När Scriptura en dag blir klart, eller Steampunk Chronicles, så kommer de dels att finnas i gratis-PDF-format, dels till försäljning till självkostnadspris, dvs hur det än blir så kommer jag inte att tjäna ett endaste öre på dem.
Samma lösning som jag tänkt med Generica (när jag lyckas få liv i servern det ligger på så att jag kan slutföra det...). PDF, Word och print-on-demand till i stort sett självkostnadspris. Jag lägger nog på några kronor (gissningsvis mellan 2 och 5 kr, inte för att gå med vinst utan som en försäkring mot oväntade kostnader som tenderar att dyka upp.
Varför?
Jag svarar med en annan fråga. Vad är den häftigaste kicken som spelförfattare (eller programmerare för den delen)?
Jag vet inte vad det är för andra, men för mig är det att se någon annan ta vad jag gjort och använda det på ett sätt som jag inte tänkt på och man bara står där och tänker "Fan va häftigt! Det hade jag inte alls tänkt att man kunde göra. Hmm, det kanske jag kan använda i min idé här...". Den där känslan av synergi är oslagbar.
För att uppnå det så släpper jag inte bara spelet i pappersform och som PDF (face it, PDF är ett "slutproduktsformat", inte ett "arbeta vidare från-format"), utan även som DOC (och antagligen ODF och eventuellt något annat strukturerat format, tex LYX), tillsammans med en licens som låter folk använda det, helt eller i delar, helt gratis. Folk får sälja det med sina egna spelvärldar, i original eller modifierat. Folk får göra en egen layout och sälja det om de vill. De får sälja det precis som det är om de vill det. Enda större kravet är att allt de tillför ska vara lika öppet och tillhöra rollspelshobbyn på samma sätt, att de blir en aktiv del i synergirundgången, inte en återvändsgränd.
I grund och botten alltså samma fyra grundläggande friheter som man pratar om för fri programvara:
Freedom 0: The freedom to run the program for any purpose.
Freedom 1: The freedom to study and modify the program.
Freedom 2: The freedom to copy the program so you can help your neighbor.
Freedom 3: The freedom to improve the program, and release your improvements to the public, so that the whole community benefits.
Dessa kräver naturligtvis tillgång till källkoden, eller i spelfallet texten i en bearbetningsbar digital form.