ärvt ett.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Tycker att du har fått de svar du behöver tidigare i tråden, men angående utlösningsmekanism så har en sak förbisetts; i Mundana existerar magi, genom att lägga in en lämplig effekt i en artefakt (t ex. animera) skulle önskad effekt kunna uppnås. Även om denna metod skulle vara rätt så dyr så skulle det vara lättare att skaffa ett sådant vapen (än Ylz Khonz(?) prototyp eller dvärgisk specialgjord mekanism) så länge man kan få tag på en magiker kunnig inom alkemi så klart.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Appropå andra sätt att uppnå dina mål, kanske den här kan vara något för dig? Plockade iofs inte fram den i 100% seriöst syfte, men funktionsduglig är den iaf. :gremgrin:

Och eftersom jag är en sån hyvens prick passar jag också på att länka till Pendragon m. fl. lilla lekstuga innan de själv gör det. Scrolla ner på sidan till "Zarims handledsarmborst", t ex.


/Rax, snällpostar :gremcrazy:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
men snälla lilla dumma Björn, gör bara en större klinga på en större skena då! :gremtongue: :gremgrin:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Inte bara 'dvärgisk mekanik' [liten SPOILER]

ditt vapen är bra, men jag tycker att den ska göra Stickskada: k+ob1t6 eller 1t6+2. eftersom man använder bladen som en direkt förlängning av armen, utan handledsrörelser.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Det jag är ute efter är inte en dolk som bara är designad för att smyga upp bakom någon och ta ner en ensam fiende, utan snarare ett effektivt vapen som man kan använda i "riktig" strid.

För mig känns det som att det blir svårt att göra ett sådant vapen med utskjutbar klinga till ett vapen som effektivt kan användas i strid. För då vill man gärna ha längre klinga än de typ 20 cm som jag hade i vapnet jag hittade på. Har man längre klinga än så och samtidigt utskjutbar känns det som om vapnet kommer att bli mycket bräckligt.

I alla fall så har jag gjort ett liknande vapen för "riktig" strid, dock så är inte klingan utskjutbar utan den är alltid i utfällt läge. Dessa vapen används av ett krigarfolk i en alternativ spelvärld (fast egentligen är den inte alternativ då den inte ersätter det officiella Mundana utan man kan resa emellan dem och det tom utan magi eller så. Nog om det nu, det fårjag ta en annan gång, kanske iaf :gremsmirk:) som jag knåpar på.

Klingan (fast det är bara biten som sticker som är vässad) löper längs hela underarmen kan med fördel användas till parering.

<table border=1><tr><td>Huggskada</td><td><center> H+Ob1T6</center></td><td>BRYT</td><td><center>16</center></td></tr><tr><td>Krosskada</td><td><center>K</center></td><td>SI</td><td><center>2/3</center></td></tr><tr><td>Stickskada</td><td><center>S+Ob3T6*</center></td><td>Längd</td><td><center>75** cm</center></td></tr><tr><td>STYK</td><td><center>8</center></td><td>Vikt</td><td><center>1,6 kg </center></td></tr><tr><td>Fattn</td><td><center>1H*</center></td><td>Pris</td><td><center>2000 silver</center></td></tr></table>

*Alternativt K+Ob3T6 (räknas ändå som stickskada i slutändan).
**Man kan bara ha en per arm. Den förhindrar inte att man brukar t.ex svärd eller dolk. Fast det blir lite Mirapatastuk över det hela då det blir svårt att bruka handleden.
***Varierar beroende på armlängd för personen den är avsedd för. Dessa blir effektivast ifall de "skräddarsys" för en specifik person. Ca 30-35 cm av bladet sticker ut utanför handen, den del av bladet som kan stickas in i fiendens kropp.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Inte bara 'dvärgisk mekanik' [ANT]

ditt vapen är bra

Tack :gremlaugh:

men jag tycker att den ska göra Stickskada: k+ob1t6 eller 1t6+2. eftersom man använder bladen som en direkt förlängning av armen, utan handledsrörelser.

Ärligt talat tänkte jag på det men beslutade mig för S+[vapnets skada] för att det ska bli mer likt de officiella vapnen i skada. Fast jag håller med om att det egetnligen passar bäst med Stickskada = K+[vapnets skada] och det är så jag kommer att köra.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Egna vapen [ANT]

Kika lite på stridsskölden på Drunoks Drängar. Verkar som en superlativ variant av vapnet du beskrev.

Läcker, den måste jag bara ha med i mitt Mundana någonstans (troligtvis med samma historia som ni hittat på). Jag har faktiskt inte sett den förut. Jag måste ta och kolla in vad mer för fina saker ni har på eran hemsida :gremtongue:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Egna vapen [ANT]

Läcker, den måste jag bara ha med i mitt Mundana någonstans (troligtvis med samma historia som ni hittat på). Jag har faktiskt inte sett den förut. Jag måste ta och kolla in vad mer för fina saker ni har på eran hemsida.
Tack, men det är Åke Wombat som ska ha äran för att ha tecknat den. Allt jag gjorde vara att gräva fram en förlaga (ja, den är faktiskt en variant av ett historiskt vapen).

/Joel
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Inte bara 'dvärgisk mekanik' [ANT]

härligt att man kan samsas och vara glada :gremlaugh: själv förstår jag inte riktigt varför man har fler än en grundskada över huvud taget, hur smidig man är påverkar aldrig hur hårt man slår, och hur bra man träffar avgörs ju redan av FV i relevant vapenfärdighet... hmmmm... något att spåna över :gremlaugh:
 
Top