Nekromanti Egna spel: freeware vs försäljning?

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Just nu dyker det upp rätt många mindre spel, "hobbyrollspel" eller vad man vill kalla dem. Allt fler verkar också välja att distribuera spelen som tryckt version, mot en ersättning (tex Terone). Andra distribueras som gratis pdf-er (tex Millenium). En del finns både online och tryckt (tex Supergänget).

Ni som gör egna spel, hur resonerar ni kring distributionen av spelen? Av vilka skäl föredrar ni gratisutgåvor resp. tryckta betalutgåvor? Jag ser för- och nackdelar med bägge varianterna, men jag skulle gärna vilja höra vad rollspelsmakarna själva säger.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Det som är så bra med Lulu är att man kan trycka spel utan någon som helst ekonomisk risk. Det är ju annars problemet med att trycka: man kan aldrig helt veta hur mycket man kommer att kunna sälja. På Lulu tjänar man pengar från första exemplaret.

Fördelarna med att trycka sitt spel är att det är en fantastisk känsla att hålla sin färdiga bok i handen, samt att spelet känns mer "riktigt" när det är tryckt (man kan få det recenserat i Fenix, till exempel, och jag tror man får större uppmärksamhet i allmänhet). Nackdelen är främst att man inte når maximalt antal spelare, men jag tror att de som skulle ha laddat ned och skrivit ut eller läst igenom en 132 sidors pdf inte är många fler än de som kan tänka sig att lägga ut 180 kr för den.

Från början var planen att distribuera Terone enbart som gratis pdf, och sedan kanske en liten tryckt upplaga enbart för de som hade bokat ett spel i förväg, för att minimera den ekonomiska risken. Det viktigaste för mig är naturligtvis att folk läser, spelar och gillar mitt spel; jag har ändå lagt ned så många timmar på det att jag får en usel timlön även om jag säljer hundra exemplar. Men av ovanstående skäl valde jag ändå tryckning.

Sedan finns det en gräns när ett spel blir för tunt för att kunna bära sig vid luluförsäljning, eftersom Lulus fasta avgifter vid tryck är väldigt mycket större än de rörliga. Ett spel på 32 sidor skulle kosta kanske fem kronor mindre att trycka än ett spel på 64 sidor, och det lär vara svårt att ta tillräckligt mycket betalt då. Supergänget låg på gränsen (speciellt eftersom Lulu är dyra -- och dåliga -- på färgtryck) och det är svårt att sätta ett verkligt marknadsmässigt pris där. Men så länge spelet är åtminstone 65-70 sidor antar jag att folk är beredda att lägga ned en del för att köpa det (jag jämför med Forgespel som till exempel Don't Rest Your Head) och det är trots allt inte många spel som skulle behöva vara tunnare än så.


/Dimfrost
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Eh, jag är ju långt ifrån klar ännu, men...

När Scriptura en dag blir klart, eller Steampunk Chronicles, så kommer de dels att finnas i gratis-PDF-format, dels till försäljning till självkostnadspris, dvs hur det än blir så kommer jag inte att tjäna ett endaste öre på dem.

Varför? Tja, för att jag är Open Source-nörd och använder samma tänk i det här fallet. Vem som helst får göra vad som helst med mina verk - skriva egna saker till det, skriva om, göra egna varianter de sätter sitt namn på, och så vidare.

* Pengar ska inte vara en faktor, tycker jag, för huruvida man som människa har möjlighet att uppleva kultur. Kultur ska inte vara en klassfråga. Ergo ser jag det som självklart att åtminstone min lilla begränsade kulturproduktion ska göra sitt vad gäller den biten, och vara tillgänglig för alla.

* Kreativitet ska inte hindras, den ska uppmuntras. I rollspelsbranschen idag hindras en hel del kreativitet, anser jag, just i och med att vissa företag inte gillar när folk gör egna varianter av deras spel. Jag till exempel spelleder Hellboy, fast definitivt inte med SJ Games GURPS-regler. Detta innebär att visst, man kan köra Hellboy helt utan SJ Games' produkt, och istället bara köra med mina regler och generell kunskap om hellboyvärlden från albumen. Tycker SJ Games om sånt? Troligen inte. Jag vet att liknande förslag har mötts av massivt motstånd från andra spelföretag jag kontaktat.



Däremot gillar jag inte att läsa PDF:er om jag inte måste, och jag räknar med att andra tycker detsamma. Att läsa på skärm är pilligt. Därför kommer jag också att erbjuda - till självkostnadspris, som sagt - en tryckt utgåva.

//Krank, nyvaken
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Höstdimma

Jag har gjort en "dogmaversion" av Höstdimma som jag ger bort, den innehåller allt som krävs för att skapa en uppfattning om både regler och värld, och är självständig nog för att faktiskt vara spelbar.

Det riktiga Höstdimma blir försäljning, innan tänkte jag mig att jag skulle trycka hundra ex och smygsälja till spelgrupperna på konvent. Nu när Lulu och liknande finns så kanske jag går den vägen istället. Rollspel skall vara på papper, man skall kunna göra anteckningar i dem och spilla cola och pizza på dem.

Vad gäller ekonomin så har jag inga planer på att gå med vinst, det hade varit ascoolt om det blev ett nollresultat på utgiftssidan, men jag är inte så brydd egentligen... Höstdimma är min hobby och den får kosta lite.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag föredrar att köpa tryckta spel, eftersom det är betydligt trevligare att läsa någonting på papper, och lättare att använda när man spelar...

..ok, man kan skriva ut en PDF och limbinda eller sätta in i en pärm, men det innebär ju även det en kostnad och blir inte lika bra.

PDF däremot är bra till äventyr (finns ju en del gratis på vår sajt) och annat spelledarmaterial. Eller till KORTA spel.

Sen tycker jag inte det är nåt problem att lägga ut pengar på ett spel man vill ha, de flesta spel kostar ju inte mer än man lägger ut på öl om man går till en pub nån kväll, eller ett par biobesök. Och räcker längre.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
När Scriptura en dag blir klart, eller Steampunk Chronicles, så kommer de dels att finnas i gratis-PDF-format, dels till försäljning till självkostnadspris, dvs hur det än blir så kommer jag inte att tjäna ett endaste öre på dem.
Samma lösning som jag tänkt med Generica (när jag lyckas få liv i servern det ligger på så att jag kan slutföra det...). PDF, Word och print-on-demand till i stort sett självkostnadspris. Jag lägger nog på några kronor (gissningsvis mellan 2 och 5 kr, inte för att gå med vinst utan som en försäkring mot oväntade kostnader som tenderar att dyka upp.

Varför?

Jag svarar med en annan fråga. Vad är den häftigaste kicken som spelförfattare (eller programmerare för den delen)?

Jag vet inte vad det är för andra, men för mig är det att se någon annan ta vad jag gjort och använda det på ett sätt som jag inte tänkt på och man bara står där och tänker "Fan va häftigt! Det hade jag inte alls tänkt att man kunde göra. Hmm, det kanske jag kan använda i min idé här...". Den där känslan av synergi är oslagbar.

För att uppnå det så släpper jag inte bara spelet i pappersform och som PDF (face it, PDF är ett "slutproduktsformat", inte ett "arbeta vidare från-format"), utan även som DOC (och antagligen ODF och eventuellt något annat strukturerat format, tex LYX), tillsammans med en licens som låter folk använda det, helt eller i delar, helt gratis. Folk får sälja det med sina egna spelvärldar, i original eller modifierat. Folk får göra en egen layout och sälja det om de vill. De får sälja det precis som det är om de vill det. Enda större kravet är att allt de tillför ska vara lika öppet och tillhöra rollspelshobbyn på samma sätt, att de blir en aktiv del i synergirundgången, inte en återvändsgränd.

I grund och botten alltså samma fyra grundläggande friheter som man pratar om för fri programvara:

Freedom 0: The freedom to run the program for any purpose.
Freedom 1: The freedom to study and modify the program.
Freedom 2: The freedom to copy the program so you can help your neighbor.
Freedom 3: The freedom to improve the program, and release your improvements to the public, so that the whole community benefits.

Dessa kräver naturligtvis tillgång till källkoden, eller i spelfallet texten i en bearbetningsbar digital form.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Dessa kräver naturligtvis tillgång till källkoden, eller i spelfallet texten i en bearbetningsbar digital form.
Ja, självklart.

Det är därför jag just nu skriver på ett litet script som kan förvandla DokuWiki-filer till ett format man kan importera i t.ex InDesign med bibehållna formatmallsmarkeringar (mer eller mindre). När det är klart kommer alla texter jag skriver att först och främst publiceras i en Wiki. Som troligen inte kommer att gå att redigera för vem som helst, visserligen, men texten kommer att finnas tillgänglig för vem som helst.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Varför inte båda?

Om jag till äventyrs får klart något av mina rollspelsprojekt så tänker jag erbjuda det både för gratis nedladdning som pdf och för försäljning via Lulu. Jag ser ingen anledning till att det ena skulle utesluta det andra.

/Kalle
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Varför inte båda?

TSOY finns ju typ under de premisserna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Det är därför jag just nu skriver på ett litet script som kan förvandla DokuWiki-filer till ett format man kan importera i t.ex InDesign med bibehållna formatmallsmarkeringar (mer eller mindre).
Kanske enklare att bolla det via Scribus, den kan omvandla användardefinierade textkoder till formattering.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Kanske enklare att bolla det via Scribus, den kan omvandla användardefinierade textkoder till formattering.
Jag kommer inte överens med Scribus. Dels får jag den inte att "snap to guides" ordentligt, men framför allt tycker jag lite för illa om dess ganska urkassa tabellstöd.

Har funderat många gånger på att gå över, men har blivit avskräckt varje gång. Om jag får till "snap to..." ordentlgit och om Scribus får ett kapabelt tabellstöd, gärna med InDesigns trevliga "styles" och grejer de fixat på sistone, så händer det nog.

Tills vidare blir det mitt lilla script för DokuWiki -> InDesign Tagged Text. Inte perfekt, men det skulle det nog inte bli i Scribus heller.

(eller mitt standardsvar: Det räcker inte med att kunna göra samma saker, jag vill kunna göra samma saker lika snabbt...)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag skriver egentligen rollspel av rent egoistiska skäl och hade nog varit mer intresserad av att se mina alster i tryckt form än att ha horder av fans som spelar dem. Precis som Dimfrost påpekar så försvinner det ekonomiska risktagandet iochmed Lulu, vilket jag tycker är en av de absolut största fördelarna med Print-on-demand överhuvudtaget. Jag skulle aldrig lägga tiotusentals kronor på att trycka upp mitt eget rollspel ens om det var mitt livsverk men nu kan jag ändå få chansen att hålla en tryckt slutprodukt i min hand. Det slår .pdf:er alla gånger.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Jag vet inte vad det är för andra, men för mig är det att se någon annan ta vad jag gjort och använda det på ett sätt som jag inte tänkt på (---)

För egen del håller jag med. Jag tycker att det är brutalt när mina tankefrön, idéer eller artiklar får ett eget liv och växer och frodas hos andra, oavsett om det handlar om spexmanus eller tekniska rapporter. Samtidigt tror jag att det finns andra som ser sitt verk som "avslutat" och inte vill att någon annan ska rucka på ens unika idéer (diverse företagsledare verkar tex fungera så, och jag misstänker att Ingemar Bergman i någon mening hade den inställningen).

Bägge inställningarna är förvisso värda att respekteras. Men får jag välja tycker jag faktiskt att Trobergs attityd rockar! Tryck, pdf OCH en källa att bygga vidare på är oerhört sympatiskt.

För detta föräras Troberg en alldeles egen, pulsjetdriven zeppelinare: :zeppelinare:

/Sax, som diggar gåvoekonomin
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag har alltid gjort rollspel i första hand för att jag tycker att det är kul, inte för att tjäna några pengar. Därför har det varit naturligt att lägga ut dem gratis på nätet och hoppas att folk är intresserade av dem. Nu när jag märkt att folk ÄR intresserade av dem bärjar jag känna mig lite kaxigare och inser att jag faktiskt kan ta betalt för mina spel, om priset bara är rimligt.

Bäst tycker jag ändå att det är om spelet är tillgängligt både gratis och i tryckt form, med något extra incitament för att få folk att köpa den tryckta formen. När det gäller Supergänget är incitamentet något så enkelt som att man får serien i bättre kvalitet och att det är enklare att bläddra i tidningen än i nätversionen.

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med den nya versionen av Millennium. Jag vet att det kommer finnas en version man kan köpa, men jag vet inte hur det kommer bli med en gratisversion. Något jag tycker vore intressant är att skicka med något extra med köpversionen, alltså något som inte finns gratis, till exempel ett äventyr.

/tobias
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Freeware nackdel

Nu är inte jag någon stor rollspelsmakare men jag kände mig ändå tvungen att sticka in en liten kommentar.

Freeware har tyvärr nackdelen att det inte syns lika bra. En hobby som rollspel behöver mycket uppmärksammhet både i butikshyllan och på internet. Därför tycker jag att det är lite synd att dom flesta använder sig av POD, och freeware.

//Flurtis somhyllar hela gänget som publicerar sina böcker och därav gynnar hobbyn.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Just det ja, jag glömde ju ytterligare en anledning att ta betalat för mina spel: att om möjligt irritera de kommunister och anarkister som anser att kultur ska vara gratis. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med den nya versionen av Millennium. Jag vet att det kommer finnas en version man kan köpa, men jag vet inte hur det kommer bli med en gratisversion. Något jag tycker vore intressant är att skicka med något extra med köpversionen, alltså något som inte finns gratis, till exempel ett äventyr.
Själv kommer jag att särskilja nätversionen med köpversionen genom att slänga med en massa rollspelstips och tankegångar i den tryckta utgåvan.

/Han som snackar om sitt EDoD (som då kommer att gå under ett annat namn)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
som snackar om sitt EDoD (som då kommer att gå under ett annat namn)

Ett tips i all välmening är då att du så snabbt som möjligt droppar EDoD och börjar nöta in det nya namnet. Du tjänar ingenting på att dra ut på den processen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Ett tips i all välmening är då att du så snabbt som möjligt droppar EDoD och börjar nöta in det nya namnet.
Eftersom namnet och grundsystemet är snarlikt ett välkänt varumärke så tror jag nog att jag inte tjänar mer på att byta. :gremsmile: Dessutom så har jag endast fem kanaler som jag gör spelet uppmärksammat på och då alla är forum så det är inte svårt att göra sig hörd där.

/Han som tänker lansera namnbytet i samma veva som ett annat tillkännagivande
 
Top